Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Pita

Pita

16-10-2015 om 11:50

Tussenjaar, een must?

Mijn zoon zit in 6 VWO en heeft een aantal studies op het oog die hij verder aan het onderzoeken is.

Vorige week hadden we informatie-avond op school en kregen we een hoop leesvoer mee. Zo ook informatie over een tussenjaar. Daarover lezende lijkt het wel een must die je je kind niet mag onthouden.

Een aantal voordelen van een tussenjaar op rij:

- Je kind ontwikkelt een grote mate van volwassenheid, zelfvertrouwen en onafhankelijkheid.
- Studenten die een tussenjaar hebben gedaan, studeren vaak sneller af.
- studenten maken een betere studiekeuze
En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Ben benieuwd naar jullie bevindingen en motivaties (positief of negatief) over een tussenjaar.

Pita


Toch zeer persoonlijk.

Naast de voordelen toch ook de nadelen.

Als je kind weet welke vervolgopleiding het moet worden zou ik doorstromen. Bij uitloting kan je altijd nog een tussenjaar nemen. Een tussenjaar en volgend jaar worden uitgeloot betekent 2 tussenjaren.

Een tussenjaar gebruiken om te reizen is luxe, prachtig, maar kan jij/je kind zich dat veroorloven?

Gaat het om een jaar werken dan zou ik bang zijn dat kind niet meer kiest om aan een studie te beginnen, geld maakt dan gelukkig

Zelfstandigheid leer je overal, ik denk ook zeker thuis. Mijn mbo'er is zelfstandig genoeg. Werkervaring mag hij in de toekomst opdoen met bijbaan/stage.

Volwassenheid? Wat is dat? Moet je daarvoor iets meemaken in je leven?

Annet

Annet

16-10-2015 om 12:15

Hier net gestart met tussenjaar

Mijn dochter heeft vorig jaar haar diploma Gymnasium gehaald.
Zij heeft vorig schooljaar altijd uitgesproken dat ze een tussenjaar overweegt. Haar motivatie is vooral dat ze eerst de 'normale wereld' wil meemaken, na zes jaar categoraal gymnasium en voordat ze zich stort in het selectieve studentenwereldje.
Ze heeft een baan gevonden tot half juli volgend schooljaar. Ze leert daar hoe een organisatie werkt en hoe mensen werken. Ze krijgt de kans om veel te leren maar moet uiteraard ook wel eens saai werk doen. En niet te vergeten leert ze veel over zichzelf.

Is dat nodig voordat je gaat studeren? Nee, zeker geen must. Maar het was wel haar persoonlijke wens waar ze geen spijt van heeft.
Ze heeft mensen gesproken die een tussenjaar genomen hebben en ondertussen studeren. Die hebben allemaal geen spijt.

Onze voorwaarde was dat ze zich wel zou aanmelden voor een studie voor het geval ze van gedachten zou veranderen. Die aanmelding kon tot 1 september geannuleerd worden. Het was geen studie waarvoor selectie of loting gold.

Andere voorwaarde was dat ze wel wat zou gaan doen. Au pair, werken, buitenlandreis van eigen verdiend geld, allemaal goed. Maar niet thuis hangen en niets doen. Ook niet een klein baantje en verder niets doen.

In haar geval wist ze in de loop van het laatste jaar wel wat ze wilde gaan studeren. Tot nu toe is die keus hetzelfde gebleven.

Extra voordeel: ze verdient best een aardig salaris. Ze kan nu sparen voor de studie.

