Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Johan

Johan

03-06-2017 om 07:04

Vechten in de klas

Mijn dochter kwam vandeweek thuis met pijn in haar rug, ze had een lelijke val gemaakt nadat ze geduwd was door een jongen in haar klas.

Tijdens een buiten-gymles waren ze een spel aan het spelen. Het jongetje was af, maar bleef in het veld staan (het jongetje geeft stellig aan dat hij niet af was). Nadat mijn dochter hem hierover meerdere malen had aangesproken, bleef hij toch in het veld. Waarop mijn dochter de andere kinderen bijeen riep om te stemmen dat het jongetje het veld af moet. Iedereen was het met mijn dochter eens. Hierna nam het jongetje een aanloop en gaf een harde duw. Mijn dochter maakte een harde klap met haar hoofd en rug op de grond. De juf heeft de gebeurtenissen op het veld niet gezien, maar wel de duw.

Tijdens het uitpraten van de gebeurtenis moesten zowel het jongetje als mijn dochter excuses aanbieden. Mijn dochter vond het niet eerlijk dat zij excuses moest aanbieden en heeft dit ook niet gedaan.

Bij thuiskomst klaagde mijn dochter over pijn in haar rug, dit bleef aanhouden en aan het eind van de middag zij we met haar naar de huisarts geweest. De spieren kunnen nog wel een tijdje pijn doen, ze had rust en misschien een paracetamol nodig.

De volgende dag had het jongetje straf, hij mocht de hele dag niet buitenspelen, wel had hij toegang tot de klascomputer tijdens pauzes. De moeder heeft na de lunchpauze aangegeven aan de juf dat het jongetje zo boos is over het voorval dat hij niets heeft gegeten. Die middag moest mijn dochter alsnog excuses aanbieden.

Mijn dochter is nu zeer verontwaardigd dat het jongetje zo mild gestraft wordt, en dat zij voor een deel de schuld op zich moest nemen. Sowieso klaagt mijn dochter het hele schooljaar al dat deze (nieuwe) school niet streng genoeg is.

Hoewel ik begrijp dat het excuseren van beide kanten kan helpen met het oplossen van een conflict, sta ik toch achter mijn dochter. In de komende week heb ik een afspraak voor een gesprek met de juf over dit onderwerp.

Hoe denken jullie hierover?

Mijntje

Mijntje

03-06-2017 om 07:25

juffie

Je schrijft dat je dochter iedereen bijeen riep om te stemmen dat dat jongetje het veld af moest. Dan snap wel dat dat jongetje woedend op haar was, al mag hij niet zo hard duwen natuurlijk. Ze zet namelijk wel op tot uitsluiting.
Voortaan kan ze beter naar de juf en niet zelf juffie spelen, aanspreken is prima, herhaaldelijk moeten aanspreken niet en samen tegen iemand spannen ook niet.

Pirata

Pirata

03-06-2017 om 09:27

nou

Ik vind je dochter ook goed fout. Een samenscholing organiseren en nog een stemming ook, omdat iemand het veld niet af wil??? Is ze de scbeidsrechter dan? Als mijn kind zulk gedrag zou vertonen in een groep, dan zou hij er bij mij niet gemakkelijk van af komen.
Een kind dat het veld niet afwil omdat jouw dochter (en de opgejutte groep!!!) dat beveelt en uiteindelijk uit onmacht duwt, daar kan ik me wat bij voorstellen. Ik leef mee met dat joch.

Guera

Guera

03-06-2017 om 09:48

Hoe oud?

Welke leeftijd en waar was de juf?

Johan

Jongetje mag niet duwen, je dochtertje is ook goed fout want jongetje reageerde primair maar je dochter heeft een uitgekookte strategie bedacht om het jongetje uit te sluiten, de juf heeft niet goed toezicht gehouden en jij bent vooral bezig van een mug een olifant te maken...
Dus... adem in adem uit en zoek echte problemen om je boos of bezorgd over te maken. Zoals een dochter die een strengere school wil.
Sini

vlinder72

vlinder72

03-06-2017 om 17:15

Het wordt saai

Ik vind dat jongen fout was om zo hard te duwen maar je dochter was ook heel fout bezig. Het is niet aan haar om die jongen het veld af te sturen. En dan ook nog een stemming organiseren. Waar bemoeit ze zich mee? Laten gaan zo'n jongen had ik mijn dochter gezegd. Het is maar een spelletje.

Dus jongen biedt zijn excuses aan voor het duwen. Dochter biedt haar excuses aan voor haar gedrag. Lijkt mij niet meer dan logisch.

skeeler

skeeler

03-06-2017 om 17:44

hmm

Ik skeelerde laatst over een fietspad. Ik weet dat dat officieel niet mag, maar ik doe het toch. Er kwam een fietser aan die het daar niet mee eens was. Hij riep "kut*****" en gaf me een duw. Ik viel, handen helemaal open en blij dat het niet erger was. Echt geen haar op mijn hoofd die er aan zou denken om die man die mij duwde excuses aan te bieden omdat ook ik "goed fout" zat want inderdaad, ik deed dat met voorbedachte rade, ik wist best dat skeeleren op het fietspad volgens de wet niet mag, en hij reageerde gewoon primair, de arme man.

Ik wil er best rekening mee houden dat jonge kinderen nog moeten leren dat meppen en duwen niet de manier is om conflicten op te lossen, maar excuses aanbieden aan iemand die je op de grond heeft gegooid, dat gaat me te ver.

