Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Mo

Mo

22-03-2016 om 21:24

Verband Cito LVS en Entreetoets

Ik vraag mij af of de entreetoets (gr 7) over het algemeen beter gemaakt wordt dan de reguliere Cito LVS toetsen?

De reden is dat ik met mijn dochter aan het oefenen ben met een oude entreetoets en die lijkt haar makkelijker af te gaan dan de Cito's die ze normaal krijgt. Is dat ook jullie ervaring?

Misschien weten jullie nog wat de entreetoets score was en de normale Cito scores, en of hier een substantieel verschil in was?

mieke

mieke

22-03-2016 om 21:36

niet afwijkend

Oudste zoon. LvS 2 of 3 voor begrijpend lezen. 1 of 2 voor rekenen
Een 4 voor spelling. Cito entree een percentiel van 60. En een Havo advies. Hij zit nu in 2 Havo.

tweede zoon. Lvs 1 voor begrijpend lezen. 1 voor rekenen. 3 voor spelling. cito entree percentiel 87. Vwo advies. Hij gaat volgend jaar beginnen op het gymnasium.

Dochter gaat dit jaar de cito entree doen. Wij zijn benieuwd wat daar uitkomt. Wij oefenen niet.

Juist minder goed

Bij ons op school worden de entreetoetsen altijd wat minder gemaakt dan de LVS en eindcito. Oudste had allemaal A's, behalve voor spelling, op LVS. Entreetoets 92 en eindcito 545. Hij had ten opzichte van zijn klas de entreetoets beter gemaakt, dus de rest had hem in verhouding minder goed gedaan. We hebben met hem niet geoefend en op school gebeurde dat ook niet. Ik vermoed dat dat wel iets te maken heeft met de mindere entreescores op deze school. Als scholen die entreetoets gebruiken waarvoor hij bedoeld is (hiaten opsporen) dan is dat ook geen probleem. Maar ik heb een sterk vermoeden dat de entreetoets behoorlijk meetelt voor het schooladvies.

Mo

Mo

23-03-2016 om 10:51

toeval

Misschien is het dan wel toeval. Het lijken makkelijkere opgaven. Het oefenen gaat vooral op begrijpend lezen, daar is dochter slecht in. De rest doet ze prima.

Studievaardigheden hoeven dit jaar niet meer. Bij ons op school doen ze alleen de nieuwe basistoets, maar ik verwacht ook dat deze een grote rol gaat spelen bij de totstandkoming van het schooladvies aangezien de eindtoets totaal niet meer relevant is.

Studievaardigheden?

Zitten studievaardigheden nu niet door de taal- en rekenopdrachten van de entreetoets heen verweven? Ik weet het niet zeker hoor, maar ik heb dat ergens gelezen (weet niet meer waar). Wij weten nog niet welke variant van de entreetoets gemaakt gaat worden en ook niet wanneer.

Misschien komt het door de 1-op-1 aandacht dat het thuis beter gaat?

Mo

Mo

23-03-2016 om 15:56

bij ons

Krijgen ze de nieuwe toets en gaan ze volgende week oefenen met de klas ivm de nieuwe antwoordbladen. Zodat de kinderen daaraan gewend zijn. De juf zei dat het alleen om lezen, taalverzorging en rekenen gaat. Ze krijgen de toets vanaf 4 april.

Skellig

Skellig

23-03-2016 om 17:24

Hier

Hier bij allebei altijd A+, A en heel incidenteel 'n B, en 94 en 99 percentiel voor de Entreetoets. Het kind met de hoogste entreetoetsscore deed het over het algemeen ook net iets beter op de LVS-toetsen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.