Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Van speciaal basis onderwijs (Rec4) naar regulier voortgezet onderwijs

Ik hoop dat er hier ouders zijn die mee kunnen praten over dit onderwerp
Ik zit namelijk een beetje met mijn handen in het haar.

Mijn zoon heeft van groep 3 tot en met groep 8 (eigenlijk groep 7) het onderwijs gevolgd op een rec-4 school vanwege autisme.
Na de cito's werd duidelijk dat mijn zoon het reguliere onderwijs didactisch gezien aan zou moeten kunnen.

Dus allemaal blij... kind ingeschreven op een VMBO school.
Hij doet nu BBL met LWOO

Hij moet er verschrikkelijk hard aan trekken.
En ik zie dat het hem elke dag meer moeite kost om te scoren.
Hij leert voor zijn toetsen, maar vervolgens komt hij met dikke onvoldoendes thuis.
Voornamelijk voor rekenen, wiskunde en engels.
Hij doet zo zijn best.

Inmiddels is hij aangemeld binnen het ondersteuningsteam, maar ik zie niet echt de meerwaarde op dit moment van een LWOO op deze school.
Het enige verschil is dat het een kleinere klas is.
Na veel praten kan hij 1 keer per week een uurtje begeleiding krijgen voor het organiseren van zijn huiswerk.

Hier heb ik ook al aangegeven dat ik zelf vind dat hij verschrikkelijk veel huiswerk mee naar huis krijgt.
School is het hier met me over oneens, maar gemiddeld heeft hij 2 vakken per dag aan opdrachten die hij moet maken en per dag toch ook wel 1 a 2 SO, MO of PW
Soms zelfs meer.

Ik merk dat er leraren zijn die deze klas les geeft totaal niet bekend zijn met het princiepe LWOO.
Veel wisselingen van leraren enz.

Toch bied school via een extern bedrijf hulp in onderwijs.
Maar dit moet ik zelf bekostigen.
A 45,- per maand, terwijl school deze kinderen wel aanneemt.
Is het niet zo dat als zij zeggen een VMBO school te zijn waarbij ze kinderen aannemen met LWOO dat ook zij er alles aan moeten doen dat deze leerlingen wel een VMBO school aankunnen (al is het dan maar op het laagste niveau?)
Met een kleiner klasje en 1 uur per week hulp in het organiseren en structureren van het huiswerk is hij niet gebaat.
Hij heeft meer nodig dan dat.
Even een rekensommetje is toch wel dat zij van DUO 4300,- per jaar extra voor deze kinderen ontvangt.
Plus korting bij het rijk hoe meer kinderen, hoe hoger de korting.
Het voelt momenteel dat er op deze manier meer misbruik van mijn kind wordt gemaakt, dan dat zij ook doen waar ze voor zeggen te staan.
Als dit zo doorgaat, ben ik bang dat ze uiteindelijk toch gaan zeggen dat hij naar het praktijkonderwijs moet.

Zijn er mensen die hier ook tegen aan lopen?
Of iemand tips hoe ik dit moet aanpakken?

Tuinstoel

Tuinstoel

14-12-2016 om 15:07

andere school

Sommige scholen bieden LWOO in de vorm van kleinere klassen. Heb je vooraf geen uitleg gekregen wat LWOO voor jullie zou inhouden? Kijk om te heen of andere scholen die LWOO aanbieden dit in een andere ondersteuningsvorm aanbieden.

Wat denk je dat zoon precies nodig heeft?

Hopelijk

Hopelijk is er wel een goede praktijkschool voor je zoon. Mogelijk dat hij naar VMBO kan op een speciale school? Als hij het niet red met de begeleiding die tekort schiet zit er denk ik niets anders op.
Je kunt er verder weinig mee.
Je kunt hooguit nog eens op een rijtje zetten waar je zoon belemmeringen ondervind op deze school.
Mijn zoon had een autismeklas op een reguliere school. Regelmatig moest ik mijn kromme tenen strak houden vanwege de houding van de reguliere leerkrachten die er toch weinig van snapten of wisten rekening te houden met een leerling. En de magister bleek ook niet op orde. Zodat we veel moeite moesten doen om alleen al het huiswerk goed te verzamelen.
Daarnaast inderdaad, met name in de brugklas, heel veel huiswerk, en het duurde een tijd voor zoon daar zelf meer greep op kreeg zodat we er s'avonds urenlang mee onderweg waren.
Toch, dankzij een kleine klas, mogelijkheden om zich voor rust te onttrekken aan het geheel, opgeleide klassenbegeleiders en deskundige gesprekjes is het hem gelukt.
Maar huiswerkbegeleiding kun je niet bij de school leggen. Veel ouders lopen daar tegenwoordig tegenaan. Het is een plaag.
Mijn dochter redde het niet en is gelukkig naar speciaal onderwijs gegaan waar ze nog lang een goede schooltijd heeft gehad.
Wel veel huiswerk, dus het heeft hier ook voor mij wel moeite gekost om dat bij te benen. Maar er waren meer mogelijkheden voor ondersteuning en op een gegeven moment deed dochter ook veel op school onder begeleiding. Die op het speciaal onderwijs ook deskundiger verliep.
Op het regulier onderwijs wordt nog te veel in 'groepsbegeleiding' gedacht en eigen initiatief van de leerling waar het speciaal onderwijs bij dochter veel meer persoonlijk werkte wat effectiever was.
Het blijft lastig. En jou betrokkenheid blijft nodig.

