Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
M.

M.

21-05-2019 om 13:01

Twijfel over schoolkeuze VO

Onze zoon van 11 gaat na de zomer naar het VO. Na veel scholen te hebben bezocht en veel te hebben gepraat kwamen we uit bij twee mogelijkheden: een lyceum met havo en vwo en een categoraal gymnasium. Wij hadden en hebben een sterke voorkeur voor het gymnasium, niet zo zeer vanwege het Grieks en Latijn, maar meer vanwege de kleinschaligheid, goede sfeer, goede docenten en het rijke culturele aanbod. Er is op die school ruimte voor eigenheid en uitzondering en wij denken dat onze zoon daar veel aansluiting zal vinden. De andere school is prima, onze oudste zit er ook op, maar verder erg 'gewoon', zonder veel extra aanbod of aandacht voor kinderen met andere leerstijlen. Daarom hebben we, wij dachten samen met hem, de keuze voor het gymnasium gemaakt. Maar nu de overgang naar het VO dichterbij komt begint hij somber en verdrietig te worden. Hij geeft aan dat hij liever naar de andere school was gegaan samen met de kinderen uit zijn klas.

Hij heeft tijdens de basisschool veel extra uitdaging moeten krijgen om zich niet te vervelen en is ook als hoogbegaafd getest. De school (en kleine openbare dorpsschool) heeft zijn best gedaan om programma's te bedenken en hem stof aan te bieden op zijn eigen niveau en hij heeft het de meeste jaren naar zijn zin gehad. Maar hij is toch anders dan de kinderen in zijn klas qua begrip, niveau en interesses. Wij zien dat hij zich inspant om vrienden met hen te blijven en aan te passen aan hun gedrag en normen. Dit lukt slechts ten dele, met teleurstellingen en gevoel van afwijzing tot gevolg. Nu wil hij in feite met deze kinderen mee naar het VO. Wij vinden dat geen goed idee, want dan baseert hij zijn keuze op wat zijn 'vriendjes' doen, die niet eens heel erg vrienden met hem zijn. Ook denken we dat hij het nieuwe en onbekende ontzettend eng vindt en dus nu in paniek allerlei redenen bedenkt om toch naar dezelfde school te gaan als de anderen.

Wat te doen? We hebben al eindeloos met hem gepraat. Dan blijft hij (nu) stug volhouden dat hij niet naar het gymnasium wil; hij is erg goed in redeneren, en laat zich niet met argumenten overtuigen. Hem zijn zin geven en hopen op het beste? We zouden het onszelf erg kwalijk nemen als dit verkeerd uitpakt in de zin dat hij zich blijft aanpassen aan klasgenootjes en niet de andere kanten van zichzelf ontwikkelt. Of toch doorzetten omdat hij naar alle waarschijnlijkheid binnen een maand nieuwe vrienden heeft die beter bij hem passen? Dan is er het risico dat het toch tegenvalt en wij hem hebben 'gedwongen' .

Zijn er ouders met vergelijkbare ervaringen en dilemma's?

Angela67

Angela67

21-05-2019 om 13:51

ik zou 'm niet de keus laten

ik zou inzetten op het feit dat jullie als ouders in moeilijke gevallen met mogelijk verstrekkende consequenties uiteindelijk beslissen. ik neem aan dat jullie zijn argumenten ook serieus hebben genomen en dan kun je het daarbij laten. Je hoeft hem niet te overtuigen, hij jullie niet.
gr Angela
ps Dit is even de zakelijke benadering m.b.t. wie er uiteindelijk het laatste woord zou moeten hebben volgens mij.
Wát dan die beslissing zou zijn is ander verhaal. maar persoonlijk zou ik ook inzetten op gymnnasium. Gewoon kansberekening: de kans dat hij daar mensen treft die ook ietwat afwijken van het gemiddelde is veel groter. Dat kan fijn uitpakken, maar ook 'neutraal'. Terwijl kansberekening op andere school minder positieve kansen oplevert volgens mij.

Wel doorzetten, niet afwachten

Zeker doorzetten.

Maar je hoeft niet te wachten tot het nieuwe schooljaar. Het zou jammer zijn om je kind de hele zomervakantie in onzekerheid te laten.

Je kunt de middelbare school bellen en vragen of hij een dagje mee mag lopen met de huidige brugklas.

Je kunt ook vragen of de school een (vervroegde) kennismaking met andere aangemelde groep 8'ers kan faciliteren (dwz of ze namen en telefoonnummers willen uitwisselen).

