Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Barvaux

Barvaux

20-03-2015 om 15:40

Vandaag ook rekentoets?

Is het nu landelijk die rekentoets vandaag? Mijn zoon in havo4 had het vandaag en volgend jaar nog een herkansing.


69er

69er

20-03-2015 om 15:44

niet één dag

maar een periode. Mijn dochter had 'm vorige week.
Ze vond dat ze wel erg goed moest lezen.

Marie

Marie

20-03-2015 om 16:06

nee

Oudste VWO-5 had de toets gister geloof ik en jongste MBO-2 heeft de toets 2F aankomende donderdagmorgen en dan gelijk Nederlands 2F erachteraan.

Lusithania

Lusithania

20-03-2015 om 16:13

Vorige week

Mijn oudste had de rekentoets vorige week. Wanneer de uitslag komt weet ik niet.
Hij had 0 fout in de oefentoets, dus veel zorgen maakt hij zich niet.

Barvaux

Barvaux

20-03-2015 om 16:19

lol

Samenvatting van zoon: Je moest berekenen wat de omvang was van Peter terwijl hij graag naar huis wilde en op zes kilometer afstand was

Monique D*

Monique D*

20-03-2015 om 22:06

Vraag Barveaux

Maakte jouw zoon de rekentoets van 2F of 3F?

Barvaux

Barvaux

21-03-2015 om 06:27

monique

havo dus 3f

lisanne

lisanne

21-03-2015 om 11:45

dochter

Oudste dochter, atheneum 5, heeft afgelopen maandag de rekentoets gehad. Het ging bijna fout want school had een systemupdate gepland maar gelukkig kwam men daar net op tijd achter.

Monique D*

Monique D*

21-03-2015 om 15:16

Havo-4, Havo-5 en VWO-5 dezelfde rekentoets 3F?

Dus als ik het goed begrijp krijgen Havo-4, Havo-5 en VWO-5 dezelfde rekentoets?

Monique D*

Monique D*

21-03-2015 om 15:34

En het volgende valt mij op..

..dat je rekenen 2F moet hebben om te gaan naar: MBO-3 en waar ik pas achter ben gekomen: MBO-4. Dus je kan heel lang met 2F werken, zeker als MBO-2 en MBO-3 een aantal jaren duurt.

Havo vwo en mbo4

Doen allemaal 3f
Als je de 3f toets op vwo niet haalt heeft het geen zin om naar havo of mbo te gaan. Daar krijg je weer 3f.
Lukt je dat niet,terwijl je alles verder wel haalt , ben je echt heel zuur. Ik heb geen idee wat je dan moet.
Er zal echt een deel vwoe-ers en een veel groter deel havisten en mbo-ers zijn die dat niet halen. Ondanks oefenen.

Barvaux

Barvaux

21-03-2015 om 21:48

Mach

En ik kan het niet geloven dat dat deel echt zo groot is maar dat weten we pas over een jaar. Nu krijgt de eerste groep hun echte eerste kans en dan hebben ze nog een heel jaar om bij te spijkeren. Een goede school (zeker een middelbare) zou echt niet willen dat er leerlingen gaan zakken alleen om rekenen.

Monique: om je VMBO examen te halen heb je 2F nodig, dus ook als je basis doet. Om je MBO2 of MBO3 examen te gaan halen heb je 2F nodig en om naar het HBO te gaan heb je 3F nodig, dus om je MBO4 diploma te halen heb je 3F nodig.

Het kan nog best zo zijn dat als je al 2F hebt op vmbo-basis of MBO2 je dat niet weer op MBO3 hoeft te halen? Maar goed, ik heb geen zin om daar in te duiken