nee hoor

Hoi,

Als je al weet welke studie je wilt doen kun je alle genoemde doelen bij het tussenjaar, ook bereiken via je studie. Anders gezegd: mijn zoon is in zijn eerste studiejaar enorm gegroeid naar volwassenheid door zelf beslissingen te moeten nemen, op kamers te gaan, financiële zaken zelf te regelen en ga zo maar door.
Hij heeft na een jaar zijn propedeuse gehaald, en hij weet wat hij wil. Hij doet naast zijn studie ook nog van alles in de studievereniging, in de sport en in de politiek. In zijn, nu tweede jaar, mocht hij zelfs al nieuwe eerstejaars gaan begeleiden als een soort van ervaringsdeskundige/coach. Dat vond ik wel een grote uitdaging maar ook dat gaat goed, hij leert er veel van.
Natuurlijk heb je gelijk dat het studentenwereldje ook veilig is en anders dan de maatschappij. Dat los je op met een bijbaan. Je zal toch ook wat geld moeten verdienen.
Kortom: een tussenjaar moet helemaal niet als je weet wat je wil en wat bij je past. Als je dat nog niet weet, dan kan het natuurlijk best een oplossing zijn. Nichtje hier doet het wel. Die gaat een jaar snowboardles geven in Oostenrijk. Ik geef haar ook gelijk. Het is haar grote passie! Een echt idee voor een studie heeft ze nog niet. Hopelijk volgend jaar wel. Succes!

ijsvogeltje

ijsvogeltje

16-10-2015 om 13:11

een must?

Nou, ik zie het niet als persé als een must.

Maar dat neemt niet weg dat het 'tussenjaar' van mijn oudste zoon wel bijzonder leerzaam en waardevol is geweest. Hij is een jaar naar Amerika geweest, is daar naar school geweest en heeft in een gastgezin gewoond. Hij heeft dit tussenjaar overigens al iets eerder genomen, tussen klas 4 en 5 in. Een jaar buitenland (andere cultuur) kan een kind enorm veel opleveren, daar kan geen jaar Nederland tegenop. Een dergelijke invulling van een tussenjaar vind ik dus erg nuttig. Een must niet, maar een enorme luxe als je je kind dat kunt meegeven.

Een jaar studeren/school in het buitenland is natuurlijk maar 1 van de mogelijkheden om een tussenjaar te besteden. Wat zo'n jaar je oplevert, hangt denk ik erg af van de keuzes die je maakt. Het is nogal een verschil of je een jaar op een kantoor gaat werken in je eigen woonplaats of een wereldreis gaat maken.

Jaina

Jaina

16-10-2015 om 13:22

Geen must

Er zit zeker een toegevoegde waarde aan een tussenjaar maar ik zie het niet als een must. Prima als je nog niet weet wat je gaat studeren of als je een duidelijk doel voor ogen hebt wat je in die tijd gaat doen maar niet noodzakelijk. Ik sprak een paar maanden terug iemand die een basisjaar deed aan een evangelische school tussen de middelbare school en haar studie. Zij was daar heel enthousiast over wat ze leren daar echt nadenken over hun toekomst en wat ze willen studeren. Voor sommigen zal zo'n jaar van onderzoeken en algemene vorming heel behulpzaam zijn terwijl het voor andere geen enkel nut heeft. Je kan natuurlijk ook een bepaald plan hebben (reizen, werken) wat je tussen school en studie wil doen. Ook prima.
En een tussenjaar hoeft natuurlijk niet perse tussen school en studie. Het kan ook tussen studie en werk of later een keer een sabbatical opnemen.
Je merkt vanzelf aan het kind of ze plannen in die richting hebben. Ik zou het niet pushen. Ik zou het wel belangrijk vinden dat ze ook echt iets gaan doen tijdens dat tussenjaar (of dat nou werken of reizen is of een combinatie) en dat er echt een doel is.

tonny

tonny

16-10-2015 om 17:29

welnee

Helemaal geen must. Tenzij je kind geen flauw idee heeft over een vervolgstudie. Maar ook dan moet je goed nadenken over hoe je zo'n tussenjaar invult, van een jaar lang vakkenvullen leer je niet zo bijster veel extra's lijkt me.

