Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Update overstap vrije school

Twee maanden geleden heb ik eea gepost en advies gevraagd over de overstap naar de VS.
Ik heb toen veel gehad aan dat advies. Uiteindelijk hebben we gisteren besloten toch over te stappen. Spannend!
Allemaal bedankt voor de input!

Evanlyn

Evanlyn

12-12-2012 om 11:35

Succes!

Ook succes

Hi Zilli,
heel veel succes weer. Leuk dat je ons nog even op de hoogte houdt. vertel nog eens over een tijdje hoe het gaat en hoe het jullie bevalt. ook leuk voor andere ouders om te lezen denk ik.
Groetjes

NH

NH

02-12-2013 om 19:15

overstap

Ook ik sta aan de vooravond van de keuze om mijn tweeling (bijna 5) van een reguliere basisschool naar de Vrije School in Deventer te laten gaan. Ik merk dat ik zelf allerlei bezwaren opwerp (verder fietsen, huidige school om de hoek, vrijwillige ouderbijdrage, kleuters 's middags vrij) en dat ik ook nerveus ben over hoe mijn kinderen de overstap gaan ervaren. Toch blijft de gedachte in mijn hoofd zitten, ik denk namelijk echt dat mijn kinderen veel beter op de Vrije School passen. Hoe is jou de overstap tot nu toe bevallen?

Hi NH ik ben ook een moeder die overgestapt is van regulier naar VS. Alleen maar lyrisch en nog steeds ben ik zo blij met de keuze die wij gemaakt hebben. We zitten er ondertussen al bijna 15 jaar en het bevalt nog steeds heel goed. Als je wilt kun je ook vragen stellen op een forum met VS ouders (ook die de overstap gemaakt hebben en ook die van de VS naar regulier zijn gegaan). Dan moet je me even een berichtje sturen dan geef ik de naam. Succes met je keuze.

NH

NH

10-12-2013 om 10:40

overstap vrije school

Ja graag. Het valt me op dat op forums zo vaak negatief wordt gesproken!

Fiorucci

Fiorucci

10-12-2013 om 11:16

Tja, er zijn dan ook de nodige mensen met negatieve ervaringen...

Zilli

Zilli

10-12-2013 om 11:29 Topicstarter

Deventer!

He wat jammer dat ik dit nu pas zie! Wij zitten namelijk ook in Deventer, dus misschien kan ik je verder helpen? Heb je specifieke vragen?

Vrije school is hier ook niet zo goed...

helaas, voor de vrije school liefhebbers. Een jaar of 5 geleden was de vrije school hier zelfs nog een 'zeer zwakke school' in het onderwijsrapport: de leerdoelen voor rekenen en taal werden bij lange na niet gehaald bij een groot deel van de schoolpopulatie (terwijl die overwegend wit is, met hoogopgeleide ouders). De kinderen die er vandaan komen kunnen wel heel mooi tekenen, knutselen en toneelspelen, wat me dan wel weer aanspreekt.

Ach ja, de ene school is de andere niet. Er zijn vast heel goede vrije scholen, maar ik ken vooral de gekke verhalen. Van een vriendin (met kinderen op de VS in mijn woonplaats) hoor ik dat ze wel moeilijk doen met het kind naar de eerste klas laten gaan als het kind nog niet wisselt, of als de lievelingskleur van het kind niet goed is (groen is bv. verkeerd). Dat zou me wat zijn! Mijn zoon is heel laat met wisselen en zou dit jaar pas in groep 3 mogen beginnen, terwijl hij nu al in groep 5 zit! Op zich kan ik me wel wat voorstellen bij de theorieën dat een kind over het algemeen later 'schoolrijp' is dan kinderen over het algemeen naar groep 3 gaan, maar het vrije onderwijs is hier ook wel weer vrij star. Wat ik begrijp zijn ze niet zo van de individuele leerlijnen hier, met rekentijgers etc.. Ook als je al zou kunnen lezen (ondanks je melkgebit) moet je toch beginnen met letters leren in de eerste klas.

Ik heb ook wel verhalen van een andere vriendin die heeft lesgegeven op een (andere) vrije school waar men zelfs bij het 10-uurtje rituelen had voor het eten en drinken, echt een soort van religieuze toestand. Het fruit werd daar door school verstrekt en was (natuurlijk) afkomstig uit de biologisch dynamische landbouw; het werd daar beslist niet gewaardeerd als je 'gewoon' eten meebracht (dus niet bio). Die vriendin is zelf behoorlijk antroposofisch, maar dat ging haar zelfs te ver.

nathalie

nathalie

10-12-2013 om 12:21

Pfff

Ik kom hier toevallig even langs en het zal wel per school verschillen, maar wat ben ik dan blij dat mijn kindern niet op een vrije school hebben gezeten. Het waren late wisselaars, de jongste vierde de zevende verjaardag met het complete melkgebit nog in de mond en kon toen al op een heel flink AVI-niveau lezen! Zou op de VS nog niet eens letters mogen leren toen?
Ook heb ik meegemaakt dat een kind van een vage vriendin van de VS (niet Deventer) afkwam met een flinke achterstand en bijgespijkerd moest worden om het op het VO wat te laten worden. Zou even goed kijken naar jullie specifieke VS dus.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

