Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
penny

penny

19-05-2016 om 11:08

VAS toets slecht, cijfers hoog

Hier op het forum een soort gelijk onderwerp maar toch een hele andere situatie. (Dus toch maar een nieuw topic)
Kind, 1 VWO, heeft de Cito VAS toetsen gemaakt. Resultaten waren:
Rekenen: HAVO niveau
Nederlands VMBO-T niveau
Engels VWO niveau

Haar cijfers laten echter een geheel ander beeld zien. Hieronder staat haar Magisterlijst gekopieerd:
Ned: 7,9
Eng: 9,3
Fra: 8,4
AK: 8,1
Ges: 8,7
Wis: 8,4
Bio: 7,8
Lat: 8,4

Wat klopt hier niet? Meten de Cito's wel wat ze moeten meten of is er iets anders aan de hand? Mentor gaf reeds aan dat ze gewoon door mag naar VWO 2 maar toch zit het me niet lekker. Moeten we ons zorgen maken?

Yura

Yura

19-05-2016 om 13:07

herkenbaar

Mijn zoon heeft ze ook altijd bijzonder slecht gemaakt. Weet niet meer uit mijn hoofd hoe slecht, maar hij was zeker geen vwo-leerling volgens het cito. Inmiddels zit hij echter wel in 6 vwo en heel wat kinderen die wel echte vwo-leerlingen waren zitten inmiddels in 5 havo (en gedoubleerd en afgestroomd) of op het mbo, omdat ze uiteindelijk zijn afgestroomd via havo naar mavo. Dus ik neem het met een korreltje zout. Dat gaf de school destijds ook aan, dat ze er niks mee doen, maar naar de cijfers kijken.

vlinder72

vlinder72

19-05-2016 om 13:40

ook gehad

Mijn zoon is altijd al erg slecht geweest in cito's. En oefenen had echt geen zin, hij scoorde toch altijd belabberd.

Zijn eindcito verprutste hij ook totaal en toen kwam hij met een havo advies en een eindcito van 530 toch nog terecht in een mavo/havo brugklas. Gelukkig dachten wij. Kan hij zichzelf bewijzen en als het lukt gewoon naar de Havo gaan.

Maar wat denk je. Er werden VAS toetsen afgenomen. En een mail dat als je kind een bespreekgeval is er naar de VAS toetsen gekeken wordt. Ik heb toen een heel boze mail gestuurd dat dat nergens in de schoolgids stond en dat als ik dat geweten had, ik mijn zoon niet naar die school had laten gaan omdat hij altijd slecht scoort op citotoetsen. Ik kreeg een mail terug dat ze bij hem niet naar de VAS toetsen zullen kijken.

Hij scoorde inderdaad opnieuw veel lager dan je zou mogen verwachten. Maar inmiddels zit hij in Havo 2 en gaat hij zonder problemen over naar Havo 3.

Ik ben in ieder geval blij dat ik destijds direct actie ondernam. Ik schrok mij echt een hoedje toen ik weer zag dat er cito toetsen kwamen, ik was net zo blij om van die ellende af te zijn.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

19-05-2016 om 14:11

geen zorgen

"Moeten we ons zorgen maken?"

Nee, natuurlijk niet. Met zo'n cijferlijst (echt, er zijn maar weinig kinderen met zulke resultaten!) mag je ontzettend blij zijn. Je denkt toch niet dat je kind 'per ongeluk' zulke mooie cijfers haalt?

Elfje65

Elfje65

20-05-2016 om 14:40

Ik snap echt niet

dat je je afvraagt of je je zorgen moet maken. Meen je dat nou serieus??? Het gaat toch om de toetscijfers.In de examenklas wordt er niet naar een VAS-score gevraagd, hoor.
Hier ook altijd lagere VAS-score gehad, maar kind is altijd slecht geweest in CITO. Maakt echt niets uit.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.