Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
even anders

even anders

12-11-2013 om 14:01

van school veranderen

Ik ben eigenlijk nieuwsgierig naar hoeveel mensen hun kinderen van school hebben laten wisselen (uit ontevredenheid o.i.d., geen verhuizing). Weet iemand hoe vaak dat voorkomt, en of de kans misschien ook groter is dat je nog eens van school verandert? En wat waren de redenen om van school te veranderen, of waarom heb je het uiteindelijk toch niet gedaan? En vooral ook: leverde het op wat je hoopte ermee te bereiken, of was het toch geen succes?

Op de basisschool van mijn kinderen is er veel doorstroom van leerlingen; er komen veel kinderen op van andere scholen, maar er gaan er ook veel voortijds weg. Ik ken ook een aantal gezinnen die al wel 3 basisscholen hebben versleten met hun kinderen. Misschien zijn dat overdreven kritische ouders maar die indruk heb ik niet. Wij overwegen (ook) een andere basisschool voor onze kinderen, omdat we niet helemaal tevreden zijn over de school. De kinderen hebben het er op zich redelijk naar hun zin; niet veel vriendjes, maar ze worden ook niet gepest ofzo. De kwaliteit van het onderwijs is alleen niet wat we er van tevoren van verwacht hadden en we staan ook niet geheel achter het pedagogisch beleid van sommige leerkrachten (die de kinderen nog gaan krijgen).


Lampje

Lampje

12-11-2013 om 14:36

wij

Onze dochter is na groep 6 van school veranderd. Wat een verademing was dat.

De reden was nogal gecompliceerd. Ten eerste had ik, na negatieve ervaringen met een ander kind, geen vertrouwen meer in haar oude school. Ze zou hem wel afmaken.
Ten tweede zat zij in een verschrikkelijke klas, met een onveilige sfeer en veel gepest.
Ten derde zou zij dit school jaar weer in die klas komen, maar zonder haar beste vriendinnen.
Ten vierde zou zijn een leerkracht krijgen, die zo'n hekel aan ons had, dat ze ons niet eens meer gedag zei, als we haar tegen kwamen op school of daarbuiten.

Nou ja, reden genoeg, maar toch getwijfeld. Op de nieuwe school is ze helemaal opgebloeid. Haar resultaten verbeterden enorm. Ze ging van rond de C scorend, naar B's en A's. (ze zit nu in een havo/vwo brugklas en kan als ze al die negens en achten blijft houden, volgend jaar vwo doen). En haar dwarse buien, die ik op de pre-puberteit en haar moeilijke karakter gooide, verdwenen als sneeuw voor de zon.

We hadden het dus veel eerder moeten doen.

Knurf

Knurf

12-11-2013 om 16:07

hier

mijn dochter is aan het eind van groep 2 van school veranderd. De reden was dat op haar oude basisschool les werd gegeven volgens Het Nieuwe Leren, dat in de praktijk neerkwam op De Grote Chaos. Voor mijn dochter bleek dat niet geschikt te zijn. Het kostte haar zo veel energie om zelfs maar gewoon de schooldag door te komen, dat er niks overbleef voor de uren na school. En van de toezeggingen vooraf, dat elk kind op zijn of haar niveau les zou krijgen, kwam niks terecht. De voorlopers moesten zichzelf maar redden, de achterlopers kregen knutselwerkjes om ze bezig te houden. Het ging toen overigens om een nieuwe school die op dat moment pas vijf jaar bestond, dus er waren nog geen cijfers van de onderwijsinspectie voorhanden.

Het jaar na onze overstap zijn er bijna 70 kinderen van die oude basisschool afgegaan (op een totaal van 350 of 400), waarvan een deel naar dezelfde school ging als onze dochter inmiddels zat. Niet allemaal uit dezelfde klas, en niet allemaal om dezelfde reden. Het ging om kinderen van groep 2 tot en met 8, waarvan sommigen meer dan een jaar achterstand op hadden gelopen (bleek uit de toetsen die de nieuwe school afnam om te bepalen in welke klas de kinderen geplaatst moesten worden).

