Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tante_pollewop

Tante_pollewop

09-06-2015 om 09:59

Uitwisseling Roemenie

Mijn 14-jarige, vwo tweetalig (N/E), kreeg gisteren een brief mee van school dat er volgend schooljaar een uitwisseling zal zijn met een school in Roemenie in het kader van de tweetalige opleiding.

Weet iemand in hoeverre een school je kind kan verplichten hier aan mee te doen?


Pieter

Pieter

09-06-2015 om 10:07

Interessante keuze

Ik ben van mening dat als je E/N onderwijs aanbiedt je naar een Engelstalig land moet gaan en niet naar Roemenië. De kinderen uit Roemenië moeten dus ook maar naar een Engeland of iets dergelijks.

Wie weigert,

Wie weigert wordt meestal verplicht aan een programma op school mee te doen. Maar die uitwisselingsprogramma's naar Polen of Roemenië snap ik ook niet. Vaak heeft een school een ' persoonlijke relatie' omdat die stad een zusterstad betreft. De dochter van een vriendin kwam in een gezin dat geen woord Engels sprak en veel wodka dronk. De dochter had overdag een programma met klasgenoten maar 's avonds was het feest. Ze was blij dat ze thuis was. De Roemeense studenten in Nederland, kwamen alleen maar voor het uitgaansleven. Fijn als zo'n student 's nachts niet thuiskomt omdat het de nacht op een ander logeeradres doorbracht.

Ik vind een uitwisseling weinig bieden. Het is leuk als de mensen gastvrij zijn en je met ze kan communiceren. Maar je kan ook pech hebben zodat er niets anders op zit dan doorbijten of van adres te wisselen.

Ik heb ook gehoord dat studenten in kader van geloof niet bij onbekende mensen mochten logeren. Juist deze studenten doen dan op school een alternatief programma omdat een school nu eenmaal niet een kind kan dwingen.

Sawo

Sawo

09-06-2015 om 13:11

wat is precies je probleem

Hoi tante

Wat is precies je probleem? Ik neem aan dat toen jullie inschreven je wist dat hier buitenlandreizen aan verbonden zouden zijn. Bij ons ging de uitwisseling naar Denemarken. Dat heeft ermee te maken dat er onvoldoende engelse scholen zijn om mee uit te wisselen.
Maar vinden jullie Roemenie te ver, te onbekend, te gevaarlijk?
Bij mijn zoon op het tweetalige onderwijs heb ik nooit gehoord van kinderen die niet mee zijn gegaan. Ik denk dat het goede argumenten wel zou lukken. Maar bij ons was er altijd wel een alternatief programma voor kinderen die niet mee wilden op een reis naar het buitenland maar nooit op het tweetalig omdat je daar al betaald voor de buitenlandse reizen.

te weinig engelse scholen

Met alle tweetalige opleidingen in Nederland en de rest van Europa heeft Engeland waarschijnlijk niet eens genoeg scholen om mee uit te wisselen .

Op de school van mijn zoon (TVWO) wordt in de brugklas uitgewisseld met Engeland, en in de 2de en 3de met Duitsland en/of Italie.

Ingrid

Tante_pollewop

Tante_pollewop

09-06-2015 om 15:23

Roemenie

@Sawo

het eigenlijke probleem: mijn dochter kan niet tegen busreizen, ik begrijp dus dat het een busreis gaat worden. Onderweg blijven ze ook overnachten, maar 2 dagen in de bus heen en dan weer terug, is dus voor haar twee dagen kotsen heen en twee dagen kotsen terug.

Verder ziet zij zelf een week in een Roemeens gezin niet zitten. En dan met name dat het gezin naar alle waarschijnlijkheid onderling Roemeens zal praten. Zij voelt zich in een groep normaal gesproken al niet zo op haar gemak (vaak buitengesloten), dus dan is dat ook al een extra hindernis voor haar.

Zelf ben ik van mening dat als je tweetalig opgeleid wordt je dan ook een uitwisseling moet hebben met een land van je tweede taal; dus Engeland, Ierland, Schotland of Amerika. Wat is de band met Roemenie?

Ook vind ik Roemenie voor een uitwisseling 14-jarige aan de verre kant; tegen Moldavie aan. Waarom niet gewoon Engeland? De kosten van 600 euro komen er ook nog eens bij; wij kunnen het betalen, maar het blijft veel geld.

