Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Triva

Triva

15-06-2016 om 17:24

Uitspraak VO-Raad:

http://www.nu.nl/algemeen/4278074/dekker-onderzoekt-plan-meenemen-voldoendes-bij-zakken-eindexamen.html

'De VO-raad, de sectororganisatie voor het voortgezet onderwijs, is groot voorstander van het plan. ''Zittenblijven is niet effectief, in geen enkel jaar dus ook niet in het eindexamenjaar'', aldus een woordvoerster. ''Bijna geen enkele leerling is gemotiveerd als hij of zij een heel jaar opnieuw moet doen. Zeker niet als hij of zij nipt gezakt is. De VO-raad hoopt dat het plan zo snel als kan wordt ingevoerd.'

Toch wel opmerkelijk of bedoelen ze dat daarmee dat ze daarom zo veel kinderen laten afstromen?

Anna G.

Anna G.

15-06-2016 om 20:22

goed plan

Het is toch ook onzin dat je alles moet overdoen als je gezakt bent, ook vakken die je wel gehaald hebt. Ik heb nu een nichtje dat waarschijnlijk gaat zakken op wiskunde (Havo). Zou mooi zijn als zij alleen dat vak hoeft over te doen. De andere vakken mag je dan op een niveau hoger proberen en m.i. besteed je dan je tijd nuttiger.

Andere optie voor haar is Luzac maar dat is niet te betalen.

Anna G.

Anna G.

15-06-2016 om 20:23

meerdere goede plannen

Er zijn de laatste tijd meerdere goede plannen geopperd, zoals niveaudoorbrekend werken. Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voordat dit ook wordt omgezet in beleid. Of blijft het bij de goede ideeën? Gaan onze kinderen hier nog iets van meemaken?

Triva

Triva

15-06-2016 om 20:36

Anna

het ging mij niet om het stukje over het examen maar over zittenblijven.

Niveaudoorbrekend gaan ze niets mee doen, dat mag gewoon (examen doen op hoger niveau) ze willen niet de optie aanbieden dat je ook examen kan doen op een lager niveau want dan is niet meer duidelijk welk diploma je nu hebt gehaald.

Larissa

Larissa

18-06-2016 om 09:18

maar AnnaG

'Het is toch ook onzin dat je alles moet overdoen als je gezakt bent, ook vakken die je wel gehaald hebt.'

Ik weet het niet, dat hangt er ook een beetje vanaf hoe je die andere vakken gehaald hebt. Als je die vakken gehaald hebt met 5,5 en 5,6 kun je moeilijk beweren dat je de stof goed beheerst.

Lusithania

Lusithania

18-06-2016 om 10:11

mijn zoon

Mijn zoon is dit jaar gezakt en kan gewoon op zijn school blijven om alleen de vakken met een onvoldoende opnieuw te doen.

Triva

Triva

18-06-2016 om 10:25

Larissa

'Als je die vakken gehaald hebt met 5,5 en 5,6 kun je moeilijk beweren dat je de stof goed beheerst.'

Vreemde manier van denken aangezien je gewoon geslaagd bent als je al je vakken met die cijfers haalt.

Ik ben wel blij dat er nu een cum laude mogelijkheid is, dat motiveert toch meer om van die zesjescultuur af te komen.

Nieuwe kansen: uitsluiten van deel van het examen

Trivia "het ging mij niet om het stukje over het examen maar over zittenblijven."

Ik begrijp niet helemaal wat je wilt zeggen.
Ik denk wel dat je de koepelorganisatie VO-Raad los moet zien van de uitvoerende organisaties; de individuele scholen of zelfs schoolbesturen. Je moet niet vergeten dat scholen ook elkaars concurrenten zijn, althans dat er nogal wat schooldirecteuren en of schoolbestuurders zijn die dat zo zien.