Later hoorde ik dat de onderwijsinspectie die school inmiddels beoordeeld en te zwak bevonden had. Er zijn toen stapels met verbeterplannen geschreven, de kinderen kregen weer normaal klassikaal les. Toen ging het wel beter op die school, hoorde ik van mensen die hun kinderen er wel op gelaten hebben.

Op de nieuwe school kregen we twee jaar later trouwens ook te maken met een slechte beoordeling van de onderwijsinspectie, en met opvallend veel pestgedrag (niet specifiek gericht tegen mijn dochter trouwens). Maar omdat mijn dochter veel tijd nodig heeft gehad om op haar nieuwe school te wennen, hebben we niet opnieuw een andere school gezocht. Scholen zijn niet perfect, net als werkplekken, en van school wisselen zou ik alleen doen als dat echt in het belang van je kind is.

ook ff anders

ook ff anders

12-11-2013 om 16:37

wij ook

Wij hebben ons kind na groep 4 laten switchen van school. Wij waren niet zo van 'alternatieve schoolsystemen' zoals Montessori, Jenaplan enz. Maar het gewone klassikale onderwijs op de dorpsschool dichtbij, paste niet bij ons kind! Hij had ook geen aansluiting met de kinderen op school en wilde zelf ook dolgraag daar weg.
Op de nieuwe school (montessori) heeft hij prima zijn draai gevonden. Elke school heeft zo zijn voor en tegens dus de nieuwe school is niet heilig, maar we zijn heel blij dat we het hebben aangedurfd.

patrica1966

patrica1966

12-11-2013 om 17:17

groep 6

Kind is halvewege groep 6 van school veranderd.Reden hiervoor was dat er een onveilige, negatieve sfeer was ontstaan. Kind wilde niet meer naar school. Na diverse gesprekken met school gaf school aan dat er geen problemen warenin die klas en dat school geen actie zou ondernemen. Dat was voor ons de reden om kind zo snel mogelijk van school te halen. Kind ging met plezier naar nieuwe school. (zit nu op vo) Op elke school zijn wel minder leuke situaties, maar het is heel belangrijk hoe de school daar mee omgaat.

even OT

Mijn zoon kreeg indertijd het "advies" om van school te veranderen.
Zijn instelling en gedrag paste niet bij de leerkrachten.
Hij zat voor zijn examen op het VMBO.
De school ging er erg prat op dat ze een slagingspercentage hadden van 99%. Al de leerlingen die in de gevarenzone zaten werd dringend geadviseerd de school te verlaten. Ze legden het balletje bij de leerling neer, i.p.v. zich in te leven en in te zetten voor een leerling. En ik begrijp echt wel dat het een hele klus is om zo'n klas met ongemotiveerde brutale blagen van 16 te begeleiden.
Maar om de moeilijkste gevallen dan maar van school te "adviseren" (lees:trappen)schoot mij even in het verkeerde keelsgat. Het is al jaren terug, maar ik kan me nog herinneren dat ik niet al te nette woorden heb gebruikt tegen de directeur.

Evanlyn

Evanlyn

12-11-2013 om 22:07

hier ook groep 6

Met een kind dat nachtmerries had over de inderdaad nogal enge juf. En ze had maar één "vriendinnetje" dat haar af en toe een tijd in de steek liet als haar pet daarnaar stond.

Nooit spijt van gehad. Vanaf het eerste moment op de nieuwe school was ze omringd door nieuwsgierige andere kinderen en aangezien het een sociaal meisje is, zat ze er meteen helemaal in.

Ik denk dat je zelf wel aanvoelt wanneer het omslagpunt gekomen is, door goed naar je kind te kijken. Vooral als het gaat om zaken die zich bij dit kind niet eerder hebben voorgedaan (buikpijn, nachtmerries).

Als het alleen om de kwaliteit van het onderwijs gaat en het kind zit lekker in haar vel, zou ik eerder voor bijles kiezen, tenzij het echt dramatisch zou zijn en/of het kind wat moeilijker leert. Maar ja, dat moet je ook maar kunnen betalen, of je moet zelf thuis kunnen zijn om bij te spijkeren.

