Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Vera

Vera

10-02-2014 om 13:05

verdenking fraude?

Ik zit met een moeilijke situatie.
Mijn kind zit in groep 6. Ze heeft altijd een A of B gehad voor haar cito's rekenen maar de laatste (M6) heeft ze foutloos gemaakt. Volgens de juf is dit zo uitzonderlijk dat dit niet kan. Onmogelijk volgens haar. Ze heeft mijn dochter gevraagd of ik haar de toets thuis heb laten maken. Voor alle duidelijkheid, ik geef zelf les op een andere basisschool en ik zou dat dus nimmer doen. Dat zou wel heel stom zijn. Bovendien waarom zou ik? Een A/B is prima! Wel heeft mijn man sinds het begin van het schooljaar regelmatig met haar geoefend omdat ze dat zelf zo leuk vindt en hij ook. We hadden nooit kunnen denken dat ze dan vervolgens de cito foutloos zou maken.
Ik vind het vreselijk dat de juf dit heeft gevraagd aan mijn dochter. Zo een vraag had ze aan mij moeten stellen. Ook vind ik het een vreselijk idee dat de juf dit van ons denkt! Mijn dochter heeft een geweldige prestatie neergezet en dit wordt nu geheel vuil gemaakt met de verdenking op fraude. Ze voelt zich heel verdrietig en "bekeken" in de klas.

Wat nu? Ik ga zoiezo een afspraak maken, maar wat doen, wat zeggen?

Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

10-02-2014 om 13:12

probeer

open het gesprek in te gaan. Je hebt het over beschuldigingen maar de juf heeft gevraagd of ze deze toets thuis al eens had gemaakt. Hang je daar niet te veel aan op?
Ik zou ook gewoon neutraal aan de juf voorstellen dat je dochter nog wat extra controletoetsen maakt. Dan komt er sowieso wel uit of ze werkelijk zo vooruit is gegaan of dat het een eenmalige uitschieter was.
Waarom voelt ze zich bekeken in de klas? Juf heeft toch geen opmerkingen gemaakt waar andere kinderen meeluisteren, mag ik hopen?

Vera

De opmerking van de juf komt op mij zeer onproffesioneel over, en helemaal wanneer dit klassikaal tot uiting is gebracht.

Ik neem aan dat het werk van je dochter in haar werkboeken getuigen zijn van haar kunnen.
Bij de afspraak met de juf zou ik geen verdediging aanvoeren.
Wel aanvoeren dat je blij verrast bent over het resultaat wat je dochter heeft behaald mede dankzij het goede lesgeven van de onderwijzers op school, want het is een samenwerking tussen kind en leerkracht.
En dat het voor jou, je man en je dochter erg vervelend aanvoeld dat het resultaat van de cito in twijfel wordt getrokken.
Dat je zo trots was op haar, maar dat daar helaas een naar tintje aan wordt gegeven.
en eindigen met:
Kun je mij ook uitleggen waarom je mijn dochter gevraagd hebt of ik de toets thuis heb laten maken.

afspraak

Ik zou afwachten tot de juf zelf een afspraak met jullie wil maken om dit te bespreken. Als ze bij haar eerste opwelling blijft, zal ze dat doen en zoniet, heeft ze haar eerste indruk bijgesteld en is er geen reden tot een gesprek. Anders maak je van niets, iets waarmee zij de indruk kan krijgen dat er wel wat aan de hand moet zijn, waarom wil je anders een gesprek. Je voorkomt er ook mee dat je niet bij voorbaat al in de verdediging gaat.

Vera

Vera

10-02-2014 om 14:06

de methodetoetsen

Ze gebruiken de methode Pluspunt voor rekenen. Mijn dochter volgt het 3 ster boek en dit is voor snelle, goede leerlingen. Tevens heeft zij een routeboekje wat inhoudt dat ze niet mee hoeft te doen met de rekenlessen als ze de methodetoets (die ze van tevoren krijgt) goed maakt. De laatste 4 methodetoetsen heeft ze een 10 gehaald en in de eerste methodetoetsen van het jaar tussen de 8 en 10. Ze laat het dus prima zien in de methodetoetsen. Deze laten een zeer goede leerling zien. Ik vind de opmerking van de juf gewoon niet kunnen.

het was ook niet grappig bedoeld van de juf zeker

zo van "nououou....zeg! Jij hebt het wel heel goed gedaan! Weet je zeker dat je niet stiekem al de toets thuis had gemaakt?"

Kan het zijn dat je dochter de opmerking van de juf verkeerd heeft geinterpreteerd? Het lijkt me een tamelijk onwaarschijnlijke beschuldiging van zo'n juf, vooral bij een kind dat al heel goede cijfers haalt. Hier heb ik ook een zoon die cito's van rekenen wel eens foutloos heeft gemaakt (daar kijken de leerkrachten dan weer niet van op, blijkbaar).

Bianca

Bianca

10-02-2014 om 14:13

Heeft ze dat in de klas gevraagd?

Waar de rest van de kinderen bij waren? Zo ja dan zou ik er zeker over gaan praten.
Als jouw kind nu het gevoel heeft dat anderen haar raar aankijken denk ik dat het wel het geval is. Dat hoort niet, en het kan pesten in de hand werken.
Niet erg pedagogisch verantwoord van de juf.

Vera

Vera

10-02-2014 om 16:28

inmiddels gebeld.

Ik heb gebeld en de juf heeft aangegeven dat ze er niks mee bedoelde. Ze heeft haar excuses aangeboden.
Bedankt allemaal.

Terugspelen

Ik zie dat het inmiddels al opgelost is. Als die opmerking wel serieus bedoeld was had bij aan de juf gevraagd of ze zo weinig vertrouwen in haar didactische kwaliteiten dat ze niet kan geloven dat een kind een toets foutloos maakt.

skik

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.