Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Flo

Flo

11-04-2014 om 16:59

Uitgeloot!

Wat is dit balen zeg, zoon is uitgeloot op het Stedelijk Gymnasium in Utrecht. Hij zag het helemaal zitten en is nu natuurlijk erg verdrietig. Zijn tweede keus is het Christelijk maar die zit ook vol. Zijn derde keus is het Rietveld, maar nu loopt hij een reële kans ook daar uitgeloot te worden, er zijn daar nog maar 14 plaatsen!
Pfff, wat een domper na al die spanning. Iemand hier ervaring met het Rietvelt? En weet iemand wat er gebeurd als je een tweede keer wordt uitgeloot? Volgens mij zijn er zelfs te weinig gymnasium plaatsen want op het Boni zijn nog maar 20 plaatsen en op het stedelijk waren al 37 kinderen uitgeloot.

groeten van een verdrietige moeder...

Rietveld

Bah, wat vervelend! Onze dochter zit op het Rietveld in een gymnasium/vwo klas (3e jaar) Wij zijn heel tevreden en blij met deze school, mede vanwege het technasium. Dochter is ook heel tevreden. Dat is misschien een schrale troost.
Ik heb verder geen idee hoe het nu zit met aanmeldingen en evt. loting. Succes en sterkte!

Anoniem

Anoniem

11-04-2014 om 18:54

Balen

Kan me voorstellen dat jullie nu flink balen. Wij hebben vorig jaar bewust gekozen voor een school net buiten Utrecht. Weet niet aan welke kant jullie precies zitten, maar soms zijn de scholen net beter Utrecht beter en sneller te bereiken dan je vantevoren inschat.

huh?

Wij zitten nog te wachten op de brief van het Stedelijk. Die is vandaag op de post gegaan en ontvangen we dus morgen op zijn vroegst. Hoe kan het dat jullie het al weten?
Ik leef met je mee. En wellicht zitten wij morgen in het zelfde schuitje. 37 uitlotingen, pfff, da's ook wel erg veel..

Flo

Flo

11-04-2014 om 21:09 Topicstarter

Bedankt

voor jullie medeleven. Het is echt zo jammer. Maandag zullen we wel meer horen over hoe het nu verder gaat. Fijn om te horen dat het Rietveld een fijne school is. Het Technasium spreekt ons ook wel aan. Maar nu zijn we natuurlijk bang dat hij daar ook uitgeloot wordt. We hebben eigenlijk nooit gedacht aan scholen buiten Utrecht, geen idee of daar nog plekken zijn.
Jippox, wij kregen vandaag een brief mee van school met daarin de uitslag. Ik hoop dat jullie morgen goed nieuws krijgen! 37 uitlotingen is volgens mij ook erg veel. Bij het Christelijk waren volgens de site geen uitlotingen maar er zijn ook geen plekken voor de tweede ronde..

Fonneke

Fonneke

11-04-2014 om 23:15

Balen ja

Hier is zoon uitgeloot op het Rietveld, de TL/HAVO brugklas. Wij kregen dat vanmiddag van de juf te horen, de brief moeten we nog krijgen. Ik heb nog geen kinderen op het Rietveld, maar hoor er wel goede verhalen over. Ik hoop dat jullie meer geluk hebben op het Rietveld. En anders volgt na de tweede ronde een derde, maar of er dan nog gymnasium-plaatsen zullen zijn weet ik ook niet.

Flo

Helaas, ik kan je de hand schudden. Ook onze zoon is uitgeloot bij het USG. En hij staat 36e op de wachtlijst, dus daar hoeven we ook niet al te veel van te verwachten.
We balen met jullie mee...

loting

loting

12-04-2014 om 15:57

fonneke

Houdt dat dan in dat een kind helemaal niet geplaatst kan worden op het goede niveau? of niet op de gewenste school of afstand?

Angela67

Angela67

12-04-2014 om 16:31

vol is vol (loting)

mbt Utrechtse gymnasia in ieder geval. er is een maximum aan het aantal plekken dat de stichtingen/scholen zelf vaststellen. Niemand van de scholen is verplicht om uit te breiden. De politiek kan hier ook niets aan doen.
gr Angela

mijk

mijk

12-04-2014 om 22:06

Oh wat naar

Hier is het ergste leed inmiddels geleden, vooral omdat zoon zeer waarschijnlijk well opkeus nr 2 terecht kan. Maar het blijft rot! Voor jullie zo te lezen nog veel vervelender....