Evanlyn

Je nachtmerrie strijkers mij. Hier durft kind niet te slapen en zegt eng Ted romen. Is nieuw voor mij. Noemt dan wel aanwijsbare oorzaken, de regen, de wind, onweer iets op tv. Juf wordt niet genoemd terwijl ik het wel opvallend vind dat ze nu ineens nachtmerries heeft.

Strijkers is trickert

Zie titel

Ook gedaan

Hier kind in groep 7 nog laten veranderen van school. In groep 6 had ze een meester die de klas niet aan kon, waardoor er enorm gepest werd. Meester zag helemaal niets in dochter. Dat dochter in groep 8 die meester weer zou krijgen gaf de doorslag. En dat de directeur nog heeft geprobeerd mij en dochter alvast maar zwart te maken op de nieuwe school was een bevestiging dat we er goed aan deden.
De nieuwe school was een verademing. Dochter heeft de rest van groep 7 en groep 8 dezelfde goede juf gehad en alles ging in prima overleg. Ik had ook zoveel vertrouwen in deze juf dat ik haar beslissingen nooit in twijfel heb getrokken.
Dochter zit inmiddels in de vierde van het VO. Op deze school is ook wel eens wat, maar nooit zo heftig dat ik zou overwegen haar daar weg te halen. Dus voor ons was het echt een eenmalige actie.
Ik heb enorm getwijfeld, dochter had op de eerste basisschool wel een paar leuke vriendinnetjes. Maar toen we eenmaal over waren naar de nieuwe school hebben die haar ook nooit meer aangekeken, onder invloed van de queen bee en haar gevolg.

Evanlyn

Evanlyn

13-11-2013 om 10:13

Mar Sy

Lastig zeg. Zit ze overdag prima in haar vel, gaat ze graag naar school? Sommige kinderen zijn binnenvetters en je trekt de waarheid er dan met moeite uit. Toch maar blijven observeren dan.

Wat ik ook heb gedaan: uitgelegd wat de ouderlijke macht is. Ja, de juf heeft veel over je te zeggen, maar uiteindelijk beslissen wij waar je heen gaat. En als het niet goed gaat, halen we je daar weg. Dat heeft haar enorm veel vertrouwen gegeven.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

13-11-2013 om 11:11

Wij

hebben dochter wel op de school gelaten waar ze zat. Ze heeft het er naar haar zin, heeft vriendinnen en plezier. Alleen aan het onderwijs schort het nogal, maar wij hebben besloten dat wij dat zelf opvangen.
Onze zoon is in januari begonnen in groep 1 en hij is wel naar een andere basisschool gegaan. We hebben in onze directe omgeving keus uit 4, dus was het niet moeilijk om voor hem een andere school uit te kiezen.
Het is hoogstens wat onhandig met studiedagen, die vallen nooit op dezelfde dag. Verder zijn wij blij met de schoolwissel. Op een bepaald moment hoopt de negativiteit zo op dat het lastig is nog postitief te beginnen.

Wizzy

Wizzy

13-11-2013 om 14:34

Wij niet

Dochter zat vorig jaar in groep 6 bij een echt waardeloze juf. Juf zat tijdens de les te internetten (shoppen, Facebook)en met mobiel te spelen, vond dat slachtoffers van pesten het zelf uitlokten. Kinderen werden niet in de gaten gehouden en zaten gewoon op YouTube tijdens de les, vrij grove filmpjes te kijken. Deze lijst is nog veel langer, maar dit geeft het aardig weer.
Klagen heeft niks uitgemaakt want de directeur bleek dikke vrienden met die juf (beiden vrij nieuw, nog niet werkzaam toen ik mijn kinderen aanmeldde op die school).
We hebben ook een klacht bij het bovenschoolse bestuur ingediend. Die vonden het allemaal heel rot en leken het volledig met ons eens, maar het enige wat ze konden doen voor ons was een waarschuwing naar de juf toe.

De reden om het niet switchen was vooral dochter zelf. Ze wilde echt niet.
Dochter heeft een superleuke klas, met een paar dikke vriendinnen.
En nu in groep 7 heeft ze dus een hele goede juf, waar we al op hoopten. Totdat dat niet zeker was dat deze juf groep 7 zou doen, hebben we getwijfeld. Dus pas in juni kon de knoop worden doorgehakt.

