Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Dalarna

Dalarna

10-11-2013 om 11:00

Veel te veel huiswerk in groep 8!

We worden knettergek dit weekend:
Morgen: 27 topografische aanduidingen in Rusland (1 week de tijd)
Morgen: nieuws in de klas (kind kwam er woensdag achter dat hij op een lijstje stond)
Dinsdag: taal, 2 kantjes (vaak voor mij niet eens foutloos te doen, werkelijk waar, ik moet het ook nog opzoeken).
Woensdag: 40 woordjes engels-nederlands, nederlands-engels (1 week de tijd)
Woensdag?: vorige week hadden ze een geschiedenistoets maar daar had hij de samenvatting niet van gekregen, nu wel maar niet duidelijk is wanneer hij die toets nu moet inhalen.
Donderdag: rekenen (hij volgt een apart rekenhuiswerkprogramma, waren ze nog vergeten te kopiëren)
Vrijdag: 12 woordjes spelling (daar waar anderen zonder dyslexie er 34 hebben, 1 week de tijd maar al 3 wk op school mee bezig).
Vrijdag: studievaardigheden, twee kantjes, heel veel lees- en kijkwerk.

Ben ik gek of is dit behoorlijk veel? Natuurlijk hoeft hij maar 1x per jaar dat nieuws te doen en wisselen ze om met spelling, aardrijkskunde, geschiedenis en engels maar dit is voor ons veel te veel. Tien jaar geleden was dit een school zonder huiswerk, een jaar of 4 geleden was dat te zien aan de scores en werd er vanaf groep 4 of 5 elke week rekenen en taal gegeven. Vanaf groep 7 twee keer beide vakken maar nu zijn ze losgeslagen geloof ik!

Erg veel !

Mijn zoon had in groep 8 - 1 x per 2 weken een velletje mee van topo en 1 x per week een A4-tje met 6 rijtjes sommen, that's it.
Nu zit hij op het VMBO en krijgt daar elke les de tijd om op school het maakwerk te doen, en daar maakt hij dankbaar gebruik van, daarnaast heeft hij zo'n 3x per week wat leerwerk, wat rijtjes woordjes om te leren en soms wat geschiedenis en aardrijkskunde.

Kan voor de school een voorbereiding betekenen voor VWO/GYM, maar niet ieder kind gaat op dat niveau verder.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

10-11-2013 om 11:18

Hier ook

Dochter krijgt in groep 8 ook iedere dag huiswerk. Vooral met de bedoeling te wennen aan het vo. Ook krijgen ze soms beoordelingen op de vo-manier. En dat is best eens wennen, dat je geen 9 maar een 6 krijgt.

Ik vind groep 8 een voorbereidend jaar op het vo, dus iedere dag huiswerk is prima wat mij betreft.
Hoezo is het voor jullie te veel? Hij moet het toch doen?

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

10-11-2013 om 11:20

Afhankelijk van de leerkracht

Mijn ervaring is dat het erg afhangt van de leerkracht. Kind in groep 8 heeft komende week een taaltoets en moet een woordenboekspel voorbereiden. Kind in 7 heeft:
Maandag tafels 1-10
Woensdag woordjes (geen dispensatie ivm dyslexie, maar dat is weer een andere ergernis)
Donderdag miniwerkstuk (één week de tijd)
Vrijdag 50 plaatsen en wateren in Scandinavië, toets.
Ik vind het véél en dat is dit nog een rustige week. Kind in 7 krijgt ook vaak zijn werk niet af dus dat zitten we ook thuis te doen. Ik heb het al aangegeven bij de leerkracht maar die vindt het een goede voorbereiding op het VO.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

10-11-2013 om 11:21

Aanvulling

Het is toch ook niet de bedoeling dat alles in het weekend gedaan moet worden? Mijn dochter doet het maakwerk op de dag dat ze het krijgt en het leren iedere dag even. Tis best te doen zo. Maar als je alles op het laatste moment gaat doen wordt je inderdaad gek lijkt me

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

10-11-2013 om 11:25

Tuurlijk

Maar het is zoveel wat je élke dag even moet doen dat er weinig tijd over blijft voor andere dingen. Oudste kind bij dezelfde leerkracht had zelden huiswerk. Leerkracht zei dat oudste alles in de les al af had. Kijk, daar ga je al: oudste had én zijn schoolwerk én zijn huiswerk af op school en hoefde niet zo heel veel thuis te doen. Oudste zit op gymnasium. Jongste heeft VMBO-niveau, zoals ik dat kan inschatten en krijgt niet eens het schoolwerk af. Niets aanpassen aan niveau kind, gewoon hup alles afmaken desnoods in je eigen tijd. Dat vind ik jammer.