En je kunt je zoon voorbereiden op de officiële kennismaking aan het eind van dit schooljaar. Zodat hij van te voren bedenkt wat hij over zichzelf wil vertellen, en zodat hij op die bijeenkomst telefoonnummers uitwisselt en op let met wie hij zou willen afspreken in de zomervakantie.

Maar ik zou niet wachten op die kennismaking met de hele klas. Ik zou proberen te zorgen dat zoon een 'voorschotje' krijgt in kleiner verband. Leg het probleem gewoon aan de middelbare school voor.

Marrie

Marrie

21-05-2019 om 17:23

Hier gehad met dochter

Ze had op zeer goede gronden een school uitgekozen (o.a. ook het culturele aanbod, ook al gaat het in ons geval om vmbo-tl en de keuze tussen twee scholengemeenschappen), maar bedacht zich later toch omdat ze met vriendinnen mee wilde naar een andere school. Wij hebben haar gezegd dat er 1.000 goede redenen zijn om voor een bepaalde school te kiezen, maar vriendinnen horen daar niet bij. Vriendschappen veranderen, ze komen op een ander niveau terecht, in een andere klas, blijven zitten of verhuizen. Maar de school verandert niet. Het heeft even wat strijd gekost, maar wij hebben inderdaad de lijn aangehouden die Angela ook schetst. We willen zeker rekening houden met haar wensen, maar uiteindelijk bepalen wij.

Het heeft gelukkig heel goed uitgepakt. Ze heeft het er heerlijk, nog steeds. Vorig jaar examen vmbo gehaald en nu zit ze er in 4 havo.

De paniek herken ik van mezelf. En ik had dan nog wel de luxe dat ik met zo ongeveer mijn halve klas van de lagere school naar de middelbare school ging. Dus ik kan me goed voorstellen dat je zoon nu kiest voor de 'veiligheid' van het bekende. Maar naar mijn idee doe je hem er echt op de lange duur geen plezier mee. Maar met zo'n goedgebekte prepuber is het lastig discussiëren... Ik zou inderdaad die middelbare school even bellen. Hier is het wel gebruikelijk om voor de zomervakantie al een keer te gaan kennismaken op de nieuwe school. Bij oudste was toen zelfs de klassenindeling en de mentor bekend. Dat hielp zeker bij de overstap. Dus als de school dat niet aanbiedt is de optie van Syboor een goede. Afspreken in de vakantie zou mij dan weer wat ver gaan eerlijk gezegd.

Zus

Zus

21-05-2019 om 18:10

Doorzetten

Jullie ouders hebben nu eenmaal de levenservaring en inzicht in je zoon waardoor je de gevolgen van de keuze kunt overzien. Hij niet. Je hoeft ook niet in discussie met hem erover. Laat hem zien dat je snapt wat zijn perspectief is, maar leg ook uit hoe jullie het zien en dat je nou eenmaal beter weet hoe dit soort dingen gaan. Jullie kennen je zoon het best, waarschijnlijk beter dan hij zichzelf . En dan niet een discussie aangaan waarbij iemand zou kunnen "winnen". Voor een belangrijke keuze als dit zijn jullie argumenten doorslaggevend.
Wat betreft ervaring: onze kinderen kwamen op een school waar ook wat vriendinnen heen gingen. Na krap een week waren ze kennissen uit een ver verleden zo ongeveer en hadden ze nieuwe set vrienden. In de loop van de daaropvolgende jaren precies zo: kinderen die bij het husselen van de klassen weer bij elkaar zaten, gingen toch anders weer met elkaar om. Grappig eigenlijk, hoe dat zo verandert. Ik ben het dus helemaal met je eens: niet laten meegaan naar de school van de "vriendjes".

M.

M.

21-05-2019 om 18:58

bedankt!

Wat fijn om al jullie reacties te lezen!! Dat helpt enorm. Hij gaat inderdaad nog kennismaken, maar dat is in juli; maar dat zal zeker schelen. Ik ga kijken of ik nog eerder kan kennismaken met kinderen die uit onze regio ook naar deze school gaan.

Een van zijn beelden bij het gymnasium is dat de kinderen allemaal braaf zijn en alleen maar heel hard leren. Terwijl hij zelf behoorlijk uitgesproken is, geen blad voor de mond neemt, houdt van samen dingen doen, buiten rouwdouwen en voetballen.
Het zou helpen als hij ziet dat er allerlei soorten kinderen op de school zitten, die ook sportief, actief en outgoing zijn.

