Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Angela67

Angela67

15-04-2014 om 15:19

Utrechtse ouders: woensdag16 april 14:00 uur Stadhuis!

http://duic.nl/politiek/65820/woensdag-protest-bij-het-stadhuis-tegen-lotingssysteem-bij-middelbare-scholen/

https://www.facebook.com/uitlootutrecht?fref=ts

"We willen hierbij aandacht vragen voor het ridicule lotingsysteem en proberen om zowel op de zeer korte termijn een oplossing te vinden voor het tekort aan plaatsen op kwalitatief goede middelbare scholen en tegelijkertijd een structurele oplossing vinden voor de lange termijn. Deze problemen bestaan al jaren en een oplossing is noodzakelijk en ook mogelijk.
Uiteindelijk moeten er voor de komende generaties voldoende plaatsen beschikbaar zijn op goede middelbare scholen in Utrecht. We willen hierbij in discussie gaan met de Wethouder van Onderwijs om naar structurele oplossingen te zoeken.

Het is dus niet alleen belangrijk dat kinderen / ouders van groep 8 hierheen gaan, maar ook de jongere klassen. Het gaat ook om jullie toekomst. Begin niet actie te ondernemen als het te laat is. Nu kunnen jullie er wat aan doen, als je deze ellende van lotingen de komende jaren wilt voorkomen!"

gr Angela

Rafelkap

Rafelkap

15-04-2014 om 15:34

yep

Ik ben van plan om te gaan met mijn groep 5 zoon (net na de 9 jaren prik)

Lynn

Lynn

15-04-2014 om 17:06

Alleen ivm loten niet LOVS-eisen

Actie is naar ik begrijp alleen tegen het lotingssysteem?

Ik hoop dat het wat uithaalt, want er zitten schrijnende gevallen bij (ook niet op school van 2e en 3e keuze plek, sneu hoor).

Maar het is dus niet tegen die stomme POVO-systematiek met de LOVS-eisen waarbij scores groep 6 en 7 al van belang zijn. Daar ben ik dan weer erg boos over.

Angela67

Angela67

15-04-2014 om 17:16

Lynn /ik vermoed dat nu eens alles in de openbaarheid komt

het een leidt (lijdt!) tot het ander zullen we maar zeggen. Ik denk dat het basisuitgangspunt van middelbare scholen verkeerd is, namelijk doorgeslagen schoolbelangen, en ze gebruiken lovs-ideeën en 'epd-achtige' dossier om volledige keuzevrijheid mbt type leerling te krijgen.
Kun jij ook aan verspreiding van actie doen? Heb je buurtwebsite, mailadressen van mede-ouders en dat soort dingen?
Met hoe meer we zijn hoe beter!
gr Angela

GG

GG

15-04-2014 om 17:23

argumenten

Is de argumentering niet wat mager? Er zijn vast 'kwalitatief goede middelbare scholen' waar niet geloot wordt. Ouders zijn gewoon kuddedieren en willen hun kinderen per se op die paar populaire scholen. Maar dat geldt evengoed voor willen wonen in die ene populaire buurt. Moet de overheid dan ook huizen bijbouwen?

Ik denk dat je pijlen richten op het belachelijke POVO systeem meer succes zal hebben. Maar evengoed succes gewenst.

Angela67

Angela67

15-04-2014 om 17:36

De lijst met argumenten is net online gezet (oogst van slechts enkele dagen, kun je nagaan als er nog meer feiten boven water komen):

Eerste analyse problematiek Loting VO scholen regio Utrecht

Probleem:
Elk jaar keert het terug; de enorme stress bij ouders en kinderen om een kind aan te melden bij een Middelbare School. De meeste scholen hebben een loting, wat veel spanning en onzekerheid oplevert. Resultaat is vaak dat veel kinderen geplaatst worden op de juiste school, maar ook een grote groep (jaarlijks tussen 150-300 leerlingen) niet en op zoek moeten naar een alternatief wat vaak niet de 2e, 3e,of 4e voorkeur is want die zitten al vol. Een soort alles of niets systeem.

Vraag: kunnen we dit lotingssysteem verbeteren?

Oorzaken probleem:
Er zijn meerdere oorzaken te vinden van dit probleem.

Landelijk
1. Het lotingssysteem wordt breed gedragen (door ouders, leerlingen, onderwijzend personeel, schooldirecties) als een’ slecht’ systeem ervaren. Het is een alles of niets systeem.