Ik heb nu een heel ander kind die ineens wel graag naar school gaat.

En eigenlijk heb ik er wel deels spijt van, want ik heb het idee dat mijn kind qua stof niet klaar is voor groep 7. Ik heb van andere ouders inmiddels vernomen dat die hetzelfde tegenkomen bij hun kinderen, omdat ze nu maakhuiswerk krijgen maar er niks van snappen omdat ze sommige dingen nog niet kennen.
Dit is nu ook met huidige juf besproken. En ik hoop dat het dan schoolbreed doordringt dat juf en directeur niet erg deugen.

Toen ik er vorig jaar over begon zou mijn kind niet opletten en niet zo slim zijn.

En ik hoop echt dat de juf die nu op groep 8 staat het volgend jaar nog doet, of in ieder geval niet de juf van nu gr 6. Dan gaan we sowieso weg, en dat snapt dochter ook.
We zijn dan niet de enige ouders geloof ik.

hier ook een beetje zo'n juf

ik geloof niet dat ze onder lestijd zit te internetten, maar ze vangt de signalen vanuit de klas dat de sfeer niet zo best is niet op. Tijdens een gesprek dat ik en een andere juf met haar hadden bleek dat zij niet zag wat het probleem was; terwijl er in de klas een paar incidenten zijn geweest, er een stuk of vier kinderen zijn die zich ab-so-luut niet kunnen gedragen en het heel onrustig is, er verscheidene kinderen waren/zijn die daardoor eigenlijk niet naar school willen, etc. De incidenten wuifde zij weg als 'kan gebeuren', maar het gaat dan wel om twee jongens die elkaar in de klas, tijdens de les klappen hebben gegeven. En dankzij een andere jongen kent mijn zoon nu alle schuttingtaal, omdat hij zulke woorden gebruikt om de juf aan te spreken. En verder zegt ze dan dat ze wel houdt van van die rausdouwers. Nou, ik niet eigenlijk.
Verder is de juf slordig met informatie verstrekken naar de kinderen toe wat betreft toetsen, infoavonden, excursies en dergelijke. En ze communiceert slecht met haar duo, zodat beide juffen andere regels in de klas hebben (ook zo handig). We hebben dus als ouders al een info-avond gemist omdat zoon geen brief had gehad (andere kinderen weer wel) en zoon heeft ook eens een topotoets gemaakt zonder dat hij er een oefenblaadje ofzo van gehad heeft. De andere juf wist zelfs niet eens van de topotoets af, strikt genomen weet ik niet eens zeker of die toets wel voor zijn groep bestemd was want de andere groep (combiklas) had de toets ook gehad. Gelukkig hebben wij een zoon die toevallig dol is op de atlas, dus dat leverde hier geen probleem op.
Inmiddels hoor ik in de wandelgangen dat er bij deze juf de voorgaande jaren (ze geeft nu 3 jaar les) ook al problemen in de klas waren met moeilijke kinderen, leerachterstanden en slechte communicatie met andere leerkrachten.
Onze zoon komt dus niet nog een jaar bij deze juf in de klas; mocht dat voorkomen dan zoeken we wel een andere school.

Evanlyn,

Ze gaat graag naar school en lijkt vrolijk. Zei pas wel uit zich zelf tegen oma dat juf niet altijd leuk was omdat ze schreeuwde, dit nadat oma vroeg of de juf lief was.

Guusje

Guusje

13-11-2013 om 23:52

Nog heel vers

Een paar dagen geleden is mijn kind naar een andere school gegaan, omdat hij zo gepest werd in zijn groep. De eerste paar dagen zijn gelukkig heel goed gegaan. Kind kwam blij uit school en heeft geen buikpijn of hoofdpijn meer. Als ik hierboven lees van kinderen waarbij dit soort klachten als sneeuw voor de zon verdwenen, dan durf ik te hopen dat dat voor mijn kind ook zo zal zijn. Het begin is hoopvol, maar ik durf gewoon nog niet te geloven dat het nu echt voorbij is met dat gepest.