Hier heeft geen van de vier een tussenjaar gehad. De oudste had ik dat best gegund, die werkt al sinds haar 16e, en de jongste heeft in haar studietijd een paar maanden reizen ingelast. De middelste twee zijn gewoon steeds doorgegaan, de ene was al snel fulltime aan het werk, de andere studeerde wat langer.
Een tussenjaar kost geld, net als studeren, en wat het oplevert - tja, hoe weeg je dat. In elk geval nadenken over het doel!

geen must maar kan waardevol zijn

Ongeveer de helft van dochter s vriendengroep deed een tussenjaar. De meesten hebben gewerkt en zijn met backpack op pad geweest. Dochter heeft een jaar high school in Brazilië gedaan, om zichzelf tegen te komen, een nieuwe taal te leren, zich wat meer wereldburger te voelen en nog 1 jaar school maar dan zonder de stress van examens. Het heeft haar gebracht wat ze er van hoopte. Bovendien hielp het haar enorm bij de toelating tot university college en heeft ze mede hierdoor een internship kunnen scoren in Buenos Aires volgende zomer. 3 van haar vriendinnen zijn meteen gaan studeren. 2 zijn inmiddels gestopt en aan n nieuwe studie begonnen en 1 doet alsnog een tussenjaar.

Maar als je weet wat je wil, is meteen starten met een studie net zo'n prima optie en niet iedereen is het type voor een uitwisselingsjaar in t buitenland.

Ik denk wel dat zo'n jaar buitenland een mooie manier is om uit je comfort zone te komen en vind dat wel waardevoller dan een semester buitenland op de universiteit. Bij dat laatste krijg je de cultuur beperkt mee omdat je vooral tussen andere Internationale studenten zit. Het onderdeel zijn van een lokaal gezin is 1 van de dingen die je je hele leven mee kan nemen.

tonny

tonny

16-10-2015 om 19:21

uit je comfort zone

als dat het doel is, kan aan een studie beginnen al voldoende 'uit je comfort zone' zijn.

Evelien

Evelien

16-10-2015 om 23:05

Even genieten...

Ik heb zelf na mijn universitaire studie in het buitenland gestudeerd. Zeer waardevolle ervaring, maar ondanks het feesten, was het hard werken om mijn postdoctorale diploma te halen.

Na mijn buitenlandse studie ben ik meteen serieus op mijn vakgebied aan het werk gegaan en altijd gebleven.

Terugkijkend had ik dolgraag een tussenjaar VOOR mijn universitaire studie in Nederland gehad. Om inderdaad nog meer tussen studenten/leerlingen van dat land te verkeren (meer dan als je een postdoctorale studie tussen - inderdaad - veel buitenlanders doet). En om even echt te genieten, zonder de druk diploma's te halen met een serieuze studie - lijkt me heerlijk. Daarna doe je zo'n jaar denk ik niet snel meer.

Als je dat dus voor elkaar kunt krijgen door eerst te sparen (en te werken) en dan een tijd zo in het buitenland door te brengen, dan lijkt me dat helemaal top.

Overigens was ik daar na mijn middelbare school helemaal niet aan toe, nog veel te bangig en bleu. Kwam niet in mijn hoofd op. Leek me toen doodeng om naar het buitenland te gaan .

En overigens: voor een jaartje in het buitenland kan je soms ook studiebeurzen krijgen, dus dan hoef je het niet helemaal zelf te betalen. Al zul je zelf (en je ouders) ook moeten bijdragen. En je moet het tijdig organiseren.

Kan ook later nog

Mijn dochter is direct gaan studeren, zij was van de laatste lichting die nog een basisbeurs zou krijgen voor de bachelor, met een tussenjaar had ze die verspeeld. Ze kan ook na haar studie nog een tussenjaar nemen, zeker als de kans op werk dan niet zo groot is.

Van de week was mijn 25-jarige Canadese achterichtje op bezoek. Zij heeft gestudeerd en gewerkt en heeft het afgelopen jaar door Azië en Europa getrokken. Zij heeft kunnen sparen om haar tussenjaar te kunnen bekostigen. Want niet iedereen kan een buitenlands avontuur bekostigen direct na het vo-examen.

skik

vraag over vrijwilligerswerk in het buitenland

We zijn veel te vroeg, maar nu dit draadje loopt stel ik de vraag toch maar. Zoon is in oktober jarig en heeft ook nog een klas overgeslagen. Hij zit dus nu in groep 8 en is net 10 geworden, kortom, als hij het VWO doet in 6 jaar, wat op zich te verwachten is, dan is hij 16 als hij eindexamen doet en moet hij nog 17 worden als hij in de collegebankjes zou gaan zitten.

