Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
amk

amk

18-12-2013 om 09:27

vanaf welke groep fietsen met school

Vanaf welke groep gaan de kinderen bij jullie met school fietsen naar activiteiten? (omgeving: drukke stad met veel onoverzichtelijke kruizingen, door het centrum/voetgangersgebied) (voor het idee van de complexiteit van de route: centraal station Amsterdam tot aan de dam)(Maar dan dus ergens anders)

Hoe veel begeleiders zijn daar dan bij aanwezig. Zijn er andere veiligheidsmaatregelen?

groep 6 (zonder drukke stad)

Dus daar heb je niet helemaal iets aan, maar dan heb je wel een soort ondergrens wellicht. De omgeving hier is een middelgrote stad, niet al te druk, wel een paar gevaarlijke punten. Op 1 klas ca. 4 begeleiders.

Knurf

Knurf

18-12-2013 om 10:32

hier ook

vanaf groep 5 of 6, volgens mij. En bij de schoolreis in groep 7 en 8 (die gaan gezamelijk) waren er twee begeleiders per klas, de leraar en een ouder.

Tango

Tango

18-12-2013 om 11:05

Vanaf groep 6

Hier gaan ze vanaf groep 6 regelmatig door een middelgrote stad, bijv. naar het theater. Naar de ijsbaan, die wat verder weg is gaan ze met auto's las ik. Vind ik dan weer bijzonder want dit kan ook best op de fiets.
Meestal gaan er een stuk of 4 begeleiders mee op een klas van 30 kinderen. Ze rijden vooral over fietspaden met kruispunten waar stoplichten staan. Maar ook dan kan er heel wat fout gaan. Vorig jaar nog een valpartij waarbij een jongen een paar tanden kwijt was. Soms ook te gehaaste juffen die nog net even het oranje of zelfs rode stoplicht willen meepakken. Dat laatste vind ik dan echt onacceptabel, heb er een keer een juf op aangesproken.
Ik vind groep 6 op zich wel een goede ondergrens maar verder hangt het ook wel van de kinderen af. Ook in groep 6 of 7 heb je kinderen die nog nauwelijks gewend zijn te fietsen.

Dalarna

Dalarna

18-12-2013 om 11:18

Groep 5?

Groep 5 vind ik echt veel te jong om in een groep te fietsen maar het is duidelijk dat ik sowieso geen fan ben van 'in een groep fietsen' maar helaas het is een manier om je te verplaatsen. Kinderen letten op elkaar, kletsen met elkaar en zien echt niet dat de kinderen voor hun gaan remmen met alle gevolgen van dien. Als het moet met een klas van 30 moet het met 3 begeleiders, het liefst 4 omdat de eerste vaak bij een kruising moet stoppen om het verkeer te regelen zodat de hele groep in 1x door kan en dan kan een ander op kop rijden. In het midden moet iemand in het geval dat de groep splitst door een verkeerslicht of andere oorzaken en er moet iemand achteraan rijden om de achtersten in de gaten te houden.

In ieder geval moeten ze in groep 7 in een groep fietsen om bij het fietsexamen te komen maar in een stad zoals jij schetst vind ik groep 7 zelfs nog aan de jonge kant. Het ligt er ook een beetje aan hoe fietsend de klas is. Wordt het merendeel nog gebracht met de auto of komen ze allemaal zelf op de fiets?

In een gewoon dorp moet het vanaf groep 6 wel kunnen maar groep 5 vind ik echt te jong.

Jillian

Jillian

18-12-2013 om 11:39

Groep 6

Op de vorige basisschool van mijn kinderen gaan ze in groep 6 wel eens op de fiets ergens heen. Het gaat om uitjes die niet ver weg zijn en geen gecompliceerde route er naar toe hoeven te fietsen; dus zeker niet het soort route wat jij benoemt. Daarnaast is er meestal wel een groepje wat met de auto of de bus gaat omdat ze wegens uiteenlopende redenen niet met de fiets kunnen (ze hebben geen fiets, ze kunnen niet goed fietsen, ze hebben een handicap waardoor fietsen lastig is)
Ik weet niet precies met hoeveel begeleiders. Een begeleider gaat sowieso met de niet fietsers mee. Meestal vragen ze wel hulpouders dus er zal wel meer dan één begeleider zijn.

