Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
liora

liora

11-01-2010 om 22:34

Tot welke leeftijd mee de klas in

Hoi allen,

Mijn zoon zit nu in groep 3, volgend jaar groep 4. Nu ben ik eigenlijk van plan om vanaf groep 4 niet meer elke ochtend met hem mee de klas in te gaan, gewoon om mezelf wat tijd te besparen. Ik denk eraan om dan bijvoorbeeld nog 2 ochtenden per week mee de klas in te gaan of zo.

Hoe doen of deden jullie dat? Tot welke leeftijd 's ochtends mee de klas in?

Liora

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
*bella*

*bella*

11-01-2010 om 22:37

Zo lang als ze willen?

Net zoals het uitkomt. Zoon in groep 5 vindt het nog erg belangrijk, dus probeer ik het zo veel mogelijk. Maar het lukt niet iedere dag. En dochter in groep 3 maakt het niet zoveel uit, daar ben ik dan ook makkelijker in. Die wilde in groep 1 al alleen naar school. (kon toen niet, best gevaarlijke weg)

Nasha 1st

Nasha 1st

11-01-2010 om 22:44

Hier

mag je officieel vanaf groep 3 niet meer mee naar binnen, moeten ze zelf. Ongeveer de helft van de ouders houdt zich er niet aan....ik ga alleen naar binnen als ik juf wat wil zeggen....

Kaaskopje

Kaaskopje

12-01-2010 om 01:29

Vanaf groep 3

Bij ons was het beleid dat je tot en met groep 2 mee mocht en bij aanvang van groep 3 ook nog een keertje, maar daarna was het niet langer de bedoeling.
Mijn persoonlijke mening is dat ik ook niet zo goed begrijp waarom je een paar keer per week mee de klas in zou moeten. Bij kleuters, nou ja vooruit, dat is schattig en leuk, maar oudere kinderen snappen toch wel dat dat een keer afgelopen moet zijn? Het lijkt me erg onrustig voor de klas en de onderwijzer als er steeds ouders meekomen.

Bastet

Bastet

12-01-2010 om 07:30

Elke klas

Hier mag je in principe elke klas in,elke ochtend,geen probleem.Onrustig is het niet,want als de les begint zijn de ouders al weg,hoor.
Groetjes,bastet

ayla

ayla

12-01-2010 om 08:49

Hier

mag je al niet meer mee vanaf groep 2 Tot de herfstvakantie wel, daarna komt er een brief waarin alle ouders vriendelijk worden verzocht om buiten afscheid te nemen. Ik vind het wel jammer, je mist het contact met de juf, je ziet de kunstwerken die de kinderen hebben gemaakt niet meteen. Vaak komt dochter thuis met verhalen over dingen die ze gemaakt hebben maar ik mag niet mee om het te zien. Vooral bij de kleuters is dat jammer

ishtar

ishtar

12-01-2010 om 09:35

Hier

3 heel verschillende kinderen: jongste, 5 groep 2 stuurt me regelmatig voor de deur weg: ga maar, ik kan het wel alleen (ja maar mama vindt het wel gezellig....)
middelste 8, groep 5 red ik het vaak niet bij om langs te komen, maar die vindt het wel heel fijn als ik wel kom. Oudste, 10 met beperking, groep 6 moet het eigenlijk nog bij. Hij wil het ook graag en op deze school mag het ook gewoon, als je maar om half 9 weg bent (maar voor oudste maken ze gelukkig een uitzondering, want we hebben ook soms even nodig om hem de klas in te krijgen)
En ondanks dat deze school 2,5 keer zo groot is als vorige school, en het bij deze school wel mag, brengen in de klas, en vorige school dat maar tm groep 3 tot aan de herfstvakantie 'goed vond' is deze school na half 9 veel rustiger dan vorige school.

Guinevere

Guinevere

12-01-2010 om 12:18

Geeft hij zelf wel aan

Je zoon zal vermoedelijk zelf wel aangeven wanneer hij het niet meer leuk vindt als je mee de klas in gaat. Om dan vooraf te zeggen "2 keer per week" lijkt me een beetje maf, zeg je dan op woensdag tegen hem: "Nee, ik ga niet mee, want ik ben maandag en dinsdag al in je klas geweest."?
Hier mag je gewoon in alle groepen de klas in lopen. Je ziet dan tenminste iets van de sfeer in de klas, ziet de juffen even en kunt zien waar ze mee bezig zijn. Zolang mijn zoon het prima vindt loop ik dus elke morgen een paar meter de klas in.

