Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Vesper Lynd

Vesper Lynd

15-11-2016 om 11:10

Van kader of mavo naar mbo

Gisteren was er op school een voorlichting over het voortgezet onderwijs. Verteld werd dat je van zowel vmbo-k als -t kunt doorstromen naar mbo niveau 3 of 4. Verschil tussen de beide vmbo-niveaus is dat je op kader 12-15 uur per week praktijklessen krijgt. Op mijn vraag hoe het dan kan dat je met veel minder theorie op kader (en veel minder praktijk op theoretisch) dan toch dezelfde doorstroommogelijkheddn hebt werd een beetje vaag geantwoord. Schijnbaar compenseert meer praktijk het 'tekort' aan theorievakken en vice versa?
Hoe is jullie ervaring hiermee? Is het echt voor beide niveaus even makkelijk om naar niveau 4 te gaan, en zijn de kansen op succesvolle afronding even groot?

vlinder72

vlinder72

15-11-2016 om 11:14

toets

Dochter van een vriendin van mij kon vanaf kader inderdaad naar Niveau vier maar moest dan wel een toelatingstoets doen. Die haalde ze niet en daarom doet ze nu alsnog niveau 3.

Ik heb geen idee of dat overal zo is.

Pirata

Pirata

15-11-2016 om 11:19

pas op

Ik sprak laatst een persoon die de toelatingen doet voor een bepaalde MBO-4 school. Ze nemen in principe géén kaderleerlingen aan, omdat de opleidingen vaak te theoretisch zijn.
De wet zegt dus iets anders dan de praktijk.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

15-11-2016 om 11:29

Niveau 3 en 4

Beetje suffe vraag Is niveau 4 altijd BBO en niveau 3 BBL?
Het lijkt me ook zo wat om een kind vanaf kader, waar hij de helft van de week praktisch is bezig geweest, ineens naar een 100% theoretische opleiding te sturen. Wat Pirata zegt lijkt mij eigenlijk ook logischer. Met de helft minder theorie heb je natuurlijk een achterstand ten opzichte van de mavoleerlingen (ook met Ned, Eng en wiskunde?).

Pooh Bear

Pooh Bear

15-11-2016 om 11:53

mbo

Ik had hier uit de voorlichting begrepen dat kader normaal doorstroomt nar niveau 3
Mijn dochter doet Kader plus dat is kader met de theoretische vakken op Tl Hiermee zou ze door kunnen stromen naar niveau 3 of 4 toch raad school aan om eerst niveau 3 te doen omdat de overstap erg groot zou zijn.

Vesper Nee hoor bij alle niveau's kan je kiezen uit BBL en BOl gelukkig Ook op school kan je veel praktijk doen.
De hoeveelheid Praktijk en Theorie hangt natuurlijk ook af van de richting die je op wil

Mijn dochter zou naar niveau 4 kunnen maar ook dat hangt van de opleiding af Ze heeft het zelfde niveau als de gewone mavo maar minder vakken. Ze zou dus naar een mbo 4 opleiding kunnen zolang ze maar geen vakken geven die ze niet gehad heeft (wiskunde,nederlands,engels,economie) Een opleiding waarin Duits of Natuurkunde zit zou dus een probleem worden. Maar ik gok dat dat ook geld voor een opleiding met Niveau 3 voor die vakken

Pirata

Pirata

15-11-2016 om 12:07

als je de kans krijgt

Als je de kans krijgt, in elk geval de VMBO-opleiding zo hoog mogelijk inzetten. Grote kans dat je met kader niet op een MBO4-opleiding terecht kunt. Uiteraard als TL je ligt.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

15-11-2016 om 12:23

Pirata

Op school en ook door de vo-school wordt steeds benadrukt om te kijken naar wat het best bij je kind past. Dat lijkt een open deur, maar het is wel iets waarmee ik worstel. Ze zou TL makkelijk moeten kunnen, maar het vooruitzicht van 15 uur per week lekker praktisch bezig zijn trekt haar veel meer. Ik ben bang dat dan het lage theoretische niveau ertoe leidt dat ze helemaal niet meer te porren is voor huiswerk.
De basisschool heeft een duidelijke voorkeur voor een k/tl brugklas. Wij als ouders zien haar liever naar tl gaan, en kind heeft nog geen voorkeur uitgesproken. Hopelijk doet ze dat na de open dagen

Pirata

Pirata

15-11-2016 om 12:28

mijn zoon

Mijn zoon zit nu in 3 TL en hij beweert in elk geval dat ze op kader nog niet de helft aan stof krijgen van wat hij krijgt. En veel minder huiswerk.
Ik zou zeker inzetten op TL, dan blijft de deur naar MBO4 of Havo in elk geval wagenwijd openstaan. Als het niet gaat, kan ze altijd nog naar kader. Andersom is veel lastiger.

