Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Bregje

Bregje

13-09-2017 om 22:18

TV kijken tijdens overblijven

Vorig jaar is het continu rooster in gegaan, ze hadden allemaal een kwartier te tijd om te eten onder begeleiding van een overblijfmoeder. De eerste 7 minuten moesten ze stil zijn en daarna mochten ze praten.
Na een kwartier mochten ze buiten nog spelen.

Nu is de school (kleine school 76 leerlingen) verdeeld in 2 units, 1 unit met de onderbouw en de ander met de bovenbouw.

Unit 1 onderbouw eet nog steeds met overblijfmoeders.

Maar nu hoorde ik dat de unit van de bovenbouw niet meer met overblijfmoeders eet maar dat kwartiertje in de klas met de juf tv kijken.
Ik vind het vreemd. Er zijn overblijfmoeders, die willen allemaal wel een halfuurtje langer blijven voor de bovenbouw. De juf heeft zo zelf geen pauze.

Op school zeggen ze dat ze dit doen omdat ze anders niet stil zijn. Nu ben ik totaal geen voorstander van voor de tv eten.

Hoe is dit bij jullie op school geregeld?

Pug

Pug

14-09-2017 om 07:13

Ja, ze kijken hier het jeugdjournaal tijdens het overblijven, zegt kind.
De ouders mochten altijd 1x per jaar mee-overblijven voordat het continurooster werd ingevoerd en dat was redelijk chaotisch. Ik geloof best dat de klas rustiger is als er een deel tv kijkt.

Die tv heeft geen invloed op de hoeveelheid brood die je meekrijgt, dus ik zie het probleem niet zo.

Mari39

Mari39

14-09-2017 om 07:24

Hier

Bepaalt leraar het zelf. Soms tv, soms youtube, soms iets als buurman en buurman. Soms leest leraar voor en soms is het gezellig eten. Aan stilzijn tijdens eten (tenzij tv aan of zo) wordt niet gedaan, wel rustig zijn. Als moeder zijnde heb ik nergens problemen mee.

Mari39

Mari39

14-09-2017 om 07:26

Overigens

Eten bij ons overblijfmoeders alleen in kleuterklas mee, die hebben een half uur om te eten. Vanaf groep 3 met leraar gedurende een kwartier. Daarna zijn de overblijfactiviteiten.

Geen tv

Hier kijken ze in ieder geval geen tv tijdens het overblijven. Er mag gewoon gekletst worden, maar ze moeten wel aan hun eigen tafel zitten en schreeuwen is natuurlijk niet de bedoeling. De kleuters eten gezamenlijk in het grootste kleuterlokaal. Groep 3 eet gezamenlijk in het kleuterlokaal dat daarop aansluit, zodat de overblijf moeders beide groepen kunnen helpen. Groep 4 t/m 7 eet in de aula. Elke klas hun eigen tafel. Groep 8 in een apart lokaal. Ook bij deze groepen staan overblijfmoeders. Na het eten gaan de kleuters naar buiten bij hun speelplaats. De rest gaat voor buiten naar de speelplaats voor de grote.

Wij hebben nog geen continurooster. Als deze komt zal het misschien anders worden geregeld.

Dees

Dees

14-09-2017 om 08:29

prima

Hier is de totale pauze een half uur, bovenbouw is 15 minuten eten en 15 minuten buiten spelen, brood niet op is binnenblijven en dooreten. Bij kleuters is het volgens mij sowieso 30 minuten om te eten.

Ik hoor mijn kind ook vaak zeggen dat de tv aan gaat, prima geen problemen mee.

Bosbes

Bosbes

14-09-2017 om 12:34

niet fijn

"brood niet op is binnenblijven en dooreten" o wat zou ik daar een hekel aan hebben als kind, wat een bemoeienis van volwassenen met wat je eet!
Ik had als kind al een continurooster en mijn kinderen hadden dat ook toen ze op de basisschool zaten. Maar het was een grote school, dus de leerkrachten hadden een rooster. Eerst in de klas eten en dan naar buiten voor een half uur. Ik ging vaak een stuk het bos in. Soms vond ik het leuker buiten nog wat te eten; ook goed.