2. Scholen zijn steeds meer gericht op het vasthouden van de eigen kwaliteit als school. De laatste jaren is er een grotere behoefte aan transparantie gekomen; er worden allerlei beoordelingslijsten (dronkerslijst, elsevier) gepubliceerd of iets een ‘ goede ‘ of een ‘ slechte’ school is. Veel van deze lijsten hebben overigens ook weer veel critici. Maar veel ouders kijken in deze lijsten bij de schoolkeuze of iets een ‘ goede’ of ‘slechte’ school is.
Daarnaast rekent de onderwijsinspectie scholen steeds meer af op hun prestaties. Een leerling die naar onder afstroomt (zeg maar van havo naar TL) kost een school geld.
Gevolg van dit alles; scholen proberen hun reputatie zo goed mogelijk te houden d.m.v. selectie aan de poort (zoveel mogelijk ‘ zekere’ leerlingen, en twijfelgevallen buiten de deur houden) en bij voorkeur ook de school klein houden, niet experimenteren met extra klassen.
Bijkomend gevolg; scholen zijn erg naar binnen gericht en niet bereid bij overaanmeldingen het probleem zelf op te lossen.

3. Onduidelijkheid over wie verantwoordelijk is. De scholen? De gemeente? De landelijke overheid? De POVO?

Regio Utrecht
1. De stad Utrecht heeft een tekort aan brede scholengemeenschappen. Er is een Gerrit Rietveld School die jarenlang (om wat voor redenen dan ook) ‘slecht’ bekend stond, maar een enorme verbeterslag heeft gemaakt en dit jaar voor het eerst heeft moeten loten (mede vanwege nieuwe schoolgebouw ?). De andere scholengemeenschap Gregorius heeft een slechte reputatie op gebied van veiligheid en geeft wel heel erg klassiek (oubollig?) onderwijs. De school gaat nu ook de TL afdeling loskoppelen van HAVO / VWO, waardoor het feitelijk geen scholengemeenschap meer is. Er is dus slechts een brede scholengemeenschap. (ter vergelijk; een veel kleinere stad als Nieuwegein heeft drie goed bekend staande scholengemeenschappen).
2. De regio Utrecht is een onduidelijk begrip. Er circuleren vele cijfers, samenwerkingsverbanden etc. De samenwerkingsverbanden (bijv POVO) sluiten vaak niet aan bij de praktijk van de ouders. Er is in Utrecht veel uitstroom van leerlingen naar buiten en m.n. naar Zeist en Bilthoven (werkplaats, Herman Jordan, de diverse lyceums), maar ook instroom uit die hoek naar de Gymnasia in Utrecht. Echter Zeist en Bilthoven vallen buiten de POVO Utrecht. Terwijl een school in Vleuten (Amedeus) daar wel onder valt. Ook zijn er geen of nauwelijks samenwerkinsgverbanden met een regio als Nieuwegein (wat voor veel ouders ook een interessante optie is). De cijfers (aantal plaatsen / aantal niet geplaatsten) zijn heel erg afhankelijk van hoe de regio Utrecht geïnterpreteerd wordt.
3. Veel scholen in Utrecht die niet hoeven loten, de zeg maar niet-populaire scholen, zijn scholen die allemaal min of meer onder toezicht staan van Inspectie (al dan niet terecht). Daarnaast zijn het redelijk experimentele scholen (Uniq), nogal oubollige scholen (Gregorius) of ver weg gelegen scholen (Leidsche Rijn en Amadeus).
4. Het Amadeus is een geval apart. Deze school ligt ver weg over een als onveilige fietsroute ervaren weg buiten de stad Utrecht, zo’n 13 km van het centrum in Utrecht, nl in Vleuten-De Meern. Omdat deze gemeente nu officieel Gemeente Utrecht is, wordt het Amadeus gemakshalve als een Utrechtse school gezien, wat het feitelijk niet is. Daarnaast is deze school ook toegewezen als de groeischool, oftewel alle overcapaciteit kan hier terecht, want de school moet komende jaren nog flink groeien.
5. Afgelopen jaren heeft de regio Utrecht wat onderwijs op VO scholen betreft ondermaats gepresteerd. Minder scholieren die diploma halen dan landelijk gemiddeld de norm is. Gevolg is dat de VO scholen hebben aangegeven dat de CITO scores en basisschool adviezen niet kloppen, te positief zijn geweest. Er is in de regio Utrecht daarom een aanpassing geweest met een ‘ nieuwe ‘ strengere waardering van de CITO cijfers. Gevolg dit jaar; veel minder VWO leerlingen, maar veel meer HAVO leerlingen. Daar ligt ook het grote probleem dit jaar, er is een ‘ overschot’ aan HAVO leerlingen (wat men had kunnen aan zien komen).