Triva

Triva

15-11-2016 om 12:33

op kader

heb je de eerste twee jaar net zoveel theorie en praktijkvakken als op mavo en havo. Verder doe je op kader examen in vier theoretische vakken en krijg je ook theorie bij het praktijkvak. Als je daar aardrijkskunde en gesch tegenover zet op mavo is dat niet perse een voordeel als je praktisch op het mbo verder gaat tov kader. Daar doe je iig examen in ned en eng.

Lente

Lente

15-11-2016 om 13:21

Die 15 uur praktijk zijn toch niet direct in de brugklas?

Tenminste zo meen ik me te herinneren op basis van discussies hier.

Elinde

Elinde

15-11-2016 om 15:11

Ervaring

Jongste zoon is dit jaar begonnen aan een niveau-4 opleiding na VMBO-k. Hij heeft op het VMBO de richting Handel en Administratie gedaan.
Hij heeft in juni een test gemaakt en is ahv daarvan toegelaten op niveau 4. Er werd wel gezegd dat het pittig zou worden.
De ervaring na deze eerste periode is dat hij er inderdaad heel hard aan moet trekken. Deze opleiding volgt het studiepuntensysteem zoals op HBO. Hij moet dus 55 punten halen om over te gaan. De praktijkvakken heeft ie gehaald. Zelfs zijn rekentoets heeft ie met een 6 afgesloten. Maar Nederland, Engels en nog wat theorievakken waren toch te moeilijk en heeft ie niet gehaald. Er wordt verwacht dat je zelfstandig aan de slag gaat en daar heeft ie veel moeite mee. Ook is het, in vergelijking met kader, heel veel theorie leren per vak.
van de 20 leerlingen in zijn klas zijn er nog 2 andere die kader hebben gedaan, de rest heeft een hogere opleiding (VMBO-t/HAVO/MBO3).
Zoon is helemaal op zijn plek op deze opleiding, maar helaas is er geen niveau 3. Niveau 2 is het dan weer net niet, daar zitten alleen maar ongemotiveerde leerlingen volgens zoon.
Na de tweede periode wordt bekeken of hij door kan of beter naar een lager niveau kan doorstromen.

Pooh Bear

Pooh Bear

15-11-2016 om 15:54

15 uur praktijk

Ik denk dat de hoeveelheid praktijk in de brugklas ook afhangt van de school. Mijn dochter had in elk geval in de brugklas al zoveel praktijk. In de eerste en tweede nog verdeeld over verschillende praktijkvakken. En in de derde en vierde in de vakken die ze heeft uitgekozen

Triva

Triva

15-11-2016 om 16:19

Lente

Precies dat zei ik al, mijn zoon op basis heeft zich ook eerst twee jaar door alle theorievakken moeten worstelen (geschiedenis, biologie, aardrijkskunde etc. alleen op kader had hij ook nog duits gehad en op de mavo ook nog frans).

Voor Vesper: met kader héb je een toegangsbewijs voor mbo4 op zak maar ze verwijzen toch liever door naar mbo3. Overigens is er niets op tegen om daarna mbo4 te gaan doen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Onderwijs_in_Nederland#Schematisch_overzicht_van_het_Nederlands_onderwijssysteem

Triva

Triva

15-11-2016 om 16:23

oja

Vesper: zoek eens naar een lessentabel in een schoolgids, daar zie je precies hoeveel uren van welk vak in welk jaar gegeven worden. Dat zal je dochter nog wel tegenvallen op kader

Het is dus echt niet zo dat je de helft minder theorie hebt, dat begint pas in het derde en vierde jaar en zeg nou zelf: heb jij aan al je theorievakken wat gehad bij je vervolgopleiding? Als je goed kiest op kader en een goede aansluiting hebt op het MBO kún je een voorsprong hebben op de mavisten maar er zijn maar weinig MBO's die een leerling van kader zo maar aannemen.

Van kader naar mavo

Even een zijstapje: kun je vanaf kader ook naar de mavo? Of ga je daarna altijd naar het MBO?

Triva

Triva

15-11-2016 om 21:41

toevallig

Vandaag heb ik ook een gesprek gehad en het blijkt dat MBOscholen wel een beetje veranderen. Bij opleidingen die een niveau 3 én 4 hebben voegen ze vaak de mavisten en de kaderleerlingen bij elkaar en na een paar maanden filteren ze pas uit. Het is ook echt zo dat het examen in de theorievakken weinig van elkaar verschillen dus kader kun je tegenwoordig als hetzelfde niveau noemen als mavo alleen dus met andere vakken. Het grote verschil is dus dat je van mavo naar havo kunt.

