Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Moeder

Moeder

30-11-2013 om 15:00

Twijfel

Ik had dit bericht ook al in de draad over de Democratische School gezet maar daar kwam geen enkele reactie op. Waarschijnlijk hebben mensen geen voorstelling bij een Democratische School. Maar voor mijn vraag maakt het in principe niet uit op welke school hij zit, denk ik. Waar het om gaat is hoe besluit je wat het beste is voor je kind?
De vorige school (reguliere VMBO) heeft totaal niets met de DS en willen hem naar het SVO. Zij vinden dat hij structuur en regelmaat nodig heeft. De psychologe waar ik af en toe mee overleg over zoon deelt die mening. Een vorige psychologe die helaas iets anders is gaan doen was juist heel enthousiast over de combi zoon en DS. Iedereen roept wat anders, ik kan niet altijd goed inschatten of echt het belang van het kind voorop staat of hun eigen belangen en ideeën.

Zoon heeft een moeilijke start gehad maar begint zich nu thuis te voelen op zijn nieuwe school. Schoolvakken doen wil hij absoluut niet maar daar wil ik hem wel de ruimte in geven. Op sociaal vlak is hij enorm vooruitgegaan en ik denk dat hij daar nog heel veel kan leren. En dat is iets waar hij zijn hele leven voordeel van heeft.
Vandaag viel de brief van de plaatsingscommisie in de bus dat hij naar het speciaal onderwijs mag. Dus nu ben ik zo enorm aan het twijfelen. Hoe beslis ik nou wat het beste is voor mijn kind?
Blijft hij op de DS dan is er een mogelijkheid dat hij geen diploma haalt. Aan de andere kant is dat in het SO (of regulier onderwijs) ook niet gegarandeerd.
Om allerlei redenen heeft het kind nu 4 scholen in 2 jaar gehad en de SO school zou dan de 5e worden. Dat is niet goed maar geen reden om te blijven zitten waar je zit.
Kind wil zelf graag op de DS blijven en dat is belangrijk voor mij maar als ouder moet ik het grote geheel in de gaten houden.
Maar als hij tegen zijn zin naar het SO gaat heeft dat ook geen kans van slagen.
Iemand die wil meedenken?

volhouden

Ik weet niet wat er in je andere bericht staat. Maar als het nu goed gaat op de Democratische School zou ik dat zo laten. Maar het hangt er helemaal vanaf wat de school denkt je zoon te kunnen blijven bieden.
Je zoon kan altijd op een later moment naar het speciaal voortgezet onderwijs.
Maar het is dus helemaal afhankelijk van de situatie. Wat vind jij er van en wat vind je zoon er van en wat wil de school.
En ook nog: wat het svo je zoon te bieden. Ben je al wezen kijken. Heb je gehoord hoe de school bekend staat. Heb je sleutelpersonen kunnen vragen hoe de school bekend staat.
Je hebt als het goed is contact gehad met mensen die het speciaal onderwijs kennen, kennen ze de beoogde school ook?
Als het nu goed gaat zou ik niet veranderen.

Evanlyn

Evanlyn

30-11-2013 om 18:38

iedereen zegt wat anders

Ja, dat ben ik ook wel gewend. Tot nu toe heb ik bij zoon altijd mijn eigen zin doorgedrukt (niet kleuterverlengen, niet naar SBO) en nu worstel ik met een HAVO advies terwijl het LVS VWO aangeeft. Tot nu toe heb ik altijd gelijk gehad, maar dat is nog niemand op school opgevallen. Je eigen gevoel en dat van je zoon zijn belangrijk.

Dat hij nu geen schoolvakken wil lijkt me prima, maar daar moet natuurlijk wel een keer iets aan gebeuren. Dat zou ik wel in de gaten houden.

Overigens gaat dat verhaal over "structuur" lang niet voor elk zorgenkind op. Mijn zoon is bijvoorbeeld meer gebaat bij vrijheid. Ik hoop dan ook dat hij op de middelbare school meer laat zien.

structuur

Iedereen verstaat wat anders onder het woord 'structuur'. Het is niet handig om te gebruiken.
Mijn kinderen hebben 'voorspelbaarheid'.
Consequent is ook zo'n mooi woord. Veel ouders en leerkrachten gebruiken het om aan te geven hoe ze de 'regels' handhaven, met name wanneer een kind die dan zou overtreden.
Dat is ook niet handig.
Consequent wil zeggen dat de volwassenen zeggen wat ze gaan doen en dan ook zich daaraan houden: doen wat ze zeggen te gaan doen.
Daar heeft je kind wat aan omdat elke verandering stress op kan roepen.
Bij autisme kan 'rust' ook een factor zijn. Maar dan niet gaan roepen dat ze zelf niet rustig zijn of zelf wel naar een metalfeest gaan. Wat je uit eigen keuze en eigen motivatie doet is wat anders.
Rust wil vaak zeggen dat er genoeg stilte in de klas is om te kunnen luisteren en te begrijpen. Daar kunnen ze zeker zelf ook aan bijdragen. Maar te vaak hoor ik de negatieve kant van die steekwoorden. Alsof het toch weer iets is dat een kind eigenhandig moet gaan opleveren.
En daar hebben ze juist moeite mee. Om constant gehouden te worden aan 'afspraken' die anderen over hun hoofd heen voor hen maken.