Barvaux

Het komend jaar ben je met een 4,5 nog geslaagd. En dan is er nog een regel die in de kamerbrief stond. Door de rekentoets nag niet meer dan 5 % extra leeringen zakken. Dit wordt pas achteraf bepaald. In juni stond in de brief. Dus V O leerlingen weten dat pas na hun examen.
Op mbo is het nog idioter. Daar wordt het hele jaar door examen gedaan, begint al in okt/nov. Maar pas in juni zal gekeken worden wat en wie die 5% extra zijn. Je kan dus geslaagd zijn door de toets van oktober en dat pas in juni horen. Ondertussen tikt de beurs en evt lening door en moet we schoolgeld betaald worden en kan geen werk gezochr worden. Nu kan je op het mbo het hele jaar door afstuderen. Dan is her wel heel idioot dat je nu pas maanden later een definitieve uitslag van je rekenexamen krijgt.
En de jaren hierna zal de norm steeds hoger liggen maar die5% blijft nog 3 jaar. Daarna is dat over.
Als je nu kijkt naar bv havo cm leeelingen dan haalt 15 procent nu ddn voldoende! En bij de ll mbo4 zorg eb welzijn 22% . Die gaan echt niet zomaar met zijn allen met zulke sprongen vooruit.
Dat kan alleen maar als de toets draatisch wordt veranderd. Dat is nog niet gebeurd. En misschien gebeurt dat wel, maar staats Dekker wil er nu nog niet van horen. Die schermt met het geweldige rekenonderwijs op een VO school in Katwijk waar hij laatst was ( uitzending Brandpunt) maar hij weer blijkbaar niet dat ook op die school 40 procent van alle havisten ook een onvoldoende haalde en de rekencoordinator van diezelfde school heeft veel
Kritiek op de toets.
Het is 1 grote chaos, maar VVD en PvdA willen het niet horen of zien

Wat we al weten

Barvaux, over een jaar weten we nog niks, want successen uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst.
We weten in het algemeen wat van de nauwkeurigheid van toetsen. Een toets met een nauwkeurigheid tussen de 70 en 75%, hoort tot de beste toetsen (vergelijkbaar met de oude eindtoets).
De onnauwkeurigheid - die er dus altijd is - varieert van slechte dag via storende omstandigheden, tot missers in de toets zelf.

Je moet vooral niet vergeten dat juist kleine variaties een groot verschil maken in het grensgebied.

Mach:"Die gaan echt niet zomaar met zijn allen met zulke sprongen vooruit."

Wel als ze wel les krijgen/oefenen.

"Op mbo is het nog idioter. Daar wordt het hele jaar door examen gedaan, begint al in okt/nov. Maar pas in juni zal gekeken worden wat en wie die 5% extra zijn."
Als dat op jouw mbo zo is, dan zou ik daarover klagen. De kamerbrief schrijft dat vast niet op die manier voor. Ik zou de school aansprakelijk stellen voor eventuele meerkosten.

"Het is 1 grote chaos, maar VVD en PvdA willen het niet horen of zien"
Er is geen enkele reden om er nu al paniek over te maken. Het ergste dat er kan gebeuren, is dat het correctiemodel van de toets wordt herzien, waarna lln alsnog geslaagd zijn. Dat is sinds jaar en dag de gewoonte bij examens. Niets nieuws onder de zon.

Ondertussen is de paniek echt bedoeld om scholen wakker te schudden, of als die blijven slapen dan toch ouders en leerlingen er toe te zetten het reken (en de taal) te gaan oefenen.

Miriam

Lees de kamebriwf maar eens. Het staat er echt! Er staat letterlijk dat de toets gewoon meerdere keren herkanst moet worden, als de 4,5 niet gehaald wordt. En dat pas achteraf, in juni , de 5% wordt bepaald. Landelijk. Heeft de mbo-school helemaal niets over te zeggen. En dat dan in juni kan blijken dat je in november al geslaagd was. Eb dus 2 keer voor niets hebt herkanst.
De mbo-raad heeft hierover al een brief gestuurd naar ocw. De regeling is voor mbo onuitvoerbaar. Ook die extra rekenlessen op mbo zijn nauwelijks te organiseren bij een klas die het hele laatste jaar stage moet lopen. En niet op school komt. En denk dan bv ook aan de ll van hotelschool, toeristische opleidingen, nautische opleidingen die gewoon 2 keer 5 maand ver weg zijn
Er is over deze regeling niet goed nagedacht en de commissie die het verzonnen heeft had in wlk geval geen idee hoe het mbo in elkaar steekt. Maar dat wisten we al langer. http://www.rijksoverheid.nl/regering/bewindspersonen/jet-bussemaker/weblog

En ander groot probleem miriam

Je wordt niet intelligenter als je veel oefent. De huidige rekentoets is niet valide en toetst voor een groot deel intelligentie en geen rekenen. De resultaten Zullen pas echt verbeteren als de toets drastisch verandert. http://benwilbrink.nl/publicaties/12rekentoets_Ex.htm

Dat is toch wat anders

"Lees de kamebriwf maar eens. Het staat er echt! Er staat letterlijk dat de toets gewoon meerdere keren herkanst moet worden, als de 4,5 niet gehaald wordt."
Ah. Dat is toch iets anders dan ik eerst begreep uit je tekst.

Dan weet je natuurlijk wel meteen dat je geslaagd bent. Behalve als je gezakt bent (namelijk geen 4,5 gehaald hebt). Wie gezakt is doet een herkansing. Bij elke toetsing weer zullen er mensen alsnog geslaagd zijn.