Nogmaals bedankt, nu hopen dat we de beslissing kunnen maken en hij niet nog maanden gaat mokken en somber zijn.

braaf

als ik iets niet vond van de vrienden / klasgenoten van mijn dochter op het gymnasium was dat ze braaf waren Gewoon een mooi divers stel die school, lol, hobby's en uitgaan goed wist te combineren.

Dus dat is ongeveer het laatste waar hij bang van moet zijn.

Dat uitgesproken zijn, is juist een voordeel. Daar moet volop plaats voor zijn op school en hij zal niet de enige zijn.

Dat beeld van alleen maar nerds op een gymnasium is heel hardnekkig lijkt het.

Pluk

Pluk

21-05-2019 om 21:26

Braaf

Nou, dat beeld had ik ook toen mijn oudste naar het gymnasium ging. Ik dacht: hij past daar niet. Maar hij wilde zelf per se, en het is heel anders dan ik had verwacht. Allesbehalve braaf. Iedereen voetbalt of doet een andere sport. Ze gamen, gaan uit, hartstikke leuk.

tja

Als je denkt dat een gymnasium beter voor je kind is qua intellectuele uitdaging dan een "gewoon"vwo, dan zou ik ook tegen zijn zin in doorzetten.
Als tegenbericht op een ieder dat op gymnasium ook leuke uitgaande voetballende kinderen zeggen kan ik je zeggen dat op het vwo ook hoogbegaafde kinderen met brede interesses zitten.

Pluk

Pluk

21-05-2019 om 22:07

Haha Alkes

Dat kan toch allemaal samengaan: ook hoogbegaafde kinderen met brede interesses houden soms (vaak?) van voetballen en uitgaan.

MK

MK

21-05-2019 om 22:44

wat voor gymnasium?

Ga eens op een gewone dag met hem kijken bij het gymnasium. De populatie verschilt echt per school. Bij ons is het gymnasium echt een hockeyschool, daar moet je je ook prettig bij voelen. Dure auto's, dure kleding, erg statusgevoelige kinderen (of ouders?). Op andere gymnasia lopen andere kinderen rond. Van nerds tot popi-jopi types, en ook hele normale types.

Zoals voor elke school geldt: het is niet fijn als een bepaald type mens de school domineert. En op een kleinere school is het al sneller 'een bepaald type kind' want soort zoekt soort. Dat geldt net zo goed voor sommige VMBO scholen.

Misschien dat je zoon gerustgesteld wordt als hij ziet dat er ook kinderen zoals hemzelf rondlopen.

Pluk

Zeker kan alles samengaan, maar TS wil haar kind op een gymnasium omdat ze bang is dat hij op een gewoon vwo geen gelijkgestemden tegenkomt omdat haar zoon hoogbegaafd is. Ik wilde haar geruststellen door aan te geven dat ook er ook hoogbegaafden kinderen met brede interesses naar een vwo gaan. Nu wordt gedaan alsof gymnasium de enige optie is en dat lijkt me wat lastig als je kind dat per se niet wil

MK

MK

22-05-2019 om 10:38

zeker

Hier in de buurt is de scholengemeenschap (met gymnasium) een begaafdheidsprofiel school die speciaal plekken voor HB'ers reserveert en hier ook extra begeleiding voor heeft. Het gymnasium is dat niet. HB'ers zijn er op beide scholen.

Alkes - helemaal mee eens

TS laat ecchter vooral in haar post blijken dat de scholengemeenschap waar het om gaat bij haar bekend is en ze dus juist daarom kiezen voor het gym Lijkt me een weloverwogen keuze op basis van kennis van beide scholen. Het gaat er nu nog om dat zoon de keuze begrijpt en er achter staat.

Maar natuurlijk zitten er op alle scholen allerlei leuke en minder leuke kinderen, hb - niet hb, sportief of niet. Toch kan de ene school net even wat beter bij een kind passen dan de ander. Onze net 11 jarige zat goed op het gym waar ze gewoon niet de jongste was in de brugklas en dat was fijn. Was ze naar een scholengemeenschap in de buurt gegaan dan had ze het stempel van "klas kabouter" met zich meegenomen naar de brugklas... Ze was gelukkig zelf al zeker van het feit dat ze dat niet wilde en kwam zelf met de keuze voor het alternatief. En natuurlijk zaten op die scholengemeenschap ook best veel leuke leerlingen waar ze het prima mee had kunnen vinden. Maar het risico op afbranden was voor haar gewoon te groot.

Ik denk dat dat iets is wat TS wil voorkomen.

M.

M.

