Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

update eindexamenleerling

In augustus postte ik hier een bericht over mijn zoon van bijna 17, die, ondanks een zeer beroerde werkhouding, in 6-VWO is beland. Hij struikelt nu erg over het vak Latijn. Latijn is namelijk leren, leren en nog eens leren. Intussen is het herfstvakantie en na de herfstvakantie beginnen de eerste schoolonderzoeken. Zoon moet dus aan de slag.
En we krijgen hem weer niet aan het werk. Ondanks vragende opmerkingen: "hoe gaat het, kan ik je ergens mee helpen, ect". en ondanks een dagje Phantasialand om het allemaal dragelijk te houden, zit kind weer de hele dag te spelen. De reden: het proefwerk is pas over een week. Op de een of andere manier is er nog geen prikkel om iets te gaan doen, als het pas over een week gekend moet worden. Maar over een week is er natuurlijk niet alleen Latijn, maar zijn er een stuk of 8 vakken. Bovendien leer je Latijn niet in een dag. Hij weet het allemaal ontzettend goed hoor, maar zijn hoofd kan de vertaalslag niet maken.
Soms denk ik dat hij een vorm van ADD heeft, hij heeft gewoon veel meer prikkels nodig. Gillende achtbanen, daar wordt ie blij van. Schoolboeken bezorgen hem alleen maar extreme gaapneigingen.
Ik vraag nu eigenlijk geen advies, maar ik ben wel benieuwd hoe het in die andere huishoudens gaat, waar straks de eerste schoolonderzoeken zich aandienen. Intussen geloof ik dat ik maar weer eens even helemaal afstand ga nemen van mijn situatie.

groet, Jutta

Hier ook een eindexamenkandidaat.

Dochter zit in 4 Mavo.
Gelukkig neemt ze het wel heel serieus. Ze heeft al 2 boeken gelezen van de lijst voor Nederlands. Binnenkort heeft ze SE dagen. Over 2 vakken maak ik me een beetje zorgen. Het is ook veel stof om te leren en meerdere hoofdstukken tegelijkertijd. 1 tm 3 geloof ik en daar zijn nog geen toetsen van geweest. Hier hebben ze komende week vakantie en ze gaat een schema maken zodat ze nu al kan beginnen met leren. Het doen is het punt niet bij haar. De manier waarop wel. Ze besteed er veel tijd aan, alleen niet altijd op een effectieve manier waardoor de cijfers soms toch nog laag/lager uitvallen en zij maar niet snapt waar dat door komt want ze heeft toch vele uren geleerd? Deze SE dagen is het eerste blok van 3. Hopelijk slaat ze zich er goed doorheen, dat geeft vertrouwen voor de komende 2 blokken.

Wat wel opvalt is dat het grootste deel van de klas niet lijkt te beseffen dat in het examenjaar zitten. Veel onvoldoendes, werk wat niet op tijd opgeleverd wordt. Nog geen enkel boek in huis gehaald, het komt allemaal wel. Dat zal uiteindelijk ook wel, maar helemaal begrijpen doe ik het niet.

elfje65

elfje65

21-10-2013 om 20:49

Tja

Je kunt motiveren, stimuleren, noem maar op. Maar op een gegeven moment moet hij het echt zelf doen. En als hij zelf de noodzaak er niet van inziet, wordt het toch wel lastig. Zelf ook zo'n kind die een dag voor zijn wiskundeexamen heerlijk ging voetballen. Terwijl het echt zijn sterkste vak niet was.Je schiet natuurlijk helemaal uit je panty. Op een gegeven moment had ik zoiets van: ok dan doe je maar het jaar over. Is uiteindelijk wel goed gekomen.
Net ook weer gesprek met jongste. Joh, ga nou even serieus aan de gang voor je tentamens. Als je nu blijft zitten, zit je aan de rekentoets vast bij je examen. Shit en daar heeft hij geen zin in. Wellicht helpt het

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.