Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Tweedeling door huiswerkbegeleiding

http://www.trouw.nl/tr/nl/4556/Onderwijs/article/detail/4172352/2015/10/28/Bussemaker-vreest-grotere-kloof-rijk-en-arm.dhtml

"De groeiende markt van huiswerkinstituten en privéscholen als Luzac dreigen volgens minister Jet Bussemaker de verschillen tussen kinderen van hoog- en laagopgeleiden verder te vergroten. Zij stelt onderzoek in naar het effect dat 'schaduwonderwijs' heeft op kinderen uit sterkere en zwakkere milieus. Hoe profiteren kinderen van ouders die extra willen betalen voor onderwijs? Hebben zij zo meer kans op een hoger diploma?"

Dit is wat mij betreft ook een logisch gevolg van het startkwalificatieverhaal en de noodzaak om met diploma's op de arbeidsmarkt te komen. De toegenomen concurrentie om banen. Niet alleen huiswerkinstituten en ouderlijke begeleiding maar ook Passend Onderwijs zijn steeds belangrijker.
Het zou goed zijn als school daar zelf in zou kunnen voorzien, maar dat blijft aan beide kanten voorlopig een onbereikbaar ideaal.
Maar daar ligt wel een taak voor de overheid en het onderwijs. Als je vind dat het de kloof vergroot kun je beter investeren in beter en toegankelijker onderwijs.

Angela67

Angela67

28-10-2015 om 16:04

sjonge jonge

je zou die &((%^minister toch. Nooit gehoord van hand in eigen boezem steken?
Ongelofelijk . . .
gr Angela

vlinder72

vlinder72

28-10-2015 om 16:18

Tjonge jonge jonge

Wij denken ook aan huiswerkbegeleiding maar wij proberen het nu eerst zelf. Ik erger mij vreselijk aan de Middelbare School. Onze oudste zoon is dyslectisch, jong in zijn doen en laten, chaotisch maar hij kan best goed leren.
Door zijn dyslexie heeft hij moeite met talen en soms heel veel moeite met het begrijpen van de vraag. Teveel leeswerk in een te korte tijd. Dat is wennen natuurlijk maar hij krijgt die kans niet.

Hij wordt nooit ergens mee geholpen. Wij hebben geen idee hoe het nou zit met spelling mee tellen en wanneer niet. Oefentoetsen zodat hij weet wat ze moeten doen, krijgt hij niet. Toetsen mee naar huis zodat wij kunnen zien wat hij fout doet en ervoor kunnen zorgen dat hij het de volgende keer wel goed doet, doen ze niet. Want wij zouden de toetsen kunnen kopieren. En zo hebben wij een jongen die wel kan leren maar heel veel moeite heeft met toetsen. Hij begrijpt vaak de vraagstelling niet. Hij leert zinnen in andere talen uit zijn hoofd zodat hij ze foutloos kan schrijven maar vergeet dan dat hij ze moet kunnen toepassen. Hij zit nu in de twee havo en wij denken echt aan begeleiding. Die weten veel beter wat de bedoeling is dan wij. Zij kunnen hem gerichter begeleiden.

Zo zonde want het zou niet nodig zijn als de begeleiding op school beter zou zijn. Hij staat nu op zijn talen gemiddeld een vijf een op de overige vakken bijna een 8.

Huiswerkbegeleiding soms broodnodig

Op de bs kreeg de oudste huiswerkbegeleiding als training voor naar de cito. De logopedie was al een tijd beëindigd. Na afloop van de huiswerkbegeleidingsperiode zei kind dat het zoveel aan de training had gehad. Vooral op het gebied van grammatica. Kind snapte nu veel beter wat voor fouten het op school maakte.

En vlinder,

Als het niet het leeswerk is, is het wel het moeite hebben met de juiste formulering van antwoorden.
Ook daar in huiswerkbegeleiding handig voor. Op menig vo wordt de vaardigheid voor het juist formuleren als vanzelfsprekend beschouwd..

luxe?

Ik zie ook dat in onze (rijke) regio veel huiswerkinstituten zijn.

Onze jongste (brugklasser) gaat ook twee keer per week naar een huiswerkinstituut, de oudste twee gingen daar niet heen. Maar toen zij jonger waren, werkten wij minder. En was er aan het eind van de middag vaak iemand thuis, die ze kon stimuleren om aan de slag te gaan.

Jongste zou vaak alleen thuis zijn en heeft (net als haar ouders zussen) dat zetje nodig. Daarom kiezen wij voor een huiswerk instituut. En zij krijgt daar ook alleen maar dat zetje, ga nu je huiswerk maken.

