Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Toppic

Toppic

03-03-2015 om 15:24

TOPO oefenen gaat niet zo goed. Nog tips?

Dochter zit in groep 6 en heeft dit jaar voor het eerst topo. Nu staat ze gemiddeld er wel goed voor maar op de een of andere manier maakt ze de toets nooit heel geweldig terwijl ze thuis alles weet. Nu moest ze laatst eentje inhalen. Die avond daarvoor alles nog bij langsgelopen en geen een fout maar de volgende dag bij de toets weet ze ineens 10 plaatsen niet meer. We oefenen met haar gewoon vanaf het papier. Hebben jullie nog tips?

Lusithania

Lusithania

03-03-2015 om 15:30

rijtjes

Kun je 'systeem' aanbrengen in het leren. Zoiets als de waddeneilanden opnoemen van op volgorde. Of de steden in Brabant van Oost naar West in een rijtje opnoemen.
Of vragen waar plaats X ligt en dan moet zij zeggen welke plaats er links/rechts/onder/boven van ligt.

Mijn dochter kende alle topo en ook alle nummertjes (1=Arnhem, 2=Nijmegen). Ze is er nog lang mee geplaagd.

Barvaux

Barvaux

03-03-2015 om 18:40

vertel eens...

... hoe jullie het precies doen want ik neem aan dat je niet in de valkuil van nummers en letters leren bent getrapt?

Toppic

Toppic

03-03-2015 om 18:47

Reactie

Mijn man oefent altijd met haar en ik ga hem straks even vragen hoe hij dat precies doet. Dat van die cijfers en letters probeert hij volgens mij niet te doen en doet hij het op de manier van Lusithania. Maar ik laat het nog weten. Ik zat zelf nog te denken om het eens digitaal te proberen. Dat vond de oudste wel leuk destijds al ging het er bij haar beter in als we het gewoon met papier deden. Jongste is wel meer van de computers ipv. papier bedenk ik mij net.

Katniss

Katniss

03-03-2015 om 18:55

Wij hebben het trucje door

Na twee dikke onvoldoendes (ook groep 6) heeft dochter voor de laatste topotoets een 9 gehaald. De eerdere keren had ze zelf geleerd (ik weet eigenlijk niet hoe), maar nu ben ik samen met haar gaan zitten. Het oefenkaartje vond ik heel onhandig, dus ik heb met gekleurde stift de provinciegrenzen aangegeven, en bij de steden de naam geschreven. Daar stond eerst een (onlogische) afkorting bij, maar daar kon ik zelf ook niet mee uit de voeten. We hebben vervolgens per provincie geleerd en de steden van links naar rechts, heel simpel eigenlijk. Bij sommige steden vertelde ik ook wat kenmerken, zoals Emmen als tweede grote stad in Drenthe (naast Assen) waar de dierentuin is, of een grapje (Meppel onderin de provincie kan iedereen de provincie uit meppen). Dochter heeft een ijzeren geheugen dus ik snap eigenlijk niet waarom het eerder niet lukte.

Mijntje

Mijntje

03-03-2015 om 19:01

plaatjes

Ik zoek ook op google wat betere plaatjes om daar daar de plaatsen op te oefenen.
En hij mag oefenen op http://www.topografie-nederland.nl/

Barvaux

Barvaux

03-03-2015 om 19:29

sites

Pas op met sites, ze moeten het op school toch van een papiertje doen en dat ziet er heel anders uit. Mijn jongste verdeed veel te veel tijd aan dat 'leuke' gedoe op internet en dat leidt niet tot voldoende resultaat.

ALS je het doet op internet is topomania erg handig want daar kun je je eigen kaarten maken. http://www.topomania.net/

Inderdaad kun je maar beter niet met afkortingen leren en het liefst ook niet teveel met cijfers en letters als aanduiding (wat is 4, hoe heet A) maar door aanwijzen.

Het maakt het inderdaad leuker om alle plaatsen rond een bepaald meer te vragen, de plaats rechts van Tilburg of de plaats ten noorden van Amsterdam.

Verder inderdaad bij het leren veel ezelsbruggetjes gebruiken maar dat had vooral mijn jongste nodig (ik heb oo nog wel eens ingeschakeld) maar mijn oudste niet. Ik ken bijna alle ezelsbruggetjes van jongste nog: Stap op de Horst (bij Staphorst, hij verzon ze ook zelf en bij Mumbai zei hij Bloembaai en zag dan ook een baai met drijvende bloemen) en we hadden een 'woord' gemaakt van de eerste letters van die rij Brabantse steden (een hoop B en R geloof ik).

In ieder geval op meerdere manieren overhoren en het liefst 's ochtends nog even voor ze naar school gaan (tijdens het ontbijt) maar goed dat werkt hier dus heel erg goed en natuurlijk op tijd beginnen!

Barvaux

Barvaux

03-03-2015 om 19:32

oja

Oudste moest zelf zijn kaarten invullen inderdaad waarbij hij met een atlas de woorden moest opzoeken en dan kleuren en daarna kwam hij met die ellende thuis om te leren. Schiet niet op... Ik kopieerde meteen de kaarten voor de rest van het jaar zodat we een neutrale witte kaart hadden.