Verder kun je wel opstromen ook van kader naar mavo en van basis naar kader maar dat gaat vaak via de vavo. Vaak is het gewoon veel beter om dat opstromen te doen op het MBO. Een kaderleerling kan dus met goede cijfers (en voldoende plek) door het MBO zo in een niveau 4 worden geplaatst of ze bekijken dat na een paar maanden.

Triva

Triva

15-11-2016 om 21:42

Drietje

Dat is dus gewoon een jaar verlies, heb je niets aan tenzij je perse door wil naar havo. Richt je op een MBO4 opleiding en je bent daar sneller dan door eerst mavo te doen of toch van MBO3 naar 4.

bieb63

bieb63

15-11-2016 om 22:05

Mijn ervaring

Dat MBO4 behoorlijk pittig is. Naast uiteraard ook praktijk, érg veel theorie en érg véél studie en (tijdrovende) opdrachten thuis. Hoe dan ook, MBO4 is best pittig.
Ik denk persoonlijk dat het niet zoveel uit maakt of je kader of TL hebt gedaan. Het ligt meer aan het feit of je daarna (wbt karakter en puberale afleidingen enz) je er toe kan zetten.

Oke duidelijk

Ik vond het zelf ook al een vreemd plan, mijn vriendin heeft de kader-mavo weg in gedachten voor haar zoon. Ik denk dat het komt omdat ze mavo-advies had verwacht ipv kaderadvies. Ik zal op een geschikt moment wel even inseinen dat de MBO-route veel handiger is.

Mbo

Mbo

15-11-2016 om 23:59

Triva

Klopt dat inderdaad de theoriestof van kader en mavoin min of mmeer hetzelfde is, maar de normering voor mavo is strenger. Ook bij eindexamen.
Mavo is echt een stap hoger dan kader. Kaderleerlingen hebben het vaak erg zwaar op mbo4.

Triva

Triva

16-11-2016 om 08:33

MBO

Op onze school wordt gezegd dat het niveau van de theorie toch te vergelijken is.

Kader geeft toegang tot MBO4 en als er geen MBO3 is, moeten ze dan maar naar 2?

Het probleem zit mijns inziens er in dat veel kaderleerlingen het maar net redden met de theorie en voor die groep is MBO4 niet te halen. Een bovengemiddelde kaderleerling zal over het algemeen ook mavo hebben kunnen halen maar dat waren te veel theorievakken op een gebied waar geen interesse was.

Onderschat ook nog steeds niet de theorie die bij het praktijkvak hoort, mijn man en ik vinden de hele stof echt enorm pittig, ver boven zijn niveau. We kunnen nog niet zien hoe het echt gaat maar we zien nu al dat de laagste cijfers op de theorie van het praktijkvak worden gehaald.

Mbo-mam

Mbo-mam

16-11-2016 om 13:41

Niveau

Mijn kind zit met een havo diploma in het eerste jaar mbo-4 met Leerlingen uit kader, vmbo-t , havo en een enkele hbo-er in pauze. Er is wel een niveautoets afgenomen, maar deze was niet van invloed op de toelating. Inderdaad moeten er voldoende studiepunten behaald worden en het schijnt dat bij slechte resultaten er tijdens het schooljaar geadviseerd kan worden om te stoppen. De kader leerlingen hebben het erg moeilijk en mijn kind voorspelt dat geen enkele dit gaat halen.
Deze opleiding is er niet op een lager niveau, dus waar moet zo'n leerling zonder startkwalificatie midden in het jaar heen? Misschien dan toch maar liever selectie aan de poort.

bieb63

bieb63

16-11-2016 om 13:48

Met vergist zich inderdaad vaak in niveau 4

Dat is behoorlijk pittig, ook voor een VMBO'Ter. Onze dochter heeft op zich best een relaxt rooster wbt schooluren (2 dagen om 1 uur vrij, 2 dagen rond 2 uur en 1 dag om 3 uur). Dus dat is te doen, maar de keerzijde is dat er enorm, echt enorm veel thuis gedaan moet worden. Ondanks dat ze door haar rooster best veel tijd heeft daarvoor (los van haar bijbaan enz.) het vergt erg veel discipline. En dat breekt haar op. Liever dan maar wat langere schooldagen, zodat veel van het werk op school kan gebeuren.

Elfje65

Elfje65

18-11-2016 om 21:45

Bieb

Hier vriendin van zoon die met havo diploma op MBO4 in 3 jaar zit. Zij zit vaak van 's ochtends vroeg tot 17:00 uur op school en dan moet ook nog 's avonds veel huiswerk gedaan worden. Aan een tekenopdracht zit ze zo 5 uur. Weinig tijd voor haar zelf. Sterker, ik denk dat mijn zoon op het HBO meer tijd voor zichzelf heeft dan zij. Hoe redden de VMBO'ers het?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.