Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Van Havo naar Vavo?


Hij staat er goed genoeg voor, heeft alleen geen zin in school.

Ik zou hem proberen te motiveren ipv met zijn “geen zin” mee te gaan. Gelukkig heeft hij een doel en een reden om zijn diploma te halen. Dan zou het gewoon moeten lukken toch? 

Foetsie

Foetsie

17-05-2022 om 08:41 Topicstarter

Het is niet zozeer geen zin in school, maar echt ongelukkig op school. Compleet met lichamelijke klachten. Hij gaat wel, maar het is naar om hem zo te zien. 

Ik geloof wel dat je in 5 havo kan instromen in de vavo hier. Maar ik denk ook wel als ik jullie info zo lees dat het niet per se een oplossing hoeft te zijn. Het kan ook dat het probleem blijft bestaan en dan zijn we op het vavo nog verder van huis omdat ze daar wat minder achter je aanvangen. 
We houden het wel als optie achter de hand voor als het echt niet meer gaat. 

Als hij specifiek op deze school zo ongelukkig is, zou ik de mogelijkheid onderzoeken. Misschien is het geen goed alternatief, maar blijven is dat ook niet.

Ik heb jaren terug wat vakken op de vavo (ROC) gedaan omdat ik gezakt was en ik niet op mijn school kon blijven. De mensen die daar zitten zijn wat ouder, de dynamiek is anders. Misschien heeft je zoon daar wel baat bij. Succes gewenst 

Ik denk niet dat de huidige school akkoord gaat. Zoals hierboven al werd gezegd, de huidige school 'detacheert' hem dan bij de vavo en draagt de kosten, maar kan niet sturen/ingrijpen als het niet goed gaat. Bij mijn zoon hebben we ook vavo overwogen na zijn diagnose ASS. De school waar hij toen zat zag dat het naar school gaan hem teveel kostte, en zag ook dat hij het cognitief makkelijk zou moeten kunnen maar gaf toch geen toestemming. Hij zat in 4 vwo en kon ook niet op die school blijven. Hij is toen overgestapt naar 4 havo op speciaal onderwijs. Dat was best een dingetje, blijven zitten en afstromen terwijl je een IQ hebt van 128. Maar hij heeft daar wel veel over zichzelf geleerd en binnen 2 jaar zijn havo diploma gehaald.

Ik weet niet wat de reden is dat je zoon zelfs fysieke klachten krijgt van het idee naar school te moeten. Maar kan er ook zoiets als autisme spelen? Dan is misschien een overstap naar speciaal onderwijs voor hem ook een idee. Anders zou ik kijken naar een andere school. Dat kan ook particulier zijn. Maar vavo kun je, denk ik, vergeten voor nu. Dat zou anders worden als hij 18 wordt. Maar dan zit je nu nog met leerplicht. Misschien valt daar een afspraak mee te maken dat hij gaat werken tot die tijd? Als de huidige school bereid is mee te denken en mee te werken kun je met leerplicht samen best tot oplossingen komen die passend zijn, ook buiten de vaste kaders. Misschien kan hij een deel online volgen, kunnen jullie studiebegeleiding voor hem regelen en kan hij vrijstelling krijgen om naar school te gaan als hij de toetsen/examens maar haalt.

En je kunt ook nog proberen om in gesprek te gaan met de vervolgopleiding en daar het probleem voor te leggen. Misschien hebben die suggesties voor een alternatieve route.

Als je nu nog het traject in moet voor een eventuele diagnose en speciaal onderwijs ben je zo halverwege volgend schooljaar of zelfs verder. Dan zit je feitelijk gezien al vlak voor de eindexamens.
Sommige mensen houden gewoon niet van school. Dat kan. Maar hij heeft wel een doel dat geen opleiding is maar waar je wel minimaal havo voor nodig hebt. Dan moet hij dus nu het offer brengen om nog een jaar hard te gaan werken voor dat havo diploma.
Nu gaan werken betekent dat hij op zijn 18e nog steeds geen diploma heeft, dus geen toegang tot zijn droombaan. Dan zou hij mbo kunnen gaan doen, maar dan moet hij nog meerdere jaren naar school. 

Wat wil je zoon zelf eigenlijk? 

Ik stuur je even een PB

Foetsie

Foetsie

17-05-2022 om 11:03 Topicstarter

Hij heeft geen diagnose, behalve hoogbegaafd. Hij is enorm in de hangmat terechtgekomen. Al in het eerste jaar en toen begonnen ook de lichamelijke klachten. 

Zelf wil hij de kortste route naar het havo-diploma en op deze school blijven. 

Foetsie schreef op 17-05-2022 om 11:03:

Hij heeft geen diagnose, behalve hoogbegaafd. Hij is enorm in de hangmat terechtgekomen. Al in het eerste jaar en toen begonnen ook de lichamelijke klachten.