Patricia

Patricia

28-10-2015 om 19:12

Onzin

In elke maatschappij en in elke tijd zijn er tegenstellingen tussen mensen en zijn er mensen met meer geld, meer culturele bagage en een gevarieerdere opvoeding waardoor ze meer kansen en mogelijkheden in het leven hebben dan anderen. Er zal altijd een bovenlaag, een middenlaag en een onderlaag van de bevolking zijn.
Het is gewoon niet mogelijk dat alle kinderen gelijke kansen krijgen. Het gezin waarin kinderen worden geboren, bepaalt al veel aspecten van hun toekomst.
Nu zijn er natuurlijk altijd uitzonderingen. Kinderen wiens wiegje bij de Tokkies stonden, maar die door hun intelligentie en geluk, bijvoorbeeld van een leraar die hen goed op weg hielp, uit het milieu kunnen ontsnappen, maar de meeste mensen blijven een beetje in het milieu waar ze geboren zijn.
En dan hebben we in Nederland nog niet eens zo'n sterke standenmaatschappij als bijvoorbeeld Groot-Brittannie.

Als Jet Bussemaker dat wil veranderen, dan moeten we eerst van het schoolsysteem af zoals we het nu hebben. Ik kan alleen voor Amsterdam spreken, hier hebben we elitescholen waar rijke mensen hun kinderen op willen. Nu hebben we dit jaar het nieuwe roulettesysteem gehad waarmee ze geprobeerd hebben de kinderen meer te verdelen, maar daarmee zijn de scholen niet meteen veranderd. Verder zouden we afmoeten van het VMBO tot gymansium, maar meer het Amerikaanse systeem invoeren, waarbij je Engels op het hoogste niveau kan volgen en aaurdrijkskunde op een lager niveau. Dan kan een kind dat nu op het VMBO zit, maar misschien de helft van de vakken op een hoger niveau aankan, zichzelf verbeteren. Of een kind dat nu faalt op het atheneum vanwege twee vakken, toch de meeste vakken op een hoog niveau volgen en de rest op een iets lager niveau.

Maar verschillen tussen mensen zijn er en blijven er.

Moni

Moni

28-10-2015 om 19:44

In tweedeling geloof ik wel

maar niet dat het komt door huiswerkbegeleiding.
Het verschil zit in ouders die het systeem snappen en alert zijn op hoe ze hun kind kunnen/moeten helpen. En in ouders die het systeem niet snappen of er niets mee willen omdat ze overtuigd zijn dat kinderen het zelf moeten doen.
Helpen kun je ook zonder huiswerkbegeleiding en zonder dat het geld kost.

De oorzaak is niet de huiswerkbegeleiding. De oorzaak is dat scholen geen hulp geven als kinderen het niet redden.

Leen13

Leen13

28-10-2015 om 20:11 Topicstarter

column ouderbetrokkenheid: Mieke van Stigt

http://www.socialevraagstukken.nl/site/column/mieke-van-stigt-ouderbetrokkenheid-doet-groot-onrecht-aan-ouders/

"Laten we drie dingen nou eens echt duidelijk maken. Ten eerste: voor schoolprestaties van kinderen is de ondersteunende cultuur thuis veel belangrijker dan de activiteit van ouders in de school zelf. Toch gaan de meeste instructies over ouderbetrokkenheid over activiteiten in de school. Maar hoeveel ouders passen er eigenlijk in de Medezeggenschapsraad? Veel belangrijker is wat ouders thuis doen. Maar juist op dit gebied missen veel ouders voorlichting. Deze zou best door de school of zelfs door het ministerie gegeven kunnen worden. En hoe gek het ook mag klinken onder alle morele bezorgdheid om ouderbetrokkenheid: dit gebeurt dus niet. Nergens kan ik als ouder vinden hoe ik mijn kind, of nu mijn puber, het beste kan ondersteunen."

Deze vond ik zeer herkenbaar. Je kunt in plaats van de opgeleukte ouderavonden over 'drugs' en aanverwanten, beter een voorlichtingsavond organiseren over het begeleiden van je kind met schoolse zaken.
Maar goed, ouders die in de MR of de OR gaan zitten staan direct wiebelend klaar om andere ouders te gaan beleren. Met als gevolg dat er weer geen hond komt.

mirreke

mirreke

28-10-2015 om 20:58

Tuurlijk wel

Als je hard moet werken en geld hebt, koop je gewoon huiswerkbegeleiding. Als je hard moet werken, maar toch helaas te weinig verdient, kan je geen huiswerkbegeleiding kopen en het vaak ook niet zelf geven vanwege tijdgebrek. Veel kinderen leren op een hoger niveau dan hun ouders vroeger, die ouders kunnen dat niet begeleiden.