Karmijn

Karmijn

30-11-2013 om 20:11

Moeilijk hoor

Maar ik neig ook tot blijven.
Ik zeg het hier wel vaker, als het goed gaat, ga dan door. Gaat het slecht verzin wat anders.
Je zoon heeft waarschijnlijk grote behoefte aan de autonomie en de structuur die hij nu op school aantreft. (want zelf de leiding nemen/krijgen is óók een structuur. Bij mijn man werkt die uitstekend.)

Ik ben het heel erg met AnneJ eens. Structuur wordt vaak gebruikt als synoniem voor: de-volwassenen-bepalen-wat-er-gebeurt-en-hoe-dat-gebeurt-en-het-kind-moet-zwijgen-en-gehoorzamen.
Dat is natuurlijk onzin en voor veel kinderen met stoornissen juist zeer schadelijk. Onze zoon gaat met deze aanpak ODD gedrag vertonen. Hij wordt dan zoo boos, zooo opstandig.

Het gaat niet om opgelegde regels. Het gaat om duidelijkheid, voorspelbaarheid, ondubbelzinnigheid. Glashelder, dat moet je zijn. Geen verborgen motieven, geen verborgen agenda's, geen dwang, geen onverwerkte angsten (bij volwassenen). En dáár moet je consequent mee zijn.

Ik meen te begrijpen, dat je zoon een moeilijke tijd achter de rug heeft. En dat het nog maar de vraag is, of hij uberhaupt op tijd genoeg herstelt zal zijn, om met een diploma van school te gaan. Dan lijkt mij de school waar hij zich goed voelt, de beste optie.

Wil hij zelf een diploma? Lukt het hem om zo ver vooruit te kijken?
Is de democratische school een grote aanslag op je budget? (want die praktische overweging weegt natuurlijk ook mee.

Moeder

Moeder

01-12-2013 om 01:44

Advies

Dank voor jullie advies. Ik weet in mijn hart wat goed voor hem is maar de professionals (school en psycholoog) hebben me aan het twijfelen gebracht. Op het regulier onderwijs kwam hij bijna elke dag boos en gefrustreerd thuis. Dat is nooit meer voorgekomen sinds hij op de DS zit.
Het gaat inderdaad goed op de DS. Hij heeft het er naar zijn zin, valt goed in de groep en maakt een positieve ontwikkeling door.
De DS ziet het helemaal met hem zitten dus dat zit ook goed.
De indicatie voor het SVO is deze week pas gekomen dus ik verwacht binnenkort een uitnodiging. Dan wil ik in ieder geval gaan kijken en vragen tot hoe lang die indicatie geldig blijft. Gewoon voor alle veiligheid. Tot nu toe heb ik nog niet gesproken met iemand van het SVO.
De filosofie van de DS is dat een kind zelf aangeeft wat hij wanneer en op welke manier wil leren. Ook zeggen zij dat het zeker een jaar duurt om te unschoolen dus te ontwennen van het oude onderwijssysteem. Omdat hij nu al een aantal dingen heeft opgepakt op andere gebieden heb ik eigenlijk wel vertrouwen dat hij ooit de schoolvakken gaat volgen. Er wordt genoeg aangeboden en hij hoeft er maar bij te gaan zitten. Ik durf dat ook wel af te wachten. En er is uiteraard begeleiding vanuit de DS. Zij houden de ontwikkeling in de gaten en blijven dingen aanbieden. Alleen zonder dwang en dat is voor zoon precies wat hij nodig heeft. Als hij iets gaat doen zal het zijn omdat HIJ het wil en niet omdat iemand hem iets oplegt.
De uitspraak van Karmijn vind ik wel een eye opener: Structuur wordt vaak gebruikt als synoniem voor: de-volwassenen-bepalen-wat-er-gebeurt-en-hoe-dat-gebeurt-en-het-kind-moet-zwijgen-en-gehoorzamen.
Dat is precies waar zoon zijn hele schoolcarrière tegen aan gelopen is. Ik wist dat wel maar heb het nog nooit zo mooi onder woorden kunnen brengen. Mijn zoon wordt dan ook boos, gefrustreerd en opstandig. Hij en de rest van het gezin zitten in een hele moeilijke tijd en voor hem kwamen er dan ook nog al die schoolperikelen boven op. Alleen al daarom gun ik hem rust en niet weer een verandering en allerlei eisen waar hij weer aan moet voldoen terwijl hij dat niet kan. Inderdaad met allerlei afspraken die anderen voor hem maken maar waar hij op afgerekend wordt.
Een diploma, dat zou fijn zijn. Maar ook een reguliere school is daar geen garantie voor. En de filosofie van de DS is dat als een kind er behoefte aan heeft en het echt wil, hij dat diploma gewoon gaat halen. Ook dat wil ik best een kans geven.
Financieel is het gelukkig afgedekt dus dat is tenminste iets waar ik me voorlopig geen zorgen over hoef te maken.