Nimue

Nimue

18-12-2013 om 11:51

Groep 6

Hier ook vanaf groep 6, keer of 2-4 per jaar. Ik heb op school wel eens gepleit voor fluohesjes voor tijdens het fietsen, maar dat is nooit opgepakt door school. Mij lijkt dat niet alleen voor de kinderen veiliger, maar ook duidelijker voor andere verkeersdeelnemers.

De begeleiding bestaat uit 'n leerkracht en minimaal 2 ouders. Er wordt nooit ver gefietst (max 4 km) en altijd binnen de stad. Qua complexiteit: medium stad waar veel wordt gefietst en gelopen, geen echt gevaarlijke punten op de route.

Tink

Tink

18-12-2013 om 14:14

Hier alleen groep 8

In groep 7 doen ze pas verkeersexamen tenslotte. Als er een uitje is gaan ze of lopen, of worden per auto vervoerd.

Groep 8 heeft hier altijd wel diverse excursies op de fiets. Vantevoren wordt er een strenge fietsenkeuring gehouden, niet geheel overbodig als je met een klas van meer dan 30 een tocht van 20 km enkele reis gaat maken (excursie naar concentratiekamp in naburige stad).
Er gaan dan altijd hulpouders mee.
Ook op kamp gaan altijd de fietsen mee.

Fluohesjes worden niet gebruikt, ik vind dat wel jammer want ik zie soms groepen fietsen van andere scholen die wel die dingen aan hebben, en ze vallen niet alleen meer op maar het is ook meteen duidelijk wie er allemaal bij de groep horen. Veel duidelijker voor het overige verkeer.

angelina ballerina

angelina ballerina

18-12-2013 om 14:22

hier

Hier vanaf groep 5. Met 1 juf en een 'meefietsmoeder'.
Dochter zit in een klas van 30 kinderen. Het gaat wel om een dorp. De route naar de gymzaal is niet zo gevaarlijk maar er zitten wel een paar kruispunt en in en ze moeten het spoor over. Ik vind het best eng.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

18-12-2013 om 19:48

vanaf groep 5

Ze gaan hier vanaf groep 5 op de fiets naar de gym, maar dat is niet zo'n spannend stuk. In groep 5 wordt er trouwens ook fietsles gegeven op het schoolplein met pionnen enzo.
Vanaf groep 6 fietsen ze door de stad en dan zijn er per groep 3 begeleiders bij.

amk

amk

18-12-2013 om 20:32

fijn om te lezen

dat het niet aan mij lag. Het uitje is inmiddels afgeblazen, te weinig ouders met auto's beschikbaar. Waarschijnlijk is de juf, die gewoon iets te enthousiast en jeugdig onbezonnen is, teruggefloten. Ik had mijn bezorgdheid geuit bij de directeur.

Het ging om een groep 5/6 (29 ll) die de halve stad door moet langs allerlei wegwerkzaamheden waarbij de routes bijna dagelijks veranderen en je ook nog wel eens op een smal pad tegen het verkeer in moet fietsen. Zelfs met 1 goed luisterend fietsvaardig kind gaat het regelmatig bijna mis vanwege gebrek aan overzicht voor de automobilisten.

Gelukkig niet groep 5

Mijn dochter van 7 zit in groep 5, is slechthorend en alhoewel fietsen best aardig gaat ben ik blij dat ze nog niet met de klas op de fiets ergens heen gaan. Maar ik zie al wel klasgenoten alleen op de fiets naar school komen. Weet niet meer vanaf welke klas mijn oudste met school ging fietsen. Denk groep 6 of 7. Wel meteen een flink stuk omdat we in een buitenwijk van een middelgrote stad wonen.

Niempje

Niempje

19-12-2013 om 22:33

Eerste keer

Eerste keer dat de jongste met de klas ergens op de fiets heen ging was in groep 4. Dit was in een grote stad, maar niet in het centrum. wel fietsten ze naar een andere wijk. In groep 4 was dat nog wel een uitzondering, op deze school was het fietsen vanaf groep 6/7 eigenlijk wel heel gangbaar.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.