Katniss

Katniss

10-11-2013 om 11:28

Ik vind het wel veel

Maar ik vind het sowieso een beetje overbodig om (veel) huiswerk te geven op de basisschool. Waarom zou je je moeten voorbereiden op de hoeveelheden huiswerk op het v.o.? Ik vind het vroeg genoeg om in de brugklas te beginnen met huiswerk, sowieso is dat heel anders dan op de basisschool dus grote hoeveelheden huiswerk in groep 8 dragen er echt niet aan bij dat ze dan op het v.o. eerder gewend zijn.
Maar ik zie hier ook een verzwaring van het huiswerk. Jongste in groep 5 krijgt standaard twee keer per week huiswerk mee, en daarbij nog ca. maandelijks een proefwerk en enkele keren per jaar een spreekbeurt/boekbespreking/nieuwsbespreking. Dit is ongeveer de hoeveelheid huiswerk die oudste een paar jaar geleden vanaf groep 7 had! Zal ongetwijfeld te maken hebben met scores op cito's. De eindcito blijft stabiel, iets lager dan landelijk gemiddeld, en in overeenstemming met de populatie. Maar dat is niet goed genoeg om nieuwe leerlingen aan te trekken (ouders kijken alleen naar cito-scores).

Dalarna

Dalarna

10-11-2013 om 12:26

Dendy

Jouw dochter kan het blijkbaar alleen, mijn zoon absoluut niet. Verder is er momenteel weinig maakwerk bij zoals je gezien hebt. Leerwerk moeten we elke dag doen en als je even ziet hoelang hij doet over 10 engelse woordjes E-N kun je je voorstellen dat 40 woordjes en dan ook nog N-E (en dan goddank nog zonder schrijven) echt heel erg veel tijd kost. We hebben het hier niet over een gymnasiumkind wat alles aan komt waaien maar een kind waarbij we voor het eerst Engelse woordjes doen en nog moeten uitzoeken hoe dat het beste werkt.

Als ik de tijd had bijgehouden wat we sinds woensdag al verhuiswerkt hebben zou jij echt schrikken.

Vera*

Vera*

10-11-2013 om 13:39

Keuzes maken

Het is wel een andere situatie met een dochter in 2e klas vo maar zij moet regelmatig keuzes maken in wat zij kan doen in haar beschikbare tijd. Dat is niet zo veel omdat ze om 20.15 al weer in bed ligt.
De prioriteiten zijn hier Nederlands en Engels plus de vakken waar ze moeite mee heeft.
In die zin is een 1 voor Duits niet erg aangezien ze dan nog steeds een 7.5 zou staan.

Ik zou denk ik in jou/jullie situatie gaan voor taal en rekenen plus het nieuwsbegrip voor morgen. Engels is in die zin handig om te doen dat die woordjes al een keer geleerd zijn voor als ze weer langskomen op het vo.
Topografie zou ik laten zitten.

Een mail naar de leerkracht dat je/jullie zo veel mogelijk doen aan schoolwerk maar dat dat maximaal 2 uur is per schooldag.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

10-11-2013 om 16:01

Dalarna

Dan zou ik een gesprek aangaan met de leerkracht en kijken of het anders kan voor jouw kind. Mijn dochter is per dag ong. een half uur kwijt en dat vind ik voor een 8egroeper ook wel genoeg.

Ik vind nog steeds wel dat groep 8 een prima jaar is om te gaan bekijken wanneer en hoe huiswerk gepland kan gaan worden.

Dalarna

Dalarna

10-11-2013 om 16:14

Dendy

Nou mijn zoon gaat ver over dat halve uurtje heen!