Evanlyn

Evanlyn

14-11-2013 om 11:01

Mar Sy en Guusje

Mar Sy: dat een juf schreeuwt komt volgens mij best vaak voor, al hoort het niet. Als kind graag naar school gaat, denk ik dat de nachtmerries daar niets mee te maken hebben. Maar ja, je weet het niet, moet wel de vinger aan de pols houden.

Guusje: de eerste dagen in een nieuwe omgeving zijn het moeilijkst. Als dat zo goed gaat, dan lijkt de kans mij groot dat het gewoon goed zit! Maar ik kan me voorstellen dat je het nog niet durft te geloven.

Dalarna

Dalarna

14-11-2013 om 13:29

Evanlyn

Ik weet niet of ik het met je eens ben. Een nieuwe in de klas krijgt alle aandacht en zal niet meteen gepest worden, gewoon omdat de nieuwe interessant is.

Adrienne

Adrienne

14-11-2013 om 22:15

veranderd na 2,5 jaar

Wij zijn na 2,5 jaar overgestapt (na de kleutertijd van oudste, en jongste had net groep 1 gedaan).
Onze dochter had erg veel zin in school gehad toen ze 4 was. Zij was teleurgesteld over niets leren; dat had ze misschien op iedere school gehad. Daarnaast is het een kind met een grote woordenschat/ taalgevoeligheid en vol fantasie, terwijl er op de school en in haar klas bijzonder veel kinderen met een taalachterstand waren en met weinig fantasie leken te spelen.
3 van de 4 juffen bij de kleuters vonden we wel goed trouwens.
Waar we met wat idealen gewoon naar de openbare basisschool op 1,5 km afstand waren gegaan, werden we toch nog witte-vlucht-ouders. Met pijn in ons hart.
Overigens hoorden we minder goede verhalen over juffen uit hogere klassen, hoorden we over veel pesten, grof gedrag, schelden, en sprak het me niet aan dat de kinderen 8 jaar in min of meer dezelfde klas zou blijven (ik ben een grotere school gewend). Het verschil in interesses en snelheid van leren zou onnatuurlijk groot geworden zijn.
Laatst heb ik gezien dat er over die periode een negatieve beoordeling van de inspectie is gekomen, dus toch goed dat we weg waren.
Dochter in groep 3 op de nieuwe, grote school (500 lln), met groot terrein er omheen, veel natuur, 8 km afstand, een ander type school.
Ze vond het geweldig. Iedere stralend uit school 'ik wist niet dat school zo leuk zou zijn! Waarom hebben jullie me niet eerder naar deze school gebracht?'. Tsja, te ver, dachten we toen (en wachtlijst).
Tussendoor heeft ze nog een klas versneld, dit jaar naar de middelbare school. Zoon is ook meestal tevreden over school.
En nu, na al die jaren, zijn er natuurlijk wel eens wat dingetjes: eens een wat mindere leerkracht, een wel erg hoge ouderbijdrage (zo'n 500 euro per kind), niet 'leren leren' of huiswerk, want daar doen ze niet aan. Maar verder vooral heel tevreden over bijna alles.
Lang verhaal, maar: een geslaagde schoolwisseling dus.

Geheel ot

Maarre €500,- schoolgeld???!!!! Holie molie....

Hier betalen we €50,-.....

Overigens je verhaal te lezen, ik snap welp dat je gewisseld bent, voor de tweede kies ik deze school sowieso niet meer tenzij er andere directie komt.

schoolgeld

ik heb wel eens zulke bedragen gehoord bij de vrije school hier... voor alle materialen die daar worden gebruikt bij creatieve vakken.

hier helemaal geen schoolgeld. Alleen een kleine vrijwillige ouderbijdrage waarvan feestelijkheden rond de feestdagen en dergelijke worden bekostigd. School heeft (zodoende?) te weinig budget voor vanalles...en vervolgens worden de kinderen op pad gestuurd om bloembollen te verkopen omdat de school zelf geen geld heeft voor boeken in de bieb. Het argument om verder geen schoolgeld te vragen is dat een behoorlijk deel van de schoolpopulatie het niet breed heeft. Maar je kunt ook een ouderbijdrage naar draagkracht vragen, denk ik dan maar.