10-12-2013 om 12:41

Tja

En hier in de stad staat de vrije school juist heel goed aangeschreven. Werkt gewoon met cito's enzo. Breien wel mutsen in een bepaald leerjaar, maar daar zal een kind ook geen trauma van oplopen
Wij hebben voor de keuze gestaan, maar de school is voor ons op een onpraktische afstand en ik vind het sociale gebeuren rondom een buurtschool (spontane speelafspraakjes) belangrijk, dus wij hebben het niet gedaan. Plus dat bij de VS hier heel veel van ouders wordt verwacht en het toch een tikkie elitair is.
Maar het is dus absoluut niet zo dat een VS per definitie slecht onderwijs levert.

NH

NH

10-12-2013 om 14:44

Deventer

Ik ben meer in algemene zin benieuwd naar je ervaringen met de Vrije School Deventer. Om heel eerlijk te zijn moet ik zeggen dat ik me in eerste instantie vooral aangesproken voelde door het uiterlijk van de school, zeker de sprookjesachtige inrichting van de kleuterklassen, de aandacht voor de natuur en de seizoensfeesten. Maar als ik me dan verder in de antroposofie verdiep (waarop het onderwijs toch gestoeld is) en achterhaalde ideeën lees over rassenleer ed krijg ik toch een beetje de kriebels. Net als dat ik hoor dat kleuters hun juf "juffie" moeten noemen en pas met lezen beginnen als ze hun tanden gewisseld hebben. Daar zou ik me zeker aan gaan ergeren. Ook vind ik dat er nogal geheimzinnig wordt gedaan over de hoogte van de ouderbijdrage. Dat is voor mij ook wel een belangrijke punt dat meeweegt bij een eventuele overstap. Net als dat ik lees dat er van ouders enorm veel inzet wordt verwacht (is dat dan wekelijks of zo, hoe moet ik dat zien?) Ik vind het erg moeilijk om een keuze te maken, maar het blijft wel in mijn hoofd malen, merk ik.

Zilli

Zilli

10-12-2013 om 14:59 Topicstarter

Wat antwoorden

Daar heb ik wel wat antwoorden op;
-de ouderbijdrage is inkomensafhankelijk, wij betalen t hoogste tarief en dat is €680 per jaar. MAAR; je mag zelf aangeven hoeveel je wilt bijdragen!
De ideeën van Steiner zijn deels achterhaald en/of ouderwets, maar komen op school helemaal niet meer zo tot uiting. De docenten gaan natuurlijk ook mt hun tijd mee..
De rest later, moet nu weer werken

inzet ouders

Van hier (en van een andere VS) weet ik dat ouders veel (moeten) meehelpen met werkjes van en voor de kinderen. Bijvoorbeeld voor het Sinterklaasfeest maken ouders zelf een kado voor hun kind (een kroon van vilt heb ik voorbij zien komen, een beeldje van speksteen), en met Sint Maarten wordt er met een lampion gelopen die is gemaakt van een pompoen. Aangezien dat al op een leeftijd gebeurt dat een kind nog helemaal niet zelf een pompoen kan uithollen en uitsnijden, moet je dat als ouder doen. Ze doen veel meer aan vieringen dan een reguliere school, dus daar wordt wel inzet van de ouders voor verwacht. Bij vieringen zijn vaak ook toneelstukjes, waar kostuums bij moeten komen, dat soort dingen.

En ik schrok me dood toen ik van de ouderbijdrage op de vs hoorde van mijn vriendin: €600,- per kind, (en ze hebben 4 kinderen!). Aan de andere kant betaal je natuurlijk ook wel zoveel geld voor sport en muziek, dus ja. Dat geld is dan wel voor alle materialen en vakleerkrachten die je niet hebt in regulier onderwijs.

oeps...deventer dus.

daar weet ik dan weer niks van. Sorry!

Dalarna

Dalarna

10-12-2013 om 17:05

mamahippie

Ik betaal niet zoveel hoor voor sport en muziek en als ik vier kinderen zou hebben zou ik dat al helemaal niet kunnen betalen en wat dan nog: hoeven je kinderen niet meer op sport en muziek als ze naar de VS gaan?

dalarna

Nou, ik zou ook niet zoveel willen/kunnen betalen voor school (niet voor 4 kinderen!) maar dat zou je nog als argument kunnen aanvoeren om je kinderen wél op de vrije school te doen, misschien? Als je kinderen op de vrije school zitten hoeven ze in ieder geval niet meer op een creatief clubje.

Overigens is zwemles al wel 400 euro per jaar, en als je iets anders erbij hebt kom je al gauw op 600 euro! Muziekles is ook duur, dat loopt ook in de honderden euro's per jaar...

