Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tango

Tango

28-08-2015 om 15:48

Topografie-vraag

Zoon kreeg vandaag voor het eerst topografie mee. Een kaart van Overijssel waar hij diverse plaatsen en rivieren moet leren. Is dit nou de logische volgorde tegenwoordig? Maar ergens in Nederland met een provincie beginnen? Mij lijkt het logischer te beginnen met de provincies en hoofdsteden.
En heeft iemand nog tips om topo te leren op de computer? Ik kreeg als tip Brujon.com maar die kaarten zien er zo anders uit dat zoon daar w.s. van in de war gaat raken. Bij andere programma's zie ik weer geen mogelijkheden om zelf de plaatsen in te voeren die hij moet leren.

esther

esther

28-08-2015 om 16:04

dat hangt er van af

Als je in Overijssel woont lijkt het me best een logische provincie om mee te beginnen.

Tango

Tango

28-08-2015 om 16:05

Nee, dat niet

We wonen in Zuid-Holland.

Moni

Moni

28-08-2015 om 16:14

site: topomania

Erg prettig.
Volgorde is inderdaad eerst provincies en hoofdsteden. Misschien had hij dat vorig schooljaar moeten leren of hebben ze het in de klas geleerd?

esther

esther

28-08-2015 om 16:18

en verder

Hier werd de topografie aangeleerd met een blinde kaart, ze hadden dan een kaart mee met plaatsnamen en zo erop en dus eentje zonder.

Overhoren kan dan m.b.v. de blinde kaart.

Barvaux

Barvaux

28-08-2015 om 17:27

tip

Let op dat je niet zo'n maffe methode hebt waar de plaatsen zijn aangegeven met beginletters of iets dergelijks. Wijs de plaatsen aan en laat je kind niet te veel wennen aan een bepaald cijfer of bepaalde letter.

Topomania is een goede site maar met mijn kind in gedachten: zonde van je tijd. Gebruik de kaart waarmee getoetst wordt en leer elke dag een deel en zorg dat je nog drie dagen over houdt om te herhalen.

Tango

Tango

28-08-2015 om 18:17

Vraag over topomania

Topomania zag ik inderdaad ook maar ik zag niet of je daar zelf plaatsen in kan voeren die geleerd moeten worden. Weet iemand dat?
Blinde kaart en eentje met plaatsen erop hebben we inderdaad gekregen. Alleen een beetje onhandig dat de een op de voorkant staat en de andere op de achterkant van het papier. Had liever 2 losse gekregen.

esther

esther

28-08-2015 om 18:29

zelf even kopieren

Dan maak je zelf toch even een kopietje. Overigens werkte het hier voor mijn dyslectische dochter het beste om de plaatsen te leren als een rijtje.

Dus aanwijzen en de naam noemen, en dan telkens een plaatsnaam toevoegen totdat het een soort riedeltje wordt van alle plaatsen. (inclusief de beweging van het aanwijzen van de plaatsen). Tijdens de toets kon ze dan telkens het riedeltje in haar hoofd herhalen en dan bij de juiste plaats uitkomen.

Plaatsen in willekeurige volgorde leren werkte bij haar juist niet.

Barvaux

Barvaux

28-08-2015 om 19:02

Tango

Ja op Topomania kun je zelf kaarten maken. Ik heb jaren geleden nog eens de tip gegeven om 'in gedachten' aan te maken voor kinderen met dyslexie want mijn kind ging 'nat' op het typen en alle andere spelletjes waren zonde van zijn tijd.

Het ging hier het beste door een verhaaltje of beeld te maken bij de toponiemen en daar hebben we nu in de tweede nog steeds profijt van want hier moeten we ook weer aan de bak met de helft van Nederland.

Het kostte gewoon te veel tijd om hem te laten leren met een website, het is te leuk maar stampen werkt soms gewoon veel beter en sneller en kind vindt het dan wellicht minder leuk, het duurt gewoon veel korter.

Hij mag het toch wel mondeling doen hoop ik?

Tango

Tango

28-08-2015 om 22:01

Barvaux

Wat bedoel je precies met in gedachten aanmaken?
Wat hierboven staat, in rijtjes leren, zo deed ik het zelf vroeger ook altijd. Ik denk dat zoon het op die manier ook kan leren. Verhaaltjes of een beeld maken bij toponiemen lijkt me weer heel veel tijd kosten. Hij moet ook best veel plaatsen in Overijssel, niet alleen maar Zwolle, Almelo, Hengelo etc. maar ook bijv. Giethoorn, Haaksbergen, Hardenberg etc. Die laatste 2 gaat hij dan ook waarschijnlijk door elkaar halen.
Geen idee ook of hij het mondeling mag doen. Hij is nog maar net gestart bij een nieuwe juf in een nieuwe klas. Dit kreeg hij vandaag mee en ik was niet bij school om het nog na te vragen. We gaan dus maar gewoon beginnen in het weekend en zien wel hoe ver we komen. Ik laat hem gewoon schrijven, kijken wat hij er van maakt. Gelukkig kent hij diverse plaatsen al wel. In Zwolle, Deventer, Enschede en Almelo zitten allemaal voetbalclubs en daar ligt natuurlijk net zijn interesse.

Noet

Noet

28-08-2015 om 22:26

Tango

zit jouw zoon bij mijn dochter in de klas? Hier ook Overijssel, 1 kant met twee of drie letter aanduiding en andere kant alleen stipjes.
As vrijdag toets?
Wij wonen ook in Zuid Holland

Noet

Noet

28-08-2015 om 22:27

toch niet

dochter heeft een meester

Barvaux

Barvaux

28-08-2015 om 22:28

Tango

Meteen maandag vragen of hij het moet schrijven want dat gaat uren en uren tijd kosten om dat foutloos te leren. Gelukkig hoefde mijn zoon (dyslexie dus) dat niet.

Hij heeft ook al die plaatsen moeten leren en het helpt toch heel wat als je bij Giethoorn een plaatje van een hoorn laat zien en vertelt dat je daar water uit kunt gieten. Dat soort simpele dingen maakt dat mijn zoon het voor zich ziet en daardoor tijd wint. Het zijn nu eenmaal geen woorden waar je beeld bij hebt zoals voetbaldoel en paardenstaart. Koppelen aan voetbal: prima idee! Heracles Almelo etc...

Topomania werkte in mijn zoons tijd met typen en als je de plaatsen nog moet leren kun je het maar beter in gedachten leren, net zoals bij wrts. Pas later komt het typen (hoop ik niet). Je kunt allerlei andere spelletjes doen bij topomania (met rondrijdende race-autootjes etc) maar mijn ervaring is echt dat het teveel tijd kost en kind er veel te weinig van leert. De maker van Topomania, waar ik toen wel meer contact mee had, zou er over nadenken omdat hij ook begreep dat je met dyslexie en zijn site wel een nadeel hebt. Ik weet niet of hij wat veranderd heeft.

Tango

Tango

28-08-2015 om 23:13

Haha, Noet

Het had zomaar gekund. Inderdaad vrijdag overhoring maar dus geen meester maar een juf. Vorig jaar had zoon wel een meester.
Kaartje is ook niet helemaal hetzelfde. Aan de ene kant staan gewoon de volledige plaatsnamen e.d. Aan de andere kant alleen stipjes.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.