Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Mo

Mo

20-05-2016 om 12:15

Uitslag entreetoets groep 7?

Dan ook maar een eigen draadje voor de entreetoets groep 7 starten. Wie heeft de uitslag al binnen en zo ja, kwam dit overeen met de verwachting? Doen jullie kinderen ook nog E7?

Wij krijgen vanmiddag de uitslag en de kinderen beginnen volgende week aan E7. Ik laat nog weten wat bij ons de uitslag is. Spannend, want zoon denkt dat hij het slecht gemaakt heeft....


Nog niet

Hier moeten ze de entreetoets nog maken en ook de E7. Ik ben ook benieuwd hoe het zal gaan.

Fiets

Fiets

20-05-2016 om 19:38

Havo

Hier kwam er havo-advies uit. Klopt wel met de verwachtingen, gelukkig maar Mo, weet jij het inmiddels ook?

Mo

Mo

20-05-2016 om 22:02

Viel tegen

Uitslag viel wel wat tegen, percentiel 59. Zoon is een jonge, versnelde leerling en ik had (en hij) wel wat hoger verwacht. Ons doel is een h/v advies maar hij heeft met name het onderdeel lezen slecht gemaakt. Stond er bij jou bij welk advies het was dan? Ik moest googelen om uit te vinden dat 59 een krap havo advies is.

Wat was jullie percentiel? Ter vergelijking.

Bij ons hebben ze de basis en de verdiepende toets gemaakt. Maar volgende week start de E7 dus nieuwe ronde, nieuwe kansen.

Voorlopig advies volgt dan pas eind juni na de E7.

vlinder72

vlinder72

20-05-2016 om 22:25

Percentiel 60

Zoon had in groep 7 percentiel 60. Kreeg begin groep 8 een havo advies. Vervolgens verprutste hij zijn eindcito en toen liet de Middelbare school hem alleen nog maar toe in een mavo/havo brugklas. Hij zit nu in 2 Havo. Zijn cito vanaf groep 6 tm groep 8 waren grillig. Een a of b voor rekenen. Een a-b-c-d voor begrijpend lezen en altijd een e voor spelling (hij bleek achteraf dyslectisch te zijn).

Wij wachten nu op de uitslag van de entreetoetsvan onze dochter. Wij krijgen de uitslag maandag.

Fiets

Fiets

20-05-2016 om 22:26

Nog geen briefje

Ik heb het alleen mondeling gehoord van mij zoon. Hij wist het percentiel niet. De meester deelt de briefjes volgende week uit.

Mo

Mo

20-05-2016 om 22:54

OK

OK wij kregen het Cito formulier mee in een dichte envelop, met verwijzing naar de uitleg op de achterzijde. Maar die is niet heel duidelijk.

Ik las dus op internet dat 60-80 een havo advies is.

Laten jullie nog even weten wat het is geworden?

Mo

Mo

20-05-2016 om 22:56

Doen ze bij jullie ook de E7? Ik begrijp dat dat bij scholen heel verschillend is.

Sanne

Sanne

21-05-2016 om 00:04

Verschil?

Wat is eigenlijk het verschil tussen een entreetoets en een gewone cito?

Fiets

Fiets

21-05-2016 om 08:38

E7 Doen ze hier volgens mij ook, in juni. Maar ik moet zeggen dat ik al die toetsen niet zo volg. Hier nog geen voorlopig advies vanuit school. Half groep 8 pas, voordat de open dagen beginnen.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

21-05-2016 om 08:40

Fiets

Volgens mij moeten dan al zo'n beetje de definitieve adviezen gegeven worden.

Versneld

Voor een versnelde leerling is het wel wat laag ja. Je zou dan eerder denken aan een vwo-kind. In welke groep was de versnelling? Hoe ging het eerder met de LVS-toetsen? Ik vind het zo zonde als een versnelling ten koste gaat van het schoolniveau op het VO.

Als de LVS-toetsen wel hoog zijn, dan zou ik een oude cito met hem doornemen en kijken waar het mis gaat. Entreetoets en eindtoets schijnen toch heel anders te zijn dan de gewone cito's. Geen idee hoe de gewone cito's eruit zien. Maar omdat mijn jongste plotseling wat hiaten bleek te hebben op rekengebied (niet versneld, maar wel eigen programma gevolgd en vorig jaar niet zo goed in de gaten gehouden) heb ik hem delen van een oude cito laten maken en ik vond de vraagstelling echt wel lastig. Je moet heel veel info combineren in 1 vraag (plaatje met info en daarbij dan een verhaaltjessom bv). Mijn zoon bleek alles uit het hoofd te doen en de rekenstrategieen niet te kennen (op papier). In een paar uur was hij weer bij.

Daarom ben ik nu ook zo benieuwd. De entreetoets is bij ons erg belangrijk voor het schooladvies en ik ben benieuwd of ook de entreetoets en E 7 laten zien dat hij weer bij is.

