Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Carly

Carly

03-02-2017 om 21:15

Tweetalige basisschool

Ik ben op zoek naar ervaringen met tweetalige basisscholen (NL/Engels). Ik heb een zoon van ruim 3 waarvoor we dit overwegen. Hartelijk dank alvast!

Hier

Hier is de tweetalige school steeds meer in opmars. Eerst was het een klein schooltje maar nu zijn er al 3 kleuterklassen. De verhalen over t Engels zijn positief. Collega heeft haar kinderen op die school en vindt het erg fijn, ze krijgen echt vanaf de kleuters Engels aangeboden. Als de rest van de schoolvisie je ook aanspreekt (want dat lijkt me het belangrijkste)is het een aanwinst.

Guera

Guera

04-02-2017 om 09:47

Niveau

Ik heb hier van iemand gehoord die haar kinderen erop heeft dat het engels aangepast in aan de slechtste leerling. Zij komen net uit buitenland terug en het niveau is dus enorm laag. Er zit een mix van kinderen hier op deze school dus vraag goed na hoe ze omgaan met niveau verschil en hoe de populatie eruit ziet.

@Emma

@Emma

04-02-2017 om 09:55

Guera

De term "slechtste leerling" stuit mij als professional tegen de borst (maar ook als moeder van een kind met leerstoornissen). Maar dat terzijde.
Docenten die op een tweetalige basisschool lesgeven moet zelf beide talen vloeiend spreken. Anders heeft het allemaal weinig zin.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

04-02-2017 om 11:08

eens

Ik ben het met @emma eens. Engels aanbieden is prima, maar dan wel door iemand die het goed spreekt.
Op school van onze jongste krijgen ze ook Engels vanaf de kleuterklas en dat is soms echt tenenkrommend. Het niveau van Dora is nog beter Vanaf groep 6 krijgen ze het van een native speaker op het Digibord.

Ik vind het veel belangrijker dat op school kinderen goed Nederlands leren.

guera

guera

04-02-2017 om 15:47

@emma

Zo bedoel ik het niet. Maar stel je zit in groep 3 en hebt 2 jaar in engelstalig buitenland gewoond. Je komt in de klas bij een een kind dat dat niet heeft en dus op niveau nul start met engels. Dan sluiten ze daarop aan. Als terugkerend kind heb je daar weinig aan. M.a.w het ligt aan je ambitie en wat je wil met het engels. Deze bekende vond het engelse niveau op de tweetalige school erg tegenvallen. Dat bedoelde ik ermee te zeggen. Niet dat je het dan niet moet doen, maar stel je er ook niet teveel van voor was de boodschap (bij deze school dan dus)

rozenblad

rozenblad

04-02-2017 om 16:31

wat is tweetalig'?

Carly, wat versta je onder een tweetalige basisschool? Je ziet in deze draad de verwarring al ontstaan. Is et een gewone basisschool met veel extra Engelse les? Of vindt een deel van de les volledig in het Engels plaats (zoals op sommige middelbare scholen)?

dc

dc

04-02-2017 om 16:41

hier in engeland

Mijn kinderen zitten op een tweetalige basisschool, zij zitten in de Engelse/franse klas (er is ook Engels Duits en Engels/spaans).

Volgens mij kan het niet werken als dezelfde docent beide talen doet. Op deze school wordt frans gegeven door mensen die Frans op native level spreken, en op maandag, dinsdag en woensdagochtend hebben ze docent 1 en de rest van de week de ander. Het is geen taalles, alles wordt gewoon in de tweede taal gedaan. Rekenen krijgen ze in beide talen, maar de een doet dan optellen, terwijl de ander de tafels doet bijvoorbeeld.

Er beginnen kinderen die geen woord frans spreken (of engels in sommige gevallen), maar binnen 2 jaar begrijpen de meesten alles en beginnen ze langszaam steeds meer te praten. Mijn oudste van 10 nu heeft in zijn klas kinderen met 2 engelse ouders, die nu vloeiend frans spreken. En ze vinden het leuk. Al is het wel hard werken voor ze, maar dat vind ik geen nadeel. Er zijn maar heel weinig kinderen die het niet lukt.