Zelf wil hij de kortste route naar het havo-diploma en op deze school blijven.

Dan is het helemaal duidelijk wat hij te doen heeft. Als hij de juiste motivatie kan vinden moet het lukken. 

AttentiveCobra73

AttentiveCobra73

17-05-2022 om 11:46

duidelijk hij wil havo halen en op deze school blijven
Soms zijn kinderen niet gelukkig 
Lastig voor ouders
Maar ik zou zo door gaan 
Laat hem op school . 

Dan zou ik hem gewoon de havo op deze school laten afmaken. Dat is ook de meest logische en makkelijkste weg. 
Hij heeft niet meer een leeftijd waarop jij allerhande beslissingen kan gaan maken en opleggen aan hem.
Plus als hij zelf de keuze heeft gemaakt kun je hem daar ook makkelijker aan houden dan wanneer jij keuzes hebt gemaakt voor hem.

Foetsie

Foetsie

17-05-2022 om 12:50 Topicstarter

MamaE schreef op 17-05-2022 om 12:06:

Dan zou ik hem gewoon de havo op deze school laten afmaken. Dat is ook de meest logische en makkelijkste weg.
Hij heeft niet meer een leeftijd waarop jij allerhande beslissingen kan gaan maken en opleggen aan hem.
Plus als hij zelf de keuze heeft gemaakt kun je hem daar ook makkelijker aan houden dan wanneer jij keuzes hebt gemaakt voor hem.

Ik zou hem sowieso niks opleggen, dat lukt ook helemaal niet. Maar ik kan het wel opperen en kijken wat hij ervan vindt. Maar dat doe ik alleen als ik het zelf wat vind. Want vrijheid klinkt mooi, maar ik twijfel of hij dat al aankan. En dan zijn we nog verder van huis. 

Dus inderdaad zit ik voor nu op het spoor van op dezelfde school blijven. Plan b is vavo of ivio. Daar moet ik me nog in verdiepen. 

Ah, hij is HB, dan heeft ie ook gewoon een andere aanpak nodig op school. Je zou ook even contact met bijv IEKU op kunnen nemen voor advies. 

Foetsie schreef op 17-05-2022 om 12:50:

[..]

Ik zou hem sowieso niks opleggen, dat lukt ook helemaal niet. Maar ik kan het wel opperen en kijken wat hij ervan vindt. Maar dat doe ik alleen als ik het zelf wat vind. Want vrijheid klinkt mooi, maar ik twijfel of hij dat al aankan. En dan zijn we nog verder van huis.

Dus inderdaad zit ik voor nu op het spoor van op dezelfde school blijven. Plan b is vavo of ivio. Daar moet ik me nog in verdiepen.

Bij ivio moet je thuis alles zelf doen. Als hij nu thuis al niks aan school doet vraag ik me af of dat een goed idee is. Want ook al is hij hoogbegaafd, de leerstof uit de boeken komt niet op wonderbaarlijke wijze in je hoofd terecht zodat je je toetsen met goed gevolg kan afsluiten. Plus je zit met leerplicht. Tenzij er een gegronde reden is dat hij niet naar school kan is dat wel gewoon de bedoeling.

Hij gaat waarschijnlijk gewoon over dit jaar en dan zingt hij het volgend jaar nog uit op zijn huidige school, haalt zijn havodiploma en kan beginnen met het verwezenlijken van zijn dromen.

Misschien kan hij in overleg met school een aantal vakken met zelfstudie doen. 
Uiteraard alleen als hij voldoendes blijft scoren. 

Ik kan me zomaar voorstellen dat bepaalde vakken (of leraren) de grootste trigger zijn voor hem. Dan helpt het misschien al als hij daar niet meer naar toe hoeft, of nog maar 1x per week. 
Noem het een proef van 4 weken, bij voorkeur nog dit schooljaar testen. 

Hier eentje, die na gezakt te zijn voor examen, besloot over te stappen naar vavo voor deeltijdcertificaten. Een klasgenoot bleef wel op de oude school. Kind heeft gemerkt dat je op de vavo veel meer zelf achter zaken moest aangaan. Op oude school, waar het al 5 jaar meeliep, kende schoolteam de lln en regelde schoolteam praktische zaken, (denk aan doorgeven aan examenbureau voor extra tijd voor hen die daarvoor in aanmerking kwamen). Oude school was meer een warme mantel.
Tijdens de examens in het jaar erop slaagde de klasgenoot met gemak, kind hier had dat jaar ook erg moeten wennen aan de veranderingen en slaagde net. Met gevolg dat kind zich afvroeg of de overstap naar de vavo wel verstandig was geweest.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.