Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Donderkopje

Donderkopje

08-07-2018 om 21:00

toetsweek....why?

Kan iemand mij uitleggen wat de functie is van een toetsweek- in ons geval dan in de brugklas? Wat is het nut om 9 toetsen in 5 dagen te doen behalve om kinderen van 12/13 jaar weken/dagenlanghelemaal het leplazerus te laten leren en de cijferdruk zo op te voeren? Een school heeft na een jaar toch wel inzage of een kind het nivo al dan niet aan kan?


mijn zoon

Mijn zoon is ook blij met de toetsweek. Inderdaad niks anders aan je hoofd dan die toetsen, die bovendien vaak pas in of zelfs na het tweede uur beginnen, dus ook nog dagelijks uitslapen.

Het zit er voor hem overigens al weer op, hij zit nu thuis duimen te draaien tot de vakantie begint

Groeten,

Temet

juf Ank

juf Ank

09-07-2018 om 14:46

mia 9

Die redenen beschrijf ik al in mijn post.

Als je als ouders vindt dat je kind geen toetsweken moet ondergaan dan moet je maar een school zoeken die daarbij past.
Dit is volgens mij ook weer een van die voorbeelden van ouders die de arrogantie hebben om de scholen de wet voor te willen schrijven. Beter is te vertrouwen op de deskundigheid van de school.

Vanuit school....

Op de school waar ik lesgeef sinds een paar jaar een toetsweek aan het einde vh schooljaar. En eigenlijk is de voornaamste reden dat er ‘normaal’ maar 4 toetsen per week mogen worden gegeven, terwijl in bv 3 atheneum de kinderen wel 12 vakken hebben. Ieder vak wil tegen het einde vh jaar nog wel iets toetsen, dus dat betekent bij een optimale planning dat de laatste 3 lesweken bomvol gepland zijn. Maar het betekent ook dat wanneer je als vak aan t begin van die 3-weekse eindejaars toetsdrukte ingepland bent, je daarna nog bijna 3 schoolweken te vullen hebt, terwijl je niks meer toetst. Met een klas die druk is met andere toetsen, danwel al in vakantiestemming raken is dat echt niet leuk. Of je nou tegen heug en meug doorgaat met stof, of eindeloos aan de quizjes en filmpjes gaat...het is echt 3 keer niks. Zonder (toets)stok achter de deur is de drive tot presteren zo ergens in juni echt wel weg. En voor allerlei lollige projectjes of verslagen ( die dan weer niet voor een cijfer mogen, want er zijn al zoveel toetsen...) krijg je ook niet echt de handen meer op elkaar.

Met een toetsweek voorkom je die problemen grotendeels. 1 week, max 1 1/2 knallen, en als je een beetje goed plant als docent kun je dus ook gewoon lesgeven tot de toetsweek begint. Kinderen hebben tijd om te leren, en ( ook fijn) docenten hebben tijd om na te kijken. Inhaaltoetsen worden in de 2 dagen na de toetsweek ook gecoördineerd afgehandeld. Ja, het heeft wel wat. Moet ik er wel bij zeggen dat wij niet aan toetsen over de hele jaarstof doen, dat ze niet zwaarder meetellen dan ‘gewone’ toetsen, en dat de talen vrij schappelijk zijn en vooral lees en luistertoetsen of schrijfopdrachten inplannen. Als dat niet zo was zou ik misschien anders praten....( en de leerlingen ook)

Ingrid

En rapportvergaderingen...

Ja, da’s ook een speciale tak v sport. Maar weer een heel ander verhaal.

Donderkopje

Donderkopje

09-07-2018 om 22:22

juf ank:

"Als je als ouders vindt dat je kind geen toetsweken moet ondergaan dan moet je maar een school zoeken die daarbij past.
Dit is volgens mij ook weer een van die voorbeelden van ouders die de arrogantie hebben om de scholen de wet voor te willen schrijven. Beter is te vertrouwen op de deskundigheid van de school."

Waarom meteen zo vijandig? Gevoelig puntje te pakken? Lange onderwijstenen? Autoriteits probleempje? Of gewoon hard toe aan vakantie? Ik hoop het laatste. Voor jou en voor al je leerlingen en hun ouders. Want met een juf die zo reageert op een vraag van ouders vermoed ik dat het klimaat op jouw school precies datgene is waar heel veel ouders en kinderen moeite mee hebben: dociel klakkeloos maar doorgaan met iets want dat doen we al jaren zo, nergens kritische vragen bij stellen, gesloten en conservatief.
Het is 2018 Ank. Niet meer de jaren '50.

