Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

veranderen van middelbare school

wij zijn als ouders niet tevreden over de middelbare school
van onze dochter van 14.

niet het beleid van school, het functioneren van de klas en daardoor van onze dochter en willen switchen.
Onze dochter wil echter niet naar een andere school,.
wel of niet doen??

Triva

Triva

07-12-2016 om 03:41

sorry

Veel te weinig info om een advies te geven.

Wat is nu precies het probleem en hoe weet je dat dit of een ander veel groter probleem niet elders ook is?

40er

40er

07-12-2016 om 08:06

Tja

Je dochter zal er naar toe moeten hè en als zij niet wil...

Simpel

Als je dochter niet wil switchen zou ik het zeker niet doen. Een keer gaan praten op school lijkt me dan een stuk logischer.

Lou

Lou

07-12-2016 om 09:52

Andere weg

Wij zijn ook niet zo tevreden over de middelbare school van onze dochter. De kwaliteit van de lessen, de organisatie, sommige docenten, er is van alles wat ik maar matig vind. Maar dochter heeft het naar haar zin en komt thuis met voldoendes. Dus geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om haar te dwingen naar een andere school te gaan. Nog los van het feit dat het een gok is (wie zegt dat de andere school zo veel beter is), het gaat niet om jou, het gaat om je dochter. Zij wil blijven, ze is geen klein kind meer, dus zij blijft. Zoek een andere weg om problemen op te lossen.

niet

Basisvoorwaarde voor een verandering van middelbare school lijkt mij toch wel dat het kind het zelf ziet zitten. Het is namelijk best een ingrijpende stap. Dus als je kind niet wil, dan zou ik het niet doen.

Adrienne

Adrienne

07-12-2016 om 13:58

je dochter serieus nemen

Hallo NP,
Ik kan je begrijpen want wij zijn ook niet tevreden. We hebben echt veel spijt van deze keuze. Een school met allemaal domeinen en vrijheid is nog tot daar aan toe, maar er wordt bijna geen les gegeven en er is ook weinig feedback op toetsen en werkstukken zodat ons kind daar weer matig van leert. Bovendien moet je kennelijk erg 'geloven' in het systeem van school want ze kunnen geen greintje kritiek (of kritische vragen) verdragen.

In ons geval heeft ons kind wel wat vrienden en ook ziet hij wel wat positieve kanten in de school (en die zijn er natuurlijk ook) maar is hij het wel eens met een overstap. Dat gaan we dus proberen. Rond mei (als wij hem allang ingeschreven hebben op een nieuwe school want anders is daar geen plaats meer) vragen we het hem nogmaals.

In jullie geval begint het wat laat te worden als dochter nu al 14 is - ik vermoed dat ze dan al in de 3e zit? Dan ken je de school, heb je vrienden. Dan moet zij er echt de meerwaarde van inzien.
Op deze leeftijd kun je naar mijn idee het best veel met je kind praten en ook andere mogelijkheden laten zien. Net als de anderen vind ik het ook niet kunnen om je dochter tegen haar zin te verplaatsen. Met 14 voelt dat echt niet goed, dan krijgt ze denk ik een heel machteloos gevoel.
Ik denk dat een meisje van 14 heel goed kan verwoorden waarom ze wel wil blijven en waarin ze jou/jullie wel snapt.

Het kan traumatisch zijn als zij zich niet serieus genomen voelt.

Als je ieder goed naar elkaar luistert en opties geeft, kan het ook zijn dat zij het toch een goed idee gaat vinden (al vermoed ik dat dat al een gepasseerd station is).
Jammer he. Voor jullie als ouders zou ik dan maar proberen te accepteren dat het onderwijs niet is zoals je hoopte. En ook dat een andere school waarschijnlijk ook weer andere problemen heeft die je nu nog niet ziet.

Doris

Doris

08-12-2016 om 13:26

Dochter moet ook achter wissel staan

Eens met vorige reacties. Op deze leeftijd is de mening van je dochter zeer belangrijk. Ook zij moet achter de schoolwissel staan.

Ik herken het verhaal van Adrienne overigens helemaal helaas. Ook een kind in de brugklas van een dergelijke domeinschool en we zijn totaal niet enthousiast over het systeem. Er wordt nauwelijks wat uitgelegd, slecht begeleid en ze gooien de ene na de andere - niet begeleide groepsopdracht - naar de kinderen toe. Het is onrustig werken in een domein met 60 kinderen.
Echt spijt van de schoolkeuze vooralsnog. Wel prima cijfers overigens maar we vinden het echt slecht onderwijs. We zijn ook over een wissel aan het nadenken. Maar lastig hoor.

Adrienne

Adrienne

08-12-2016 om 17:54

benieuwd, Doris

Er zijn inmiddels zo vele scholen met domeinen dat het wel erg toeval zou zijn, maar ik ben nu wel benieuwd welke school het is.....deze school staat in ieder geval in een plaats die begint met de B.

Doris

Doris

08-12-2016 om 19:08

Snap ik Adrienne

Ik was ook al benieuwd inderdaad. Onze school staat ook in een plaats die begint met een B.
Zou wel heel veel toeval zijn als het dezelfde school zou zijn.

40er

40er

08-12-2016 om 19:15

Wat is een....

Jullie hebben het over een domein school? Ik heb er nog nooit van gehoord.

Doris

Doris

08-12-2016 om 22:05

Domein

40er: dat is een school waar veel zelfstandig wordt gewerkt. Dat gebeurt in een grote ruimte (domein) onder toezicht van leraren.