Ik ben het wel met je eens dat ze huiswerk mogen geven in groep 8 maar plannen leer je niet in groep 8 (stokpaardje) het gaat altijd heel anders op het VO. Het is deze week even druk voor mijn zoon maar normaal is het heel duidelijk wat er wanneer gedaan moet worden en er komt normaal nooit zomaar iets tussendoor wat wel op het VO zo is.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

10-11-2013 om 16:37

Dalarna

Gek hé, dat dat zoveel verschilt per school.
Hier hebben de kinderen aan het begin van het jaar een huiswerkrooster gekregen. Elke dag een vak, wat ze dan een week later moeten inleveren. Het is ook niet heel veel, gewoon een werkblad. Wat wel op niveau wordt gedaan. De kinderen die maatwerk doen krijgen geen pluswerk mee naar huis natuurlijk.

Ik geloof ook absoluut dat huiswerk plannen niet geleerd kan worden in groep 8, maar ik vind het zelf al wel fijn om te kijken op welke dagen er meer tijd voor huiswerk is en op welke dagen het slecht uitkomt. Uberhaubt het wennen eraan. Mijn dochter vond het echt vervelend dat ze bij mooi weer eerst haar werk moest gaan doen, toch is dat volgend jaar wel de realiteit denk ik.

Ik begrijp dat deze drukte voor je zoon een incident is? Nou, dan moeten jullie je daar even doorheen bikkelen

Dalarna

Dalarna

10-11-2013 om 16:50

Dendy

Het lijkt erop dat er steeds nu iets bovenop datgene komt waar we mee begonnen. De ene week dus aardrijkskunde, de andere week engelse woordjes en om de vier weken spellingswoorden etc.

Het is nu zo erg omdat we voor het eerst zien dat Engelse woordjes ook al niet een beetje simpel geleerd kunnen worden, ook daar zijn wij dus uren en uren aan bezig, netjes verdeeld over de week. Frustrerend is het wel, zeker omdat zoon dan ook nog eens altijd commentaar krijgt omdat hij de woordjes niet hoeft te schrijven. Met een kind in huis zonder dyslexie weet ik dat dat totaal geen vergelijken is maar die domme (in de zin van niet begrijpen hoe het is om ernstige dyslexie te hebben met automatiseringsproblemen) klasgenootjes van mijn jongste snappen dat weer niet. Zo ook met topografie. Iemand hierboven zei dat ik dat moest laten vallen maar dat is nu net datgene waar jongste elke week (ook weer met ontzettend veel moeite) een 10 kan halen en soms een 9 krijgt. Dat vindt hij zo fijn dat ik hem dat ook niet af kan nemen maar ik denk dat het morgen een zesje wordt.

Tango

Tango

10-11-2013 om 20:29

Veel en ongestructureerd

Dalarna, zoals jij het omschrijft klinkt het niet alleen als veel maar ook als ongestructureerd. Het is in ieder geval voor jouw zoon niet altijd duidelijk welk huiswerk hij heeft en vanuit school lijkt het ook niet altijd goed voorbereid te worden. Ik zou daarover zeker in gesprek gaan, want als jouw zoon goed weet welk huiswerk hij heeft voor welke dag is het ook beter in te plannen en hoeft hij niet alles op het laatste moment te doen.
w.b. het taalhuiswerk vraag ik me af wat dat is, dat zelfs jij het nog op moet zoeken. Dat moet wel erg ingewikkeld zijn dan. In groep 8 kon ik dochter met taal zeker nog wel helpen (rekenen was moeilijker vond ik).
Overigens kreeg dochter hier in groep 8 maar minimaal huiswerk. Elke dinsdag taal of rekenen en vrijdag topo, Engels of Blokboek (biologie of geschiedenis). Dat viel dus reuze mee.

