Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
anoniem

anoniem

12-07-2013 om 12:12

Twijfels over school

even anoniem dit keer...

Ik zit met een dilemma. De basisschool van mijn kinderen bevalt niet zo goed; er zitten veel moeilijke kinderen op en dat is niet fijn voor de sfeer op school. De school heeft ook een vrij groot verloop; wat ik er tot nu toe van heb meegemaakt is dat (erg) rustige kinderen naar een andere school gaan, en ook juist de heel moeilijke kinderen (zijn naar so gegaan). Ik schrok best wel toen ik laatst de eerste klassefoto van mijn oudste bekeek, waar 11 kinderen op stonden die nu al niet meer op deze school zitten. Mijn oudste zegt regelmatig dat het druk in zijn klas is en dat er kinderen zijn die zich niet kunnen gedragen waardoor sommige (leuke?) dingen niet doorgaan, of dat er gewone dingen zoals spelen in de pauze met tussenkomst van de juf moeten gebeuren (juf moet bepalen wie met wie mag spelen-dat is toch vreemd?). Ik heb ook het idee dat een relatief groot deel van het lesprogramma opgaat aan het opvoeden van kinderen, terwijl er op andere scholen wel eens leuke projecten zijn over kunst, of geschiedenis, of natuur ofzo. Het schoolkamp voor de hoogste klassen ging dit jaar bijvoorbeeld ook niet door, omdat er teveel kinderen waren die niet mee wilden, of waarvan de ouders het niet goed vonden dat hun kind meeging. Mijn kinderen (groep 4 en groep 1) hebben daar wel nog niet mee te maken, maar toch.
Mijn partner ziet het probleem niet zo, zolang de kinderen het naar hun zin hebben op school. Daar heeft hij ook wel weer gelijk in, maar als ik kijk naar de oudste, die speelt maar met 3 kinderen op school, waarvan er ook nog eens 2 in een andere klas zitten. Hij zegt dat hij het wel leuk op school vindt, maar ik denk dan ook wel eens: hij weet niet beter of het hoort zo. Daarnaast is het ook nog zo dat de school een beetje een slechte naam heeft, ben ik achter gekomen. Op zich wil ik daar niet heel erg op af gaan (want er is veel rivaliteit tussen scholen in onze woonplaats), maar toch.
Momenteel is het enige waar ik echt een voordeel in zie bij deze school dat de kleuterklassen klein zijn, want bij de populaire scholen hier zit het aantal kleuters op ca. 25 aan het begin van het schooljaar tot 35-40(!) tegen de zomer. En tot dusver zijn we wel tevreden geweest met de leraren, en is school wel goed geweest met het verzorgen van het lesprogramma van de oudste, die met een aantal vakken voorloopt.

Ben ik nu te kritisch en is er bij elke school wel wat, of zal ik het nog een jaartje aankijken en toch op zoek gaan naar een andere school?

Linda

Linda

12-07-2013 om 22:52

Nog even wachten met overstappen?

Hoi Anoniem. Je twijfels zijn mij duidelijk. Als ik het zo lees, zou ik ook mijn twijfels hebben.

Hoe doet je oudste het volgens het Cito Volgsysteem? Dat is nl. een mooie graadmeter (vergelijking met Nederland). Als hij dat conform jullie verwachting doet, dan is dat mooi en belangrijk om dat in de gaten te blijven houden. Als hij eronder zit, zou ik me eerder zorgen maken over zijn leervermogen op deze school door alle "probleemgevallen".

Maar het eerste wat ik dacht toen ik jouw posting las: hebben jullie 2 kinderen en blijft het daarbij?

Zo ja, misschien zou ik dan - als het nog goed gaat met oudste - voor jongste nog even blijven tot die naar groep 3 gaat.

Maar als het cognitief (Cito volgsysteem) goed blijft gaan met oudste (en ook met jongste) en ze zijn niet ongelukkig (of nog mooier: gelukkig) op deze school, dan zou je zelfs kunnen overwegen om het zo te laten.

En ja, bij de meeste scholen zijn er wel aspecten die minder goed zijn. Hangt er soms ook net vanaf wat voor extra aandacht je kind nodig heeft en waar al dan niet door school/betreffende leerkracht in wordt voorzien.

