Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
VS mam

VS mam

14-03-2016 om 12:39

VBS naar zelfstandig gymnasium

Mijn dochter van 13 (nu klas 6 van Vrije school) wil graag naar het reguliere (zelfstandig) gymnasium. Zij heeft een VWO advies (ook NIO advies is VWO). Heeft iemand hier ervaring met deze overstap ? Wij denken dat dochter het zeker kan qua niveau maar ze heeft tot nu toe weinig inzet met het weinige huiswerk wat ze nu krijgt.

VS mam

ijsvogeltje

ijsvogeltje

14-03-2016 om 12:48

huiswerk

Geen ervaring met Vrije School maar wel met zelfstandig gymnasium. De overstap is voor alle kinderen groot, want de meeste basisscholen geven nauwelijks huiswerk. En als er wel huiswerk wordt gegeven, dan hebben juist de toekomstige VWO-leerlingen daar maar weinig werk aan. Er zijn (is mijn indruk) maar weinig kinderen die naar het gymnasium gaan omdat ze zo hard hebben gewerkt op de basisschool. De meesten hebben maar weinig hoeven doen en gaan naar het VWO omdat ze nu eenmaal een goed stel hersens hebben. De meeste kinderen leren pas later hoe ze die hersens moeten gebruiken.

Mieke

Mieke

14-03-2016 om 12:56

gymnasium

Mijn zoon gaat ook volgend jaar op het gymnasium beginnen. Hij heeft ook geen idee wat werken of leren is. Hij heeft nog nooit ergens hard voor hoeven leren. Huiswerk kreeg hij nooit mee omdat hij altijd alles op school al af had.

Tijdens de open dag vertelde ze ons dat dat heel normaal was. Ze kregen heel veel kinderen die nog nooit ergens voor hebben moeten werken. En ook meestal niet erg ijverig zijn omdat dat op de basisschool niet nodig was.

Ik ben benieuwd. Onze zoon heeft er zin in.

Hanne.

Hanne.

14-03-2016 om 12:59

idem

Ik kan me alleen maar aansluiten bij bovenstaande reacties.

Mijn zoon heeft ook de hele basisschool niets gedaan aan huiswerk (ja 5 minuten om een topo toets te leren).

Bij de open dagen van het gymnasium werd nadrukkelijk gemeld dat leren leren voor deze kinderen een 'dingetje' is en dat ze daar de eerste tijd nadrukkelijk aandacht aan besteden.

Adrienne

Adrienne

14-03-2016 om 13:47

blijven zitten

Hoeft denk ik geen probleem te zijn, hoewel het er heel anders aan toe zal gaan dan op haar basisschool. Dat is meestal al zo, maar misschien nog net even een extra sfeerverschil.
Mijn kinderen zaten niet op een Vrije school maar wel één waar uit principe geen huiswerk gegeven werd (op een enkele keer een topo'tje na, en eens per jaar een werkstuk dat je deels thuis moest doen). Het is verder geen probleem.

Maar je dochter is wel blijven zitten blijkbaar (al 13), in de brugklas gymnasium zitten over algemeen kinderen van 11 en 12. Dat lijkt me een belangrijker issue en wel iets om rekening mee te houden. Hoewel, daar is nu toch niets meer aan te doen.

Sarah

Sarah

14-03-2016 om 14:34

Waarom niet?

Volgens mij is er op gymnasium niet speciaal meer huiswerk.
Op vo is áltijd veel huiswerk.
Dochter hier kwam van montessori. Geen huiswerk gewend, door systeem wel geleerd zelfstandig te werken. Ze doet het prima, huiswerk loopt ook helemaal vanzelf.
Ja, je dochter is ouder. Maar volgens mij juist in een gemiddelde gymnasiumklas minder een issue.

Triva

Triva

14-03-2016 om 14:44

Adrienne en Sarah

De vrije school heeft een jaar langer dan de gewone basisschool.

Niettemin is de leeftijd juist wél een issue in de gemiddelde gymnasiumklas. Dit kind zal waarschijnlijk een jaar ouder zijn dan het gemiddelde, misschien wel 1,5 jaar. Je kunt er alleen niets aan doen.

Ik zou me niet druk maken om het huiswerk, ze is echt niet de enige die er niet aan gewend is om op het eigen niveau huiswerk te maken. Vraag wel hoe het beoogde gymnasium daar mee om gaat. Je bent er echt niet met een paar mentorlesjes en ik zou het zeker aan het begin goed in de gaten houden. Samen plannen dus en overhoren zodat ze gewend raakt aan begeleiding en vanaf het begin goede cijfers haalt. Veel ouders laten de kinderen zwemmen en dan moet je opeens vanaf de herfstvakantie de teugels aanhalen en dat is veel lastiger dan juist laten vieren.

Li

Li

14-03-2016 om 15:38

ouder zijn

is een voordeel. Je merkt dat het kwartje op een gegegeven moment gaat vallen en dat moment kun je nauwelijks versnellen. Dus als het kind eerst nog wat uit kan rijpen voordat er van alles van hem / har gevraagd wordt lijkt me dat prima! Die van mij zijn eigenlijk veel te jong, maar ik ondervang dat door veel te helpen. Heel arbeidsintensief, en ik was blij toen er eentje oud genoeg was om het zelf te doen.

