Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Van speciaal onderwijs naar regulier

Ik heb een vraag
Mijn zoontje van 7 heeft van kleins af aan een spraak probleem en is licht autistisch
Hij is getest op de medisch kinder dag verblijf en hun advies was dat hij beter naar speciaal onderwijs kon gaan
Wij hadden onze twijfels toen al maar dachten dat zij wel wisten wat het beste was voor hem
Hij zit nu een jaar op deze school alleen we merken aan alles dat hij zich er totaal niet thuis voelt en gaat ook niet met plezier naar school
Nu willen we hem naar de reguliere bassisschool hebben waar zijn broer ook naar toe gaat
Dit is een kleinschalige school en waar hij voor zijn spraak probleem ook extra logopodie kan krijgen
De school arts die hem van kleins af aan kend zegt ook dat het beter voor hem is naar een reguliere school te gaan
Alleen de sbo doet moeilijk doet er alles aan om hem daar te houden
Dinsdag hebben we daar een gesprek nu is mijn vraag hoe zit het met de zeggenschap van de ouders hierin
Is het niet zo dat zij advies mogen geven maar wij als ouders beslissen ? Of heeft de school meer zeggenschap daar in ?

Li

Li

18-06-2017 om 12:16

school

De school waar hij heen gaat beslist, niet de school waar hij nu zit. maar d school waar hij nu zit kan wel proberen hem zwart te maken bij de reguliere school. Het is dus belangrijk dat dit benoemd wordt in het gesprek en dat je zegt dat het tot serieuze consequenties (klachten etc.) zal leiden als dat gebeurt. dan weten ze dat maar vast.

Ik heb meegemaakt dat ik een kind van de ene reguliere school naar de andere wilde doen, de plek was geregeld, maar toen de oude school een boekje open deed over mijn kind werd die plek weer ingetrokken.

Li

Li

18-06-2017 om 12:30

onze psychiater zei: regulier als het kan, speciaal als het moet. Daarmee bedoelde hij dat je alleen naar speciaal gaat als er geen andere optie is om onderwijs te ontvangen. Dus niet: hij mankeert iets, doe dus maar naar het speciaal onderwijs. Het lijkt erop dat degenen die jullie adviseerden meer van dat laatste uitgingen dan van wat onze psych zei.

Overigens is een SBO geen speciaal onderwijs, het is regulier onderwijs voor kinderen met leermoeilijkheden. Of een kind leermoeilijkheden gaat krijgen weet je nog helemaal niet op een kinderdagverblijf! Voor een slim autistisch kind is het SBO meestal niet geschikt (uitzonderingen daargelaten).

Kun je die schoolarts niet meenemen, of in elk geval een brief laten sturen naar beide scholen?

Vergeet ook niet dat je je kind zelf nog kan ondersteunen. Als het echt niet gaat, kan hij waarschijnlijk beter naar SO dan SBO. Maar de school van zijn broer klinkt mij uitstekend in de oren. Als zij hem aannemen, moet je dat gewoon doen. Het SBO kan je wel zwartmaken bij die school, maar het niet tegenhouden als ze hem gewoon aannemen.

Stormloader

Stormloader

18-06-2017 om 12:45 Topicstarter

School

Dank je voor je antwoord heel.duidelijk
De school waar wij heen willen hebben zit ook bij het gesprek
En ik weet dat van andere ouders die het ook wouden met hun kind dat ze echt alles uit de kast halen om een kind maar te houden
Maar onze beslissing staat vast en als ze niet mee werken gaan we het hoger opzoeken

Li

Li

18-06-2017 om 13:17

Goed zo.

Mijn zoon (ook autistisch) wilden ze eerst naar SBO hebben, daarna naar SO. Maar hij is nu met vlag en wimpel over naar een regulier 3 VWO en zit prima in zijn vel. Laat je niet gek maken. Een kind met autisme ontwikkelt zich anders en misschien wat trager in sommige opzichten, maar je moet altijd goed naar hem blijven kijken en zien wat hij op dit moment nodig heeft. Bij zijn broer op school zitten kan heel goed en belangrijk voor hem zijn. Het geeft mijn zoon in elk geval een gevoel van veiligheid, wat juist zo belangrijk is als je autisme hebt. Dat kun je ook als argument gebruiken.

En ook voor de toekomst geldt dat scholen vaak een ander belang hebben dan je kind. Been there, done that.

Lusithania

Lusithania

18-06-2017 om 14:44

Stormloader

Als je kind een spraak-/taalstoornis heeft, kan hij door het gebrek aan taal autistisch lijken. Meer taal is beter de omgeving snappen en wordt het autistische minder. Mijn dochter kreeg een ass diagnose met 7, daar is 10 jaar later weinig meer van overl

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.