Dalarna

Dalarna

11-11-2013 om 07:33

Taalhuiswerk

Zomaar wat taaldingen die ik niet wist:
* het meervoud van proviand
* wat bijwoorden zijn (zal heus wel uitgelegd zijn maar zoon weet dat dan niet meer) idem voegwoorden, meewerkende voorwerpen, gewone bijvoeglijke naamwoorden en stoffelijke bijvoeglijke naamwoorden etc Gelukkig is mijn oudste hier heel goed in maar dat leerde hij vooral in de brugklas toen zijn docent Nederlands eindelijk had uitgelegd dat als je gaat ontleden je twee verschillende puzzels hebt en je geen stukjes van de ene puzzel moet willen passen in de andere
* het woord wat hier tussen past: Je moet niet in ...... water vissen. Idem: vieze .... worden niet vet.
* de naam van iemand die een carillon bespeelt.

Dalarna

Dalarna

11-11-2013 om 07:37

Tango

Oja, taal ligt mij gewoon niet zo, zeker dat ontleden niet en zoon daarbij helpen is gewoon lastig. Ook met voegwoorden vinden (zodat, omdat, zoals etc) is het lastig uitleggen aan hem. Dat moet je aanvoelen. Rekenen is weer een eitje voor mij, daar kan ik hem goed bij helpen en daarom heb ik geregeld dat toen hij naar het laagste niveau ging met rekenen wij altijd 2 pagina's thuis rekenen van het middelste niveau, alleen waren die bladen niet gekopieerd nu.

En verder: we doen NIET alles op het laatste moment, ik zie dat meer mensen dat denken, als ik dat zou doen zou ik wel heel dom bezig zijn met hem. Dat kan hij volstrekt niet maar elke week krijgt hij weer 27 toponiemen mee en dat moet binnen een week (nee 6 dagen) geleerd zijn. Dat is al behoorlijk zwaar en alleen daarmee halen wij al zeker een kwartier huiswerk per dag en dan heeft Dandy het erover dat een half uur mooi genoeg is....

Odile

Odile

11-11-2013 om 09:04

snap het dalarna

Je komt niet weg met een half uurtje huiswerk als je kind dyslexie heeft (zeker niet als datzelfde kind iedere dag twintig minuten dyslexie-huiswerk moet maken). Als hier de Engelstoets en de geschiedenistoets in een week vallen, is er stress. Hier moet Engels wel geschreven worden, en worden de taalfouten nog allemaal gerekend ook. Topografie is goed te doen, zolang de leerkracht akkoord gaat met bijvoorbeeld Masterigthe (Maastricht, daar was iets vreemds mee, dat wist dochter nog. Dus plakken we de -the van Drenthe, waar ook iets vreemds mee was, er gewoon achter. En dat na een week lang iedere dag oefenen op schrijven als plaatsnaam.

Mensen (lees: leerkracht van dochter, op dit moment mijn grote frustratie) snappen de impact van dyslexie niet. Het KAN niet dat een kind met een bovengemiddeld IQ het alfabet niet op kan zeggen (wel alle klanken en klankgroepen, en dat zijn er een stuk meer dan 26, maar op de juiste manier aangeleerd door haar behandelaar en daar heb je met het opzoeken in woordenboeken zo weinig aan), slecht kan klokkijken, de maanden van het jaar niet achter elkaar kan opnoemen (ja, vandaag, als we het geoefend hebben, maar volgende week niet meer. Toch vervelend als ze in de toets Engels de achtste maand van het jaar moet opschrijven. August weet ze best hoor...) en moeite heeft met het aanleren van een liedje. Ze zit nu in groep 7 en ik zie nu al ongelofelijk op tegen de middelbare school.

Oh, en voor Engels had ze, ondanks dat de taalfouten allemaal gerekend worden, een 7+. Waanzinnig knap, maar haar vriendinnen hadden allemaal hoger! Ja, doe het mondeling en ze haalt ook een 10, daar ligt het niet aan. Ze had zelfs daughter een keer goed geschreven (de tweede keer niet, de leerkracht snapte er niks van...)!

't Is een te lang, off topic bericht geworden, maar ik snap je frustratie zo goed!

Dendy Pearson

Dendy Pearson

11-11-2013 om 09:46

Maar..