Mamahippie

Officieel mag een school de vrijwillige ouderbijdrage niet gebruiken voor onderwijskundige zaken. Die moeten uit de lumpsum die ze van het ministerie krijgen gefinancierd worden. De ouderbijdrage is bedoeld om niet noodzakelijke leukigheden mee te betalen zoals kerstversiering, een springkussen bij sportdag, het sinterklaaskadootje, niet om gaten in de begroting op te vullen.

skik

2 keer

hoi

mijn oudste is 2 keer van school veranderd.

De eerste keer was toen ze bijna vijf was, omdat we gingen verhuizen naar een dorp 100km verder op.

We hebben toen met zorg een nieuwe school uitgezocht voor dochter die erg voor liep (oa avi 7 in groep 1). Helaas bleek de nieuwe school geen idee te hebben hoe ze met haar om moesten gaan. Ze kwam bijna elke dag thuis met 4 volledig ingekleurde kleurplaten: als ze haar simpele werkje af had dan mocht ze kleuren. kortom, ze was uren per dag aan het kleuren. dochter gefrustreerd, en praten hielp niet echt.

ze is toen in de zomervakantie, na 1/2 jaar op die school, overgegaan naar groep 3 van een andere school. Ik had veel in de omgeving rondgevraagd over ervaringen met scholen en op basis daarvan een betere school kunnen kiezen. Ze heeft er tot en met groep 8 op gezeten, en ben (bijna altijd) erg blij geweest met de keuze! uiteraard staat of valt de kwaliteit van de school en lessen altijd met de juf/meester die voor de klas staat. We hebben ook een jaar een verschrikkelijke juf gehad, dat was wederom erg moeilijk. maar de basis van deze school is goed.

Jongste zit vanaf groep 1 op deze school en zal zeer waarschijnlijk daar haar 8 jaren vol maken.

skik

maar wat doet een school met een hoge ouderbijdrage dan met het geld? Bij de vrije school is het wel duidelijk dat er veel geld wordt besteed aan handvaardigheidmaterialen, maar ik weet van een aantal scholen in mijn woonplaats die een inkomensafhankelijke bijdrage vragen. Die scholen staan er financieel veel beter voor, wat ik begrepen heb. De school van mijn kinderen heeft nergens geld voor; zelfs voor de begeleiding van zorgleerlingen wordt nu een vrijwilliger aangetrokken.

Monique D*

Monique D*

15-11-2013 om 15:33

Zoon in groep 1 van school gehaald

Toen zoon in het najaar 4 jaar werd (dat is zo'n 15 jaar terug) heb ik hem geplaatst op een basisschool waar veel kinderen van zijn kinderdagverblijf naar toe gingen.
Dat leek allemaal goed te gaan. Totdat het kerstrapport werd uitgereikt. Daar waren alleen onvoldoendes op te zien. De juf vertelde dat hij niet kon praten (bij het kringgesprek kwam er geen woord uit), hij weet geen schaar te hanteren, wist het verschil niet tussen een vierkant en een rechthoek en kon geen puzzeltje maken. Dat laatste zou hij wel moeten kunnen, want hij zou toch moeten weten dat het hoofd boven was en de voeten onderaan?

Ik schrok daarvan. Waar gaat dit over, hij is een kleuter! Ik weet dat hij kon praten als Brugman (dat hij dat tijdens kringgesprek niet deed was waarschijnlijk verlegenheid) en vond het belachelijk dat hij, die net in groep 1 was, op deze manier werd beoordeeld. Knippen? Misschien was hij op dat gebied erg onhandig. Puzzelen? Dat zou volgens mij vanzelf goed moeten komen. En thuis deed ik veel educatieve spelletjes, driehoeken, rechthoeken en vierkanten waren geen probleem voor hem.
Wij zouden het afwachten. Totdat het Paasrapport kwam. Hetzelfde verhaal. Tijdens het gesprek liet de juf zoon hadden wij een discussie over het kennen van de driehoeken en vierkenten. Vervolgens liet de juf zoon een vierkant en een rechthoek zien en vroeg wat ze waren. Zoon beantwoordde die vraag fout. Zie je wel, zei de juf, hij kan dat niet. Ik zei dat hij dat thuis tijdens onze educatieve spelletjes op cd dat perfect deed. Ja, maar dat is een-op-een contact en dat is wat anders! zei de juf. Het rapport stond bol van de onvoldoendes.