Bij jongste ben ik in gesprek gegaan met de leerkracht, voor hem had het al helemaal geen zin om dat op te zoeken en op te schrijven (dyslexie) en dat deed ik dus zelf.

Ik snap niet dat de leerkrachten die kinderen laten leren van die zelf ingevulde, gekleurde kaartjes ipv een duidelijke te geven, precies zoals bij de toets.

Donderkopje

Donderkopje

04-03-2015 om 10:34

inkleuren en woordgrapjes

Hier gaan we eerste alle rijtjes af en geeft zoonlief eerst met potlood alle plaatsen, wateren en gebieden eenzelfde soort kleur. Dat maakt dat ie de kaart al een beetje in zn hoofd krijgt.

Daarna (volgende dag) gaan we van links naar rechts beginnen met alles wat we tegen komen en helpt het enorm om inderdaad net als bij barvaux een woord/rijm grapje erbij te bedenken. Ruzie maak je bij: rivier de Vecht. Boeren doe je in: woerden. etc. Maakt het ook wat grappiger en gezelliger om te oefenen.
Na 2/3 dagen zit het erin en oefent ie nog 1 x op een andere blinde kaart die we erbij krijgen zonder kleuren etc (want zo wordt het ook getoetst).

Bij het ontbijt voorafgaand aan de toets nog 1 x herhalen en dat resulteert bij zoonlief in prachtige 9-ens en 10-en waar ie heel trots op is

Succes!

Toppic

Toppic

05-03-2015 om 12:44

Reactie

Ze doen het op de volgende manier. Mijn man noemt de plaats en zij wijst aan. Eerst op een rij, daarna doorelkaar. Op zich weet ze altijd alles en gaat het oefenen ook best goed. Op de dag zelf lijkt ze af en toe een black out te hebben. Heel sneu, vooral voor haarzelf. Ik hecht zelf niet zoveel waarde aan Topo. We gaan in ieder geval voor de afwisseling de variant oefenen waarbij mijn man aanwijst en dochter de plaats noemt. Die kleuren heeft mijn oudste ook een keer gedaan maar toen ging het juist mis. Maar goed, bij de volgende topoblad ga ik dat eens proberen. Wie weet. Oja digitaal vond dochter helemaal niks  Bedankt voor de tips. Ik heb ze opgeslagen!

vooral structuur aanbrengen

zoon was drama met topo, hij onthield het gewoon niet. Nu ben ik het gaan structureren voor hem. Dus alle kustplaatsen eerst (bijvoorbeeld) en lijnen volgen als je van plaats a naar b zou rijden welke plaatsen zou je onderweg tegenkomen. En vooral ezelsbruggetjes.
Je gaat naar Engeland met de boot Over bij Dover. Ik verzin overal wel iets bij als het moeilijk is. Ook wel eens namen (kaart van Italie) op een lied gezet. Zat goed in zijn hoofd. Hij had een blackout en herinnerde toen dat irritante liedje van mama weer En weer een 10 in the Pocket Van: ik kan het toch nooit, is het nu, ik ben eigelijk heel goed in topo he mam?! Kijk, daar doe ik het voor

Moni

Moni

05-03-2015 om 13:33

Op jullie manier hoeft ze niet zelf op de naam te komen

Als je vraagt waar Amsterdam ligt, hoeft ze alleen te wijzen. Dat is passieve kennis van de naam en actieve kennis van de plek.
Ik denk dat ze op school ook moet kennen zeggen hoe een plaats heet die aangewezen wordt op de kaart.

Goed dat je het andersom gaat proberen. Misschien ook de plaats opschrijven? Dan wordt het beter ingeprent en leert ze de spelling.

Toppic

Toppic

05-03-2015 om 14:51

Moni

Klopt Moni, dat realiseer ik mij nu ook. Mijn man oefent altijd met haar want ik vind dat zo'n kriem dat TOPO oefenen en mijn man heeft er wel lol in. Ik doe liever taal Hij is gisteren ook begonnen om haar de plaats te laten noemen. Even kijken of dat zijn vruchten afwerpt. Ik doe dan altijd het schrijven en dat gaat op zich wel goed.

Barvaux

Barvaux

05-03-2015 om 16:17

haha

Inderdaad je man is bezig op de groep 1 manier. De juf toen heeft mij uitgelegd dat ze de kinderen van groep 1 vraagt om je nek aan te wijzen. De kinderen van groep 2 vraagt ze: wat is dit (en dan wijst ze op haar nek).

Helemaal fout aangeleerd dus en logisch dat ze dan geen mooi cijfer haalt!

Overigens: als je van die leuke computerprogramma's gebruikt werkt dat ook op die manier. Klinkt heel leuk maar kind leert er niets van en is allemaal overbodige tijd kwijt: gewoon meteen goed leren: wat is 2, wat is D, en daarna met aanwijzen: wat ligt hier?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.