Er zijn ook genoeg kinderen die begeleiding door ouders niet toelaten.

Het zou de bedoeling van elk onderwijs moeten zijn om uit kinderen te krijgen wat er in zit, en liefst nog een beetje meer. Vakken op niveau volgen lijkt mij idd een goed streven, maar het moet niet zo zijn dat school dan niet ernaar blijft streven kinderen omhoog te tillen.

mirreke

mirreke

28-10-2015 om 20:59

Ik zit in de MR

en geloof me, ik kom vaker met dit soort vragen, maar daar wordt absoluut niet naar geluisterd en heeft geen draagvlak in de MR...

Krullevaar

Krullevaar

28-10-2015 om 21:04

niks nieuws

Die verschillen tussen sociale klassen willen sommige mensen niet zien, maar die zijn er gewoon en blijven bestaan.

Ik kreeg vroeger ook wiskundebijles en hoefde ook geen begeleiding vanuit mijn middelbare school te verwachten. Wat dat betreft is er niks veranderd.

In de huidige tijd is opleiding nog belangrijker en juist de hoog opgeleide ouders begrijpen dat en zijn bereid hierin extra te investeren. Ik denk dat het nog erger wordt: met een meerderheid die later HBO/WO opgeleid is, zal de strijd verhevigen en zal de elite haar best doen om haar kroost nog beter opgeleid te krijgen. Er moet immers onderscheid blijven, nietwaar?

mirreke

mirreke

28-10-2015 om 21:06

Scholen geven geen begeleiding als kinderen het niet redden

omdat scholen vinden dat het 'redden' een onderdeel is van op een passend niveau zitten. Als je slim genoeg bent maar niet kunt plannen, en daarom afhaakt of afzakt, redeneert de school dat het moeten kunnen plannen onderdeel is van dat niveau, en dat je dus niet geschikt bent voor dat niveau omdat je niet kunt plannen.

Bovendien is het onderwijs voor veel jongens erg zwaar, omdat het veel meer toegesneden lijkt op meisjes. Ook hiervoor heb ik zelfs tot op directieniveau aandacht gevraagd, maar er gebeurt helemaal niets. Ze zien wat er gebeurt, maar het kwartje valt niet, of het interesseert ze niet. Geen idee waarom niet. Als een school investeert in goede, strakke begeleiding, denk ik dat veel meer leerlingen nog wel eens boven niveau zouden kunnen presteren.

Mijn zoon krijgt xtra begeleiding vanwege passend onderwijs. Onderdeel daarvan is dat docenten heel duidelijk en allemaal op dezelfde wijze aangeven wat het huiswerk is en wanneer de toetsen zijn. Logisch zou je denken, maar dit gebeurt dus vaak niet. Moet je zelf maar uitvinden via het klasseboek wat nooit goed ingevuld is.

Enfin, ze komen er nu (surprise, surprise) achter dat dit voor de HELE klas gunstig uitpakt...

mirreke

mirreke

28-10-2015 om 21:08

Niks nieuws Krullevaer

Maar dat betekent toch niet dat we het dan maar klakkeloos moeten accepteren?

maria

maria

28-10-2015 om 21:10

vakken op niveau

Heel mooi, vakken op niveau, (ongelofelijk dat dat nog niet kan) maar wat mij betreft mag er nog wel meer *op niveau*.
Organisatorische vaardigheden bijv.
Hoeveel kinderen lopen daar niet volledig op vast?
Mijn neefje, vorig jaar begonnen, kreeg het echt niet voor elkaar de goede boeken mee te nemen naar school in het begin. Huiswerk, wat is dat? Hoe doe je dat?
Geen enkele hulp thuis. Met de verkeerde boeken op school en de daarbij horende kritiek doe hij vast heeft gekregen zijn achterstanden zo gecreëerd. Hij is afgestroomd.

Dochter hier is organisatorisch weer heel vaardig. Dat maakt dat ze een enorme voorsprong heeft. Voor haar zou ik meer ruimte om te laten zien wat ze zelf kan op gebied van zelfstandigheid, organisatie etc wel toejuichen. Differentiatie is er op vo nauwelijks en als het er is alleen maar sec op cognitief vlak. Terwijl er zoveel gebieden zijn waarop kinderen erg kunnen verschillen.

mirreke

mirreke

28-10-2015 om 21:28

Maria, dat is het verschil jongens/meisjes

op het vlak van planning en organisatie. Ik zie telkens weer op school. Jongens stromen af, meisjes stromen op.