Zilli

Zilli

10-12-2013 om 22:39 Topicstarter

Veel geld ja

Ik vind het ook erg veel geld hoor. Wij hebben maar 1 kind, dat scheelt. En nogmaals; je mag ook de helft geven, of een heel ander bedrag. Er zijn vast wel ouders die dat doen. Persoonlijk ben ik heel blij met het aanbod, heel veel kunstonderwijs, vieringen, speciale materialen, dat kost nu eenmaal geld. Dus ik heb erg geen probleem mee. Ik denk niet dat het muziekonderwijs (blokfluit en zang) muzieklessen op een instrument kan vervangen, dus dat argument herken ik niet zo. Wel denk ik dat als je deze zaken belangrijk vindt, het erg fijn is als het in het reguliere aanbod verweven is, en daar heb ik wel wat geld voor over.
Ik heb eigenlijk meer moeite met de hoeveelheid ouderparticipatie, je moet inderdaad nogal wat knutselen (terwijl de Hema zulke leuke spullen verkoopt en vaak helpen. Er zijn vele vele vieringen, en in het jaar dat we nu zijn overgestapt heb ik mijn kind al een keer of acht op een toneel zien staan. Ach; kind vindt het prachtig, ik wil best een cake bakken, en denk er verder maar niet te veel over na.
Soms heb ik wat moeite met het antroposofische karakter; vind ik het allemaal nogal serieus en krijg ik de slappe lach als we weer eens met een uitgeholde knol moeten lopen. Maar ook hier; ach. Ik kijk en luister er maar een beetje omheen, let niet zo op de echte die-hard VS ouders, en er zijn ook heel veel mensen die 'gewoner'zijn.
Het allerraarst vind ik eigenlijk dat VS juffen geen bh's schijnen te mogen dragen; dat hotst en klotst maar raak.
Maar verder (serieus); ik ben zo blij dat we overgestapt zijn! De sfeer is warmer, de kinderen voelen zich erg verbonden met school, het onderwijs is creatiever en de verhalen die de kinderen mee krijgen zijn echt heel mooi en beeldend. Ik vind het heel 'rijk' onderwijs.

Zilli

Zilli

10-12-2013 om 22:43 Topicstarter

o en niveau:

Hier gewone CITO's (behalve de kleutertoets, maar daar komt men in den lande dus juist van terug en geeft de VS gelijk!) en een hoger niveau in de 'basisvakken' dan de school waar mijn dochter vandaan kwam.
Ik vind de differentiatie wel vrij juf-afhankelijk; het is klassikaal onderwijs, en de ene juf heeft meer oog voor verschillen dan de ander.

Huh????

Zilli, dat is toch hoop ik een grapje van die bh's he? Dat is n.l. Echt de grootste flauwekul ooit. Straks gelooft iedereen dat weer hier. Ik weet niet wat voor oude dolle mina's er op jullie school zijn die hotseflotsend rondlopen maar bij ons hier zijn het gewoon jonge hippe dames en een enkele heer ( die dan inderdaad zonder bh die voor de klas staan.

Dalarna

Dalarna

11-12-2013 om 09:03

Interessant

Interessant fenomeen toch dat de een gek wordt van alle vieringen en toestanden buitenschool en vindt dat ze meer tijd aan rekenen, taal en lezen en Engels en weet ik veel moeten gaan besteden en de ander denkt precies het tegenovergestelde.

Hoe ze het dan op een VS toch nog voor elkaar krijgen om op een hoger niveau uit te komen dan een andere school zoals ik hier boven lees is mij dan weer een raadsel (de zo goed als volledig hoogopgeleide witte instroom waarschijnlijk?).

Zilli

Zilli

11-12-2013 om 10:42 Topicstarter

BH's

Eefy, dat was inderdaad een grapje, ik hoop dat de smiley erbij dat duidelijk maakte. Overigens hier wel een juf zonder bh, in natuurwol en slippers, echt cliche. Maar een erg lieve juf!

Zilli

Zilli

11-12-2013 om 10:44 Topicstarter

hm geen smiley

Ik zie dat er helemaal geen smiley stond. Maar eronder ga ik wel verder met 'serieus', misschien dat dat het lichtvoetige wat duidelijk maakte.

Evanlyn

Evanlyn

11-12-2013 om 12:04

Hier ook hippe juffies op de VS

En die ideeën van Steiner nemen volgens mij weinig ouders hier serieus (de juffen natuurlijk wel). Hier overigens juist wel differentiatie. Wel klassikaal onderwijs, daar moet je tegen kunnen, maar het heeft ook wel weer iets gezelligs. Ik ben zelf destijds van Montessori naar een recht-toe-recht-aan klassikale school overgestapt en vond dat veel leuker. Het groepsgebeuren wordt dan ook erg belangrijk gevonden, maar er wordt ook goed naar individuele kinderen gekeken. Onze "juffie" had een hele creatieve oplossing bedacht voor een lastig probleem van mijn dochter, zodat het nu echt is opgelost.

De middelbare school is dan wel weer een ander verhaal: strengere regels en minder vieringen. Dat valt ze dan wel rauw op het dak. Maar de resultaten zijn ook daar goed.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.