Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Jan

Jan

29-06-2017 om 16:17

Vakantie

Hallo

Mijn kind van zit in de 2e klas wij willen vrijdags weg gaan op vakantie.
Netjes aan gevraagd bij de directeur en werd afgewezen. Ze moet alleen op die dag haar rapport ophalen. En heeft 1uur en 15min school. Dat is van 9.00 tot 10.15.

Heel kinderachtige van de directeur natuurlijk. Maar wat kunnen de gevolgen zijn. In mijn inziens niks of een bekeuring van 100euro.

Gr
Jan

Sinbads vrouw

Sinbads vrouw

29-06-2017 om 16:29

Tja,

Je zou ook om 10:30 kunnen vertrekken .

vlinder72

vlinder72

29-06-2017 om 16:43

Boete

Een boete inderdaad.

Ik ben braaf. Ik zou mijn kind om 0900 naar school naar school brengen en daar met de auto wachten. Zodra kind klaar is gelijk vertrekken. Hebben wij gedaan met wintersport.

Ouwe ADD'er

Ouwe ADD'er

29-06-2017 om 17:03

Mentor

De directeur houdt zich aan de regels. Is het enige dat hij in mijn ogen kan doen. Met dit soort dingen is een mentor vaak wat flexibeler. Misschien een tip voor een eventuele de volgende keer? Hoewel je natuurlijk je vakantie beter kunt plannen als de kinderen écht vakantie hebben.
Mijn kinderen vinden het altijd leuk om met het ophalen van het rapport nog even met de klas en de mentor bij elkaar te zijn en elkaar fijne vakantie te wensen. Scheelt misschien ook dat ik er een enorme hekel aan heb om gehaast op vakantie te gaan.

Half a twin

Half a twin

29-06-2017 om 17:04

wat ik dan nooit zo goed snap

Vakantieroosters voor komend schooljaar zijn nu al bekend, dat zal vorig jaar ook zijn geweest. Je weet dus al een jasr dat je knd die vrijdag nog naar school zou kunnen moeten. Waarom plan je dan je vakantie zo dat het handig is om al op vrijdag te vertrekken?
Ik weet nu al dat volgend jaar in de laatste week de rapporten uitgedeeld worden op woensdag, donderdag en vrijdag. Ik weet alleen nog niet welke klassen op welke dag dat horen we pas 3weken voor het zover is. Dit jaar zijn oudste op woensdag en jongste op donderdag aan de beurt. Ik zou dus vrijdag weg kunnen masr omdat ik nog niets wist tot vorige week is onze vakantie vastgelegd vanaf zondag. In verband met het werk van mijn man.
Waarschijnlijk vertrekken we dan dinsdag of woensdag naar gelang we de vouwwagen ingepakt krijgen.
Als we volgend jaar net zo mazzelen met de rapporten kunnen we misschien wel op vrijdag al vertrekken als man die lastste schooldagen van de kinderen al vrij kan zijn. Wij reserveren nooit, trekken door Frankrijk en kunnen dus vertrekken en thuiskomen wanneer wij willen. Als ik iets zou boeken, nooit van zaterdag tot zaterdag en dan hopen dst ik vrijdag al kan vertrekken. Kinderen moeten naar school.

vakantie

Mijn kinderen hebben echt altijd wel even nodig om weer te wennen aan het feit dat iedereen (alle 4 kinderen toch in ieder geval) de hele dag thuis is. Dus wij gaan sowieso nooit in de eerste dagen al meteen weg, dat is vragen om gedoe.

Bijkomend voordeel is dat er meteen wat minder tijd over blijft aan dat andere eind van de zomervakantie

vlinder72

vlinder72

29-06-2017 om 17:18

Klopt

De laatste twee weken doen ze vrijwel niks. Inhalen toetsen, cijfers ophalen en iets van een sportdag in de eerste week. En in de tweede week boeken wegbrengen en op de laatste dag rapport ophalen. Altijd. Op twee verschillende scholen.

Natuurlijk doen ze dat rapport ophalen gebeuren expres op de laatste schooldag. Dat snappen mijn kinderen ook wel. Het is alleen niet anders.

Alternatief is les tot de laatste dag en dat vinden mijn kinderen helemaal geen goed plan.

Erg belangrijk

Als het erg belangrijk is om eerder te vertrekken zou ik het gewoon doen. Inderdaad krijg je een waarschuwing en een boete, als het al gemeld wordt. Zelf ben ik wel voorzichtig met dit soort dingen, want een goede relatie met school vind ik een groot goed en scholen waarderen dit soort dingen beslist niet.

Wij gaan ook nooit de eerste dagen op vakantie. Juist in de eerste week genieten de kinderen heerlijk thuis, dat is in de laatste week vaak wel anders En ik vind het zelf ook altijd heerlijk om eerst even mijn hoofd stil te zetten en het werk af te bouwen.

Marjoleine64

Marjoleine64

01-07-2017 om 13:08

Eén keer

Wij hebben dit ook een keer meegemaakt, de vrijdag voor de kerstvakantie. Zoons in brugklas en 2e, en ze hadden één uurtje les en dan kerstviering. Wij hebben netjes vrij gevraagd, en gekregen! Dus we konden op tijd weg. Het jaar daarop wisten we pas vrij laat welke uren ze nog iets zouden hebben, en hebben we ze uit school gehaald en zijn toen direct doorgereden. Ja, dan heb je wat schoolspullen erbij in de auto, en moeten ze met de bus naar school. Prima te doen. De zomervakantie is lang genoeg om dit niet nodig te hebben vonden wij altijd.

eerste vakantiedag op vakantie

Ik ga ook de eerste vakantiedag (maandag) op vakantie. Mijn kinderen vinden dat prima. Die zijn dan al minstens anderhalve week thuis, omdat er op school niks meer gebeurt na einde toetsweek.
Wij zijn toevallig dit jaar ook de regio die eerst vakantie krijgt, zodat het in die eerste week nog niet overal superdruk is. Belangrijkste reden voor mij om vroeg te gaan, is dat de kinderen dan ook nog ruimte genoeg hebben om met hun vader op vakantie te gaan.
En voor Jan, ik zou het risico nemen. Je riskeert een boete en misschien een boze directeur. Maar ik geloof niet dat zo'n boze directeur er toe leidt dat docenten jouw kind opeens anders gaan behandelen op school.

lieverdje

lieverdje

02-07-2017 om 21:57

je kunt het pragmatisch bekijken

zelf doe ik het niet, eerder op vakantie gaan want ik ben ook braaf. Aan de andere kant vind ik het ook weer te gek voor woorden dat sommige kinderen op de middelbare school (afhankelijk van de grootte van de school) al 2 weken voor het echte eind van het schooljaar al geen onderwijs meer hebben.

Je kunt het ook zo bekijken...(in dit geval wellicht niet van toepassing):
Weegt de hoogte van de boete op tegen het eerder op vakantie gaan? Want soms is een vakantiehuisje een paar dagen eerder in het seizoen zomaar een paar honderd euro goedkoper, of dat vliegticket. Dan is 100 euro boete (is het echt zo weinig?) niet zo erg natuurlijk.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.