Ik heb helemaal geen ervaring met dyslectie, maar ik dacht eigenlijk dat juist die kinderen een beetje werden ontzien? Daar zijn toch protocollen voor? Wat gek dat jullie kinderen dan zoveel op het bordje krijgen. Worden ze daar niet heel gefrustreerd van?

Dendy

Paal

Paal

11-11-2013 om 10:43

Veel te veel

Wat ontzettend veel huiswerk. Maar zolang jullie dit met hem doen zal de leerkracht denken dat het mogelijk is!
Niet doen dus.
Ga in gesprek met zoon en leg hem uit dat je dit niet kan. Hij krijgt zo een hekel aan school en daar is het te vroeg voor.
Ga ook naar leerkracht en overleg wat wel haalbaar is. Kom zelf met een goed plan. Zonder veroordelend te werken. Geef aan dat je het een paar weken hebt bijgehouden, dat er meer is in het leven, dat maatwerk moet!
Juist in groep 8. Leerkracht weet dat niet iedereen naar het VWO gaat en dat mag ook niet het streven zijn.
Overleg direct ook een datum, over 6 weken bijvoorbeeld, om het te evalueren.
Neem zelf initiatief, voor je zoon. Maar eigenlijk ook voor de leerkracht. Die leert nu dat niet alles hoeft en dat de wereld niet vergaat als je naar het VMBO gaat.

Als ik bij mezelf afga dan zou ik er zeker blij mee zijn als ouder kwam.
Oh en heb ook geen idee wat het meervoud van proviand is. Wist niet eens dat daar een meervoud van was.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

11-11-2013 om 10:46

Ja idd

Maatwerk.
Dat wordt bij mijn dochter ook gegeven. Op alle vakken. Je kan een kind wat bijv. naar het BBL gaat toch niet hetzelfde geven als een VWOér?

Dalarna

Dalarna

11-11-2013 om 11:33

ok het verhaal is natuurlijk weer anders

Ik denk ook altijd: vraag het nu eerst eens aan de leerkracht maar ja, je komt in groep 8 ook niet meer op school hè!

Hij moest de helft van de woordjes leren, nu weet ik nog niet of dat fout in zijn agenda is gekomen of dat hij gewoon de engelse woordjes aan mij heeft gegeven en we niet in zijn agenda hebben gekeken. De herkansing voor geschiedenis stond op het bord (morgen, verschuiven we een week).

Op zich is het nog steeds te veel (hetzelfde huiswerk alleen de helft aan Engelse woordjes, we zijn nog niet eens aan spelling begonnen voor vrijdag en geschiedenis had ook voor morgen geweest (niets aan gedaan).

Oh wat heerlijk moet het zijn dat hij volgend jaar gewoon op de computer kan zien wat het huiswerk is... dit doe je een dyslexiekind ook niet aan (wat een herkenning Odile mbt de maanden, het alfabet en klokkijken) toch!

Op onze school heeft een kind met dyslexie dus wel degelijk voordelen: topo en Engels gaat mondeling en verder mag ik overal zelf bepalen wat ik doe maar ik wil niet dat hij overal een uitzondering vormt dus we worstelen ons ook door het taal maakwerk. Dat dat op niveau gegeven zou moeten worden is helemaal nieuw. Dat is nu juist de basisschool: we doen allemaal hetzelfde en als je geluk hebt krijgen de besten pluswerk en de slechtsten extra werk maar dat is op school. Bij het huiswerk zijn we weer allemaal gelijk geloof ik wat IQ en vervolgonderwijs betreft.

Odile

Odile

11-11-2013 om 11:44

ontzien? hier is het alleen maar meer!

Ze heeft al die tijd nog extra werk meegekregen ook op het gebied van lezen en spelling. Dit heb ik wel stopgezet want dat doet ze al iedere dag via de dyslexiebehandeling.

Het enige voordeel dat ze heeft is dat ze bij topo spelfouten mag maken, maar verder moet ze gewoon wat een ander doet. Wat heel frustrerend is, is dat zij haar Engels net zo goed kent als haar klasgenoten, maar toch een lager cijfer haalt. Maar daar zal ze waarschijnlijk maar mee moeten leren leven.