Ik ga nu inderdaad aan school vragen of er voor de thuisblijvers een alternatief programma wordt ogpezet. Dat was een goede tip.
Ik wil mijn dochter zowiezo niet dwingen; want ziek zijn tijdens de reis heb ik met haar al eens meegemaakt en dat is voor haar (maar ook voor medereisgenoten) niet prettig.

bieb63

bieb63

09-06-2015 om 15:40

uitwisseling met engeland

Voor een uitwisseling gaat het meestal om de Engelse taal (een enkele keer Duits of Frans). En daar zit het probleem. Engeland heeft geen enkel belang om uit te wisselen met Nederland. I.i.g. niet vwb de taal. Ze hoeven (normaliter) geen Nederlands te leren. Het kan uiteraard wel om cultuur ofzo gaan, maar uitwisselingen gaan meestal om de Engelse taal. Het zou voor NL leerlingen (en andere landen) natuurlijk fijn zijn als dat met Engeland kon, maar, zoals al gezegd, hebben Engelse scholen daar niet zo'n belang bij. Hooguit met Spanje, Frankrijk of Duitsland.
Kortom, er wordt uitgewisseld met landen die beiden die Engelse taal willen en dus eigenlijk alleen maar in het Engels gecommuniceerd kan worden. Jammer uiteraard als je dan bij een gezin komt dat niet of nauwelijks Engels spreekt, dan mist het z'n doel. Maar dat is het probleem dus.

Jaina

Jaina

09-06-2015 om 15:44

Als ze zelf willen

Van mij mogen ze best deelnemen aan dat soort programma's. Roemenie is ook een interessante uitwisseling. Alleen ongaat me even de link met de tweetalige opleiding E/N. Die is er natuurlijk niet. Ik zou ook wel verwachten van tweetalig onderwijs dat ze een uitwisselingsprogramma hebben met een land waar die taal gesproken wordt. Engeland of Ierland was in dit geval een veel betere keuze geweest. Maar goed blijkbaar kiezen ze dus voor Roemenie. Mijn kinderen zouden mogen gaan mits ze zelf willen. Als ze zelf geen zin zouden hebben hoeven ze van mijn niet. Het moet wel leuk blijven. Jouw dochter heeft een paar goede redenen om niet te willen (vier dagen van de vakantie ziek doorbrengen is niet leuk) en bovendien vind ik in dit soort gevallen geen zin ook geen slechte reden. Ik wil best 600 euro (wat een bedrag trouwens voor een busreis met uitwisseling) betalen maar alleen als het kind ook zelf echt graag wil. Anders vind ik het zonde van het geld.
Dus als je dochter er echt geen zin in heeft dan zou ik haar niet mee laten gaan. Als je er extra voor moet betalen kan de school dat nooit afdwingen lijkt me.

Pieter

Pieter

09-06-2015 om 17:00

maar

Je wisselt toch met een andere leerling die wel Engels spreekt hoop ik? Dus er is altijd iemand in het gezin wat Engels spreekt? Ja hier wordt er wellicht makkelijker door iedereen Engels gesproken ipv Nederlands maar soms heb je in het gezin jongere kinderen die nog geen of goed Engels spreken en wordt er ook Nederlands gepraat waar die Roemeen bij is.

bieb63

bieb63

09-06-2015 om 21:47

het punt is Pieter

Dat klas x van school y in Nederland uitwisselt met klas a van school b in (bijv) Roemenië. Alle kinderen uit klas x (NL) gaan wisselen met klas a (Roemenië). Dat al die gezinnen, zowel in NL als in Roemenië voldoende Engels praten is dan altijd de vraag. Je kan het zomaar treffen dus dat een bepaald gezin niet of nauwelijks Engels praat (zowel in NL als in Roemenië). Tja, wat doe je daaraan. Er worden geen 'geschikte' gezinnen geselecteerd, simpelweg omdat het alleen om de gezinnen gaat van die klas x en a (uitwisseling dus).

mwah

Het lijkt me sowieso een leerzame ervaring, en tegen reisziekte is wel wat te doen. Als ik het zo lees zou het juist wel eens heel goed voor je dochter kunnen zijn. Wellicht heeft ze meer aan een steuntje in de rug en wat aanmoediging dan aan iemand die voor haar uit zoekt hoe ze er onder uit kan komen. Als ze echt, echt niet mee wil is dat iets dat ze toch zelf kan regelen?