Een tussenjaar lijkt me in principe dan ook geen gek idee. Nu zijn er ook de nodige projecten voor vrijwilligerswerk, maar sinds ik ooit het verhaal gelezen heb van een dorp in Azië waar een onderwijzer van de dorpsschool werd ontslagen omdat het lucratiever was een betalende westerse vrijwilliger in te schakelen ben ik daar een beetje huiverig voor. In het volle besef dat de zaken er over 6 jaar heel anders voor kunnen staan toch de vraag: hoe weet je dat een vrijwilligersproject in een ver buitenland ook echt goed doet?

Groeten,

Temet

Annet

Annet

17-10-2015 om 22:48

Temet, je zoon maakt weinig kans

Als je nog 16 bent, kun je in het buitenland niet als vrijwilliger werken. Voor bijna alle ervaringen moet je minimaal 18 jaar zijn.
Een uitwisselingsprogramma kan wel. Maar ik meen me te herinneren dat je dan het VWO nog niet afgerond mag hebben.
Oudste wilde eventueel wel au pair worden. Ook dan moet je 18 jaar zijn. En dat was ze nog niet na de zomervakantie.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

17-10-2015 om 23:34

Annet

"Een uitwisselingsprogramma kan wel. Maar ik meen me te herinneren dat je dan het VWO nog niet afgerond mag hebben."
Dat is in ieder geval zo bij de highschool programma's in de VS. Als je in je eigen land al 12 jaar onderwijs hebt gehad (ze rekenen daarbij 6 aar voor basisschool en 6 jaar voor VO), dan mag je niet meer naar highschool. VWO'ers die naar highschool in de VS willen, moeten dat daarom tijdens hun middelbare school tijd doen.
Wat ik ervan heb begrepen is dat deze regel specifiek voor Amerika geldt, en voor (sommige? alle?) andere landen niet.

niet alle landen met vwo mogelijk

USA is inderdaad niet mogelijk na 6 VWO en voor vrijwilligerswerk moet je meestal 18 zijn (en dat is vaak ook echt nodig vrijwilligerswerk kan een behoorlijke impact hebben als je jong bent.) Maar veel landen zijn prima mogelijk na 6 VWO , diverse landen in Zuid Amerika, Europa en bv ook Indonesie en Maleisië. In zuid amerika kan in bv in Peru, Paraguay, Mexico ook een jaar universiteit volgen. Het programma is identiek aan het highschool programma qua gastgezin en begeleiding maar je klas bevindt zich dan op de universiteit en de klasgenoten zijn dan ook wat ouder.
Voordeel van dat soort bestemmingen is ook dat het een stuk goedkoper is.Veel VWOers doen nu vaak een jaar tussen 4 en 5 VWO omdat ze dan veel keus hebben. (Ook bv Japan, Rusland en China hebben een lagere leeftijdsgrens dus dan is dat jaar voor VWOers vaak de beste optie)

Inmiddels is er ook een gymnasium in Amsterdam dat leerlingen die er goed voorstaan de gelegenheid geeft een jaar in Italie te doen na de 3e en dan de 4e in Nederland over te slaan. Ze moeten dan wel in Italië Grieks en/of Latijn doen en vakken binnen hun richting.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

18-10-2015 om 10:04

ipacari

"Inmiddels is er ook een gymnasium in Amsterdam dat leerlingen die er goed voorstaan de gelegenheid geeft een jaar in Italie te doen na de 3e en dan de 4e in Nederland over te slaan"

Is dat zo uitzonderlijk dan? Dat wist ik niet. Een klasgenoot van mijn zoon is een jaar in Engeland geweest, na de 4e. En is na de jaar ingestroomd in klas 6. Een andere schoolgenoot ook. Mijn zoon zelf had dat na zijn jaar in de VS ook mogen doen, maar heeft daar niet voor gekozen. Het betekent dat je zo'n tussenjaar toch anders moet inrichten.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

18-10-2015 om 10:07

aanvulling

Even ter verduidelijking: mijn zoon zit dus niet op de school die jij noemt. Wel op een gymnasium, maar in een andere stad.