Tot slot: al die extra dingen kunnen heel leuk zijn, maar of het noodzakelijk is.... Soms worden er op scholen wel erg veel extra dingen gedaan, dat ik denk: doe maar wat meer met taal en rekenen. Daar kan nog aan bijgespijkerd worden ipv uitstapje zus of uitstapje zo.

ook heel erg anoniem

ook heel erg anoniem

13-07-2013 om 07:28

Overstap

Wij gaan wel een overstap doen, op de valreep. Kind zit in groep 4. Het gaat nog wel goed, hoewel taal wat al een tijd begint te kelderen.. Maar ik zie kinderen uit hogere groepen vertrekken, er wordt reclame gemaakt voor huiswerkklasjes van 1000 euro om je kind bij te spijkeren. Ik vond het een hele moeilijke beslissing, want de school is erg leuk maar ik wil de grote problemen voor zijn. Ons kind is het ermee eens omdat het beste vriendje ook weggaat. We doen het liever nu, straks nog 4 jaar op de nieuwe school (staat goed bekend, lijkt erg leuk en is een stuk dichterbij!)

Vera*

Vera*

13-07-2013 om 12:48

Laatste week van de vakantie

Wij waren al wezen praten op een andere school om dochter te laten overstappen maar kozen er toch voor om haar nog op die school te laten, erg veel vertrouwen in leerkracht die haar weer zou krijgen.
Aan het einde van de vakantie kreeg ik steeds meer stress over het gezeur en gedoe op school.
Toen voor ' ons' gekozen en op de laatste dinsdag de nieuwe school gebeld, op woensdag heeft dochter kennisgemaakt met haar juffen. De maandag erna begon de school weer.

Vera*

Vera*

13-07-2013 om 12:48

Laatste week van de vakantie

Wij waren al wezen praten op een andere school om dochter te laten overstappen maar kozen er toch voor om haar nog op die school te laten, erg veel vertrouwen in leerkracht die haar weer zou krijgen.
Aan het einde van de vakantie kreeg ik steeds meer stress over het gezeur en gedoe op school.
Toen voor ' ons' gekozen en op de laatste dinsdag de nieuwe school gebeld, op woensdag heeft dochter kennisgemaakt met haar juffen. De maandag erna begon de school weer.

Alcedo atthis

Alcedo atthis

13-07-2013 om 20:57

Ook dilemma

Lastig hoor. Pas wel op dat je je niet teveel door de omgeving laat beïnvloeden. Als anderen problemen met de school hebben, betekent dit niet automatisch dat jij ook problemen gaat krijgen. Uiteindelijk gaat het om die ene leerkracht voor de klas, en de match die jouw kind daarmee heeft. En op iedere (!) school lopen leerkrachten rond die prima zijn voor jouw kind, en leerkrachten waar je minder gelukkig mee zal zijn. Ik denk dat er geen school te vinden is waar alle leerlingen en ouders helemaal tevreden zijn...
Wij zitten momenteel ook in dubio. Over de hele linie zijn wij best tevreden over school, maar komend jaar gaat kind een leerkracht krijgen waar wij iets teveel negatieve verhalen over kennen (de afgelopen jaren zijn diverse kinderen van school gegaan na problemen met deze leerkracht). De directeur kan onze zorgen niet wegnemen en laat maandag weten of hij instemt met ons dringende verzoek ons kind over te plaatsen naar de parallelklas. En zo niet... pfoe, overstappen naar een andere school? Ik vind het een hels dilemma.

anoniem

anoniem

14-07-2013 om 21:56

Het zijn veel kleine irritaties en geruchten ook...

de kwaliteit van de school is vrij redelijk voor zover we het kunnen zien; oudste zoon scoort naar verwachting hoog op de meeste onderdelen en school probeert ook wel passend werk aan te bieden (hij heeft deels een klas overgeslagen en zit in het plusklasje). Ik heb wel mijn twijfels over het niveau van spelling op school, alle kinderen hier inclusief de mijne schrijven erg slecht naar mijn idee. (groep 4 en nog fouten maken met bomen en bommen, dat soort dingen). Voor spelling staat hij echter wel ruim voldoende/goed op zijn rapport.

Volgend jaar komt hij ook in de klas bij een leerkracht waar veel slechte verhalen over rond gaan, maar goed... dáár moet je niet teveel in meegaan op zich natuurlijk. Van deze juf wordt gezegd dat ze slecht kan omgaan met moeilijke kinderen, en bij haar in de klas werden afgelopen jaar een paar keer een aantal kinderen geschorst (!). Ik wil mijn kind liever niet aan dat soort toestanden blootstellen eigenlijk, maar misschien was die klas van vorig jaar (een 6/7 klas) wel heel erg en valt het mee met de klas van mijn zoon.

