Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

update schoolwissel (5 en 8 jaar)

Nog even een update over de schoolwissel van onze kinderen (5 en 8 jaar). Uiteindelijk hebben we naar de wens van de kinderen besloten dat ze na de zomer op de nieuwe school beginnen. Vorige week hebben ze een middag meegedaan en vooral de oudste was erg enthousiast; hij was helemaal verbaasd hoe rustig de juf reageerde, er niet eens gedreigd werd met strafwerk of nablijven en wilde zodoende eigenlijk niet terug naar de oude school. Ook heeft hij nu al twee keer afgesproken met kinderen uit zijn nieuwe klas! De jongste heeft leuk meegedaan, maar is nog wel bang dat hij zijn vriendjes op de oude school gaat missen.... maarja, van zijn vriendjes gaan er ook een aantal naar een andere school. Ik denk dus dat we een goede keus gemaakt hebben!

Ben wel benieuwd hoe het verder gaat met de oude school: er gaan nog een aantal gezinnen weg en de school telt volgend jaar dan nog maar zo'n 100-115 leerlingen (in een middelgrote stad met een basisscholen in de buurt). Ik zie de school eigenlijk wel verdwijnen binnen een jaar of 10.

Ad Hombre

Ad Hombre

15-07-2014 om 13:11

Zie niet om

Lijkt me een prima keus. Blijkbaar zijn je kinderen flexibeler dan de mijne, daar duurde het aanpassingsproces een stuk langer. Het lijkt een beetje op ons geval. Juf rustiger, school is ueberhaupt een oase van rust vergeleken met de laatste. Huiswerk kennen ze nauwelijks.

vlinder72

vlinder72

16-07-2014 om 13:09

Spannend hè

Onze kinderen gaan deze week voor het laatst naar de oude basisschool. Twee weken geleden hebben ze nog een dagje meegedraaid om de nieuwe school en ze hebben er zelf nog heel veel zin in.

Ik merk wel dat ik er zelf meer moeite mee heb. Alles is zo bekend op deze school. Mijn oudste zoon had een hele leuke eind musical en hij zit in een hele leuke klas. Dus hoewel mijn ratio zegt dat het een juiste keuze is en dat het beter is voor mijn kinderen heb ik er gevoelsmatig wel moeite mee.

Bij mij is het ook de jongste die in groep 2 komt degene die het minder leuk vindt omdat hij dan zijn vriendjes niet meer in de klas heeft. Dat snap ik maar hij krijgt vast nieuwe vriendjes.

De oudste twee die in groep 7 en 6 komen blijven enthousiast.

Bij ons op school gaat echt niets veranderen. Ik heb wel aangegeven dat er in de klas van mijn dochter wel heel erg veel gepest wordt en het ontzettend onrustig is maar het interesseert ze blijkbaar niet.

Maar het komt vast goed. Nu eerst vakantie en na de vakantie een nieuwe school (voor ons zowel een nieuwe basisschool als de eerste op de Middelbare)

troelahoep

troelahoep

17-07-2014 om 09:37 Topicstarter

Vlinder, jazeker spannend!

wat grappig, bij jou lijkt het heel veel op onze situatie. Ik heb er niet echt zozeer moeite mee, maar ik vind het wel jammer dat het zo gelopen is. Op de oude school lopen heel aardige mensen rond in het team, en de kinderen hadden deze week ook nog heel leuke afscheidskadootjes gekregen (vriendenboek van de klas voor de oudste, jongste kreeg een fotoboekje), dus er wordt ook nog best wel moeite gestoken in het afscheid.

De oudste zat op zich bij best veel leuke kinderen in de klas, hij miste wel wat aansluiting maar had het verder wel gezellig. Op de een of andere manier weten de leerkrachten in de bovenbouw iets te doen dat ze de controle aardig kwijt zijn, met ontsporende kinderen aan de ene kant en een schreeuwende juf aan de andere kant, heel veel strafwerk, nablijven etc. voor veel kinderen in de klas. De juf die altijd de hoogste groepen heeft moet dat dan weer rechtbreien en die schreeuwt ook heel veel (je hoort het buiten op straat!) en is ook enorm streng. Oudste was blij dat hij nu tenminste niet meer bij juf X. in de klas kwam. Dat gaat blijkbaar al een aantal jaar zo, dus ik heb er ook een hard hoofd in dat er iets verandert. Ik heb geprobeerd het een en ander aan te kaarten, dat er veel onvrede is onder ouders, maar dan kreeg ik als antwoord dat ze daar anders niks van merkten. Tja, dan maar niet. Nu gaan er ineens weer veel leerlingen van school weg, en vraagt men zich af hoe het kan. Misschien dat er wel iets gaat veranderen (er komt een nieuwe directeur) maar daar ga ik niet meer op wachten. Zoiets duurt toch jaren en daarvoor zitten de kinderen te kort op de basisschool.

Overigens zit de school al onder het bestaansminimum: alleen omdat er binnen een straal van x aantal m. geen andere openbare school staat, mag de school blijkbaar voorlopig nog blijven.

troelahoep

troelahoep

17-07-2014 om 09:39 Topicstarter

vlinder

nouja, in ieder geval: veel succes gewenst op jullie nieuwe school! Ik zal hier wel weer wat posten na de vakantie hoe het gaat op de nieuwe school. Ik ben heel benieuwd!

Threeboys

Threeboys

17-07-2014 om 11:08

Herkenbaar

Mijn kinderen hebben een fantastisch jaar gehad op hun nieuwe school. Ze hebben nieuwe vrienden gemaakt en oude vrienden behouden. Ik vind het een verademing . Het is gewoon een warme deken die over ons heen is gevallen. Onze oudste zit super in z'n vel, onze tweede is weer wie hij is (hartelijk sociaal lief ) en onze jongste ontwikkeld zich ook prima. En ook bij ons leek het wel of ik er meer moeite mee had dan de kids.
Op naar t volgende schooljaar!

