Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Paprika

Paprika

18-05-2014 om 00:23

Twee momenten in het jaar om over te gaan

Hallo
Zijn er mensen die basisscholen kennen waar ze meerdere groepsovergangen per jaar hebben? Het staat er wat raar maar ik bedoel, dat je elk jaar in augustus en in januari kunt overgaan naar een andere groep. Ik zie in mijn school kinderen die niet groep 2 moeten overdoen, maar ook groep 3 nog niet aankunnen, voor wie instappen in januari groep 3 misschien een optie zou kunnen zijn. Of een kind die niet een jaar over moet slaan, maar wel een half jaar kan overslaan.

Het vraagt wel wat van je schoolsysteem, want zo'n kind moet dan kunnen starten in januari in groep 3 (met het begin van het leren lezen). Je hebt dan veel meer niveaus in de klas.
Ook de jaren erna zouden kinderen moeten kunnen instappen en uitstappen in januari als dat beter is voor dat kind dan in augustus.

Afijn ik weet helemaal niet hoe dat zou moeten werken, maar ik dacht misschien zijn er wel scholen die zo werken. Ik wil erachter komen welke scholen, zodat ik kan nagaan hoe zij werken (alleen al in groep 3 met de leesmethode).

Hopelijk weet iemand wat scholen die werken met dat systeem waarbij er naast het jaarlijkse moment, ook een halfjaarlijks moment is om over te gaan.

Juno

Juno

18-05-2014 om 00:27

De Violenschool in Hilversum.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

18-05-2014 om 00:43

Culemborg

In Culemborg is een school met dat systeem, ik weet de naam niet. (maar ik ken iemand die daar kinderen op heeft)

Pien

Pien

18-05-2014 om 08:13

Fasenonderwijs

Dit wordt fasenonderwijs genoemd. Als je daarop googelt kom je vast een heel aantal scholen tegen met dat systeem.

Tijgeroog

Tijgeroog

18-05-2014 om 10:13

Ja

Jan ligthart driekant in Tilburg. Misschien zijn er meer jan ligthart scholen die op die manier werken, jan ligthart scholen zijn op meerdere plaatsen in Nederland. Alleen zou ik mijn kind daar niet op willen hebben.

Maaike

Maaike

18-05-2014 om 12:10

Etten-Leur

De Toverlaars in Etten-Leur, zie voor een beschrijving van dit systeem pagina 7 en verder van
http://www.toverlaars.nl/sites/default/files/Schoolgids/Schoolgids%202013-2014%20definitieve%20versie.pdf

bibi63

bibi63

18-05-2014 om 22:14

Ik denk

Dat dit heel prettig zou zijn, ook voor overstap naar VO. Maar wel heel lastig te realiseren. Het zou in ieder geval een hoop sores over wel of niet naar groep 3 én welk niveau en wanneer naar VO voorkomen. Dan moet wel het hele systeem op z'n kop en dat zal niet zomaar gebeuren, ook niet makkelijk.
Ik weet dat in Engeland op veel scholen de kinderen tot een jaar of 14 op dezelfde school blijven. Met een jaar of 12 gaan ze dan wel naar een ander soort onderwijs, vergelijkbaar met de eerste 2 jaar VO bij ons, maar dan wel op hetzelfde terrein in een vertrouwde omgeving. Lijkt mij wel wat. De overstap hier met 11, 12 jaar is vaak té groot en te rigoureus (niet voor allen, maar voor velen, met alle gevolgen van dien). Overstap op 14 jarige leeftijd lijkt mij beter, maar goed, dat kun je niet zomaar inpassen. Het is het systeem hier wat al heel lang bestaat versus het systeem in Engeland wat al heel lang bestaat.
Maar wel stof tot nadenken.
Gr. Bibi

Sawo

Sawo

18-05-2014 om 22:33

Kaardebol

In culemborg heeft de kaardebol dit systeem. Een van mijn buren heeft daar les gegeven.

Groet
Saar

Suze

Suze

19-05-2014 om 00:47

montessori?