Nadat ik hierover had nagedacht heb ik zoon op een andere school geplaatst. Ik was daar totaal niet mee eens.
En wat denk je! Ik kreeg niets anders dan lof over mijn zoon! Ik kwam de juf nog tegen en zei dat de volgende school heel erg tevreden was over mijn zoon! Dat deed mij goed om dat te zeggen.

De lagere school heeft hij goed doorlopen, heeft de Havo met goed gevolg afgerond en volgt nu een HBO-studie Maatschappelijk Werk.
Zijn twee jaar jongere zus heeft ook dezelfde basisschool gevolgd.

Mamahippie

Kijk eens hier: http://www.hoerijkismijnschoolbestuur.nl/protected/index.php

Deze site geeft inzicht in hoe de financiële situatie is van het bestuur waar je school onder valt. Dit bestuur krijgt namelijk de lump sum van het ministerie en verdeelt dat onder de scholen. Als die situatie gezond is en er is geen geld op school gebeuren er rare dingen en komt het belastinggeld dus niet op de juiste plaats. In principe moet het belastinggeld gewoon genoeg zijn om de school van te bekostigen. Scholen met een hoge ouderbijdrage (die altijd vrijwillig moet zijn), doen daar vaak extra dingen van, of zijn handig in het geld loskrijgen omdat het bestuur blijkbaar niet over de brug komt.
Maar zeker als je een school hebt met veel achterstandsleerlingen zou er extra geld voor moeten zijn. Da's allemaal na te zoeken.

Conference

Conference

15-11-2013 om 16:46

In groep 7

Onze zoon is na onze verhuizing op zijn oude school gebleven. Dat kon makkelijk omdat één van ons in die gemeente werkt tijdens schooluren, dus hij kon gewoon meerijden. In groep 7 is hij toch veranderd van school omdat de oude school continue rooster invoerde en de uurtjes opvang echt belachelijk veel euro's kostten. Hij zit nu op een school hier om de hoek en heeft het daar gelukkig ook prima naar zijn zin.

Mamahippie

Die scholen die een hoge ouderbijdrage vragen en die aanwenden voor klassenverkleining, materialen voor reguliere (dus niet extracurriculaire lessen), voor een RT'er of voor de aanschaf van een smartboard gebruiken, die overtreden dus de regels. Zeker als ze ouders ook min of meer dwingen die bijdrage te betalen met dreiging van uitsluiting van onderwijs. Maar er zijn genoeg ouders die dat bedrag best over hebben voor een vakdocent muziek die daarvan betaald wordt en als niemand zijn mond open trekt blijft de situatie bestaan.

Onderwijs is gratis voor leerplichtige kinderen. Daarom kan een school wel een bijdrage vragen voor een schoolreisje, een sinterklaascadeautje of kerstversiering. Als dat niet door zou gaan vanwege tekort aan geld, komt het onderwijs niet in gevaar. Maar als een school een bijdrage vraagt voor een vakleerkracht muziek die muziekles geeft als onderdeel van het normale onderwijsprogramma, kan een school kinderen van niet-betalende ouders niet uitsluiten omdat het kind dan te weinig uren onderwijs krijgt en/of het lespakket niet meer aan de kerndoelen voldoet. Toegang tot (gesubsidieerd) onderwijs mag nooit afhankelijk zijn van een financiële bijdrage van de ouders.

skik

Hombre

Hombre

15-11-2013 om 21:48

Wegens digitalisering

Mijn zoon (7) is een paar weken terug van school veranderd. Op zijn oude school doen ze sinds dit jaar alles met tablets. Alle oefenwerk voor alle hoofdvakken gebeurt op die dingen. Daar hebben wij zo onze twijfels bij, de school zelf ziet geen enkel bezwaar en alleen voordelen.