Demografisch
Er circuleren cijfers dat de kinderen uit groep 8 in de regio Utrecht uit een ‘ groot’ geboortejaar komen (zo’n 25 % meer dan normaal?). Als dat inderdaad zo is, had men dit probleem dus al lang kunnen zien aankomen en aantal bronnen bevestigd dat ook.

Oplossing
Het is al met al een complexe materie, waarbij een oplossing niet 1-2-3 voor handen ligt, maar bij deze een eerste aanzet.

1. Vooruitdenken. De POVO moet veel meer vooruitdenken. Er zijn voldoende cijfers beschikbaar om al een jaar (of langer vantevoren) te kunnen inschatten hoeveel kinderen er in de ‘markt’ komen en op welk niveau dit gemiddeld is (gebaseerd op cijfers van afgelopen jaren, met allemaal een foutmarge ingebouwd). Dan kunnen scholen alvast inspelen op de capaciteit, zodat de behoefte aan loting veel minder wordt. De loting wordt eigenlijk voorkomen.
2. De POVO moet veel minder ‘ ambtelijk’ denken (puur cijfermatig, zoveel kinderen, zoveel plaatsen, het klopt (ook al zijn dat op scholen in vleuten etc), maar klantgericht (kindgericht) en ondernemend denken. Analyse van de cijfers maken en dan inspelen op behoefte klant (voldoende scholen creëren)
3. Er moet een duidelijke verantwoordelijke komen. De gemeente wijst naar de scholen, de scholen naar de POVO etc. De POVO is nu een uitvoerend orgaan, maar wat is de POVO eigenlijk, wat voor juridische status heeft het, wie stuurt de POVO aan? Moet dit landelijk of gemeentelijk of provinciaal opgelost worden. In elk geval een mooie taak voor de wethouder van onderwijs.
4. De kwaliteit van scholen die slecht bekend staan pro-actief verbeteren als gemeente (financieel en facilitair gezien) en zo ook het lotingssysteem voorkomen. (zie succes Gerrit Rietveld)
5. De overleg en samenwerkingsverbanden in regio Utrecht veel beter op elkaar laten aansluiten (dus Utrecht en Zeist / Bilthoven en Nieuwegein bijvoorbeeld), veel beter aansluiten bij praktijk schoolkeuze ouders.
6. Transparantie. Scholen moeten veel eerder bekend maken hoeveel plekken in welke klas komen en zodra de aanmelding begint dagelijks stand van zaken publiceren. (kan ook taak POVO zijn)
7. Een extra scholengemeenschap in stad Utrecht creëren?
8. Als er dan nog geloot moet worden, nadenken over ‘ nieuw’ lotingsysteem ( a la plannen Amsterdam), waarbij iedereen in TOP 3 terecht komt.
9. Ouders betrekken bij de loting; het is nu een schimmig, ondoorzichtig systeem, waarbij je maar moet hopen dat het eerlijk gebeurt. Kan er niet een onafhankelijke oudercommissie komen die bij alle lotingen betrokken worden en aanwezig zijn?
10. (weet niet zeker of dit moet), het broertje / zusje voordeel laten vervallen. Heeft natuurlijk voordelen, maar wordt ook als discriminerend ervaren.

Doel:
Het belang van het kind moet weer voorop komen te staan. Het recht op Vrije Schoolkeuze moet worden waargemaakt. Kinderen zijn geen cijfers, maar onze kans op de toekomst. De kinderen moeten weer zin krijgen in de Middelbare School en alle kans hebben om zich daar in al hun talenten te kunnen ontplooien.

Angela, oplossing 8

Als Amsterdammer ken ik de tragedie van loting. Toen de stichting VSA (2010) werd opgericht, was het vooral loten op VWO en Gym niveau. Nu is er sprake van overaanmelding bij de populaire scholen van vmbo-t t/m gym, in 4 jaar tijd. Met name scholen in het centrum zijn erg populair; er is wel plaats erbuiten, maar de "witte" scholen hebben een grote aantrekkingskracht. Ik schrijf "wit, omdat dit ook zo in kranten wordt aangeduid.