Conny

Conny

08-12-2016 om 22:20

Iets andere uitleg

Mijn zoon gaat naar een VO-school waar ze met domeinen werken.
Een domein bestaat op zijn school uit drie klassen van hetzelfde niveau, die samen een grote ruimte delen. In die ruimte zijn de kapstokken, de kluisjes en ruimtes.
Er is één ruimte die afgescheiden is van de rest. Dat is het instructielokaal waar elk vak geregeld ingepland wordt. Daar omheen zijn werkplekken verdeeld in groepjes en individuele studieplekken.
In het domein zijn alle lessen waar geen speciale plek voor nodig is. Gym, beeldende vormgeving, practicum na/sch en dergelijke zijn op een andere plek.
Als leerlingen geen instructie hebben, werken ze zelfstandig aan hun schoolwerk. De leraar loopt rond en helpt waar nodig. Leerlingen kunnen ook hulp vragen.
Vergeleken met klassikaal onderwijs is er minder instructie maar meer individuele aandacht van leraar naar leerling.

Wij zijn blij met deze vorm van onderwijs. Zoon zit hier voor het vierde jaar (VWO).
Voordeel is ook dat alle leerlingen op hetzelfde niveau elkaar al leren kennen vanaf de brugklas. De overgang naar 4VWO met alle leerlingen gemengd verloopt heel makkelijk.
De domeinen worden op elk niveau toegepast (hier vmboT-VWO).

Niet doen

Wisselen van VO school levert vaak meer problemen op, zelfs als kind wel wil.
Opnieuw wennen aan leerlingen, schoolgewoontes, leerkrachten en dan ook nog eens het verschil in lestempo, boeken, etc. is een gedoe van jewelste.

Marjoleine64

Marjoleine64

09-12-2016 om 11:09

Wat is het verschil met verhuizen?

Ik ben in mijn middelbare schooltijd 2x verhuisd, en dus 2x van school veranderd. Halverwege de brugklas, en tussen 4e en 5e. Mijn broer en zus dus ook, alleen waren die een paar jaar jonger en viel het voor hun dus op andere momenten qua school (en zus is nog een 3e keer verhuisd, ook na 4e klas). We hadden geen keus, en we zijn er niet veel slechter van geworden. Dus ik zie het probleem niet zo van 'opnieuw wennen etc'. Natuurlijk is het even lastig, en zal het kind wat weerstand bieden. Maar een 14-jarige zal toch zelf ook wel het inzicht hebben dat het niet goed gaat op school, en dat er andere opties zijn? Maar je bent wat dat betreft in de openingspost wel erg kort met informatie... Wat gaat er niet goed, wat heb je er al aan gedaan?

Niet echt

Verhuizen is ook slecht voor schoolresultaten.
Ik ben te lui om nu te zoeken, maar dit fenomeen (vo schoolwissel) is heus onderzocht.

Nu kun je zelf het gevoel gehad hebben dat het niks uitmaakt. Ik ken dat, want dat gevoel heb ik ook aan mijn eigen schoolswitches overgehouden.
Maar hè, ik ken ook een oma die 98 geworden is op 3 pakjes caballero, een liter sherry en een kopje bouillon.

Almere

De structureel achterblijvende onderwijsresultaten van Almere zijn onderzocht door het Kohnstamm-instituut. Als belangrijke oorzaak werd de frequente schoolwisselingen aangewezen a.g.v. bijv. verhuizingen. De eerste aanbeveling luidt dan ook: "probeer tussentijdse schoolwisselingen tegen te gaan"
Zie het rapport: http://www.sco-kohnstamminstituut.uva.nl/rapporten/pdf/ki876.pdf

Ookhier

Ookhier

12-12-2016 om 18:39

In ons geval in de brugklas

Eigenlijk waren we heel erg gemotiveerd voor deze school, en binnen enkele weken was bij ons ouders de motivatie totaal weg.

Zoon snapt heel goed wat wij bedoelen, maar zit zelf redelijk fijn in zijn vel in zijn nieuwe brugklas. Probleem is vooral de aanpak van school. Zij werken met swpbs, en ik vind dat een verschrikking, althans hoe het hier uitpakt. Ongelooflijk veel straf wordt uitgedeeld, er wordt niet/nauwelijks naar de leerlingen geluisterd. Mondigheid van leerlingen (in positieve zin) wordt heel erg niet gewaardeerd. Nablijven is aan de orde van de dag, vaak meerdere leerlingen uit een klas tegelijk. Je zou dan denken, wat een rotkinderen, maar ik ken een heel stelletje uit zijn klas, en dat kan ik nou toch ook niet zeggen.

Daarnaast hebben wij van nog een paar andere dingen spijt. Dingen die je pas merkt als je kind er naar school gaat.

Ook zoon heeft er last van. Hij komt vaak enorm gefrustreerd uit school. En toch ziet hij een schoolwissel niet zitten omdat hij niet uit zijn vriendengroep weg wil. Ik snap zijn gevoel heel goed, maar ik zie ook zijn frustratie.
Ik vind het heel moeilijk.

Bukken en leerplicht uitzitten

Ik begrijp je teleurstelling. Punt is dat elke school zo zijn teleurstellingen heeft en dat programma's als swpbs zich als een virus over de onderwijswereld verspreiden: Zal je altijd zien dat ze het op die volgende school ook invoeren.

Teleurstelling is een slecht motief om van school te verhuizen. Hoe meer je erom van school wisselt, hoe groter de kans dat je weer teleurgesteld wordt.

Het leed uitzitten is vaak de meest eenvoudige optie.
Verzin er iets omheen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.