Angela67

Angela67

09-06-2015 om 22:03

nou jippox

sommige lessen hoef je niet per se direct / op die manier te leren. Kun je best samen met je ouders uitzoeken. En ja, dochter kan ook vragen naar het alternatieve programma, maar dan krijg je misschien de situatie dat ze meteen 'bewerkt' wordt of met 'de billen bloot' moet en dat is nu effe misschien niet handig/wil ze niet.
gr Angela

Sawo

Sawo

09-06-2015 om 23:24

Moeilijk

Wat een vervelend probleem. Ik vind Roemenië met de bus ook erg ver zeker met de bus. Ik vind 600 euro ook echt belachelijk duur. Maar door je dochter niet mee te laten gaan plaatst zich misschien ook weer buiten haar groep nl haar medeleerlingen. Voor mijn zoon zijn de reizen als groep heel belangrijk geweest. Op school worden de tto ook altijd als aparte groep gezien omdat ze de eerste 3 jaar elk jaar met elkaar op reis gingen.
Zelf zou ik in eerste instantie inzetten op een andere bestemming. Er zijn vast meer leerlingen en ouders die moeite hebben met de afstand.
Succes
Saar

Jesse_1

Jesse_1

09-06-2015 om 23:28

Maar...

voordat je dochter begon met de opleiding; wat is er verteld mbt het internationale karakter?
Ik mag toch aannemen dat ze verteld hebben wanneer er wat voor soort uitwisselingen zouden zijn en met wat voor extra kosten je dan rekening moet houden?

Jesse_1

Jesse_1

09-06-2015 om 23:33

Bieb

Je wisselt uit, dus kind uit klas x komt in het gezin van klas a (waar dus minstens 1 iemand engels spreekt) en kind uit klas a komt in gezin bij iemand van klas x (waar dus ook minstens 1 persoon engels spreekt).

Pieter

Pieter

10-06-2015 om 07:54

Ja bieb (en sawo)

Meisje is bang dat er niemand Engels spreekt maar dat kán toch niet? Je wisselt toch niet leerlingen uit die geen Engels spreken als het om een TTO opleiding gaat?

Als dat zo is zou ik ook passen in dit geval.

Sawo: inzetten op een andere bestemming vind ik wel een beetje een heel vreemd advies. Alsof school dat even kan afzeggen en een andere school kan kiezen!

Angela

Ik weet het, er zijn meer ouders die opvoeden zien als elk hobbeltje wegwerken en alles wat moeilijk of lastig zou kunnen zijn voor een kind bij voorbaat bij ze weg houden/voor ze oplossen. Misschien is dat hier niet zo, maar ik krijg die indruk wel een beetje.
De vraag is of dat de beste weg is. Ik denk van niet, dus zet ik het zo hier neer. Zodat iemand er wellicht nog eens over na kan denken. En als de schoen niet past, hoef je hem natuurlijk niet aan te trekken.

Ik denk wel, dat als mijn reactie meteen wrevel/boosheid opwekt, dat je je af kunt vragen welk snaartje er geraakt is.

Els

Els

10-06-2015 om 09:13

Uitwisseling

Wat mij dus vreselijk lijkt (sorry) is een vreemd kind van een ander in huis moeten nemen omdat school vindt dat er een uitwisseling moet zijn. En ik denk zo maar dat ik niet de enige ben. Misschien is dat ook wel het geval bij de buitenlandse gezinnen? Die besteden dan wellicht minder aandacht aan de geplaatste kinderen? Wie weet wat de school daarover communiceert?

mieke

mieke

10-06-2015 om 09:38

els

Ik ook hoor. Ik moet er niet aan denken. Ik heb al een hekel aan normale logeerpartijen laat staan een paar dagen met een onbekend kind.

Ons huis is met vier kinderen propvol. Man en ik werken fulltime en 32 uur. Is zo'n kind alleen in huis bij je. Vrijnemen klinkt leukaar wij hebben allevei het minimum aan vakantiedagen.

Hopelijk gaat mijn kind niet uitwisselen. Wij gaan het in ieder geval niet aanmoedigen of stimuleren.

En denk nou niet dat wij wereldvreemd zijn en alles eng vinden. Integendeel. Zowel mijn man als ik hebben in het buitenland gestudeerd. Maar allebei op kamers/dorm en niet in eem gastgezin.