Mijntje

Mijntje

17-07-2014 om 18:30

hier ook

Hier ook een fantastisch jaar voor oudste. Hij was al heel snel helemaal ingeburgerd. Ik niet hoor, maar dat maakt me niet uit Ik ken intussen wel alle jongensmoeders uit zijn klas. Mijn kind vindt het heerlijk, zo'n kleine klas nu.

druif

druif

17-07-2014 om 21:38

en hier

Mijn middelste is groep 7 op een andere school begonnen. Ze zat in een onveilige klas. Veel pesten, nare sfeer.
Het is achteraf schokkend, hoeveel beter het met haar ging op de andere school. Blijer, minder dwars, leerresultaten drastisch omhoog. Van c's naar b/a.
Ze gaat nu volgend jaar alweer naar vwo 2. Als ze op de oude school was gebleven, had ze dat nooit gehaald.

Alle onrust in de klas heeft haar meer energie gekost, dan wij dachten. De meester van groep 7 vertelde ons toen, dat ze tijdens sova lessen, altijd schokkende voorbeelden wist te noemen van hoe het niet moet,in een klas. Wij realiseerden ons dus pas achteraf, hoe fout die vorige school zat.

vlinder72

vlinder72

17-07-2014 om 22:06

Dank jullie wel

Bedankt voor de positieve berichten. Dat zorgt ervoor dat ik er weer een beter gevoel over krijg.

hier ook geswitcht

Na de meivakantie zijn onze jongste 2 (groep 4 en groep 3) twee weken gaan proefdraaien op een andere basisschool. Dit is een school met een aparte klas voor hoogbegaafde kinderen. Heel lang tegenaan gehikt of we dat nou echt wilden, maar met name de oudste van de 2 was toenemend zo ongelukkig op school dat we hoe dan ook iets moesten doen.

Binnen een paar dagen wilden ze niet meer terug. Ze zijn dus ook gewoon gebleven (alleen deze week nog even terug geweest naar de oude school om afscheid te nemen en om de musical van hun grote broer te zien). Het is nog maar kort, maar ik heb echt andere kinderen gekregen.
De oudste van de 2 zit nu neuriënd aan het ontbijt en gaat fluitend naar school. Op school omschrijven ze hem als stralend en helemaal op zijn plek.
De jongste blijkt veel en veel meer te kunnen dan wij dachten. We waren bang dat ze overvraagd zou worden in deze klas (ze is nog maar 5 en er is een vermoeden van ADHD, tenminste ze is onderzocht en daar kwam die diagnose uit maar wij twijfelen er inmiddels weer aan). Ze doet het bovenverwachting goed. En het ziet er zelfs naar uit dat haar concentratieproblemen afnemen! Thuis is ze nog net zo druk en chaotisch als altijd, maar op school gaat het al veel beter.

Verder spreken de kinderen al regelmatig af met nieuwe vriendjes. Kortom: wij zijn ontzettend blij met de gemaakte keuze. Maar nu zijn we ook wel even aan vakantie toe. Gelukkig begint die over een paar uur!

Zelf moet ik trouwens veel meer wennen dan de kinderen. 9 jaar op de vorige basisschool rondgelopen, dan ken je zo'n beetje iedereen. Hier sta ik nog wat verloren op het schoolplein.. Best raar is dat. Maar natuurijk wel volkomen bijzaak.

Mijntje

Mijntje

18-07-2014 om 09:22

jippox

Herkenbaar: dat verloren op het schoolplein. Maargoed ik hoef nu nog maar 3 jaar en daarna is alles toch weer anders.
Mijn zoon spreekt ook nog af met 2-3 vriendjes van zijn oude school, met 2 ervan denk ik ook dat dit niet zal verwateren.
Ik ben zo blij dat we het hebben gewaagd. Het blijft natuurlijk een gok. Maar hij wilde zelf ook (beste vriend ging ook van school en sfeer in de klas was niet goed). Zoon wil ook niet meer terug.

troelahoep

troelahoep

18-07-2014 om 09:37 Topicstarter

fijn om te horen

die positieve verhalen over wissels! Ik hoop eigenlijk dat wij bij onze oudste ook een verandering gaan merken. Niet dat hij het heel slecht deed op school, (B's, één C en A+ voor rekenen) maar hij heeft altijd erg moeite gehad om zijn werk af te krijgen (door de onrust?) en op sommige punten is hij veel minder leergierig geworden in de loop van de jaren. Op zich ook geen grote ramp, ik had wel het idee dat hij zich had aangepast aan klasgenoten.

En ik hoop ook dat de oude vriendjes blijven, en er nieuwe bijkomen. Iemand die ik sprak in het echte leven had ook de ervaring dat hun kind zowel op de oude als de nieuwe school vrienden had. Scheelt ook dat we niet met ruzie van school gaan natuurlijk, en de kinderen zijn op de oude school ook niet gepest ofzo.

Ja Jippox, dat lijkt me ook gek dat je eerst nog niemand kent van de ouders. Ik denk dat ik volgend jaar ga proberen in de een of andere oudercommissie te gaan om te integreren. Op de oude school stond ik er ook wel vaak een beetje verloren bij (ander publiek) trouwens, dus ik ben het wel gewend

oud bericht

Geen nieuwe reactie, dus waarom dit bericht ineens bovenkomt?

troelahoep

troelahoep

05-12-2014 om 09:57 Topicstarter

ja gek

ik had wel een nieuwe update geplaatst in een ander berichtje, maar deze kwam automatisch mee....

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.