ijsvogeltje

Het is eerder uitzondering dan regel. Veel scholen zijn zeer huiverig. 1 school in Amsterdam weigerde zelfs de aangeboden ruime beurs voor 1 leerling omdat de leerlingen dan studievertraging op zouden lopen. Ik zou die keus toch bij de leerlingen en ouders zelf neerleggen.
Gymnasia zijn wat flexibeler lijkt het. Maar zeker niet allemaal. Vriendin van dochter mocht na uitwisseling in Finland zelfs helemaal niet terug komen op school en moest n nieuwe school zoeken voor laatste 2 jaar.

Evelien

Evelien

18-10-2015 om 20:10

IJsvogeltje

Bijzonder hoor, om je kind al na de 4e VO een heel jaar in het buitenland te laten verblijven.

Ik zou het niet alleen erg dapper van kind zelf vinden, maar ook van de ouders, die hun kind een jaar moeten missen.

Had jij daar geen moeite mee?

Oudste hier overweegt wel een tussenjaar te doen, maar na 6 VWO vind ik toch al heel anders, dan na 4 VWO.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

18-10-2015 om 21:02

Evelien

Ja, het was natuurlijk best een hele stap. Hij had zelf nog wel een jaar eerder gewild, maar dat vonden wij een beetje te snel. Hij was net 14 toen hij met de 'mededeling' kwam: ik ga een jaar naar Amerika. We zijn toen naar een bijeenkomst geweest en het was hem - en ons - duidelijk: dit is echt wat voor hem. We hebben daar nooit twijfel over gehad.
Een jaar later zou niet verstandig zijn geweest; dan moet je direct na terugkomst examen doen. En na je examen kan dus niet, vandaar hij als net 16-jarige al weg ging.
Wat ik heel fijn vond, is dat hij al in het voorjaar wist waar hij naar toe ging. Dat kan ook anders; sommige horen het pas 2 weken voor vertrek. We hebben via de mail al regelmatig contact met het gezin gehad, en hij zelf natuurlijk ook. Hij had al foto's van zijn huis, zijn kamer en van school gekregen. Ook heeft hij al voor vertrek al overleg gehad over zijn vakkenpakket en over zijn sportactiviteiten. Het voelde dus al heel vertrouwd toen hij vertrok. Dat scheelt wel.
En dankzij skype kun je tegenwoordig natuurlijk heel makkelijk contact houden.

Ipacarai

Hé, da's nou leuk, ik zou nooit op het idee gekomen zijn dat er ook uitwisselingsprogramma's zijn met Indonesië en Maleisië. Mijn partner komt uit Indonesië en het gezin heeft in Maleisië gewoond, dus met beide landen is een band en in beide landen kennen we mensen. Zou nog best een idee zijn. Zelf dacht ik er ook al aan om zoon eventueel een tijdje naar tante in Jakarta te sturen - als zoon en tante dat tenminste willen hebben. Maar aan een jaar school daar had ik nooit gedacht.

Nou ja, zoals gezegd is het nog lang niet zover. En misschien krijgt zoon wel een dusdanige aanval van puberteit dat hij helemaal niks wil, niet in binnen- en niet in het buitenland. Zou ook zomaar kunnen.

Groeten,

Temet

Ja Temet

Zou fantastisch zijn voor de taal van de kinderen. Ik heb het mijn kinderen ook steeds aangeboden maar ze hebben blijkbaar toch andere interesses. Naast dat het in het Midden Oosten op dit moment ook niet zo veilig is.
Maar dat kan ook gelden voor Indonesie. Het is maar net waar je naartoe wilt.

Linda K

Linda K

18-10-2015 om 23:45

Klinkt leuk, Temet

Een tussenjaar in Indonesië/Maleisië klinkt als een goede optie, Temet. Kalenderleeftijd op zich is natuurlijk geen reden om een tussenjaar te nemen. Niet klaar zijn voor een studie of wat van de wereld willen zien, kan wel een reden zijn, of iemand nu 16 of 18 is.