Een gesprekje met de juf waarin juf haar excuses aanbiedt omdat ze niet goed oplette en waarin beide kinderen zeggen dat ze voortaan naar de juf zullen gaan als er zoiets speelt lijkt me prima. Meisje mag er best op aangesproken worden dat stemmen over dit soort dingen niet de beste manier is, maar dat kan ook zonder excuses aan het jongetje dat haar aanviel. (Ik vind buitensluiten trouwens ook een zwaar woord voor een kind tijdelijk van het veld afsturen omdat hij af is, buitensluiten vind ik toch meer passen voor een stemming of kind uberhaupt mee mag doen met het spel).

Ava

Ava

03-06-2017 om 17:56

Schouders ophalen

Welke groep is dit? Meiden zijn verbaal meestal voor op jongens. Wat moet je dan als de hele groep op je afkomt om verhaal te halen? Hij duwt, wat niet mag, maar slaan was misschien erger geweest. Wat niet wil zeggen dat hij ook voorzag dat zij op de grond zou vallen. Zo lossen jongens ook wel eens hun onenigheid op.

Het kan in dit soort situaties heel handig zijn als je je schouders kan ophalen. Gelijk hebben en je gelijk dan ook even halen dmv intimidatie, zo werkt het niet. Wat maakt het nu uit of hij af was of niet. Haal je schouders op, ga door met het spel of roep de juf erbij. Daar zou ik toch even een heel goed gesprek over hebben met dochter. En ook over die excuses. Ondanks zijn duw, kan zij op dat punt een voorbeeld aan hem nemen.

En dat gesprek met de juf hierover zou voor mij dan ook overbodig zijn. Het is niet aan jou of aan jouw dochter om te bepalen hoe zij een klasgenoot straft. Eigenlijk doe jij hetzelfde als jouw dochter.

skeeler

skeeler

03-06-2017 om 18:32

skik

Als er een stoep is mag het niet. Staat inderdaad niet zo duidelijk op die pagina.

Pirata

Pirata

03-06-2017 om 18:42

skeeler

Wat is het verband met het meisje? Ik zie het echt niet. Heb jij ook een soort vergadering tegen die fietser belegd, voorafgaand aan die duw?

Duwen uit frustratie.

De jongen heeft een duw gegeven uit frustratie. Dat is reden voor excuses en straf, dat is gebeurd..
Jou dochter heeft de klas tegen hem opgezet, biedt geen excuses aan, vindt dat de jongen een erg milde straf heeft gehad en haar moeder gaat nog even praten met school over het incident, moeder staat achter haar en de school mag wel wat strenger.

Tja, incidenten gebeuren en er samen weer uitkomen is vaak het fijnste. Wat wil je dochter? Ze is niet erg meegaand, dat is duidelijk.
Hoeft ook niet, ze kan haar gelijk volhouden en weigeren tot wederzijds goedmaken. Het is een keuze.

Donna

Donna

03-06-2017 om 21:24

Pestgedrag

Dochter heeft zich schuldig gemaakt aan pestgedrag, klasgenoot heeft zich hier hardhandig tegen verweerd. Dochter moet pestgedrag afleren, klasgenoot moet leren dat je ook op andere manieren op pestgedrag kunt reageren. Fijn dat je juf hier oog voor heeft, in plaats van zich alleen maar druk te maken over "de duw". Je dochter is kennelijk van haar oude school een wat minder scherpe juffen en meesters gewend.

Donna

Donna

03-06-2017 om 22:57

Aanvulling

Duwen, trekken, trappen, met een aanloopje op iemand springen, een tik of trap zo nu en dan, enz. is volkomen normaal gedrag hoor voor kinderen (met name jongetjes) in een bepaalde leeftijd. Ik vind het een verkeerde ontwikkeling dat dit gedrag zo ongeveer gecriminaliseerd wordt. Kinderen moeten leren wat hun grenzen zijn en hoe ze die moeten verdedigen. De openingspost gaat over kinderen die twee manieren toepassen die niet zo wenselijk zijn. Daar heeft de juf ze terecht op aangesproken en ze heeft de kinderen willen leren in de toekomst een andere benadering te kiezen. Dat lijkt me tot de primaire taken van een juf horen. Jammer dat je dochter dit soort lessen kennelijk niet mee wil geven: daarmee steun je haar niet, al zal dat wel je bedoeling zijn.

Sanne

Sanne

03-06-2017 om 23:40

Onrecht

Wat kinderen nog niet kunnen (en het blijft moeilijk) is dingen vanuit het perspectief van de ander zien. Volgens mij is dit voor beide kinderen in die zin een kans, maar goed, jij bent alleen verantwoordelijk voor je eigen kind.

Vanuit je dochter gezien: hij speelt vals, hij volhardt, je vraagt aan de rest 'speelt hij vals?' en die vinden het ook en dan krijg jíj een duw en moet jíj excuses aanbieden? Wel nou nog mooier.

Vanuit het jongetje gezien: ik doe niks fout, ik mag niet meer meedoen, zij zorgt dat ik van anderen ook niet meer mee mag doen, ik geef d'r een duwtje en nu moet ik de héle dag binnen blijven en zij zegt niet eens sorry?!

Enfin. Ik zou aan mijn dochter uitleggen dat het jongetje oprecht kan denken dat hij niet uit is en dat je daar niet het Haags Vredespaleis op hoeft te zetten en zo ja, dat dat dan de juf is. En (als het mijn zoon was) dat iemand pijn doen nooit de goede oplossing is, dan roep je de juf.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.