En ja, de extra dingen zijn inderdaad niet het belangrijkste. Daar zitten wel een aantal kleine irritaties; dat ze veel leukere dingen doen met de themaweek, dat het schoolkoor eigenlijk heel matig zingt, dat kinderen voor het schooltoneel zelf dingen mogen verzinnen, maar groep 8 zeer melig op het podium de harlem shake staan te doen (en dat is dan de voorstelling. De oudercommissie die de viering van sint, kerst, carnaval en zomer organiseert, maar standaard foute muziek draait en kinderen voorziet van goedkoop actionspeelgoed en snoep (terwijl school moeite heeft om rond te komen, en men met verjaardagstractaties héééél erg streng is op het gebruik van zoetigheid. Een suikerloos baksel met smarties als oogjes wordt al afgekeurd als je pech hebt). Er wordt ook veel geroddeld aan het schoolhek, veel ouders waar je niet bij wilt staan omdat ze van een 'ander soort' zijn, dat soort dingen. En dus de geruchten (of roddels): afgelopen jaar zijn er 4 kinderen van school verwijderd vanwege ernstig wangedrag (3 uit een tokkie-gezin; 1 meisje met woede-uitbarstingen). Het schoolkamp dat niet doorging; waarom.... omdat de kinderen onderling niet lekker overweg konden met elkaar en daarom ouders niet wilden dat hun kind meegingen; of volgens een leerkracht omdat ouders hun kinderen teveel hun zin geven en ze niet mee hoeven van pa en ma). Een leerkracht zou een kind hebben uitgescholden waarna zij (de leerkracht) 3 weken ziek thuis is geweest.... allemaal niet echt lekker. Toen de oudste bij de kleuters zat hoorde ik dat soort dingen allemaal nog niet, maar toen had de school wel al een minder goede naam, blijkbaar (vanwege de lastige kinderen).

Van de oudste weet ik niet zo goed of hij het écht naar zijn zin heeft op school, hij is niet zo'n open boek wat dat betreft. Heeft ook niet veel vriendjes, als ik kijk naar de kinderen in de klas lijkt mij ook niet dat hij daar heel veel aansluiting heeft, maar ja. Jongste (heel ander kind ook) heeft daarentegen in groep 1/2 al met een stuk of 8 verschillende kinderen al eens afgesproken, terwijl hij pas 3 maanden op school zit. Bij hem in de klas zitten voorzover ik het nu kan overzien ook wat minder potentiële probleemgevallen dan bij de oudste (bij de oudste zitten wat kinderen uit tokkie-achtige gezinnen). Oudste heeft ook weinig kinderfeestjes; niet dat dat zo belangrijk is, maar toch. In zijn klas zijn ook wel meer kinderen die niet (veel) met anderen afspreken en zelfs die helemaal geen feestje hebben gegeven afgelopen jaar.
Ik heb besloten me verkiesbaar te stellen voor de MR en het zo een jaartje aan te zien en wat meer zicht in het beleid van de school te krijgen, en dan een besluit te nemen. Mocht oudste het in de loop van het jaar toch niet leuk meer vinden, gaan we op zoek naar een andere school. Voor de jongste zou het nu zeker niet hoeven.

Tja

Ik denk eerlijk gezegd dat je twee dingen moet scheiden: je eigen gevoel/ervaringen met de school (gesprekken bij het schoolhek, de foute muziek en traktaties door de ouderraad...) en het gevoel/de ervaring van je kind. Als je kind het aardig naar zijn zin heeft op school en de prestaties zijn goed, hij wordt niet gepest e.d., dan zou ik geloof ik de stap niet zo snel maken.
Zelf heb ik ervaring op een (zoals dat zo mooi heet) Brede School in een Krachtwijk. Kinderen van diverse pluimage, inclusief vaders die in gevangenissen zitten en moeders die de kinderen met de fles wijn in de hand opwachten. En die 'verhaal' komen halen als school iets doet wat hen niet bevalt.
En toch...
Deze school heeft een geweldig team aan leerkrachten. Want let wel: je moet stevig in je schoenen staan als je op deze school werkt. En mijn kinderen hebben op sociaal vlak ongelooflijk veel geleerd. Zonder dat het hen in hun cognitieve ontwikkeling heeft belemmerd.
Ik heb me heus wel eens zorgen gemaakt hoor en niet alles is even prachtig en leuk geweest. Maar (nogmaals): mijn kinderen hebben een hoop meer geleerd dan alleen taal en sommen.
n@nny

anoniem

anoniem

15-07-2013 om 20:46

Dankje n@nny

dat denk ik ook nog wel eens, dat de kinderen ook leren van de verschillende mensen op school. Soms ben ik best blij met de school, maar als jongetje X weer eens zijn genegenheid voor onze zoon heeft geuit door bovenop hem te gaan zitten (echt waar, X. wil graag met onze zoon spelen) vraag ik me wel eens af hoe een andere school dat soort problemen oplost. Hier heeft de juf wel 4 van zulke kinderen in de klas dus die heeft de handen er vol aan. Wat een term trouwens, een Brede School En is een Krachtwijk hetzelfde als een Prachtwijk?