Ik weet er niets van, hoor, maar lukt dit ook niet op een montessorischool, waar iedereen toch op zijn, eigen niveau werkt?

dihanne

dihanne

19-05-2014 om 07:03

fasenonderwijs, oa de klimroos in Utrecht

De Klimroos in Utrecht heeft dit systeem ook

(inderdaad fasenonderwijs)

Alle ouders die ik ken met kinderen op die school, zijn er erg tevreden over.

Bij Montessori onderwijs heb ik er nooit over gehoord

Net als bij alle schoolsystemen zal de kern van de zaak wel zijn:
- lukt het de school het systeem goed neer te zetten?
- past het bij je kind (en bij jullie als ouders)?

groetjes,
Dihanne

Maaike

Maaike

19-05-2014 om 07:29

Die toverlaars

Ik weet dat die toverlaars alle kinderen toch één gewoon jaar groep 8 laten doen om zo de school af te sluiten. Als je in januari klaar bent met groep 7 geven ze je nog een half jaar van alles te doen vóór groep 8. Ze laten ook veel kinderen een half jaartje versnellen of verlangzamen tussen groep 2 en groep 7.

Hoe werkt dat dan in de praktijk?

Binnen het basisonderwijs kan je natuurlijk de leerlingen aan een jaarstofklas laten beginnen wanneer je wil, maar aan het eind van de rit houd je toch ofwel een half jaar over of je komt een half jaar tekort (wat dan ook weer leidt tot een half jaar over)? Want de vo-scholen beginnen gewoon in augustus.

Het komt er in de praktijk toch op neer dat kinderen die in januari van groep 2 naar groep 3 gaan en niet ineens een inhaalslag van een half jaar maken maar verder gewoon een jaar over een jaar doen, aan het eind van het achtste jaar pas halverwege groep 8 werken en dus in augustus beginnen aan de tweede helft van groep 8, waardoor ze in januari klaar zijn en nog een half jaar uit te zitten hebben totdat ze naar het vo kunnen, uiteindelijk toch een heel jaar zijn extra kwijt zijn? Of andersom: je stroomt één keer een half jaar sneller door en bent in januari klaar met groep 8?

In beide gevallen lijkt het me alleen handig als je die versnelde of vertraagde doorstroom twee keer doet. Een hele groep overslaan of blijven zitten kan wat veel van het goede zijn, twee keer een half jaar lijkt me dan meer opleveren.

skik

Maaike

Maaike

19-05-2014 om 12:34

skik

Skik, een voorbeeld staat boven jouw reactie. Die kinderen doen, als ze in januari groep 7 klaar zijn, nog een half jaar extra stof voor erbij. Tenminste dat heb ik begrepen. Groep 8 begint altijd in augustus, voor iedereen. Verder slaan veel kinderen na het starten begin groep 3 in januari vaak nog wel een keer een half jaartje over of ze blijven een half jaartje langer. Zo'n school kan daar makkelijker voor kiezen omdat ze niet een heel jaar in groep 2 blijven zitten maar bijvoorbeeld anderhalf jaar groep 2, een jaar groep 3 en anderhalf jaar over groep 4 doen.

Maar dat kan toch altijd, op elke school toegepast worden?

skik

Maaike

Maaike

19-05-2014 om 14:05

skik

Wat bedoel je nu? Je vindt dat elke school halfjaarsklassen moet hebben?

Maaike

Nee. Of ja. Maar je kan toch op elke school per kind bekijken wanneer het overgaat naar de volgende klas? Als het een half jaar langer de tijd nodig heeft, of juist wat sneller door de stof gaat? Soms is een hele klas overslaan een grote stap, of een heel jaar overdoen niet helemaal nodig. Ik denk (hoop) wel dat dit in de toekomst vaker gaat voorkomen, als onderdeel van adaptief onderwijs.

Als er geen vo-school is dat ook twee startmomenten heeft heeft het op zich geen zin om één keer een half jaar te versnellen of te vertragen op het basisonderwijs. Je bent niet een half jaar eerder klaar of slechts een half jaar verloren, het worden toch hele jaren. Maar hopelijk ben je die tijd dan wel nuttiger bezig geweest omdat je beter onderwijs op maat hebt gekregen.

skik

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.