Dalarna

Dalarna

11-11-2013 om 14:07

Odile

Gelukkig zijn wij hier nu een half jaar klaar met de behandeling maar toen hebben we ook selectief huiswerk voor school gemaakt hoor. Zeker geen spellingshuiswerk en ook geen taal. Vanwege zijn rekenachterstand wel rekenen.

We hebben een hele goede school uitgezocht voor volgend jaar voor wat betreft dyslexie, die zijn al een groot aantal jaar bezig met 1 persoon die zich 3 dagen per week bezig houdt met de dyslecten en een laptop met Kurzweil (zelf met korting kopen) en alle boeken ingescand. Met een dyslexiekaart die individueel is (niet zoals mijn neefje er net 1 kreeg met daarop dat hij niet hoeft voor te lezen in de klas maar dat juist wél wil!).

zorgelijke trend?

denk ik? Ik hoor overal om mij heen dat kinderen in het basisonderwijs allemaal huiswerk hebben en niet te weinig.

Mijn oudste gaat net naar groep 5 (is nog maar net 8 geworden) maar nu moet hij ineens ook engelse woordjes leren, topografie, een boekbespreking, een spreekbeurt; daarnaast is er ook nog 'vrijwillig' spelling oefenen. Vorig jaar was dat spelling oefenen er ook al, en ook een boekbespreking! Sorry, maar een kind van 6 (jonge leerling) draait nog niet zelfstandig een boekbespreking in elkaar, die moet je toch nog aardig daarin begeleiden. Wat dat betreft wordt er van ouders ook nogal veel gevraagd. Volgens mij hoefde ik vroeger pas in groep 6 voor het eerst een spreekbeurt te houden en in groep 7 pas een boekbespreking..... en ook pas vanaf groep 6 af en toe topografietoetsen.

Af en toe krijg ik het idee dat school niet in staat is om alle lesstof onder schooltijd te bespreken, en dat er dus maar wat mee naar huis moet. De spelling bijvoorbeeld; de spelling gaat bij alle kinderen belabberd, (dus?) er is een computerprogrammaatje op internet waar ze woordjes kunnen oefenen. Leerkrachten in de bovenbouw klagen ook allemaal dat ze niet toekomen met het aantal beschikbare lesuren.

Bij mijn zoon in de klas blijven ook structureel kinderen na die hun werk moeten afmaken, omdat het niet is gelukt tijdens de les. Vind ik niet kunnen eigenlijk, kinderen van 8 elke dag laten nablijven, én huiswerk meegeven. Dan is er toch iets mis met het onderwijs, lijkt me?

bertje1

bertje1

11-11-2013 om 17:00

geen huiswerk

het enige wat ze bij ons krijgen:
- 2 spreekbeurten, 2 boekbesprekingen, 2 werkstukken (1 jaar)
- 1x topo

dat was het

dan is de overgang naar voortgezet ook wel groot, maar daar wennen ze snel aan..

Dalarna

Dalarna

11-11-2013 om 19:11

1x topo?

Wat overhoren ze dan met 1x topo per jaar? De hele wereld in 1x ofzo, en heel Nederland en heel Europa?

Bianca

Bianca

12-11-2013 om 08:41

Mamahippie ik deel dat gevoel

Vooral vorig jaar toen dochter in groep 6 zat. Iedere keer hamerde de juf erop dat we meer thuis moesten oefenen met tafels en lezen. Als dochter een toets had, leek het wel of ze het boek in de klas nog niet open hadden gehad.
Juf kon ook nog eens zien hoe vaak dochter was ingelogd op bloon (een woordenoefenprogramma). Dat was niet vaak, want ik vind zelf lezen en schrijven beter. Dochter vond bloon ook superstom, dus deed ik dat liever anders.
Maar op een gegeven moment ben ik thuis (naast het gewone huiswerk) gestopt met schooltje spelen.
Potverdorie iedere week een uur film. En niet altijd een nuttige maar gewoon een pretfilm als Shrek of zo.
Maar de stof uitleggen ho maar. En de juf heeft vorig jaar geen een foutloze mail kunnen schrijven, vol met spelling en grammatica fouten.