Linda K

Linda K

18-10-2015 om 23:58

Waarmee ik wil zeggen

dat er ook 16-jarigen zijn die na het VO helemaal toe zijn aan studeren, of voor wie om andere redenen een tussenjaar geen logische optie is. Of een tussenjaar wenselijk is hangt volgens mij van andere factoren af dan leeftijd.

@Temet

Als je wil lezen hoe de huidige uitwisselingsscholieren hun ervaring beschrijven:

http://annelenelammers.blogspot.nl/2015_08_01_archive.html

http://merlijndieteren.blogspot.nl/2015_08_01_archive.html

Ik zie wel dat ze vol goede moed aan het blog begonnen zijn, maar nu al minder tijd hebben om het bij te houden. Maar dan heb je een idee.

ipacarai (ot)

O wat grappig, die blogs. Ik heb maar kort gekeken wegens tijdgebrek, maar ik moet zo grinniken om die blog van Merlijn, die duidelijk nog nooit in Indonesië was geweest en kennelijk ook niet was voorgelicht over zaken als een mandibak en de gewoonte om rijst bij ongeveer elke maaltijd te eten ... Later maar eens verder kijken.

Groeten,

Temet

@temet - verder ot

Het grappige is dat ze dit tijdens de voorbereidingen voor een groot deel wel te horen krijgen (ze hebben 2 voorbereidingskampen voor vertrek waar ook altijd returnees aanwezig zijn)
Maar op de een of andere manier zijn er altijd een paar die dat niet echt oppikken. We hebben ooit een Braziliaanse uitwisselingsscholiere in de buurt gehad die inderdaad wel had gehoord en
gelezen dat Nederlanders met de fiets naar school gingen, maar echt heel oprecht zei "maar dat geld toch niet voor mij???" (ze heeft extra hard fietsles gehad en fietste uiteindelijk braaf de 12 km naar school "net als de locals")

Merlijn had vast wel iets over die rijst gehoord - maar als het dan toch continu op je bord ligt wordt het op eens echt

Pita

Pita

22-10-2015 om 14:09

Besproken

Ik heb het voor het eerst besproken met zoon. Hij is er zelf nooit over begonnen, vandaar ook mijn twijfel of ik het moest aankaarten.

Hij is er duidelijk in, voor hem hoeft het niet. Hij ziet het niet zitten om eerst een jaar "iets leuks" te gaan doen om vervolgens bij terugkomst nog met zijn studie te moeten starten. Hij heeft ook een aantal studies op het oog dus het is prima zo. Een buitenlandse stage tijdens zijn studie behoort wat hem betreft wel tot de mogelijkheden.

We zullen zien. Dank voor jullie input.

Pita

Temet

Ook wij hebben een vroege leerling die op de basisschool een klas heeft overgeslagen. Wij vonden haar (op de middelbare school) wel jong en vroegen ons ook wel af of ze niet te snel een keuze voor een studie zou moeten maken. In 3 gym merkten we dat de aansluiting met klasgenoten minder werd. Wij hebben (in goed overleg met dochter en school) voor een jaar buitenland gekozen (zeg maar tussen 3 en 4 vwo). Ze was pas 14 toen ze weg ging, en het was voor ons achterblijvers erg moeilijk. Onze dochter heeft een fantastisch jaar gehad. Ze is enorm gegroeid, het was bijna jammer dat ze na dat jaar naar 4 ipv 5 VWO ging. Vorig jaar heeft ze eindexamen gedaan en dit jaar is ze met hart en ziel in het studentenleven gestapt.
Zo'n tussenjaar is geen makkelijke keuze, maar kan wel heel goed uitpakken.

liesl

liesl

23-10-2015 om 10:46

enigszins o.t. kosten van zo'n jaar

hoi
ik zou mijn dochter ook graag een jaar naar het buitenland willen laten gaan, maar ik ben erg geschrokken van de kosten. via EF ben je zo'n 15.000 euro kwijt… dat is wel erg veel geld. hoe hebben jullie dat opgelost?

Evelien

Evelien

23-10-2015 om 11:10

liesl

Wat voor jaar is dat dan trouwens?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.