Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Mary

Mary

03-02-2014 om 09:34

Twijfel tussen 2 scholen (Voortgezet onderwijs, Groningen Zuid)

Met dochter (groep 8) heb ik een aantal scholen bezocht, er zijn twee opties overgebleven. We twijfelen tussen het Maartens College in Haren en het Montessori Junior College in Groningen Zuid.
Zijn hier mensen die deze scholen kennen?
Wat wij vonden: (dochter en ik zijn het in grote lijnen eens al zal zij het anders verwoorden)

Voordeel Maartens: internationaal georiënteerd, veel aandacht voor Engels, prettig groot gebouw, modern, sfeer leek prettig en we spraken een aantal enthousiaste leerlingen. Leuke projecten en aandacht voor "een betere wereld" (zo proberen ze de eerste Fair Tradeschool te worden). Heb vaak gehoord dat het een "kakschool" zou zijn. Moet zeggen dat me dat gevoel niet direct bekroop, maar toen ik het Montessori had bezocht, dacht ik daar iets anders over. Hier waren de docenten zeer benaderbaar, spraken mijn dochter ook aan, joviale benadering zonder popi te doen. De Montessorigedachte (en dan mn het feit dat vakken in onderlinge samenhang gegeven worden), sprak me zeer aan. Eigenlijk vond ik de hele sfeer op het Montessori zeer prettig en kwamen de docenten erg bevlogen over. Toch meer en toegankelijker dan die van het Maartens. Als je dat al kunt beoordelen in zo'n korte tijd. Groot nadeel vond ik het oude, kleine gebouw, en er waren te weinig computers beschikbaar. Dit soort dingen is op het Maartens dik in orde.
Lastig kiezen hoor!

koffiekwast

koffiekwast

04-02-2014 om 08:06

waar woon je zelf

Heb van beide scholen goede verhalen gehoord maar vooral van montessori. Wij hebben destijds op maartens gekeken maar omdat wij ten noorden van de stad wonen, vond dochter dat voor de sociale contacten minder handig. Veel ll komen vanuit Haren en zuidelijker.

Het benaderbaar zijn van leraren zou ik overigens belangrijker vinden dan het oudere gebouw. Dat is ook precies het positieve dat ik hoor van deze school. Vooral in de brugklas is het belangrijk dat je dochter zich 'thuis voelt' als dat in orde is blijft er veel meer ruimte voor leren en wennen aan de vakken en huiswerk.

Annie

Annie

10-02-2014 om 10:10

Eigen gevoel en van je kind

Heel lastig! Computers, een oud schoolgebouwtje etc.... het zegt allemaal weinig.

Onze zoon is net van Zernike af omdat hij zich er total niet happy voelde. Toch ging hij er heel bewust heen, maar het was simpelweg niet "zijn" school. Op zijn huidige school voelt hij zich als een vis in het water en waarom dat is, kan hij zelf niet eens uitleggen. Van beide scholen heb ik goeie verhalen gehoord en van beide scholen ken ik kinderen die er op zitten en het prima naar hun zin hebben. Ik zou vooral op het gevoel van je dochter af gaan, wat wil zij het liefst ? Zij is diegene die er uiteindelijk een jaar of 4/5/6 zal moeten doorbrengen ! grt. Annie

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.