Laat die kinderen toch.

elsje78

elsje78

14-09-2017 om 13:04

maak je je daar nu werkelijk druk om?

Echt, ik verbaas me elk schooljaar meer over waar ouders zich druk om maken. Je hebt het over een paar minuten (verantwoorde) tv tijd onder het eten.
Dat je thuis niet voor de tv eet, prima, maar soms is het voor een groep van gemiddeld 25 kinderen rustiger om rustig tv te kijken tijdens het eten dan om zo te eten.
Je kan school niet vergelijken met thuis, thuis is 1 op 1 of 1 op 2, op school heb je 1 op 25.
Voor sommige leerlingen is de pauze de spannendste activiteit van de dag, die zullen blij zijn met de afleiding van een tv programma.

Als ik je een advies wil geven: pick your battles

Dees

Dees

14-09-2017 om 14:06

Bosbes

Tja ouders geven niet voor niets brood mee! Met een lege maag valt niet te leren.

Hanne.

Hanne.

14-09-2017 om 14:29

TV aan beinvloedt hoeveel je eet

In het kader van preventie overgewicht zou het goed zijn als scholen de TV uit zetten. Gedachtenloos voor de TV eten hangt nl samen met te veel eten!

https://www.volkskrant.nl/wetenschap/met-bord-op-schoot-voor-de-tv-eet-dan-met-kinderbestek~a3382226/

En aangezien de meeste scholen vinden dat ze daar een rol in hebben en de kinderen om 10 uur alleen water/fruit mee mogen zou het goed zijn als ze de instelling consequent volhouden.

Dat gezegd hebbende kan ik me overigens best voorstellen dat het fijn is om af en toe de TV aan te hebben om zo wat rust te creeren, maar standaard omdat de kinderen - onder begeleiding van de leerkracht- anders niet stil zijn?

Mag toch aannemen dat een leerkracht een klas 15 minuten stil kan krijgen/houden. Dat lukt tijdens de rekenles toch ook?

Hanne.

Hanne.

14-09-2017 om 14:31

bij ons

Bij ons (om de oorspronkelijke vraag te beantwoorden) is de afspraak dat de TV incidenteel aan mag. Niet structureel.

Kan je alleen nog iets vinden van wat er dan op TV komt. Docent van mijn kind had dokter Corrie opgezet. Heel educatief, maar kind vond het tijdens het eten toch iets minder prettig.

Kan ik me iets bij voorstellen.

Nee

Hier kijken ze tijdens het eten geen televisie. De tafels worden tegen elkaar gezet (jongere groepen) of ze eten in de aula met elkaar (oudste groepen) zodat het echt een moment is van samen eten. Er wordt geen televisie gekeken.
Na afloop gaan ze buitenspelen. Als het heel slecht weer is en ze niet buiten gaan spelen wordt er soms de mogelijkheid geboden om in een van de lokalen samen een filmpje te kijken.

braam

braam

14-09-2017 om 16:44

pauze

Hebben ze dan een kwartier stil eten en een kwartier pauze? Dan zou ik die korte pauze vervelender vinden dan het tv kijken. Ook al ben je met een continurooster vrij vroeg uit, ik vind een half uur pauze nog steeds wel het minimum (en verplicht stil zitten eten telt dan niet als pauze). Sommige kinderen hebben dat echt nodig, even echt kunnen spelen/bewegen tussendoor.

Bosbes

Bosbes

14-09-2017 om 16:52

nou Dees

Ik heb andere ideeen in mijn opvoeding. Sommige dingen heb ik meer afgedwongen dan ik soms om me heen zag (op een speelse manier - maar toch wat dwingend: alles wat we kookten proeven. En geen gezeur over eten). Maar hoeveelheden dwingen? Straffen omdat alles op moet? Dat zeker niet.
Bovendien denk ik dat een kind er zelf wel achter komt: meestal heeft hij/zij heus wel zin in wat eten. En anders heeft het een keer wat honger, leert kind vanzelf dat het meeste brood eten toch wel zinvol is om daarna even lekker buiten te spelen en dan weer te kunnen leren.
'Broodtrommel moet leeg en anders mag je niet..' staat in ieder geval ver af van hoe ik mijn kinderen heb opgevoed en gelukkig ook van de school waarop ze zaten.