Zoon heeft ondertussen zelf een bevriend docent klassieke talen gevraagd of ze hem grieks wil leren ( latijn gaat hij wel op school leren..). De gymnasiumwens zit wel diep.....

Mijk

Adrienne

Adrienne

12-04-2014 om 23:26

sterkte Flo, Jippox en al die anderen!

Veel sterkte! Ik leef met jullie mee. Wat kun je je rot voelen. Die school voelt echt goed en je hoopt dat al tijden dat het lukt (ik ken iemand die is ingeloot trouwens).
Mijn dochter was vorig jaar de klos. Er waren er toen 9 uitgeloot op het USG en zij was er 1 van. Ze is toen NIET naar haar tweede keus gegaan: in die week die na de uitloting volgde, bleek het Bonifatius een extra gymnasiumbrugklas te maken. Een school waar we eerlijk gezegd nog niet aan hadden gedacht en waar we niet op de open dag waren geweest. We werden erg hartelijk ontvangen en hebben uiteindelijk die school gekozen.
Eerlijk gezegd vind ik het nog steeds heel jammer dat ze niet op het USG zit. Maar dat neemt niet weg dat er niet veel mis lijkt met het Bonifatius en ze het enorm naar haar zin heeft in een heel prettige klas.
We zitten nu wel met een dilemma voor ander kind (nu groep 7). Bij gymnasiumadvies, wat doen we dan: toch ook maar Bonifatius vanwege oudste, of proberen we weer USG?
Sterkte met deze enorme domper jullie allebei, en jullie kinderen, en al die anderen. En overweeg ook het Bonifatius, zeker als gymnasium belangrijk is voor het kind.
Groeten, Adrienne

Liz

Liz

12-04-2014 om 23:55

Sterkte!

Ik leef met jullie mee. Zelf ook veel toelatingsstress gehad voor het gymnasium, niet zozeer vanwege loting maar vanwege de Povo-LOVS-eisen (zie ander draadje van me), en kan me jullie gestress dus goed voorstellen.

Vriendin van me heeft wel geluk gehad met haar dochter, die op USG is ingeloot.

Ik heb wel de indruk dat kinderen op de school van tweede keuze (of zelfs derde keuze) het uiteindelijk meestal wel naar hun zin hebben (schrale troost), maar als je een echt gymnasiumkind hebt en het kan nergens meer op het gymnasium terecht dan is dat natuurlijk wel heel jammer.

Flo

Flo

12-04-2014 om 23:58 Topicstarter

Loting

is dus niet alleen op probleem van Gymnasia maar ook op Havo (en nog andere niveaus).
Wat balen Jippox dat jouw zoon ook is uitgeloot, ik hoopte ook nog even op een gunstige plek op de wachtlijst maar mijn zoon staat op 14, dat gaat m ook niet worden natuurlijk.
Ik hoorde van de juf dat de gemeente verplicht is om een kind passend onderwijs te geven dus ergens zullen ze dan nog een paar plekken moeten regelen voor die paar kinderen die weer uitgeloot worden in de 2e/3e ronde denk ik.
Mocht mijn zoon op het Rietveld uitgeloot worden en op het Boni terecht komen dan weet ik nu iig dat dat een prima school is Adrienne
Ik vraag me ok af of je na het eerste jaar nog kan overstappen naar het Stedelijk, vaak vallen en nog kinderen af lijkt me. Maar wie weet wil je na een jaar helemaal niet meer weg.
Sterkte iedereen!

Goh

Echt een volstrekt onbekende wereld! Ik zit hier in de periferie van NL en hier zijn scholen blij met elke leerling lijkt het. Een categoraal gym is hier niet maar de scholengemeenschap is blij als hij een gymnasiumklas kan vullen.
Kan me wel voorstellen dat het veel stress geeft.
Overigens zijn wij wel heel tevreden met onze school ook al hadden we weinig keus

Christel

Christel

14-04-2014 om 17:38

Uitgeloot Utrecht onderneemt actie

Dag ouders,

Ook wij hebben een dochter die helaas is uitgeloot op haar school van eerste keuze en geen plaats meer op 2e en 3e keuze! Havo/Vwo lijkt vooral een probleem. Met andere ouders zijn we op de barricade gaan staan: kijk naar de Facebook.com/uitgelootutrecht. As woensdag gaan we met z'n allen naar het stadhuis om te laten zien dat de getallen echte kinderen zijn! Mee doen? Graag! De pagina delen met vrienden is al een goede zet!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.