Ze had vorig jaar dus flink wat onvoldoendes en de juf gaf aan dat dat voornamelijk kwam omdat wij thuis te weinig hadden gedaan. Nu was ik zeker een half uur per dag bezig met dochter. Voor groep 6 vind ik dat toch erg veel.

Gelukkig heeft dochter nu een juf van de oude stempel, die veel minder dit soort ongein doet. En als ze nu een toets heeft weet ze al waar het over gaat. Dat scheelt echt een hoop leren zeg!
Groep 7 is hier toch bekend dat het huiswerk echt gaat beginnen, maar gelukkig kan ze het nog aan. En ze is dus sneller klaar dan vorig jaar! Ook met rekenen gaat het veel beter.
En dochter vind het in de klas ook veel fijner, er is meer structuur en meer rust.

Ik vind dat huiswerk op de basisschool zo moet worden gegeven dat een gemiddeld kind die het niet geleerd heeft toch een voldoende kan halen als hij op heeft gelet in de les. Oftewel dat de stof al is behandeld.
In groep 8 mag je dan wel iets meer inzet eisen, maar het moet niet te gek worden zeg. Het lijkt me zo wel het huiswerk van mijn oudste die in het eerste van het gymnasium zit.

inderdaad Bianca

Het scheelt denk ik wel welke leerkracht er voor de klas staat. Nu hebben we een dame die totaal chaotisch is, en de ander komt net van de pabo... zucht. Maar jeetje, een half uur per dag met huiswerk bezig zijn in groep 6, dat vind ik ook veel! En dan te bedenken dat de meeste kinderen ook nog naar de bso gaan, moeten ze dat huiswerk maken als ze eens een keertje tegen 6 uur thuis zijn?

Wij hebben ook bloon om thuis te oefenen. Mijn zoon vindt er ook niks aan dus hij doet het thuis ook niet vaak. Laatst vroeg ik hem er nog naar 'heb je eigenlijk nog bloon dit jaar' en toen zei hij van wel, maar hij heeft nooit een briefje met inlog gegevens mee naar huis gehad.

Zoon heeft nu voor de tweede keer een engelse toets: hij heeft een heel A4-tje vol woordjes meegekregen; toch zeker een stuk of 40 woorden weer. Nu weten we wat de bedoeling is, maar de vorige keer wist zoon eigenlijk niet hoe het overhoord werd; bleek dat de toets schriftelijk was, van Nederlands naar Engels vertalen. Zoon had niet op de spelling geoefend (was te zien) maar dat maakte blijkbaar niet uit, hij had toch een 9,5. Volgens hem neemt het merendeel van de kinderen het oefenblaadje niet eens mee naar huis, dus hoe die hun toets oefenen... (ook veel slechte cijfers in de klas).
Laatst was er een topografietoets, alle provincies van Nederland kennen, en de hoofdsteden als bonus. Dacht zoon tenminste. Hij zit in een combinatieklas groep 5/6 en ik zag bij een meisje uit groep 6 wel een stencil liggen met de blinde kaart van Nederland, maar hij had niet zo'n blaadje gehad. Het is me eigenlijk nog niet duidelijk hoe de toets is gegaan; volgens zoon had ie wel een toets gehad, maar zonder kaart en moest hij alleen alle provincies opschrijven???
Nu schijnt er nog een spreekbeurt en een boekbespreking gehouden te moeten worden, maar blijkbaar heeft juf nog niet bekend gemaakt wanneer wie aan de beurt is. Misschien wil ze dat bewaren tot na de kerst, maar het lijkt me alweer aardig krap worden als er in totaal 54 spreekbeurten gehouden moeten worden na de kerst.

In ieder geval hier ook een hoop onduidelijkheid, en ik heb dan ook weer zo m'n twijfels bij zo'n engelse toets waarbij dan blijkbaar niet op de spelling wordt gelet. Maar goed, vanmiddag een 10-minutengesprek, we zullen eens zien wat daar uit komt. Mijn zoon is ook nog maar net 8, wel heel slim, maar nog een beetje jong en speels om al een agenda bij te houden en dergelijke zeg maar. En dat laatste zal wel voor een hoop kinderen gelden die in groep 5/6 zitten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.