Triva

Triva

14-03-2016 om 15:49

nee

Ouder zijn IS geen voordeel, het kan soms een voordeel zijn. Je bent helemaal niet blij als je kind precies gaat puberen in de brugklas en zo het eerste jaar verprutst en het vervolgens moet afstromen. Dan kun je maar beter gaan puberen in de tweede/derde waar je het systeem al begrijpt, al een beetje hebt leren leren en ze minder snel laten afstromen.

Verder kan de aansluiting lastiger zijn als de rest van de klas nét 12 is of nog 11 en jij al 13,5. Ik begrijp ook niet waarom de Vrije School het nu weer net anders wil doen zodat de aansluiting op een normale school lastig is.

Nu al 13

Is in sept minimaal 13,5 misschien bijna 14! Dat is in een gymnasiumbrugklas echt oud. De meeste ll zullen 11 of net 12 zijn. Of dat past qua aansluiting zal per kind verschillend zijn maar jee het is op die leeftijd nogal een verschil. Maar hetzellfde geldt natuurlijk voor een andere vwo-brugklas. Als kind van vrije school naar vwo of havo gaat zal het ruim de oudste van de klas zijn.
Mij is inderdaad een raadsel waarom de vrije school zo lang moet duren. Zal wel een theorie achter zitten.

Adrienne

Adrienne

14-03-2016 om 20:51

volgens mij niet meer

Volgens mij is dat jaar extra al zo'n 10 jaar geleden afgeschaft op de Vrije School (of zou dat per school verschillen?).
Hier zie je Zeist:
http://www.zeistervrijeschool.nl/onze-organisatie/ouders/

volgens mij gewoon 6 klassen na de kleuters. En dan zit je in 'klas 7' als je daar naar de middelbare school gaat (waar anderen in de 1e zitten).

Maar dan nog zijn ze vooral bij kleuters gauw geneigd om zeker te wachten tot het kind 7 is voor het mag gaan leren lezen. Niet meer officieel maar wel vaak in de praktijk.

vlinder72

vlinder72

14-03-2016 om 21:17

Mach

"De meeste ll zullen 11 of net 12 zijn"

Dat is overdreven. De meeste leerlingen zijn 12 jaar. Ergens in groep 8 zijn ze 12 geworden. Een paar zomer /herfst/winterkinderen moeten nog 12 worden en misschien zitten er een paar versnelde leerlingen. Nu os dat bij ons in de regio miet gebruikelijk.

Ik heb het ook nog even nagevraagd bij een bevriende wiskunde docent op het gymnasium maar de leeftijd van leerlingen wijkt in de brugklas niet af van andere brugklassen. Kinderen zijn meestal 12 jaar. Soms nog 11 en soms bijna 13 (herfstkleuters)

Leeftijd gymnasiumbrugklas

Kleuterverlengen is op de meeste basisscholen wel uitgebannen tegenwoordig. Dat betekent dat bij aanvang van het schooljaar een kwart van de leerlingen nog 11 is. Zeker op een gymnasium, waar het niet waarschijnlijk is dat er zittenblijvers tussen zitten. Wel kinderen die een klas overgeslagen hebben en dus nog lang geen 12 zijn. En een enkeling die twee klassen heeft overgeslagen en nog 10 is.

skik

Triva

Triva

14-03-2016 om 22:06

vlinder

Natuurlijk wijkt de gem leeftijd af in een gymnasiunbrugklas tov de andere brugklassen. Een vmboleerling is gem vaker blijven zitten en een vwo leerling is vaker versneld en er zitten gem meer herfstkinderen die nog 12 moeten worden op het vwo (even los van of dat nu versnellen is of niet)

ijsvogeltje

ijsvogeltje

14-03-2016 om 22:08

die leeftijd

Ik vind die discussie over leeftijd helemaal niet relevant. Het meisje in kwestie zal nu ook leeftijdgenoten hebben die 11 of 12 zijn. Waarom zou dat volgend jaar opeens een probleem zijn? Moet haar leeftijd reden zijn om dan maar niet naar het gymnasium te gaan ofzo? Dat lijkt mij onzin.

MK

MK

14-03-2016 om 22:26

Precies

Wat doet het ertoe. Op het VWO zal het niet anders zijn. Misschien is zij wel een van de zittenblijvers/kleuterverlengers met VWO advies, dat zie ik hier op school ook gebeuren. Kinderen die op jonge leeftijd niet schoolrijp zijn maar bij wie het er echt wel in zit.