Angela67

Angela67

10-06-2015 om 09:55

Jippox (ot)

Dat heb ik altijd als ik jouw reacties lees . Dus ja je raakt iets bij mij met jouw toon, maar ik heb geen zin en tijd om bij elk onderwerp te reageren daarop want dat is helemaal niet interessant en ook niet nodig. Het is mijn persoonlijke reactie op jou. Het onderwerp van dit draadje zegt me iets meer, inhoudelijk, en daarom kan ik ook een reactie teruggeven die inhoudelijk iets bijdraagt.

Ook deze formulering van je: "Ik weet het, er zijn meer ouders die opvoeden zien als elk hobbeltje wegwerken en alles wat moeilijk of lastig zou kunnen zijn voor een kind bij voorbaat bij ze weg houden/voor ze oplossen."
Je weet het in je formulering weer precies het zo te draaien dat dát is wat ik gezegd heb - of wat TS zou bedoelen. Woorden en toon in de mond leggen heet dat. Rare methode en ook best irritant. Jouw wrevel over anderen is in ieder geval duidelijk, maar of je daarmee mensen echt aan het denken zet? Mij in ieder geval niet, omdat ik al afhak om je formulering.

Dit gezegd hebbende: live and let live. Ik probeer ook op te letten als ik post, maar dat lukt me zeker niet altijd.

gr Angela

Vliegen,

Twee dagen met de bus vind ik een drama en verloren tijd. De Roemeense school in de eerdere reactie, regelde voor hun leerlingen een vliegreis. Ik zou daar best €50.- extra voor over hebben.

angela

Ik denk dat wat je (als in 'men') uit een tekst/boodschap/reactie haalt vooral iets over jezelf zegt.

Wel grappig dat ik jou blijkbaar steeds zo irriteer. Ik zie het als een compliment!

Zelf voel ik helemaal geen wrevel trouwens, hooguit soms verbazing.

Angela67

Angela67

10-06-2015 om 10:18

compliment?

Als mensen zich aan je ergeren, dan heb je je doel bereikt? Ik dacht dat je het fijn vond "(Zo)dat iemand er wellicht nog eens over na kan denken"?

gr Angela

ik zei

niets over mijn doel in mijn laatste bericht.

Angela67

Angela67

10-06-2015 om 10:37

Jippox (ot)

"De vraag is of dat de beste weg is. Ik denk van niet, dus zet ik het zo hier neer. Zodat iemand er wellicht nog eens over na kan denken. "

Als ik dan aangeef dat jouw toon bijvoorbeeld bij mij niet dat gewenste effect heeft, namelijk dat er over nagedacht wordt, dan roep je dat je dat super vindt en een compliment? Dan denk ik: ga ergens anders rellen . Of bedoel je dat toch weer niet dan?

gr Angela

zucht

Super? Op dat woord zul je mij niet betrappen hoor.

Ik weet niet wat je probleem is, maar zullen we dit draadje er niet verder mee vervuilen?

TO ik hoop dat je niet zo aangebrand reageert als Angela, maar dat je er even serieus bij stilstaat of de beren die je ziet er werkelijk zijn. Misschien is het voor je dochter nodig om beschermend te zijn, en misschien is het juist wel nodig om meer los te laten. Zo'n uitwisseling -welke vraagtekens over het nut en over de precieze invulling je er verder ook bij hebt- kan ook een ervaring zijn waar een kind erg van groeit.
Succes in ieder geval.

Angela67

Angela67

10-06-2015 om 10:45

gelukt

je hebt het genuanceerd geformuleerd, Jippox!
gr Angela

Jippox

"Ik weet het, er zijn meer ouders die opvoeden zien als elk hobbeltje wegwerken en alles wat moeilijk of lastig zou kunnen zijn voor een kind bij voorbaat bij ze weg houden/voor ze oplossen."

Misschien. Of je wil dat je kind niet aan dingen meedoet die in jouw ogen onnodig, vervelend of schadelijk zijn. Omdat een school leerlingen probeert te werven door te adverteren met uitwisselingen terwijl ze eigenlijk geen nuttige uitwisseling kunnen regelen en dan in godsnaam dan maar naar een land te gaan waar weinig of slecht Engels gesproken wordt en waarvoor je wagenzieke kind vier dagen in een bus moet zitten.