Fiets

Fiets

21-05-2016 om 08:51

Ja klopt

Een paar weken laten volgen de definitieve adviezen, volgens mij na de toetsen in januari en februari. Ik vind het ook wel wat laat, maar bij onze zoon is het eigenlijk wel een constante lijn, dus niet zo spannend.

Geel

Geel

21-05-2016 om 08:55

Cursus

Als je verwacht dat je kind beter kan (en school dacht dat blijkbaar ook, waarom anders een klas overslaan?) dan kun je ook de LOI Kidzz basisschool cursus kopen. Hebben wij ook gedaan. Je loopt dan alle onderwerpen kort door en herhaalt alle stof heel kort. En kinderen leren doorzetten, want het is vaak wel lang en taai. Er zitten ook al onderwerpen in van het VO, maar dat vindt onze zoon juist leuk.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

21-05-2016 om 10:56

Misschien...

lees ik er wel overheen hoor. Maar waarom wordt er in één keer gesproken over versnelde leerlingen en een klas overslaan. Kan het draadje niet meer helemaal volgen.

Omdat Mo dat schrijft in #4

Wilgenroosje

Wilgenroosje

21-05-2016 om 12:29

Oh ja,

Dank je. Nu is het me duidelijk. Lenzen even schoonmaken denk ik.

Mijntje

Mijntje

21-05-2016 om 17:20

hier

Wij krijgen volgende week tijdens een gesprek met de juf de uitslag van de entreetoets tegelijk met het voorlopig advies. De E7 cito is pas in juni. Ik vind dat eigenlijk best vervelend, voel me als ouder toch wat voor het blok gezet.
Maar het is niet anders. Ik vind het niet zo erg spannend, mijn zoon wel omdat hij had gehoord dat sommige kinderen het beter en sommigen slechter hadden gedaan dan verwacht. Hier op school is die entreetoets volgens mij wel aardig bepalend, ook al zeggen ze van niet.

Hier is niet de hele entreetoets gemaakt, dit jaar kon het in onderdelen, dus hoe dat dan zit met zo'n percentiel weet ik niet.

mijk

mijk

21-05-2016 om 20:49

Geen entreetoets hier

en ook geen eindcito meer. Ze doen hier vanaf dit jaar de iep. Me nog niet zo in verdiept. Hier moet naar de middelbare scholen ook de plaatsingswijzer mee, een plaatsingsadvies gebaseerd op lvs groep 6, 7, 8. Dochter scoort redelijk consequent I of I+ dus we verwachten vwo advies. Maar zeker weten doen we het pas volgend jaar januari...

Mijk

Hier

willen ze de uitslag niet geven. Pas bij de rapportbesprekingen (en dus ook na de E7-Cito) krijgen we te horen hoe ze het hebben gedaan...

Fiets

Fiets

22-05-2016 om 17:12

Alleen basistoets

Volgens mij hebben ze hier alleen de basistoets gedaan. Het duurde drie dagdelen.

Mo

Mo

22-05-2016 om 21:34

zoon

Zoon is versneld van groep 1 naar 3, maar doet z'n LVS toetsen (op BL na) altijd prima. Dochter zit nu in groep 3 en school wil haar na de zomer naar groep 5 versnellen maar doordat ik zie dat zoons resultaten wat inzakken ben ik hier huiverig voor geworden en gaan we het niet doen.

Officieel weten we helemaal niet of de entreetoets meedoet voor het advies. School heeft hier nooit iets over gecommuniceerd en hij is hier ook niet voor bedoeld. Maar het zal best ja. Gelukkig voor ons komt e E7 eraan (zonder BL) en dan gaan we hopen op een betere score.

Ik weet echt wel dat school hem Havo zal geven alleen hopen wij op Havo/VWO. We zullen zien... anders in groep 8 bijles voor BL, al vind ik dit eigenlijk zo'n onzin op de basisschool. Maar als het moet dan gaan we wel mee in de mallemolen...

Triva

Triva

22-05-2016 om 21:41

bijles?

Dikke kans dat hij gewoon wat begeleiding nodig heeft om te leren hoe je toetsen begrijpend lezen moet maken. Er staan hier zat verhalen van kinderen die niet terug lezen in de tekst, die zelf een antwoord verzinnen, die meteen beginnen met de vragen. Het kan soms wonderen doen als je samen een paar oude Cito's maakt en hem laat vertellen wat hij denkt en doet.

Mo

Ik snap je redenatie wel, maar de scores van je zoon zeggen natuurlijk helemaal niets over je dochter. Dus als er een goede reden is om haar te versnellen, zou ik dat niet afblazen enkel en alleen omdat je zoon nu even lager scoort dan verwacht….

Mo

Mo

22-05-2016 om 21:45

Triva

Tja, helemaal mee eens maar daar ben ik al ruim een jaar mee bezig. Als we oefenen gaat het best goed, maar op de toetsen kiest hij toch net het verkeerde antwoord. Dus ik vrees dat het mij zelf niet gaat lukken en moet hopen dat een expert hem de foefjes beter bijbrengt. Van school hoef ik niets te verwachten helaas, die hebben alleen aandacht voor de zwakke broeders (begrijpelijk ook) en dat is zoon nou ook weer niet.