Vooral als ik mijn ietwat elitaire buren weer hoor praten over de ge-wèl-di-ge montessorischool waar hun kinderen op zitten/hebben gezeten en die kinderen hoor praten met een hete aardappel in de mond, overweeg ik toch weer even minder om een overstap te maken. Die fantastische kinderen gaan er wel heel makkelijk vanuit dat iedereen gelijke kansen heeft en als je niet zo'n leuk leven hebt als zij dat toch een beetje aan jezelf ligt. (Maar dat terzijde...ik heb verder een leuk leven hoor!) Nouja, bij de alternatieven hier is ook weer wat. Lange wachtlijsten, te grote klassen (meer dan 30 en zelfs 35+ bij de kleuters!), te christelijk, vrije school trekt ons ook niet.... blijft lastig.

Kijken bij een andere school

Na de vakantie meteen een bezoekje aanvragen bij de alternatieve school. En dan je gevoel volgen.

Ik heb twee scholen bezocht toen onze zoon 4 zou worden. Ik was onder de indruk van mijn eigen gevoel. Ik wist meteen welke het moest worden.

Misschien beleef jij het ook zo sterk en is de keuze dan niet moeilijk meer.

succes

dihanne

dihanne

17-07-2013 om 09:30

Gevoel volgen

wat Dere zegt, onderschrijf ik: volg je gevoel

jij kent je kind het beste, en mag daar ook op vertrouwen

(ik heb dit bij de basisschoolkeuze niet gedurfd, veel spijt van gehad!)

Dihanne

anna van noniemen

anna van noniemen

17-07-2013 om 15:21

Anoniem

mijn verhaal is al vaker verteld, dus daar kun je naar zoeken in het archief op mijn naam. In ieder geval, dit jaar toch de knoop doorgehakt. Zoon moet sowieso naar cluster 4, vanwege zijn autisme, maar toch zijn er ook jaren geweest dat het wel goed ging met hem, bij andere leerkrachten.... Ik had vorig jaar, op het einde, mijn gevoel moeten volgen, toen bleek dat mijn kinderen wederom de juf gingen krijgen waar het goed bij fout was gegaan, maar ik ben te dom geweest, het voordeel van de twijfel gegeven.... Volgend schooljaar laat ik mijn dochter ook op een nieuwe school starten....

Gevoel

Luister goed naar je gevoel, luister naar je kind maar prik er ook door heen. Wij hebben ook voor die keus gestaan. Dochter ging sowieso naar andere school, cluster 4 (ADHD en PDD NOS.) De weg er heen was zwaar, school werkte niet mee , wilde dochter behouden maar in 1 adem werd gezegd dat ze problemen gaf. Dochter zou niet kunnen leren. Verder deed school niets.
Zoon wilde eerst niet weg, ondanks dat hij gepest werd. Wij hebben de knoop door gehakt. Waren ook voor zoon niet tevreden over school. Zijn ernstige dyslexie werd genegeerd en er werden toespelingen gemaakt dat hij niet wilde en misschien beter af was in het speciaal onderwijs (de vroegere LOM). Beide kinderen hebben afgelopen schooljaar op een nieuwe school door gebracht en beide kinderen zijn compleet veranderd! Beide kinderen vinden school leuk! beide kinderen hebben hun achterstand weg gewerkt en school van zoon herkent het beeld van niet willen niet. Zoon vind leren leuk en doet ontzettend zijn best. Bij zijn dyslexie wordt hij ondersteund. Dochter functioneert ook prima in cluster 4, dat is precies wat zij nodig heeft. Dochter is 9 gaat komend schooljaar naar groep 5 en zoon is 11 en gaat komend schooljaar naar groep 7. Beide kinderen zijn blijven op oude school in groep 3 blijven zitten, wat achteraf niet nodig had hoeven zijn.

Luister dus goed naar je gevoel!

Pham

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.