Pas aan het einde van de rit, als werkelijk blijkt dat het aantal gezakten na al dat herkansen nog steeds veel te hoog is, dan zal over de laatste toets de normering worden aangepast.
Aan die laatste toets hebben allemaal studenten meegedaan die zich dat hele jaar suf geoefend hebben aan rekenen.

Ik vind het geen slecht idee. Ik vind trouwens dat het uiteindelijk zo moet worden dat je gewoon je certificaten krijgt en dat je eindeloos -jarenlang- die toets mag herhalen, tot je een voldoende haalt. Dan krijg je alsnog je diploma.

Oefenen helpt wel

Mach, als je een iq test oefent (meer keer in een jaar doet), gaan je resultaten ook omhoog.

Dus ja, het is een gekke toets. Ja, de normering is arbitrair.
Maar dat wil niet zeggen dat het niet te doen is, of dat oefenen niet helpt.

Ik vind het een heel slecht idee

Zeker als een toets niet valide is.
Je kan je wel suf oefenen op iets wat niet te halen valt, maar je kan beter iets nuttigers met je tijd wn geld doen.
Eerst goed rekenonderwijsmet een goede valide toets en dan pas leerlingen afrekenen via de slaag en zakregeling. Niet eeret in de slaag en zakregeling opnemen en dan op allerlei rare manieren zorgen dat er toch genowg mensen slagen , ondanks een slechte niet valide toets en slecht onderwijs. Dat is de omgekeerde weg en ik denk voor de rechter ook niet te verdedigen

Nee

Je intelligentie gaat niet omhoog van oefenen , hooguit je iq op de test als je meerdere keren dezelfde test doet. Maar de rekentoets is niet meerdere keren dezelfde. Daar zijn verchillende versies van. Niet iedereen van het zelfse niveau en dezelfde school doet dezelfde rekentoets.
En wat een onzinnigheid. Je keert misschien de rekentoets iets beter maken omdat je d le cito trucjes doorkrijgt door oefenen . Maar dat maakt je geen betere rekenaar

Het gaat om de punten

Mach:"Je kan je wel suf oefenen op iets wat niet te halen valt, maar je kan beter iets nuttigers met je tijd wn geld doen."
Deze aanname - het is niet te halen - deel ik niet.

"Je intelligentie gaat niet omhoog van oefenen , hooguit je iq op de test als je meerdere keren dezelfde test doet."
Precies. Het gaat om de punten.

"En wat een onzinnigheid. Je keert misschien de rekentoets iets beter maken omdat je d le cito trucjes doorkrijgt door oefenen . Maar dat maakt je geen betere rekenaar"
Dat is beslist waar voor een deel van de leerlingen. Maar daar hebben ze geen last van als ze hun punten maar halen.

In het algemeen leidt meer rekenen wel tot beter rekenen.
Hoe slecht de toets ook is, het leidt wel tot meer rekenen.

Overigens neem ik aan dat die toets wel beter (minder slecht) wordt en bovendien een meer standaard model krijgt. Vergelijk het met het theorie examen voor het rijbewijs. Overigens: dat is ook meer een intelligentietest dan een theorietest. Je wordt er ook vast geen betere automobilist van.

Maar in het algemene leidt aandacht voor verkeersregels wel tot meer kennis van verkeersregels.

Barvaux

Barvaux

22-03-2015 om 10:35

miriam

'Barvaux, over een jaar weten we nog niks, want successen uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst.'

Ja, maar het is nóg gekker om nu met percentages te schermen van leerlingen die het niet voor het echie doen. Je zult toch echt de resultaten van deze maand moeten gaan gebruiken omdat deze leerlingen het voor het eerst serieus doen. De afgelopen drie jaar waren een proef waarbij je cijfer wel op je diploma staat maar waar het niet uitmaakt voor je diploma.

Barvaux

Barvaux

22-03-2015 om 10:40

95%

Ik denk dat die 95% keurig gesteld is, namelijk een fractie hoger dan het hoogste percentage geslaagden voor een middelbare schooldiploma.

Mach: als je wil dat ik de kamerbrief lees moet je wel een link neerzetten.

Volgens mij niet

Barvaux, volgens mij is het dramatisch anders.
Zie http://www.mbotransparant.nl/#/instelling/25PZ/roc

Volgens mij is het slagingspercentage in het mbo tussen de 65 en 75%. Van het slagveld van de rekentoets wordt nog een 5% extra falen getolereerd. Dan blijft er een slagingspercentage van tussen 60 en 70% over.