Mo

Mo

22-05-2016 om 21:50

Jippox

Ook helemaal eens met jou. Dochter had de E3 rekentoets in oktober al foutloos gemaakt dus toen begonnen ze er al over. Ik heb IB-er uitgelegd dat als je versnelde kind met een havo advies van school gaat dat je dan je doel voorbij schiet. Kunnen zij mij garanderen dat dochters scores op I niveau blijven? Zo niet, dan blijven we rustig onze tijd uitzitten. Dochter heeft het overigens prima naar haar zin in de klas en wil zelf ook niet versnellen. Ik zie ook dat zoon het sociaal emotioneel wat lastiger heeft tussen soms 12 jarige kinderen al. Hij is eigenlijk nog helemaal niet toe aan het VO.

Het is gewoon jammer dat zoon (net 10) hetzelfde wordt beoordeeld als zijn 12 jarige klasgenoten. Maar ja, zo is het gewoon.

hmm

Ik vind ook eigenlijk dat als een kind sociaal niet juist beter tussen de kinderen van de klas waar het heen zou versnellen past, dat dat een heel sterke indicator is om niet te versnellen. Een tweede is als een kind goed in zijn/haar vel zit in de huidige klas. Alleen maar 'voorlopen' zou volgens mij nooit een reden moeten zijn om te versnellen, dat kun je wel op andere manieren oplossen.

Het lijkt mij vervolgens juist volkomen terecht om een kind na versnelling net zo te beoordelen als de klasgenoten en vooral niet op leeftijd. Dat zie ik dus heel anders...

Mo

Mo

22-05-2016 om 22:29

Jippox

Met dat laatste ben ik het ook eens hoor, is gewoon even mijn frustratie van een slechte entree. Maar natuurlijk is dat terecht, alleen denk ik dat ze een jong kind misschien sneller het voordeel van de twijfel moeten geven.

Ik heb er alle vertrouwen in dat zoon de E7 wel goed maakt en maar me alleen zorgen om de BL toets van M8. Ik snap eigenlijk ook niet dat zo'n belangrijke toets maar 1 keer per jaar kan worden gemaakt. Geen kans om je te revancheren.

Sociaal op de juiste plek

Dat was ook voor ons voor beide kinderen reden om niet te versnellen. Ook niet ideaal, maar wel erg fijn dat ze niet heel jong naar het VO gaan en dat ze een leuke basisschooltijd hebben gehad. Op de basisschool hebben ze niet veel geleerd, dus ik vind het wel erg belangrijk dat ze op niveau doorstromen naar het VO. Kunnen ze eindelijk hun best doen. Vandaar dat ik het ook jammer vind dat een versneld kind Havo-advies krijgt. Of de versnelling was onterecht, of dat schooladvies klopt niet.

Begrijpend lezen is samen met rekenen de belangrijkste indicator voor het schooladvies (spelling komt op grote afstand op de derde plaats) en de rekensommen in de cito zijn ook een soort begrijpend lezen. Dus houdt er maar rekening mee dat BL echt wel heel veel beter moet gaan wil je een vwo-advies krijgen. Als de E7 geen BL bevat hangt dus alles nu af van M8.

Ik denk dat de entreetoets flink meetelt voor het schooladvies. De eindcito is weggevallen (is pas na het advies) dus is de entreetoets een soort vervanger geworden. De opzet is met ingang van dit jaar ook precies hetzelfde als de eindcito en er wordt een schooladvies bij gegeven.

Jongste moet bij ons de entreetoets nog maken. Bij de oudste heb ik er nauwelijks wat van meegekregen, ik wist niet dat het belangrijk was. Nou, dat heb ik later in het adviestraject wel gemerkt en ik merk dat ik er nu bij de jongste veel minder onbevangen tegenover sta. Ben gewoon een beetje zenuwachtig voor het jochie Ik heb er tegen hem niks over gezegd, maar op school is er een hele heisa van gemaakt. Met oefenboekjes en zo. Dat was bij de oudste helemaal niet het geval en dat sterkt mijn idee dat het nu HEUL belangrijk is.

Mo

Mo

22-05-2016 om 22:59

Drietje

Hij heeft nog geen Havo advies he, zijn entree was kennelijk op dat niveau (en dan nog aan de onderkant). Wij krijgen het voorlopige advies pas na de E7 (eind juni) maar het zou zo maar Havo kunnen worden. VWO wordt het niet met zijn BL maar H/V zou ik willen omdat hij dan in een VWO brugklas geplaatst kan worden. En het daar mag laten zien.

Ben wel heel blij dat onze school nog wel de E7 afneemt, want ik heb begrepen dat sommige scholen voor de entreetoets kiezen en de E7 overslaan. Biedt ons een soort herkansing.

Bij de entreetoets wordt overigens geen advies gegeven. Ik heb het formulier hier voor me liggen en dat wordt nergens genoemd. Kan en mag ook niet, want daar is deze toets officieel niet voor bedoeld. Al geloof ik wel dat het een belangrijke toets is bij de totstandkoming van het advies.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.