Dus er zat niets anders op dan veranderen van school. Godzijdank, zou ik bijna zeggen, want we komen er nu pas achter wat een verschil er is in basisscholen en hoe belangrijk het is als je een goeie kiest. Dankzij een goed verhaal en een 'klik' met de directeur werd hij toegelaten op een (Montessori) school waar anders een lange wachtlijst voor is. De kleinste mag ook volgende maand, want die heeft nu voorrang met een broer al op school.

Voorlopig gaat het prima. Hij vindt het leuk, maar wel moeilijk. Niet gek, want ze hebben hem gelijk aan het werk gezet op z'n zwakke punten. Deed de andere school niet, die klaagde alleen dat hij zo langzaam was en liet hem doorwerken tijdens gymles. Het was wel een avond huilen toen hij hoorde dat hij van school moest, maar hij heeft zich er goed bij neergelegd. We horen regelmatig positieve verhalen. De eerste weken wilde hij nog wel na schooltijd direct naar z'n oude school om met zijn vriendjes te praten, maar dat wordt al minder.

Wat die ouderbijdrage betreft, het kan nog erger. Er zit hier niet ver vandaan ook nog een eliteschooltje. Scoort zeer hoog op de cito's, kleine school, extra kleine klassen. Maar je moet dan ook wel bijna 1000 EUR/jaar bijdrage betalen en daar moet je je zelfs contractueel toe verplichten. Ik heb nog even geinformeerd, voor het geval deze school niet lukte, maar werd routineus afgewimpeld. Nee, enorme wachtlijst, meneer. Geen doorkomen aan.

Maar als je dan kijkt wat je in de VS voor een top private school betaalt is het natuurlijk nog steeds een koopje. Ik zou best bereid zijn te betalen. De illusie dat een gewone buurtschool goed genoeg is, die zijn we nu wel voorgoed kwijt. Met een beetje pech tref je een verzameling amateurs onder leiding van een megalomane 'onderwijsverniewer'.

schoolbudget en ouderbijdrage

hier in mijn woonplaats zijn in ieder geval 2 à 3 scholen (niet openbaar, lange wachtlijst, zeer wit) waarvan ik weet dat de ouderbijdrage inkomensafhankelijk en in praktijk dus vrij hoog is als je naar de schoolpopulatie kijkt. Theoretisch gezien zijn deze scholen voor iedereen toegankelijk, maar in praktijk maken bevolkingsgroepen die minder op de hoogte zijn (lees allochtonen, lager opgeleiden) geen kans op een plaats daar, vanwege de wachtlijst. Met de extra's die ze kunnen betalen is er dan toch wel degelijk verschil sprake van ongelijkheid tussen de scholen.

Waarom er dan zo weinig geld overblijft op onze school weet ik niet. Nouja, ik kan wel wat bedenken.... school heeft wel veel nieuw meubilair aangeschaft de laatste jaren. Maar moet dat uit hetzelfde potje komen als vakleerkrachten, congiërge, RT en IB'er bijvoorbeeld? Ik dacht eigenlijk ook dat je extra geld krijgt voor achterstandsleerlingen, maar wat ik ongeveer op school hoorde :
- een leerkracht zei dat school wel extra budget kan krijgen voor geetiketteerde leerlingen, maar de betreffende ouders willen hun kinderen niet laten testen (niet zo gek).
- extra geld zou verder beschikbaar gesteld worden op basis van het opleidingsniveau van de ouders (lage opleiding=achterstandsleerling?), maar veel ouders vullen hun opleidingsgegevens niet in bij de inschrijving van hun kinderen.

net als hombre

...zou ik ook best wat meer willen betalen voor goed onderwijs. 1000 euro is misschien wat veel, maar er kan best wat meer af dan de €25,- per jaar voor de flutcadeautjes in de schoen en de slingers op school. Ik had het ook in de MR nagevraagd, waarom hebben we hier geen inkomensafhankelijke bijdrage? Daar wil men niet aan omdat het gemiddelde huishouden op school niet veel te besteden heeft. Nu is school dus al dolblij met de opbrengst van een bloembollenactie waarvoor ze 20-30 boeken voor de bieb kunnen aanschaffen. Maar dat geld (en meer) wordt dus op sommige scholen standaard betaald per kind per jaar.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.