Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Maartje

Maartje

27-01-2017 om 09:55

Twee vragen over diagnose in onderwijskundig rapport

Mijn zoon (gr 8) heeft de diagnose ass gekregen. Op school vallen zijn bijzondere kenmerken eigenlijk niet op. De diagnose is met school gedeeld, het psychologisch rapport niet.
Nu twijfel ik of ik het nodig vind dat deze diagnose aan de VO-school meegedeeld wordt. Wij vragen geen aanpassing of bijzondere behandeling. Alle extra begeleiding krijgt hij thuis of organiseer ik zelf. Groot nadeel van wel erin laten staan is dat het voor vooroordelen/gekleurde blik kan zorgen, terwijl de kale diagnose verder niets zegt over wélke bijzondere kenmerken mijn zoon dan heeft.
Liever vertel ik in het kennismakingsgesprek dat hij moeilijk schakelt, en nogal prikkelgevoelig is. Daar kunnen ze iets mee.

Twee vragen:
1. Zien jullie redenen waarom ik de diagnose juist wél in het rapport zou moeten laten staan?
2. Heb ik het recht om van de basisschool te eisen dat het eruit wordt gehaald? Ik weet dat ik recht heb op inzage, weet ook dat ik om een verbetering oid mag vragen, maar mag ik ook iets eisen?

Maartje

Maartje

28-01-2017 om 10:24

..hoop dat iemand hier toch iets over kan zeggen?

@Emma

@Emma

28-01-2017 om 10:31

Dossier

Je mag van de basisschool eisen dat ze de diagnose uit het dossier laten. Vraag of je het dossier mag inzien voordat het de school uit gaat, dan weet je zeker dat het er niet in zit. Mentoren worden op de hoogte gesteld van bijzonderheden in het dossier en de meeste mentoren weten niet goed hoe om te gaan met een diagnose. Beter is om zo snel mogelijk het gesprek aan te gaan over schakelen/prikkels. De meeste scholen en mentoren kunnen dat goed.

Maartje

Maartje

28-01-2017 om 10:38

Emma

Thnx, dus ik mag het echt eisen? Weet je misschien ook waarmee ik dan kan zwaaien? (wet, link)? Ik verwacht nl niet dat school direct meewerkt.

@Emma

@Emma

28-01-2017 om 10:52

Link

Deze heb ik net even gevonden

http://www.ouders.net/wp-content/uploads/2013/07/Vijf-vragen-over-leerlingdossier-en-privacy.pdf

Er staat expliciet dat niet ter zake doende informatie op verzoek van de ouders uit het dossier kan worden gehaald.
Zelf heb ik, in een later staduim op het vo, aan de zorgcoördinator gevraagd of de diagnose uit het dossier mocht. Dat was prima. Er staat nu in dat bij specifieke problemen (zoals dat schakelen bijvoorbeeld) informatie kan worden ingewonnen bij de ouders.

Maartje

Maartje

28-01-2017 om 16:49

ter zake doend of niet

Dat is de achilleshiel vrees ik. Als school de diagnose ter zake doend vindt, kan ik waarschijnlijk op mijn kop gaan staan, maar halen ze het er niet uit.

Ik ga het toch proberen en kijken of ik het kan laten vervangen door zo'n formulering als de jouwe.
Dank je!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.