Mijn kinderen zijn trouwens goede en gezonde eters.

Dees

Dees

14-09-2017 om 16:53

Braam

Tijdens het continurooster is inderdaad een kwartier pauze tenzij je van het originele scjea afwijkt (er zijn scholen met aangepast continu rooster. Er wordt op andere manieren gezorgd dat er bewogen wordt tussendoor. Tussen 2 lessen in bijvoorbeeld paar minuten dansen Enzo.

Tijgeroog

Tijgeroog

14-09-2017 om 17:21

Te veel eten door tv?

"Gedachtenloos voor de TV eten hangt nl samen met te veel eten!"

Daar ben je als ouder toch zelf bij? Dat je thuis voor de tv eindeloos chips kunt blijven eten terwijl je voor de tv hangt snap ik. Maar dat broodtrommeltje is op gegeven moment wel leeg, en als je er als ouder niet meer in stopt dan je kind nodig heeft...
Overigens is mijn ervaring juist andersom. Mijn kinderen eten maar weinig als ze gedachtenloos voor de tv hangen, zijn dan snel afgeleid. Dus eten ze maar 1 boterham, terwijl ze thuis altijd meer eten. Van overgewicht geen sprake, en ze halen na schooltijd de schade wel weer in.
En ik heb ook liever dat ze gezellig kletsend hun brood opeten, maar ik zie ook wel dat dat bij een continurooster een utopie is. Nu is er tv en beperkt toezicht tijdens het brood eten en uitgebreid toezicht tijdens het buitenspelen en sindsdien zijn de pauzes een stuk gezelliger.

Hanne.

Hanne.

14-09-2017 om 21:57

altijd even veel honger

"Daar ben je als ouder toch zelf bij? Dat je thuis voor de tv eindeloos chips kunt blijven eten terwijl je voor de tv hangt snap ik. Maar dat broodtrommeltje is op gegeven moment wel leeg, en als je er als ouder niet meer in stopt dan je kind nodig heeft..."

Helaas weet ik 's morgens om 7 uur niet of mijn kind 5 uur later honger voor 2 of 3 boterhammen heeft. En dus stop ik er standaard 3 in (met een briefje voor de overblijf dat het eten niet verplicht op hoeft). Is dat te veel dan komt die 3e wel weer retour.

Maar als de TV aan staat gaat die 3e boterham altijd op. Ook als ze eigenlijk geen trek meer hadden.

Jannie

Jannie

27-10-2017 om 00:15

tv tijdens pauze is 'educatieve tijd'

Bij ons op school wordt in een van de pauzes ook standaard tv gekeken. Ik heb hier wel last van, want dochter (ADHD)'vergeet' hierdoor regelmatig te eten, en heel de dag op en lege maag werken, is natuurlijk niet fijn.

Ze doen het omdat de kinderen dan even stil zijn, maar ok omdat ze anders officieel te weinig uren per jaar lesgeven, het moest dus van de inspectie, óf de school moest ipv tot 1400 uur tot 1415 uur open. Mijn voorkeur zou langere schooldag zijn, ik vind dat pauze pauze is, en dus per definitie geen lestijd zou moeten zijn. Even niet leren, maar ontspannen. Dochter geeft aan dat ze toch echt moet focussen op het klokhuis, want ze vertellen wel iets belangrijks, het lukt haar vaak niet tegelijk ook nog te eten.

Voor veel kinderen geen probleem, voor die van mij dus wel. Ik ben het ook eens met wat hierboven staat overigens: niet naar buiten omdat je brood is vind ik ook niet nodig. Ik et thuis ook wel eens wat minder, die ruimte heeft mijn kind ook. Als ze iig een broodje eet, ben ik tevreden.

debbie

debbie

27-10-2017 om 08:51

met tv

Bij ons op school ook vaak de tv aan wat ik liever heb dan komt mijn kind thuis met een lege broodtrommel.

Eerst was het zonder tv toen ze nog geen digi bord hadden en mochten ze kletsen kind kwam dan altijd thuis en had een halve boterham op want er werd verder niet gekeken wat een kind at.

Hier word trouwens het jeugdjournaal op gezet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.