Kleuterverlengen is niet ALTIJD slecht.

lisbeth

lisbeth

15-03-2016 om 09:46

bij ons

oudste is afgelopen jaar gestart op het gymnasium, ze kwam van montesorri onderwijs. we hadden haar van te voren gewaarschuwd dat het heel heel veel zou zijn, maar toch waren de eerste maanden pittig. Ze heeft nooit geleerd goed huiswerk te maken. dus er werd veel gezeurd, gehangen gelummeld. Daarnaast heeft ze nooit hoeven leren voor aardrijkskunde biologie of geschiedenis toetsen. de basisschool deed daar niet aan. het duurde dus ook maanden hoe ze door had hoe je zoiets leert, nee lezen is niet leren. Maar nu ruim een half jaar verder zit ze helemaal in de routine.

ze is trouwens met 1 ander meisje de enige 11 jarige in de klas, de rest is allemaal 12 of 13

Sarah

Sarah

15-03-2016 om 09:52

maar dat hoeft dus niet

Lisbeth, hier dus ook geen ervaring met huiswerk ed.
Maar hier dus geen opstartproblemen. Dochter werkt zeer gedisciplineerd. Ja, leren leren, maar dat is mi een proces dat door kan blijven gaan als het goed is.
Het is dus zeer kind afhankelijk.

(en ik denk dat de kans in een gymnasiumklas groter is dat er kinderen zijn die mentaal 'ouder' zijn dan gemiddeld, in die zin lijkt me leeftijd niet perse een probleem.)

lisbeth

lisbeth

15-03-2016 om 09:59

klopt

mijn oudste is nogal een verstrooide professor, die problemen horen dus ergens wel bij haar

Li

Li

15-03-2016 om 10:27

Trivia

Je hebt wel gelijk dat puberen in de eerste klas een nadeel kan zijn. Ik kijk natuurlijk vooral naar mijn eigen ervaring: kinderen die èn jong op de middelbare school terecht zijn gekomen en dan ook nog eens laat zijn gaan puberen. Helaas waren ze op de basisschool geen brave kindjes die netjes hun taakjes afmaakten, terwijl ze nu weer geen heftige pubers zijn. Hier maakt wel of niet puberen dus nauwelijks verschil, maar rijping wel. Uiteindelijk hangt het dus vooral van je kind af, zoals Sarah al zegt.

Maar ik denk dat de meeste problemen wel op te lossen zijn bij een slim kind. Zelf deed ik ook niets op de basisschool en ben ik van november, dus ook aan de oude kant in de klas. Het heeft allemaal niet uitgemaakt, ik ging werken zodra ik op het gymnasium kwam en heb het er prima gehad.

Ik zou er wel een beetje bovenop zitten in het begin, maar dat zou ik bij elk kind. Op een gezellige manier, natuurlijk.

Leeftijd

"Ik vind die discussie over leeftijd helemaal niet relevant. Het meisje in kwestie zal nu ook leeftijdgenoten hebben die 11 of 12 zijn. Waarom zou dat volgend jaar opeens een probleem zijn?"

Als de VS nog steeds vasthoudt aan pas naar groep 3/klas 1 gaan als je al zes bent, zullen haar hele klas gemiddeld ouder zijn. Dan kan het verschil met een gemiddeld jonge gymnasiumklas best een heel verschil zijn.

skik

VS mam,

Dat gedoe over de leeftijd hoeft voor jouw knd helemaal niet te tellen. De beleving van een kind wordt bepaald door het karakter; de ene ll kan 'kinderlijker' zijn dan de ander, ook al is het een jaar ouder.

Ten tweede wordt op een VS veel tijd gestoken in het maken van een periodeschrift; een zelfgemaakt leerboek aan de hand van de info welke de leerkracht vertelt en opschrijft. Deze training is waardevol voor het maken van opdrachten op een VO.
Mijn kind kwam van een reguliere bs en wilde naar een VScollege. Het was hard werken want kind miste de training in 'rapporteren'. De klasgenoten met een VS-basis hadden een duidelijke voorsprong. De oud-ll van de bs die naar een reguliere vo gingen, gaven aan veel minder huiswerk te hebben dan ons kind.

De enige nadeell schijnt te liggen op het gebied van de Engelse taal. Door de aandacht op een vs voor Duitse.en Franse liedjes, kan het gebeuren dat je dochter harder voor Engels moet werken. Maar het lijkt mij dat ze slim genoeg is.

Ik vind de keuze van een kind heel belangrijk. Je dochter zal een goede reden hebben om naar die ene gymnasium te willen. Ze lijkt mij een gemotiveerd kind. Dat is een juiste basis. Dat huiswerk telt voor iedere ll, van welke bs dan ook. Toen mijn kind koos voor VScollege, stond ik ook achter die keus. Gewoon het eerste jaar wat over de schouder meekijken..

Threeboys

Threeboys

24-03-2016 om 15:43

Komt goed!

Ik heb op de vrije school gewerkt en kan je vertellen dat jouw dochter prima naar het gymnasium kan. Ze heeft een voorsprong ol t gebied van talen en creativiteit. Op onze VS gaven we wel huiswerk als voorbereiding op vo. De overgang is voor ieder kind groot en voor jouw dochter ook. Haar basis is prima en haar capaciteit ook dus
Komt goed!

13 jarigen

Bij mijn dochter op school zitten veel kinderen die een keer zijn blijven zitten en naar een hoger niveau dan vmbo gaan. Een kind van 13 op havo en vwo is hier niet erg zeldzaam, al zal de gemiddelde leeftijd vast iets van 12 jaar zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.