Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Twins

Twins

15-12-2013 om 15:08

tweeling in groep 8 & schooladvies.

Ik heb een tweeling in groep 8. Beide zijn het goede leerlingen, alleen de 1 iets beter dan de ander. Nu wonen we in een regio waar het schooladvies wordt gebaseerd op de Cito resultaten groep 6 t/m 8 en een NIO. We hebben de NIO uitslagen deze week binnen gekregen maar het adviesgesprek is pas in Januari.
De LVS resultaten zijn vrij stabiel sinds groep 3.
Zoon 1: LVS op alles een A. NIO=132.
Zoon 2: LVS op alles een A, alleen spelling een B. NIO=123.

Nu weten we vrijwel zeker dat Zoon 1 naar het VWO gaat. Zoon 2 echter heeft een B voor spelling. Als ik de procedure lees dan moet je echt voor alles een A hebben (?). Nu wil zoon 2 ook heel graag naar 1 bepaalde school waar zijn broer ook naar toe gaat (het Technasium). Hij wil ook niet naar de opendagen van andere scholen. Moeilijk, want we weten dus niet zeker of de school een VWO advies gaat afgeven.
Wat denken jullie? Kan hij met deze cijfers een VWO advies krijgen of moeten we ons toch orienteren op iets anders?

Annet

Annet

15-12-2013 om 15:49

Allebei vwo

Ik denk dat zoon 2 gewoon een vwo advies krijgt, behalve als de leerkracht twijfelt aan werkhouding of zoiets. Zitten daar ook verschillen tussen beide zoons?

Hier wordt niet meer gekeken naar A - E maar naar I-V. Als dat bij jullie potentiële VO ook zo is, zou je op school kunnen vragen wat dan de LVS scores zijn. Een lage A is dan een II.
De indeling van I-V is per 20% verdeeld. Bij de indeling A-E is dat niet zo. A is de eerste 25%.

Twins

Twins

15-12-2013 om 16:09

reactie.

Beide hebben ze een goede werkhouding. De heren zijn beide gemotiveerd.
Ik heb even hun rapporten bekeken en de LVS resultaten zijn als volgt:

Zoon 1: op alles een A, er naast staat een I. Op alle vakken.

Zoon 2: op alles een A, er naast staat een I. Bij spelling staat een B en ernaast een II.

Annet

Annet

15-12-2013 om 16:19

Klinkt goed

Ook prettig dat de B geen III is.
Met deze informatie lijkt mij het vwo geen probleem.

Misschien kun je op de site van het VO meer info vinden. Of bij een regionaal samenwerkingsverband.
Als je googelt op plaatsingswijzer vind je documenten waarin meer uitgelegd over de gevraagde scores in het LVS en de ruimte die de basisschool daarin heeft.

mama5

mama5

15-12-2013 om 16:31

vwo

Het zou hier een vwo advies voor beide kinderen opleveren.
Spelling is niet zo heel belangrijk voor het advies.

Bij mijn kinderen is spelling altijd hun slechtste vak geweest. Echt D's en E's. Maar op het vwo hebben ze daar niet heel veel last van. Het is voor Nederlands gewoon die paar woorden in je kop stampen.

En bij Frans, Engels en Duits extra letten op hoe woorden geschreven worden. Maar gek genoeg is dat voldoende.

Aan het begin van de eerste krijgen ze op deze vo school trouwens altijd een start dictee om kinderen die uitvallen er uit te pikken. En dat was ook voldoende voor hen. Gek he? Terwijl ze er met de lvs-cito's echt op uitvielen.

Dalarna

Dalarna

15-12-2013 om 17:37

tip

Als jouw school geen cito aanbiedt moet je dus de nioscores zien te achterhalen die nodig zijn voor die VWO. Mail desnoods jouw VWO als je het nergens kan vinden. Die scores kunnen verschillen per school maar ik zou me niet zo druk maken want de eerste school die ik vond waar ik hier wat over kon vinden was een gymnasium die kinderen toelaat met een nio van 112 en hoger: http://www.haganum.nl/Groep8/Veelgesteldevragen/tabid/370/Default.aspx
Jouw school moet naast het advies ook een objectieve uitslag meesturen, een nio of cito dus en daar zit het wel goed mee.

gesprek

Lijkt mij zo een vwo advies hoor!
En je kan altijd altijd altijd een gesprek aan gaan met die betreffende VO school. Ze willen vast graag een supergemotiveerde jongen.
Gewoon proberen als het advise lager dan vwo blijkt te zijn.
Maar ik denk dat dat raar zou zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.