In die zin is het MBO zelf al een struikelblok waarbij die rekentoets helemaal niks is.

Barvaux

Ik dacht dat jullie nu wel zat waren van de links. Maar ik zal hem nog ff zoeken.
Ik heb trouwens al wel slagingspercentages van dit jaar,bij leerlingen op mbo4 die 3f doen. Op
Het mbov ( verpleegkunde) slaagde 30 %. Dit zijn ll die in de voorlaatste (3e) klas zitten en alles verder hebben gehaald, ook hun verpleegkundige rekenen. Bij de dokterassitentes was het 35 % geslaagden. Op de hotelschool/ toerisme (ecomische opleiding) slaagde voor 3f 40% . Ook deze ll haalden gewoon alle andere vakken, waaronder uitgebreide bedrijfseconomie
Dit zijn cijfers die er werkelijk toe doen. En deze ll gaan op stage. Komen in principe niet weer op school. De toerisme hotelschool mensen zijn in mei al weg , meestal buitenland.
Trouwens, miriam, als de ll eenmaal in de derde klas van mbo4 zitten is het slagingspercenage ongeveer 95 procent hoor. De grote uitval is daarvoor al geweest.

Ik heb geen andere cijfers

"Trouwens, miriam, als de ll eenmaal in de derde klas van mbo4 zitten is het slagingspercenage ongeveer 95 procent hoor"
Ik kan dat nergens zien. Maar als dat verschil zo groot is met de cijfers die wel gepubliceerd worden, (zie de link die ik gaf), dan zit daar nog een mega adder onder het gras.
Want 5% ten opzichte van wat dan?

De slagingspercentages die jij noemt, snap ik helemaal niet.
30% van wat? Van het aantal deelnemers aan de rekentoets, of van het aantal lln in mbo3/4?
Zijn die cijfers ergens openbaar?

Barvaux

Barvaux

22-03-2015 om 12:00

miriam

Juist, ik bedoel dus dat het hoogste slagingspercentage 94/95% is en dat is op het VMBO. Door de rekentoets op 5% te zetten ben je dus goed bezig want de kans is groot dat degenen die zakken op de rekentoets ook gewoon al gezakt waren. Het percentage leerlingen die ALLEEN zal zakken op de rekentoets verklein je hiermee.

Snap er niks van

5% van wat?
Mij benieuwen wat er in die kamerbrief staat

Kamerbrief en advies steur

http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2014/12/17/kamerbrief-invoering-referentieniveaus-taal-en-rekenen-in-vo-en-mbo/kamerbrief-invoering-referentieniveaus-taal-en-rekenen-in-vo-en-mbo.pdf

Commussue Steur: Mocht voor een schoolsoort/leerweg, na afloop van de laatste afnameperiode, blijken dat het percentage gezakten hoger ligt door het meetellen van de rekentoets, met gebruikmaking van alle geldende compensatiemogelijkheden zoals die tot op heden gelden, hoger ligt, dan kan de slaagcesuur worden aangepast. De grens hiervoor ligt bij 5%-punten meer gezakten dan het laagste percentage per schoolsoort/leerweg in de drie schooljaren voordat de rekentoets meetelde voor diplomering. De slaagcesuur wordt dan per schoolsoort/leerweg bepaald op basis van de uitkomst op de rekentoets en met gebruikmaking van historische data van het percentage gezakten.

http://www.steunpunttaalenrekenenvo.nl/sites/default/files/Doordacht%20doorzetten%20naar%20een%20hoger%20rekenniveau%20%28advies%20commissie%20Steur%29.pdf

Op jullie verzoek de links, veel leeswerk

http://www.mboraad.nl/Asset.aspx?q=%2f34kms9goO37YzYlxwLhOhJ2udKT%2ftMWfZ%2bVcHV4UX4S9Q%2f6JbrXPT1PLJYnEckL

En miriam

Die percentage geslaagden mbo4 dit jaar was het percentage geslaagden van degenen die de rekentoets 3f gedaan hadden. Dat waren allemaal 3e klas leerlingen die de bedoeling hadden dit zeker te halen. Want herkansen in een stagejaar is niet de meest aantrekkelijke optie. Nu slagen er misschien nog wel een paar. Maar rooskleurig is het niet.
Bij de mbo v was zelfs tegen de leerlingen gezegd dat ze van school moesten en niet op stage mochten als ze het niet zouden halen. Dat is natuurlijk een onhoudbare stelling maar geeft wel aan hoe serieus deze leerlingen er mee bezig zijn geweest

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.