Huiswerkbegeleiding - 'schaduwonderwijs'

http://www.academischewerkplaatsonderwijs.nl/files/7914/2121/6339/Waarom_groeit_het_gebruik_van_schaduwonderwijs_in_Nederland.pdf

Ik dacht destijds dat het aan het praktische onvermogen van mijn slimme kinderen lag dat er zoveel ondersteuning thuis nodig was. Maar mijn kinderen waren alleen maar de 'kanarie in de mijn' denk ik achteraf.

Om diverse redenen wordt commerciële huiswerkbegeleiding, als je geen ouder thuis hebt die dat zelf kan doen, of broers en zusters die er samen voor gaan zitten, gewoon standaard voor iedereen die dat kan betalen.

Echter je kijkt wel uit of het soort huiswerkbegeleiding bij je kind past. Ik wilde graag al dan niet betaalde huiswerkbegeleiding voor mijn kinderen, het liep me regelmatig nogal over de schoenen, maar omdat in mijn buurt alleen 'groepsbegeleiding' bestond had dat geen zin. Dat kunnen mijn kinderen niet aan, zeker niet na een drukke overprikkelende dag in een klas nog een keer in een groep zitten en jezelf deels moeten helpen is teveel.

dagdromertje

dagdromertje

14-12-2016 om 15:39 Topicstarter

LWOO

Het probleem is ook het volgende;

Ja hij zit in een kleinere klas. 15 leerlingen.
Waarvan 1 op de 3 dus een gedragsprobleem heeft.
Gevolg: mijn zoon heeft ADHD, autisme (Makkelijk mikpunt) en heeft hier ontzettende last van.
Een leerling bepaald ook de hele sfeer in de klas.
wordt elke dag uit de klas gezet, echt een zwaar gedragsprobleem.
Hier helpen ze mijn zoon niet mee in ieder geval.

Ik vind dat een VMBO school in de reguliere sector die zegt een LWOO te bieden dit ook hoort te doen.
Ik voel me misleid hierin eigenlijk wel.
En ja ik heb me wel laten informeren van te voren, maar misschien in mijn hoofd toch wel rooskleuriger dan de werkelijkheid.

Ik ben bang dat ik een verkeerde keuze heb gemaakt.
Ik heb aangegeven wat zijn problemen zijn, en die hebben ze ook gehad van de basisschool.
Voornamelijk instructiebegrip is erg moeilijk.
Hij heeft veel herhaling nodig.
Maar hij doet BBL, ik kan me niet herinneren dat ik op de MAVO zoveel toetsen en huiswerk had als hij nu heeft.

Het gaat in raptempo in ieder geval en hij moet alle zeilen bijzetten om het bij te houden en dat vind ik erg jammer.

Uitgaven schaduwonderwijs

https://www.cbs.nl/nl-nl/maatwerk/2016/45/uitgaven-van-huishoudens-aan-huiswerkbegeleiding

Tussen 1995 en 2015 stegen de kosten van 'schaduwonderwijs', wat ouders uitgeven aan toetstraining, citotraining en huiswerkbegeleiding van 26 tot 189 miljoen euro.
Op de basisschool was dit in 1995 nog 0 euro maar dat steeg ook naar 15 miljoen euro.
En dat is dan nog los van wat ouders thuis zelf aan begeleiding en training doen.

Ik kan me inderdaad niet herinneren zelf zoveel tijd en kopzorgen aan mijn middelbare school te hebben besteed. Mijn ouders hebben zich er, behalve bij de keuze, dan ook nooit mee bezig gehouden.
Dat is nu wel anders.

BO

BO

14-12-2016 om 17:09

lwoo ervaring

'Met een kleiner klasje en 1 uur per week hulp in het organiseren en structureren van het huiswerk is hij niet gebaat.'

Wat wilde je dan? 24 leerlingen van hetzelfde niveau bij elkaar? Echt die 15 is al enorm en wordt juist bekostigd uit het LWOO. Er zijn ook scholen die kiezen voor grotere klassen en wat meer begeleiding maar elk lesuur zit je dan met die grotere klas.

Kun je hem zelf niet wat meer begeleiden en het samen doen? Mijn jongste doet hetzelfde niveau, zit nu in de derde, maar ik help hem dus wel. De eerste twee jaar zijn best zwaar omdat ze net zoveel theorievakken hebben als op de havo dus ook met veel toetsen etc. Zie het ook positief: hoe meer toetsen hoe sneller ze een cijfer weer kunnen ophalen. Op hogere niveau's heb je vaak minder toetsen en dan is het ophalen een stuk lastiger.

Op de school van mijn jongste ook kleinere klassen en eens per week extra begeleiding bij een vak waar ze moeite mee hebben maar dat was vanwege zijn dyslexie vaak spelling etc.

Pirata

Pirata

14-12-2016 om 17:18

help hem

Hij zal niet de enige zijn die in de brugklas zit en moeite heeft met het zelfstandig leren. Hij leert hard, zeg je. Maar kent hij de stof daarna ook en begrijpt hij het? Misschien is zijn aanpak niet handig? Of misschien zit hij niet te leren maar iets anders te doen?
Hier een zoon die met een rugzak naar TL is gegaan. Hij zat 2 jaar lang in een klas met 30 leerlingen. Je kon op school een paar keer een uurtje per week in een lokaal gaan zitten om daar huiswerk te maken. En er kwam soms een ambulant begeleider een praatje met hem maken. En er was huiswerk, véél.
Wij hebben huiswerkbegeleiding (1 op 1 via internet, niet in klasje) ingeschakeld. Nu brengt hij zijn tijd in elk geval lerend door in plaats van prutsend. En ik houd inhoudelijk een vinger aan de pols. En help hem met het houden van overzicht.
Hij zit nu zonder doubleren in de 3e, met 6-jes.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.