indicatie

Als je zoon een indicatie krijgt voor het svo betekent dit dat er leerlinggebonden financiering toegekend is. Die leerlinggebonden financiering kan ook ingezet worden op een reguliere school. Daar zou je het dan met de school over kunnen hebben. Wat zouden zij nog nodig hebben om je zoon goed te kunnen begeleiden.

Moeder

Moeder

01-12-2013 om 10:32

LGF

Dat heb ik al eens gevraagd maar de DS zegt dat LGF niet op hun school ingezet kan worden. Wel jammer.

Karmijn

Karmijn

01-12-2013 om 12:57

Na je laatste post

Na je laatste post, denk ik helemaal: 'laat die jongen aub zitten waar hij zit'

Het gaat nu toch goed? Hij kan weer een beetje gaan bouwen aan zijn motivatie en zijn vertrouwen in anderen. Volgens mij is dat belangrijker dan repetities maken en een 'standaard' diploma halen. En je schrijft zelf al, er is geen enkele garantie dat hij op het svo wel een diploma zal helen.

Dalarna

Dalarna

01-12-2013 om 15:54

Moeder

"De DS ziet het helemaal met hem zitten dus dat zit ook goed."

Pas wel op voor een zogenaamde 'wc eend' constructie! Elke school die zo klein is is blij met elke leerling!

Ik zou in ieder geval met mijn kind afspreken dat ik het best een half jaar los wil laten om bij te komen van het verleden maar dat hij voor de zomervakantie iets moet laten zien. Anders zou ik hem toch weer van die school afhalen. Dus geen heel jaar laten unscholen, hij moet echt voor de zomervakantie wat laten zien en niet pas erna.

Moeder

Moeder

01-12-2013 om 18:14

Laten zitten

is ook mijn gedachte. Het gaat inderdaad goed en we zitten nergens aan vast. Mocht het ooit niet goed gaan dan zoeken we een andere school. Alleen heeft dat twee nadelen, de VSO zal dan wel verlopen zijn en hij heeft in die periode geen onderwijs gehad. Dus in dat opzicht is het wel een waagstuk.
De wc-eend constructie geldt ook voor het VMBO en het VSO. Elke school krijgt geld voor een leerling en elke school heeft belang bij een inschrijving. En geeft adviezen die op z'n minst ook in hun eigen belang zijn. De VMBO en de VSO hebben een innige samenwerking dus logisch dat de VMBO wil dat hij daar naar toe gaat.
Wat jij schrijft over iets laten zien heb ik al voor een klein deel ingevoerd. De DS geeft natuurlijk veel vrijheid maar een van de weinige eisen is dat een kind 28 uur per week aanwezig is. Zoon haalde dat in het begin bij lange niet. Soms was hij al na 2 uurtjes terug omdat hij er zijn draai niet kon vinden. Na een tijdje heb ik als eis gesteld dat hij in ieder geval de gevraagde uren haalt en daar houdt hij zich nu aan. Na de kerstvakantie ga ik er nog een eis aan vastknopen Alleen nog even bedenken welke
Dank weer voor het meedenken

Karmijn

Karmijn

01-12-2013 om 19:21

zelf vragen...

Misschien heeft hij zelf wel een idee, van een mooi leerdoel, een goede eis?
Misschien kan hij wel begrijpen dat het voor jullie eng is om hem toch wel 'los' te laten. En dat je er zo graag vertrouwen in wilt hebben. Wat gaat hij doen, ziet hij het zitten om daar een stukje in te betekenen voor jou?

Zoiets?

En wat goed van hem, dat hij zich nu aan die uren houdt. Dat is toch wel heel veel winst. Want hij doet het zelf. En hij komt niet boos terug.

wizzer

wizzer

01-12-2013 om 19:26

praktisch puntje

Heeft de democratische school een B3 erkenning (oftewel is deze school erkent als school waarop voldaan kan worden aan de leerplichtwet?). Als dat laatste niet het geval is dan zou ik toch nog maar eens goed nadenken over VSO,

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.