Klagen op school helpt niet. School vindt van zichzelf dat er uitstekende begeleiding is op planning. Nou, het eerste jaar 1 uurtje in de week, wat eigenlijk altijd over andere dingen gaat.

Maar strak consequent plannen, huiswerk leren inschrijven, leren hoe je moet plannen, geef van school uit bijvoorbeeld een goede agenda! dat soort dingen.

Jamie

Jamie

28-10-2015 om 21:34

planning?

Als een school gewoon eens eist dat ELKE toets of so en al het huiswerk gewoon in magister komt komt elk kind echt mijlenver verder! Er is helemaal niets aan, een minuutje per lesuur is het nog niet eens.

Hier gaat het gelukkig goed. Deze week voor het eerst een so die twee dagen ervoor in magister is gezet en dat is te laat naar mijn zin maar tot nu toe is er verder nog niets fout gegaan. Zo simpel is het.

Krullevaar

Krullevaar

28-10-2015 om 21:43

vakken op niveau

Heel erg voor! Dan krijgt iedereen echt de kans om zijn/haar talenten volledig te benutten. Maar die discussie hebben wij hier ook al eerder gevoerd: de 'elite' is tegen. Op dit forum zijn ook de ouders van de huidige VWO-kinderen hier erg op tegen. Waarom? Omdat het hun positie ondermijnt.

Kennelijk willen we dit niet en willen we geen hoger niveau voor alle kinderen.

Moni

Moni

28-10-2015 om 22:30

Heb ik die discussie gemist Krullevaar?

Ik ben een hoogopgeleide ouder, volgens jou hoor ik bij de elite. Mijn vader zou in een deuk liggen als hij dat hoort (van die elite). Hij heeft alleen lagere school gedaan.
Ik ben nog nooit bezig geweest met mijn positie als 'elite-ouder'. Ik ben wel bezig geweest met mijn kinderen en probeer te zorgen dat zij een opleiding krijgen die bij hen past en hen te begeleiden als dat nodig is (zonder financiële investering).
Vakken op niveau vind ik geweldig. Voor mijn jongste zou dat betekenen dat de talen een graadje lager kunnen (binnen VWO). Voor mijn oudste had dat betekend dat de helft van de vakken heel veel graadjes hoger hadden gekund (binnen VWO).
Ik ben helemaal voor. Maar dan wel beide kanten op. Iedereen meer kansen!

Krullevaar

Krullevaar

28-10-2015 om 22:50

elite

Ik ben ook hoogopgeleide ouder (wie niet tegenwoordig zou ik bijna willen zeggen?), maar schaar mijzelf niet onder de zgn elite. Daarmee bedoel ik mensen die vooral hun eigen belang/positie veilig willen stellen en minder naar het algemene belang kijken.

Ik heb even gezocht en dit gevonden, maar volgens mij zijn er meer draadjes geweest:
http://www.ouders.nl/forum/ouders-en-school/diploma-op-maat-klinkt-als-een-prima-plan

Maar jij bedoelt vakken op niveau binnen het VWO en dat is niet wat hier bedoeld wordt. Ik bedoel die VMBO'er die toevallig uitblinkt in wiskunde ook de kans geven om wiskunde op VWO niveau te doen. Denk aan dyslecten die vanwege hun gebrek in taalvaardigheid daarom maar alles op een lager niveau moeten doen. En zo zijn er meer voorbeelden.

Denk vanuit de talenten van kinderen en niet vanuit hun beperkingen.

maria

maria

28-10-2015 om 23:03

ja, verschil meisjes jongens

Mirreke, dat geloof ik wel.
Hoe dan ook zijn er een hele hoop kinderen die flink onderuit gaan en die veel meer begeleiding mogen hebben.(of minder, zoals mijn dochter.)
Kinderen die dat thuis dan niet krijgen zijn mooi de pineut.

Hier vwo maar vakken op niveau juich ik enorm toe.

Het is verdorie ook nooit goed

Tegenwoordig verwachten zowel bo- als vo-scholen dat de ouders betrokken zijn bij het schoolwerk van de kinderen. Op de basisschool krijg je een foldertje van Squla in je handen gedrukt, op het voortgezet onderwijs staat in de eerste nieuwsbrief een linkje naar de bijlesorganisatie die warm aanbevolen wordt. Maar als je dat dan doet gaat de minister zeuren?