Kaplablokje

Kaplablokje

04-02-2017 om 17:02

Er is een proef tweetalig basisonderwijs

Waarvoor in januari 2014 13 basisscholen in Nederland zijn geselecteerd. De leraren geven daar 30 tot 50% van de tijd les terwijl zij Engels spreken. Sinds 1 januari 2016 mogen basisscholen 15% van de lessen in een andere taal geven. Dit gebeurt bijvoorbeeld bij muziek, gym en geschiedenis.

Carly

Carly

04-02-2017 om 17:20

Toelichting

Dankjulliewel voor alle reacties. Ik weet dat tweetalig verwarrend is, vandaar wat toelichting. Het gaat om Amsterdam en het gaat niet om een school die onder de pilot valt die hierboven wordt aangehaald. 60% NL, 40% Engels, systeem is IPC (International Primary Curriculum).

Ik ben op de open dag geweest en het sprak mij erg aan. Ik kreeg alleen de indruk dat er vooral interesse was van expats en andere buitenlanders ondanks dat werd benadrukt dat het een NL school is. Dat vind ik op zich niet zo erg. Ik vraag mij gewoon af hoe tweetalig basisonderwijs bevalt. Het lijkt mij echt iets toevoegen. Ik hoor graag de ervaringen van mensen daarmee dus.

Anoniem

Anoniem

04-02-2017 om 20:34

nadeel

Ik ken kinderen die op die school, of op zo'n soortgelijke school hebben gezeten.
Het niveau van het onderwijs was prima.
En hoewel je er niet naar vraagt, realiseer je wel dat er elk jaar veel kinderen van school gaan omdat ze naar een ander land verhuizen.Dit is echt een groot nadeel ivm vriendschappen.
Bijna geen een kind blijft er z'n hele schoolperiode.
Voor mij zou dat niet opwegen tegen het voordeel van het goede niveau van het Engelse onderwijs.

dc

dc

05-02-2017 om 10:36

hier niet

Op de school van mijn kinderen blijven kinderen. Het is heel moeilijk om een plek te krijgen, dus mensen bedenken zich wel 4 keer voor ze hun kind ervan afhalen. Vorig jaar gingen van de hele school 10 kinderen weg, dat is op 14 klassen van 28.

anoniem

anoniem

05-02-2017 om 13:44

TS heeft het over een schooll waar bijna allemaal expats kinderen op zitten.
Die ouders blijven geen jaren in. Nederland.
Dan is het geen keuze om wel of niet te blijven, je laat je kind toch niet achter in Nederland?

dc

dc

06-02-2017 om 08:05

hier ook

Ongeveer 30 procent van de school denk ik, als het niet meer is. Maar ook expats kijken naar hun kinderen, hier zie ik dat velen jaren en jaren blijven. Ik woon in de buurt van Oxford trouwens, met veel expats die hier komen voor BMW, Diamond, European Space Agency, Jet Project en natuurlijk de universiteiten. Nou ja, zolang het duurt tenminste met dat stomme Brexit gedoe!

maan.

maan.

06-02-2017 om 08:54

Internationale school?

Een Engelse buurvrouw destijds wilde haar tweetalige dochter naar een internationale basisschool doen maar heeft daarvan afgezien, was teveel engels georienteerd en de kwaliteit van nederlands was ondergeschikt daaraan, omdat kind beter was in engels dan in nederlands toen toch een nederlandse school gekozen.
Ik denk dat, zeker op een basisschool, of het engels of het nederlands toch 'onder de maat' zal zijn, niet om met een tweede taal kennis te maken maar wel voor diegenen die al tweetalig zijn.
(PS zelfs op de universiteit levert een engels college nog weleens de lachstuipen op: mijn oudste had voor de opleiding ook enkele colleges online te volgen, engelstalig op een zo nederlandse steenkolenmanier... Zaten ook diverse nederlandse woorden tussen en vaak ook woord-voor-woord vertalingen.)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.