22-05-2019 om 11:40

Braaf en HB

Dank opnieuw voor de behulpzame reacties! Dat de leerlingen heel divers zijn was ook mijn indruk, vandaar ons positieve gevoel. En natuurlijk zou hij ook prima naar de school met havo/vwo klassen kunnen, maar die kennen we wat beter nu, onze oudste zoon zit erop. De sfeer is over het algemeen goed, maar de populatie wel vrij homogeen 'hockey-kids met merkkleding' (oudste trekt zich daar gelukkig niet veel van aan) en er is niet veel aandacht voor kinderen die van het gemiddelde afwijken. Onze overweging is met name dat hij dan zou blijven 'hangen' in het groepje waarin hij die hem nu eigenlijk niet heel hartelijk bejegend en de kans dat hij andere type kinderen ontmoet is kleiner.

Uiteraard kan een HB kind overal tot zijn recht komen, maar ik weet toevallig van deze havo/vwo school dat ze daar niet zoveel oog voor hebben (naar aanleiding van een klasgenootje van oudste).

Heel fijn om zo verschillende ideeën en adviezen te krijgen!

M.

M.

22-05-2019 om 11:54

vraag aan MK

Hoi MK,

Mag ik vragen op welk gymnasium jij doelt? Dit gymnasium is relatief groot - 900 leerlingen als ik het goed heb. Dus hopelijk betekent dat ook dat de leerlingen veel verschillende achtergronden hebben.

Groeten!

Pluk

Pluk

22-05-2019 om 14:25

Alkes

Dan zijn we het helemaal eens👍

MK

MK

23-05-2019 om 08:07

randstad

In de randstad, in een voorgemeente van een grote stad. 600-700 leerlingen.

Met 'hockeyschool' bedoel ik als vrijwel alle jongens hockeyen. Dat is wel opvallend. Op de meeste scholen hockeyen de meisjes wel, maar slechts een paar jongens.

Triva

Triva

23-05-2019 om 09:45

bedenk

dat veel huidige cabaretiers etc ook gymnasium hebben gedaan. Arjen Lubach neemt bepaald geen blad voor de mond en ik denk dat hij dat toen ook al niet deed

Bedenk ook dat heel veel kinderen nu twijfels hebben, is normaal als je een keuze hebt moeten maken waarbij je niet goed de gevolgen kan overzien en je kunt op een bepaald moment niet meer terug.

Hij kan altijd na een jaar weer overstappen (zeg dat ook).

Tamar

Tamar

23-05-2019 om 14:11

en Arnon Grunberg ook

need I say more?

Tamar

Tamar

23-05-2019 om 14:15

gymnasium

Overigens is gymnasium een goed idee om je niet te hoeven vervelen als je HB bent, tenminste als je talen leuk vindt. Maar dat hoeft niet een zelfstandig gymnasium te zijn. Ik neem aan dat dat HB zijn niet de enige reden is dat jullie voor het gymnasium wilden kiezen. Want watdat betreft kun je net zo goed gymnsaium op een scholengemeenschap doen.

En wat anderen al zeggen: vriendschappen verwateren snel op de middelbare school. De eerste paar dagen blijf je bij je oude vrienden hangen, daarna niet meer. Maar ik snap dat hij zich dat nog niet voor kan stellen.

rutiel

rutiel

23-05-2019 om 14:55

Mening wel respecteren

Ik denk zelf dat jullie een goede keus hebben gemaakt hoor, en dat hij uiteindelijk het best zal gedijen op een gymnasium.

Waar ik zelf als ouder wel aandacht aan zou besteden is het 'gevoel' dat hij overruled is. Want in de eerste plaats is het blijkbaar niet zo duidelijk dat die keuze voor het gymnasium echt samen genomen is. Misschien heeft hij zich toch door jullie laten overtuigen? Of heeft hij in elk geval nu het gevoel dat dit zo is?? In de tweede plaats is het zo dat, ook indien hij echt zelf achter die eerste keuze stond, hij nu dus is gaan twijfelen. Ik zou dat wel serieus nemen en echt goed naar hem luisteren. Hij zit er blijkbaar erg mee.

Wellicht kunnen jullie afspreken dat jullie op een vast tijdstip (bijvoorbeeld rond de kerst) echt samen evalueren hoe het eerste half jaar gelopen is. Mocht hij dan nog steeds achter zijn keuze staan om naar de scholengemeenschap te gaan, dan zou ik dat respecteren. Hij heeft het dan echt geprobeerd. En dan geef je hem ook het gevoel dat hij gehoord wordt. Met een beetje geluk heeft hij het zo naar zijn zin op zijn nieuwe school dat deze evaluatie helemaal niet nodig is.

M.

M.