Ze laten met het grootste gemak en zonder commentaar verhelderende inzichten produceren door de PO/VO/Mbo Raad om vervolgens op eigen houtje het diametraal tegenovergestelde te doen.

Zie ook het dossier van de Monitor http://demonitor.ncrv.nl/eindexamens

Zittenblijven, afstromen, leerlingen geen toegang geven tot examens, het is er allemaal en vooral ter meerdere glorie van de schoolresultaten, hoewel er telkens bij vermeld wordt dat het in het belang van het kind is.

Het dossier van Monitor is aardig omdat het goed laat zien dat scholen niet eens in kunnen schatten hoe een (bijna) volwassen leerling (waarvan een uitgebreide onderwijshistorie bestaat) over 3 weken zal presteren (gaat ie wel of niet slagen), laat staan over 3 maanden, laat staan over een jaar.

"Niveaudoorbrekend gaan ze niets mee doen, dat mag gewoon (examen doen op hoger niveau)"
Nee, dat gaan de scholen niet doen. Het is ondertussen goed mogelijk dat de VO Raad zich er bij herhaling positief over uit zal spreken.

Scholen zelf willen liever dat hun leerlingen in de media verschijnen met een Cum Laude diploma http://nos.nl/artikel/2111483-drie-negens-en-vijf-achten-ruud-slaagt-cum-laude.html Dan dat ze die leerling de kans geven om geheel of gedeeltelijk op een hoger niveau les te krijgen.
- Mijn mening: geef Ruud een Startkwalificatie. Daar heeft ie meer aan dan aan een cl vmbo diploma -

Het is met de invoering van dat cl diploma nog meer in het belang van individuele scholen om hoge gemiddelde scores te eisen voor toelating tot een examenjaar. Slagen alleen is niet meer genoeg.

De VO Raad spreekt in algemeenheden.
Individuele scholen (directeuren, afdelingshoofden en zelfs leerkrachten), zullen in het belang van de resultaten toch proberen om niet glad verlopende schoolcarrieres glad te strijken. Door zittenblijven, afstromen, geen toegang geven tot het examen.

Er komt een mogelijkheid bij: geen toegang geven tot delen van het examen.

In NL

Als je slaagt met een 5,5 of 5,6 beheers je de stof gewoon voldoende. Zo zit ons becijferingssysteem in elkaar.
In elk land worden er andere cijfers gegeven en niets is vergelijkbaar. In Denenmarken gaat het van -2 tot 12 bijvoorbeeld, waarbij alles boven de 2 voldoende is.
In Duitsland is een 1 het hoogst, maar daarvoor hoeft het niet foutloos te zijn, wat een Nederlandse 10 wel is.
En in Duitsland loopt het van 1 tot 5, waarbij 4 nog net voldoende is.
Het Nederlandse cijfersysteem is best streng. Mijn nichtje bv haalde op de Uni in Nederland zessen en zevens. Toen ze een deel vd studie in Duitsland ging doen haalde ze bijna allemaal 1, dus hoogste cijfer.

Juffie

Juffie

18-06-2016 om 15:31

Mach

"Als je slaagt met een 5,5 of 5,6 beheers je de stof gewoon voldoende. Zo zit ons becijferingssysteem in elkaar".

Dat hoeft niet meer zo te zijn: een leerling die voor elk vak een 5,6 als eindcijfer heeft, kan zakken op de gemiddelde 5,5 regeling voor het CSE. Larissa heeft dus een punt: als een gezakte leerling voor een "gehaald" vak een 6,7 voor het SE stond, en voor het CSE een 4,3 behaald heeft, moet de leerling, als het vak blijft staan en niet overnieuw gedaan wordt, 1,2 punt compenseren. Een 5,5 of 5,6 als eindcijfer is al jaren niet meer voldoende.

Juffie

Juffie

18-06-2016 om 15:34

Mach

Als een leerling slaagt, klopt het natuurlijk wel. Anders was de betreffende leerling wel gezakt...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.