Jvo

Jvo

12-01-2010 om 12:21

Hier

Hier is het heel gebruikelijk om zelfs bij je 8e-groeper nog even mee de klas in te gaan (hoewel er ook kinderen zijn die alleen naar school gaan). Mijn oudste zit in groep 7, en bij hem kom ik nog dagelijks in de klas. Als man thuis is gaan we allebei even bij hem langs. Daarmee zijn we zeker niet de enigen.

Ik geloof niet dat er veel kinderen zijn die bij het hek al worden uitgezwaaid, maar dat is duidelijk erg school-afhankelijk.

Sera

Sera

12-01-2010 om 12:35

Het mag wel

Op de scholen van mijn oudste kinderen is hier geen regel over. Je mag dus tm groep 8 mee de klas in. Ik weet niet hoeveel ouders dat doen want ik ga eigenlijk nooit mee de klas in. Ik heb ook nog een kind op een andere school en die school begint op hetzelfde tijdstip. Ik zit dus eerst de twee oudsten af voor het schoolplein en rij dan door naar de school van mijn dochter. Dat is maar een paar minuten verder rijden dus geen probleem wat tijd betreft maar ik kan dan natuurlijk niet mee met de oudsten omdat ik meestal toch wat aan de latere kant ben.

Ik ga een paar keer per jaar met de oudsten mee die nu in groep 7 en groep 4 zitten. Dat is alleen als ik wat belangrijks te zeggen heb tegen de leerkracht of als de oudsten mij iets willen laten zien op school. Dat laatste doen we ook wel aan het eind van de dag. Dan is het wat rustiger en heb ik meer tijd dus als ze me dan de kerstboom of knutselwerkjes willen laten zien dan vind ik dat handiger om het na school te doen dan voor school.

Met mijn dochter in groep 1 ga ik wel mee de school in. Soms loop ik met haar mee de klas in en soms zet ik haar bij de drempel van de klas af. Ik weet niet of deze school daar eigenlijk regels voor heeft. Bij groep 1 en 2 gaan veel ouders wel mee de klas in.

Het maakt mij ook niet zoveel uit of ik mee ga de klas in of niet. Ik ben het ook niet gewend van vroeger. Ik liep zelf vanaf dag 1 alleen naar school.

Nu bij mijn jongste dochter vind ik het wel fijn dat ik haar even kan helpen met haar jas en tas en zo. Bovendien vertelt ze minder over school dan de oudste twee dus ik kan op deze manier toch haar klasgenootjes zien en welke werkjes ze heeft gemaakt de afgelopen dagen.

Hier

Alleen groep 1 en 2 worden naar binnen gebracht. De andere groepen spelen op het plein tot de bel gaat. De meeste ouders zijn dan al lang weg. Of de kinderen zijn sowieso alleen gekomen. En ze gaan dan om de beurt per klas naar binnen.
Ik zou echt niet weten wat ik elke dag in de klas moet doen. Als er iets bijzonders is meld ik me natuurlijk wel bij juf, maar dat is maar zelden.
Je mag hier dus best even naar binnen, maar dan wel voor de bel gaat. Maar ik zie vanaf groep 3 zelden ouders voor schooltijd binnen. Bij vragen aan de juf of meester heeft het de voorkeur om dat na schooltijd te doen,omdat er dan veel meer tijd is.

Tango

Tango

12-01-2010 om 12:49

Schoolafhankelijk

Hier is het (naar jullie mening waarschijnlijk zeer strenge) beleid dat de kinderen vanaf groep 1 al zelfstandig naar binnen gaan. In het begin, als ze net op school zitten mag je mee om wat te helpen, maar in de praktijk zie je dat ze het heel snel zelf kunnen. Ik kan me dus niet voorstellen dat ik bij Tangodochter (groep 5) nog mee zou gaan. Boodschappen geef je door aan de juf die bij de ingang de kinderen een hand geeft. Heeeeel soms loop ik mee naar de eigen juf, als er echt iets heel belangrijks is. Na schooltijd mag je altijd binnenlopen om werkjes e.d. te bekijken.
Ik vind het een prima manier, veel rustiger voor de kinderen en de juffen.

