Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
havo

havo

22-03-2015 om 19:56

veranderd wiskunde-examen havo/vwo

Mijn dochter wil opnieuw 4 havo gaan doen en moet opnieuw de keuze wis A of B maken. Ze heeft nu voor wis B nog een krappe voldoende en kan zelf niet inschatten hoe groot de invloed van slecht onderwijs hierop geweest is. Volgend jaar kan ze zich niet permitteren om voor wiskunde onvoldoende te eindigen. Vanaf komend jaar krijgt ze te maken met verandering van de inhoud van het examenprogramma. Voor Wis A is bijv. kansberekening er uit, meer statistiek erin en meer aandacht voor rekenen en algebra. Bij Wis B maakt ruimtemeetkunde plaats voor afstanden en hoeken in het platte vlak en er is minder differentiaalrekening.
Wie heeft t.a.v. deze wijziging iets gehoord over verandering in moeilijkheidsgraad? Dit is het enige dat ik zelf heb kunnen vinden

Uitspraak van een leerkracht op een methodensite:
Leerlingen die in 2015 in de bovenbouw van havo en vwo komen, krijgen te maken met het nieuwe examenprogramma. Els Verhagen, wiskunde docent aan het Marnixcollege in Ede, bereidt zich hier al op voor. ‘Er gaan behoorlijk wat dingen veranderen. Voor een deel van de leerlingen zal het moeilijker worden, voor anderen juist makkelijker.’

Een deel moeilijker, een deel makkelijker
‘Het examen voor havo wiskunde B wordt nog pittiger. Leerlingen hoeven opeens geen inhoud, oppervlakte en doorsnede's meer te kunnen. Jammer, want dat was juist een onderwerp dat veel leerlingen makkelijker vonden; het is altijd een opluchting om tussen alle moeilijke dingen door met dat hoofdstuk bezig te zijn. De algebra wordt een uitdaging,ook om over te brengen.’ Voor vwo verwacht Els dat wiskunde B juist beter te doen wordt. ‘De oude meetkunde gaat eruit. Redeneren blijft wel, maar niet met hoeken en cirkels. Ik verwacht dat leerlingen dit makkelijker vinden.’
Els is zeker niet negatief over het nieuwe examenprogramma. ‘Wiskunde A kan voor havo leerlingen interessanter worden, doordat de statistiek veel meer gericht wordt op het werken met data. Dat staat dichter bij de praktijk, de wiskunde wordt zo meer toegepast.’

Voor vwo denkt Els dat wiskunde A analytischer is. Dat is voor veel leerlingen die wiskunde A kiezen juist moeilijk.’
Wiskunde C op het vwo wordt in een geheel nieuw jasje gestoken. ‘Het wordt een echt nieuw vak met nieuwe onderwerpen op het gebied van de kunst en de logica. Dit wordt een grote uitdaging voor zowel leerlingen als docenten.’
Els relativeert haar voorspellingen wel direct. ‘Dat is mijn inschatting. Je weet nooit zeker hoe het uitpakt, dat verschilt ook per leerling. We zullen het zien als we er echt mee aan de slag gaan.’

Katniss

Katniss

22-03-2015 om 20:02

Oei

Mijn dochter in 4 vwo heeft juist voor wiskunde A durven kiezen (boven C) omdat ze nu een 8,5 gemiddeld staat. Als het analytischer wordt, wordt dat zeker moeilijker voor haar. Volgens mij mag je zelfs in de 5e nog weer overstappen naar C, dus we wagen het er maar op.

Barvaux

Barvaux

22-03-2015 om 20:06

katniss

Jouw dochter ging in 2014 naar de bovenbouw toch?

Katniss

Katniss

22-03-2015 om 20:22

Barvaux

Dat hangt er vanaf. Is de 4e bovenbouw?

Barvaux

Barvaux

22-03-2015 om 20:38

tuurlijk

Ze moest een profiel kiezen voor deze klas.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.