Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Ik

Ik

07-04-2015 om 20:33

Van vmbo-t naar Kader

Mijn zoon zit in de tweede van vmbo-t en wil volgend jaar naar het 3de jaar van Kader.

Hij heeft best veel moeite met de theorie vind dat hij erg weinig tijd over hou wat ook wel klopt want hij moet echt veel leren om een voldoende te halen voor een toets.

Kan iemand mij meer vertellen over Kader is dit heel veel verschil met vmbo t?

meer praktijkuren

En met kader kun je terecht op MBO3, met TL op MBO4. Nu is dat verschil ook weer niet zo groot, na MBO3 kun je vaak met 6-12 maanden MBO4 halen. En dat is dan meestal in een beroepsrichting die hen ook boeit, dus dat motiveert beter.

Tsjor

Barvaux

Barvaux

07-04-2015 om 21:15

toch

Toch kun je ook met kader naar mbo4, in principe is dat voldoende toegangsbewijs.

Op kader doe je examen in vier theorievakken en 1 praktijkvak wat telt als twee en zo kom je dus op zes.

Je doet in ieder geval examen in Nl en Eng en dan moet je verder een sector kiezen die bepaalt wat de andere theorievakken zijn en wat je praktijkonderdeel is. Je kunt dit allemaal nalezen in de schoolgids van een school die kader aanbiedt.

ik

ik

07-04-2015 om 21:17

economie

Hij wilt graag de kant economie op op kader is dat geloof ik administratie.

Hij kan naar vmbo t 3 maar geeft nu zelf aan dan hij toch liever 1 niveau wilt zakken omdat hij zoveel moet leren.

Aan de éne kant vind ik het zonde maar aan de andere kind wil ik een kind die lekker in zijn vel zit en gelukkig is nu zie je gewoon dat hij enorm baalt en niet helemaal lekker in zijn vel zit.

Barvaux

Barvaux

07-04-2015 om 21:19

Wat bedoel je met dat hij naar kader kan maar toch liever 1 niveau wil zakken?

Welke theorievakken gaan goed, welke minder goed en welke slecht (zie rapport)?

Barvaux

Barvaux

07-04-2015 om 21:21

kader/economie

Je moet wel opletten of ze op kader wel het gewenste profiel aanbieden.

http://www.govmbo.nl/leerwegen-in-het-vmbo

en

http://www.govmbo.nl/profielen

niet elke school biedt alle profielen aan, vaak maar 3 of 4.

Barvaux

Barvaux

07-04-2015 om 21:23

oh ik zie het al

Ik las het verkeerd, hij mag naar 3t maar wil liever naar 3k.

Hij zal dit eerst eens moeten bespreken met zijn mentor, wellicht kan hij vakken laten vallen die hem nu niet goed liggen en komt het wel goed. Voor de richting die hij wil zou ik toch proberen hem op t te laten.

ik

ik

07-04-2015 om 21:29

advies

Hij heeft nu een advies voor vmbo t 3 dus in principe kan hij blijven waar hij zit maar hij wilt liever zelf een niveau lager dus kader dat bedoelde ik.

Ik ga morgen eens informeren of ze op de school waar hij hier in de buurt dus heen zou gaan hebben wat hij wil economie-administratie.

Hij staat 2 onvoldoendes aardrijkskunde en biologie beide een 5.
Op engels,wiskunde en nederlands een 6 begrijpend lezen heeft hij heel veel moeite mee.

economie,natuur/scheikunde beide een 5.8 en frans,duits,geschiedenis een 7

ik

ik

07-04-2015 om 21:30

mentor

Haha sorry je had het al gezien.

Zijn mentor vind het echt een t leerling en houd hem het liefste op t niveau.

Elinde

Elinde

07-04-2015 om 23:09

Ervaring

Onze zoon is dit schooljaar van 2 vmbo-t naar 3 kader gegaan. Het kostte hem ook veel tijd en moeite om voor alle vakken ruime voldoendes te halen. In overleg met school hebben wij toen voor een niveau lager te kiezen. Zoon heeft de richting handel en administratie gekozen. En is helemaal blij met de lucht die hij heeft gekregen. Hij heeft nu tijd voor vrienden en kan ook nog volop buiten voetballen.
Hij heeft nu dus al een richting gekozen en heeft de vakken die hem minder lagen (biologie-aardrijkskunde etc.) al kunnen laten valllen. Wat ook anders is, en wat hij heel leuk vindt, is de stage. Daar leert hij ontzettend veel van.
We zijn dit jaar ook al eens gaan kijken op open dagen bij het MBO en veel MBO-4 opleidingen laten een goede kaderleerling ook toe.
Het gaat er om dat hij zijn diploma gaat halen en dan op een wat relaxtere manier, voor hem maar vooral ook voor ons. Veel minder stress om huiswerk en hele mooie cijfers. Dat is toch prettiger dan net wel of net niet vmbo-t halen. En hij komt uiteindelijk toch op hetzelfde MBo-niveau uit.

MoederVan3

MoederVan3

08-04-2015 om 10:09

MBO-4 na kader

Vergis je niet, door reken- en taaltoets is dit niet langer vanzelfsprekend. Ik heb in mijn omgeving wat teleurstellingen gezien. Overigens kan na MBO-3 vaak wel een verkorte MBO-4 opleiding gevolgd worden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.