Nely

Nely

12-01-2010 om 13:24

Zelden

ik kom niet meer elke dag op school, meestal ben ik er zo'n 2 of 3 keer per week om onze zoon (groep 7) op te halen maar dan sta ik vlakbij de ingang van de school of buiten. Heel soms kom ik in de klas, dan kijk ik even welke toetsen er wanneer zijn.

Als ik kom helpen met handwerken dan ben ik uiteraard wel in het lokaal aanwezig maar dat is niet zo vaak meer in de bovenbouwgroepen.

Vanaf groep 3

gaan de kinderen zelf de school in nadat de eerste bel is gegaan. Ze staan in een groepje (moet eigenlijk een rij voorstellen) op een bepaalde plaats op het plein en worden door de leerkracht opgehaald. De eerste 2 a 3 weken mag je als ouder mee naar binnen, daarna liever niet meer of er moet iets speciaals te melden zijn.

Marjoleine64

Marjoleine64

14-01-2010 om 23:09

Alleen bij de kleuters mee de klas in

Bij de oudste kleuters wordt vanaf de kerstvakantie gevraagd of je in de gang afscheid wilt nemen. Dus wel in het gebouw, helpen jas ophangen etc, maar niet meer mee de klas in. Dit ter voorbereiding op groep 3 waar ouders niet meer mee naar binnen gaan maar de kinderen tot de bel buiten spelen. Af en toe is er dan nog in groep 3 en 4 een inloop voor ouders, waar de ouders wel een kwartiertje mee mogen en kunnen zien hoe de kinderen de dag beginnen met hun 'inlooptaakjes'.
Marjoleine

JanetEE

JanetEE

22-01-2010 om 13:59

Kinderopvang

In Italie mocht in bij de kinderopvang en de scuala materna (3-5) al niet meer mee naar binnen. Was wel even wennen in Nederland.

Bibi72

Bibi72

22-01-2010 om 21:29

Hier

Hier mogen de ouders in groep 1 en 2 elke ochtend mee de klas in, in groep 3 1x per week, in groep 4 1x per maand. In de hogere groepen mag je in principe niet meer mee. Ik loop alleen af en toe nog mee als ik iets aan de leerkracht wil doorgeven.

Bij mijn zoon op school

Mag je alleen de klas in bij groep 1-2. Ik vind dat wel jammer, maar ook wel begrijpelijk. En alas er iets is, loop ik wel even mee. Om 12:00 uur is ze altijd bij de voordeur te vinden, waar de grote garderobe is en alle kinderen van groep 3 t/m 8 hun jas hebben hangen (vond ik eerst he-le-maal niks, maar het valt wel mee, groep 3 zit in zo'n rustig hoekje, waar de juf dan ook is). Daar kan ik haar dus ook aanschieten.
Verder hebben ze inloopmiddagen, op bepaalde data kun je van 15:30 - 16:00 even in de klas werk komen bekijken, dat is voor de kinderen erg speciaal, omdat ze dan alle werkboekjes en zo op hun tafel hebben liggen.
Toch ben ik blij dat op mijn eigen school de ouders nog wel de klas in mogen komen. Tot in groep 8 mag het. Er wordt in de hogere groepen natuurlijk minder gebruik van gemaakt, maar ik ben wel blij dat het mag, ook al moet je soms gezellige ouders de deur uitpraten

kaatje43

kaatje43

24-01-2010 om 14:01

Gelukkig

mag je bij ons op school t/m groep 8 mee de klas in. Ik vind dit het contact met de leerkracht alleen maar ten goede komt. Ik snap ook niet dat het op sommige scholen alleen maar bij de kleuters mag. Om half negen is het gewoon wegwezen.

Annet

Annet

24-01-2010 om 22:11

Uitleg voor kaatje43

Onze school is te klein om alle ouders naar binnen te laten gaan. Het is een erg oud gebouw met heel onpraktische gangen met te weinig ruimte. Daarom mogen alleen de ouders van kleuters mee naar binnen.
Contact met de leerkracht is juist heel makkelijk. De leerkrachten van groep 3-8 (6 personen) lopen allemaal buiten tussen 8.15 uur en 8.25 (als de bel gaat). Heel makkelijk aanspreekbaar dus.
Na school kun je binnenlopen als je iets wilt vragen, hoewel de meeste leerkrachten dan ook mee naar buiten lopen met de leerlingen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.