Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tabitha

Tabitha

07-10-2014 om 10:51

Top-down leren lezen

In een ander draadje had Mirjam het over top-down leren. Daar heb ik een vraag over wat betreft lezen. Ons kind is (getest) hb, is net begonnen in groep 3 en heeft moeite met het leren lezen. Ze gebruiken de veilig leren lezen methode. De woorden die hij heeft gehad kan hij lezen, maar andere woorden lezen met hakken en plakken vindt hij heel lastig. Hoe kun je op een andere manier leren lezen? Doe je dat dan met plaatjes met daarbij het woord? Als ik nu met hem probeer te lezen, zie ik hem goed naar de plaatjes kijken, waar hij dan uit probeert te halen wat het woord zou kunnen zijn. Hij heeft ook een tijd slecht gehoord en is daardoor misschien al meer gericht op beelden?

Linda K

Linda K

07-10-2014 om 10:55

Voorlezen

Voorlezen en met je vinger meewijzen. Mijn oudste heeft ook leren lezen op woordbeeld. Hij maakte gebruik van bekende woord(delen) om onbekende woorden te vormen. Wel heeft hij inderdaad nog lang moeite gehad met spellend lezen.

Primavera

Primavera

07-10-2014 om 11:14

Plaatjes

Plaatjememorywaarbij aan het begin het hele woord onder de plaatjes in geschreven en later er juist kaartjes zijn waarbij het juiste woord bij het juiste plaatje moet worden gezocht. Wel hele woorden gebruiken en niet met straapjesertussen want dat verstoord het woordbeeld.
Neem woorden die interessant zijn ( namen, hobby's) en bedenk dat met woordbeeldlezen de zogenaamde ' moeilijke' langere woorden juist makkerijker zijn dan korte woordjes.
Ga niet stap voor stap te werk, maar gebruik gelijk alle tijden en klanken ( ook samengestelde klanken).

Mijn zoon herkende eerst alle namen van de klasselijst op de kleuterschool. Voorlezen vond hij niet erg interessant, omdat door zijn taalstoirnis het verhaal toch niet goed doorkwam. Zelf in voorleesboeken woorden zoeken die hij kende vond hij wel erg leuk. Of hij zocht bijvoorbeeld op een bladzijde twee dezelfde woorden zonder te weten wat er stond en vroeg mij dan wat dat betekende. Vervolgens zag hij een woord wat daar op leek en bijna hetzelfde was ( vervoegingsvorm) en vroeg wat dat dan betekende. Zodoende leerde hij dus eerst de verschillen in schrift en daarna die in gesproken taal.
Top-down wil zeggen dat het kind niet bezig hoeft met woorden of woordbeelden die hij al kent, maar juist door het schriftelijk zien van onbekende woorden zijn taal uitbreid.
Mijn kind ( ook H was door zijn handicap ook bijzonder visueel ingesteld en daarbij werkt deze methode erg goed.

lisbeth

lisbeth

07-10-2014 om 11:54

mijn dochter

bleef ook hangen in het hakken en plakken. terwijl ze stom genoeg ervoor wel redelijk vloeiend kon lezen.juf groep 3 is toen zingend met haar gaan lezen, in een encyclopedie want dat vond dochter interessant. binnen twee weken las ze vloeiend en drie kwart jaar later las ze avi uit.

Niets doen

Het was maar een voorbeeldje, maar in werkelijkheid is de omweg nog veel groter.
Waar de meeste kinderen zich aan de hand en stapje voor stapje omhoog mee laten nemen, is het voor sommige hoogbegaafde kinderen veel effectiever om lukraak en schijnbaar zonder richting rond te fladderen.
Juist niet aan de hand meenemen. Juist helemaal los laten. Niet leren lezen dus.

Is er een neef of nicht waarmee sociale media gedeeld kan worden? Doen.

Geef aan (door zelf te doen) wat je met lezen en schrijven kunt doen, laat kind zelf uitzoeken hoe ze tot die vaardigheid komt.

Via games programmeren leren lezen. Dat is ook top down.

Cat

Cat

08-10-2014 om 21:46

ja, vanzelf

Mijn kinderen leerden lezen door gewoon te lezen. Voor dochter is het nog even verwarrend geweest omdat ze op school daarna de letters nog moest leren (tsja, want ze kende ze nog niet allemaal..) ik weet nog dat ze blij thuis kwam omdat ze een letter geleerd had.
Overigens is zoon toch wel met letters eerst bezig geweest. (Spelenderwijs, deed dit alleen) Het zou best kunnen dat leren bij hem toch wel stap voor stap gaat, maar dat sommige stappen zo snel gaan dat ze voor ons niet zichtbaar zijn.
Maar dochter had vooral veel aan gewoon veel lezen, en vanalles rondom taal verder, spelletjes etc. Ik heb haar vooral gevolgd hierin, en gezorgd voor aanbod dat ze leuk vond.

Katniss

Katniss

08-10-2014 om 21:53

Komt ook vanzelf

Mijn jongste kon voor haar 5e verjaardag spellend lezen en is dat zeker anderhalf jaar blijven doen. Stukje bij beetje ging het steeds vloeiender, met name de lange woorden heeft ze nog lang gespeld. Uiteindelijk was ze toch nog in groep 4 avi uit. Gek genoeg leerde ze wel top-down rekenen, vermoed ik, hoofdrekenen kan ze heel goed maar als ze stapjes moet uitschrijven weet ze het niet. Ik denk overigens niet dat ze hb is, voor zover dat uitmaakt.

Tabitha

Tabitha

15-10-2014 om 21:26

Bedankt allemaal!

Ik kom er binnenkort op terug. Ik ben nu even te druk met andere dingen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.