In het jaarverslag van Luzac lees ik dat het leerlingaantal tussen 2009 en 2015 is gedaald van 1800 tot 1000. Waar hebben we het nou helemaal over?

skik

mirreke

mirreke

29-10-2015 om 00:54

Overigens zie ik net dat het qua kosten

behoorlijk meevalt.
3 middagen studiebegeleiding van half drie tot zes uur, 90 euro per maand...

Zoonlief redt het nu nog zelf, maar stel dat hij begeleiding nodig heeft is het dus te overzien...

Is overigens alleen maar daar zitten werken, echt begeleiding wordt volgens mij wel duurder.

Dees

Dees

29-10-2015 om 09:24

heeft niets met opleiding te maken

Nou 90 euro is wel heel weinig hoor, meestal komt het neer op 300/400 euro per maand voor die 3 middagen en dat is dan ook gelijk de minimala afname.

Mijn collega heeft het ook gedaan met zijn dochters. Ivm zijn gezondheid (ernstig ziek) en het feit dat beiden werken (hij werkt alleen als het kan en dat is dan 1 a 2 uurtjes in de ochtend) hadden ze geen tijd om hun dochters zelf goed te begeleiden. Deze stap was om ze op weg te helpen met leren leren en dat gebeurde dus een half jaar intensief, en daarna nam het af, na het eerste jaar konden ze ze het zelf.

Persoonlijk heb ik het nooit nodig gehad. Mijn ouders (laag opgeleid) hebben er ook nooit energie in gestoken ook al was mijn moeder ALTIJD thuis. Als ik het nodig had gehad hadden mijn ouders het me dus ook niet willen bieden. Denk dat het daar dan ook om gaat. ALs de wil er is maakt het niet uit wat voor opleiding je als ouder hebt.

Jamie

Jamie

29-10-2015 om 09:25

Dees

Ik denk niet dat je jouw situatie moet vergelijken met de situatie nu. Vroeger deed bijna iedereen het alleen.

Verder is er vaak huiswerkbegeleiding via school, het verschilt hoe goed die is en het zal ook aan je kind liggen of het klikt maar dat kan wel goedkoper zijn. Daarnaast bieden scholen bijles aan via oudere leerlingen, dat kan vaak voor 5 euro per uur.

creabea

creabea

29-10-2015 om 12:08

toen ik op school zat ook al

toen gingen de kinderen van bemiddelde ouders na school naar een huiswerkbegeleidingsinstituut. Ik was van laagopgeleide ouders, moest alles zelf doen (ook mijn moeder was altijd thuis maar die kon mij echt niet helpen met natuurkunde of grieks). Op zich waren de kindjes die huiswerkbegeleiding kregen minder slim dan ik, maar ze slaagden uiteindelijk met betere cijfers. Best zuur.

Net als dat je veel meer kansen hebt op de arbeidsmarkt met het juiste netwerk in sommige vakgebieden; als je ouders niet hebben gestudeerd en niet bekend zijn met dat soort processen, heb je toch potentieel nadeel.

maria

maria

29-10-2015 om 13:48

ik had zelf

makkelijk vwo moeten kunnen doen.
Nu heb ik me door havo heen geworsteld.
Ik was wel een kind dat hulp kon gebruiken. Maar mijn ouders konden er niets mee. (Die vonden havo al zo geweldig)

Hopeloos op zoek

Hopeloos op zoek

29-10-2015 om 16:03

begeleiden is inmiddels mijn hoofdtaak

Laat die Jet eerst eens werk maken van passend onderwijs, dat dat naar behoefte uitgevoerd kan worden en dan pas gaan onderzoeken of huiswerkbegeleiding ongelijke kansen creëert.
Het al of niet inkopen van huiswerkbegeleiding is geen oorzaak van ongelijke kansen maar een gevolg van ongelijke kansen. Als je "gebrek" net niet in het voorgestelde hokje past moet je mee met de massa in het basisonderwijs, want alleen als je handicap precies past op het profiel om in aanmerking te komen voor hulp of begeleiding dan komt het er. In alle andere gevallen moet je maar een beetje aanmodderen en met wat mazzel heb je ouders die jou op niveau kunnen houden.
Jongste hier zit al jaren in zo'n situatie en wij helpen hem zo goed als mogelijk is. Straks voor Vo kan ik mij voorstellen dat we hulp zouden moeten inkopen.

mirreke

mirreke

29-10-2015 om 22:24

Dees, locatie?

Ik spreek niet over de randstad... misschien scheelt dat?

Overigens, andere zoon heeft om andere reden bijles, en daar betalen we 15 euro per uur. Wel heel goede juf!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.