Als de dingen goed geregeld zijn en je kind watervrees heeft kan je pedagogisch verantwoord zeggen: kom op, gewoon meedoen, het wordt vast leuk. Maar als je de reis om verschillende redenen niet ziet zitten ben je nog niet meteen een curlingouder.

skik

Zie ervaringen in een ander draadje

Je kind kan het treffen, of niet. En in Roemenië wordt ipv sangria veel wodka gedronken. De dochter kwam in een mooi huis want vaders des huizes had een bedrijfje. Maar de Roemeense moeder en de andere kinderen spraken alleen Roemeens en de Roemeense uitwisselstudent sprak vooral met haar facebookvrienden, ook aan de eettafel.
In het andere draadje geeft Jaina aan hoe actief en gastvrij ze is. Je moet het als student maar net treffen.

Scholen geven het niet snel aan, maar ieder jaar zijn er lln die van hun ouders niet mogen. Menig islamitische meisje krijgt van de ouder geen toestemming. Medische aspecten zoals, medicatiegebruik of zwaar wagenziek kan voor de begeleiding genoeg zijn om een student door te schuiven naar een alternatief programma.
Zaken als bang zijn voor eenzaam voelen, probeert de mentor te voorkomen door soms twee leerlingen op één adres te plaatsen.

@TS, bespreek met de mentor dat je dochter alleen mee kan, als ze met nog een klasgenoot wordt ingedeeld want de reis is voor haar ook al een bezoeking. Sommige gastgezinnen hebben geen bezwaar tegen twee logees. Alsje tijdig aangeeft dat je welwillend bent, kunnen ze rekening houden met je dochter. Ze kan ook in een leuk gezin terecht komen en de uitwisseling ervaren als een schoolreis.

http://www.ouders.nl/forum/ouders-en-school/wat-is-de-waardehet-nut-van-een-internationale-uitwisseling

bieb63

bieb63

10-06-2015 om 15:43

Pieter

Zo simpel werkt het (helaas) niet. Wil je gegarandeerd zijn van Engels spreken, dan moet je naar England (of Malta). Maar zoals al gezegd: Engelse scholen hebben er omgekeerd niet zoveel baat bij, die zullen eerder kiezen voor Frankrijk. En dan heb je een mooie zinvolle uitwisseling: een volledig Engels pratend gezin versus een volledig Frans pratend gezin.
Kortom, als het om het Engels gaat, dan zul je andere landen moeten uitkiezen. En dan maar hopen dat de gezinsleden enigszins Engels spreken (dat geldt net zo goed voor de kinderen die dan hier komen).
Maar wat het punt is: Als een school in NL zo'n uitwisseling gaat doen, dan kan school in NL ook echt niet garanderen dat alle gezinnen van de kinderen uit de betreffende klas enigszins Engels spreken. De hele klas gaat, dus ook kinderen waarvan de gezinnen niet of nauwelijks Engels spreken en waar dus een gastkind komt. En zo is dat ook in het andere land, Roemenië in dit geval. Wbt het idee om beter Engels te leren is het sowieso een dubieus project.
Een dochter van een vriendin van mij (gym) ging uitwisselen met Duitsland (voor de Duitse taal). Dat was voor haar natuurlijk helemaal prima, want ze leerde daar veel Duits. Het kind uit Duitsland dat omgekeerd uitgewisseld werd, kwam hier uiteraard niet voor de Nederlandse taal, maar voor de Engelse. En ja, dan moet je maar afwachten of dat betreffende gezin zich enigszins uit de voeten kan maken in het Engels. T'is niet anders denk ik.

jippox (ot)

"en tegen reisziekte is wel wat te doen"

inderdaad, maar als een meisje van 14 al jarenlang last van reisziekte heeft is het niet onredelijk om ervan uit te gaan dat men de nodige remedies al heeft geprobeerd, en dat die kennelijk onvoldoende hebben geholpen. Dat kan namelijk ook.

Ik heb zelf ruimere ervaring met reisziekte dan ik wenselijk vind en vanuit die positie zeg ik: maakt niet uit welk land, maar als een uitwisseling inderdaad zou inhouden dat kind twee dagen in de bus moet zitten (en twee dagen terug), terwijl kind dan de hele reis misselijk is, dan gaat het verhaal niet door.

Ik vind dat (nog los van het hele tweetaligheidsverhaal) trouwens ook grote onzin, waarom een project op zo'n enorme afstand en dan met de bus gaan? Of je zoekt iets dichterbij, of je neemt het vliegtuig, en als dat allemaal niet kan, dan ga je maar niet. Maar het is onzin om voor een korte uitwisseling vier dagen reistijd in te plannen.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.