Het top3 schoolkeuze zal dit probleem niet oplossen. Vanwege een bepaald type onderwijs zitten mijn kinderen in A'dam zuid op een VO. Hun top 3 zouden scholen zijn in het centrum/zuid (populaire scholen) want waarom zou je een minder populaire school kiezen voor een hogere kans op plaatsing zodat een ander kind ipv jouw kind wordt ingeloot op de school die je kind ook liever had gehad. Ook al wordt de kans kleiner, je kind maakt net zoveel kans als een ander.

Onlangs had een iets minder populaire VO zoveel aanmeldingen in de tweede ronde, dat ze zelfs hun criteria voor plaatsing (de citoscore) hadden verhogen. Het VSA heeft hierover geklaagd maar de ouders van uitgelote leerlingen hebben geen tijd dit aan te kaarten; ze willen zo snel mogelijk zekerheid.

De VSA is een spreekbuis en tevens forum voor vele ouders die hun ongenoegen willen delen, maar het probleem omtrent plaatsing verdwijnt niet.
Veel succes en een grote opkomst toegewenst.

Angela67

Angela67

16-04-2014 om 08:48

POVO Utrecht wil ouders in 'klankbordgroep'

http://sterkvo.nl/nieuws/index/sterk-vo-zoekt-ouders-voor-de-sterk-vo-ouderpool

gr Angela

Angela67

Angela67

16-04-2014 om 08:58

hmmm bij nader inzien

... krijg ik de indruk dat het vooral om invoering passend onderwijs zou zijn. Dat is natuurlijk een vele malen groter onderwerp, dus ik zou het toejuichen als daar serieuze ouder-input gevraagd wordt en er ook mee gewerkt wordt.
"SWV Sterk VO is op 1 augustus 2013 gestart met passend onderwijs. Dit is een jaar eerder dan de landelijke invoering. Sterk VO behoort tot de drie 'pioniers'. "

of hiermee de povo procedure en de lovs- en lotingsproblematiek ook ter sprake komen vraag ik me af .. .

gr Angela

vlinder72

vlinder72

16-04-2014 om 09:04

wat is nou precies het probleem

Kan iemand mij misschien uitleggen wat het probleem is? Ik zie op lijsten met uitgelote kinderen maar zo'n vijf scholen staan. En ook nog voor verschillende richtingen. Utrecht heeft toch veel meer scholen? Of zijn alle scholen in Utrecht slecht. Of willen alle kinderen in Utrecht naar dezelfde school?

Wij wonen in de regio 033 en mijn zoon kon kiezen uit zeker 10 goede scholen (vmbo/havo). waarbij wij zeker onze voorkeuren hadden en sommige scholen waren een flink eind fietsen maar ze hadden allemaal best gekund.

vlinder72

vlinder72

16-04-2014 om 09:14

aanvulling

Ik vind de selectiecriteria overigens van de zotte. Daar kan het L VS nooit voor bedoeld zijn.

Ook JVO-moeder

Ook JVO-moeder

16-04-2014 om 10:53

ja vlinder,

Ik ben ook heel bij om in regio 033 (voor de niet-insiders: Amersfoort) te wonen. We hadden inderdaad de keus uit meer dan 10 goede scholen (VWO).
Hier hebben of hadden maar enkele scholen een loting. Een daarvan was een nieuwe school die het verschil in aantal leerlingen onderbouw/bovenbouw niet te groot wilde maken. Een school met loting had geen ruimte en geen mogelijkheid op uitbreiding, die hadden wel wat meer aanmeldingen dan plaatsen maar het scheelde niet heel veel, 20 of 30 leerlingen uitgeloot of zo. Het tweede jaar dat ze moesten loten hadden ze volgens mij zelfs minder aanmeldingen dan plaatsen. JvO heeft als regel dat ze alle leerlingen aannemen die zich hebben aangemeld voor 1 april, ze hebben nu noodlokalen staan omdat het anders niet past. Maar ja, als school moet je daar natuurlijk ook de mogelijkheid voor hebben.
Als ik kijk op http://10000scholen.nl/ zie ik trouwens dat er in Utrecht maar 4 VMBO-T en 5 HAVO-scholen zijn tegen 10 in Amersfoort!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.