24-05-2019 om 13:01

Rutiel

Je hebt helemaal gelijk! Mijn eerste neiging was om zijn emoties volledig te volgen en te switchen... want een ongelukkig kind dat zich overruled voelt, dat wil je echt niet. Het moet geen traumatisch moment worden voor hem. Maar anderzijds, als je bijna zeker weet dat hij zich beter thuis zal voelen op het gym...

Vandaar dat ik zo benieuwd was hoe anderen hier mee om gaan/zouden gaan. Zal hij zich gehoord voelen als we zeggen dat we zijn angst begrijpen maar dat hij het toch moet proberen omdat hij zal gaan ontdekken hoeveel meer leuke kinderen er zijn?

Inderdaad hebben we al gezegd dat als hij het echt niet fijn vindt hij mag overstappen naar de scholengemeenschap.

Veel dank allemaal voor het meedenken!

Saar

Saar

26-05-2019 om 09:06

Eensgezind

Ben ik de enige dan die het erg belangrijk vindt dat een kind hierin zelf kiest? (en al helemaal bij hb)
En zeker niet vanwege een traumatisch moment oid, dat lijkt me wel meevallen.
Maar ik vind het belangrijk dat een kind regie neemt, of daar iig een start mee gaat maken op zo'n moment.
En zelf vind ik natuurlijk vriendjes niet zo'n sterk argument maar ik vind niet dat ik dat kan bepalen voor mijn kind.
Overigens heeft dochter hier (gymnasium 4) nog steeds hechte contacten met een aantal vriendinnen vanuit groep 1 bo. Los van alle nieuwe contacten die ze heeft gemaakt.

MK

MK

26-05-2019 om 10:54

eens

Nee hoor, dat vind ik ook. Onze zoon heeft zelf de keuze voor zijn school gemaakt en vriendjes waren voor hem niet van belang. Misschien ook omdat hij toch al niet zo'n sterke band met zijn klasgenoten van de basisschool had.

Onze jongste mag ook zelf kiezen. Ik verwacht dat vriendjes bij hem een grotere rol zullen spelen, aangezien hij het middelpunt van de klas en bij voetbal is. Alleen zal dat het juist bemoeilijken, want hij heeft te veel vrienden.

Aan de andere kant, snap ik dat ouders soms knopen moeten doorhakken als kind het in hun ogen niet goed kan overzien. Maar het is echt niet zo dat de enige juiste school voor een HB'er het gym is.

Angela67

Angela67

26-05-2019 om 11:00

je moet het niet 'proberen' noemen. Dat is het namelijk niet.
Het is starten op een nieuwe school. De bedoeling is daar te blijven.
Dat wij als volwassenen weten dat overstappen naar een andere school altijd een mogelijkheid is betekent niet dat dat de intentie is op dit moment.

Als hij om redenen van vriendjes na een jaar naar die andere school zou willen is de kans natuurlijk supergroot dat dat niets oplevert aan vriendschap zoals hij dat in gedachten heeft.

Ik zou het wat anders vinden als hij zelf niet kan kiezen om bijvoorbeeld 'technische' redenen, bepaald schooltype, afstand etc. Dan zou je met hem kunnen bespreken of het realistisch is om overstappen in z'n achterhoofd te houden.

Maar 'proberen' dat past niet bij dit keuzemoment vind ik.

gr Angela

Triva

Triva

26-05-2019 om 12:21

angela

Dat ligt ook aan het kind. Door te weten dat het 'proberen' is en dat hij altijd kan overstappen (na 1 jaar) maar nu niet meteen kan ook maken dat hij op een betere manier start. Als hij begint met een instelling van; "dit wordt niks, ik hoor hier niet, mijn vrienden zijn er niet en ik moet nog 6 jaar" is de kans groot dat hij juist een slechtere start maakt en de belangrijke eerste periode niet goed in stapt en daadwerkelijk geen vrienden maakt of aansluiting vindt.

Dus kijk naar je kind en probeer (!) de juiste benadering te vinden hier.

Angela67

Angela67

26-05-2019 om 12:30

triva

Ik twijfelde inderdaad of ik het zou posten met jouw andere insteek erbij. Maar juist omdat kind vooral de vrienden denkt te missen én verbaal nogal sterk is, denk ik niet dat hij zelf gelooft dat proberen een optie is. De argumentatie van de ouders is gestoeld op andere argumenten en om dan te zeggen: "probeer nieuwe vrienden te maken en als dat niet lukt kun je naar de oude school en daar heb je dan vrienden" klinkt volgens mij ook voor kind ongeloofwaardig.
But I get your point . . .
gr Angela

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.