Helaas is kiezen voor een school niet in alle gemeenten mogelijk, zoals je ongetwijfeld weet. Jouw oordeel dat het meteen arrogantie is, en dat je als ouder de wet wilt voorschrijven als je afvraag waarom ergens voor gekozen wordt doet me rillen. Ik mag hopen dat je enorm uitrust deze vakantie en deze zurige negativiteit kwijt bent voordat je weer voor de klas staat.

Donderkopje

Donderkopje

09-07-2018 om 22:26

Dank ingrid

Voor je uitleg. Ik snap het waarom en het belang van de school nu wat beter.

Brugpieper heeft het hier blijkbaar slecht getroffen: toetsen tellen zwaar (6x of zelfs 9x ) mee, stof gaat met de moderne talen terug over het hele jaar, exacte vakken doen hoofdstukken die nog helemaal niet behandeld zijn en er worden daarbij ook nog PO en werkstukken opgegeven die tijdens toetsweek moeten worden ingeleverd.

Het einde is in zicht gelukkig.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

09-07-2018 om 22:34

Apart

Bij ons gaat het toch wel wat apart volgens mij. Toetsen in de eerste periode tellen een keer, tweede twee, en derde drie. Een pw dat dubbel telt, telt dus in de laatste periode zes keer mee. Voordeel is wel dat alle cijfers het hele jaar meetellen voor het gemiddelde, dus bij je eindrapport heb je ook nog iets aan de goede cijfers van het begin. Andersom heeft dochter profijt gehad van de ‘dreigmail’ van de mentor, zodat ze op het laatst nog een paar zes keer scorende mooie cijfers heeft gehaald.

Ingrid

In je uitleg over de toetsweek zie ik vooral voordelen voor de docent.

Omdat er verwacht wordt dat docenten die bij de eerste laatste mogelijkheid van het school toetsen vanwege het maximum aantal toetsen per week en het aantal vakken hun lessen niet meer kunnen slijten aan de leerlingen die kennelijk alleen maar leren als er getoetst gaat worden, worden er nu twee weken vrijgeroosterd van lessen zodat alle vakken in die periode getoetst kunnen worden. Waarmee drie weken mogelijk lanterfanten omgezet wordt in de weken voorafgaand aan de toetsweek keihard de stof er doorheen proppen en dan twee weken geen les vanwege die toetsen.

"En voor allerlei lollige projectjes of verslagen ( die dan weer niet voor een cijfer mogen, want er zijn al zoveel toetsen...) krijg je ook niet echt de handen meer op elkaar."

Da's toch best erg, dat je na 35 lesweken leerlingen niet meer aan de gang kan houden.

skik

Skik

Ik beschrijf het vanuit mijn docentenstandpunt, maar ook de meeste leerlingen vinden 1 1/2 week echt tijd om te studeren en toetsen te maken zeker niet perse zwaarder of moeilijker dan 3 weken met volledig les, huiswerk, en dan ook nog 4-5 toetsen per week.

En jij kunt het erg vinden of niet, maar ik kan er niks aan doen....als allerlaatste cijfer binnen is, en de vakantie nog maar 2 weken weg....dan is het echt heel, heel lastig om een klas vol 14 of 15 jarigen nog hard aan het werk te krijgen. Ik denk dat ik een prima docent ben, maar ik vond dat nooit de prettigste weken van het jaar. De kinderen trouwens ook niet. Echt werken wil niet, maar van al te veel vrijblijvend gedoe worden ze ook alleen maar hangerig. Best veel pubers hebben echt een stok achter de deur nodig om aan de slag te gaan. Zeker als t mooi weer is, en bijna vakantie. Jammer misschien, maar wel een feit. De toetsweek houdt alles dus prettig in de werk- flow. . Voor zowel docent als leerling.

Ingrid

mutsje

mutsje

10-07-2018 om 13:43

Skik

Kom op Skik, wat een nare reactie. Ik weet niet wat voor pubers jij hebt, maar die van mij zijn precies zoals Ingrid T ze beschrijf. Eind van het jaar is in zicht, de motivatie ver te zoeken en nog 2 weken les, wat geen les meer mag heten want de stof is al getoetst, zouden ze ook niet blij van worden. Beetje naar school voor films en kleine opdrachten die niet meer echt meetellen is niet motiverend noch doelmatig. Ik zou als ouder ook niet blij zijn als de laatste weken meer bezigheidstherapie is.
Bij ons 4 proefwerkweken bij het ene kind en 2 proefwerkweken bij het andere kind (2 verschillende middelbare scholen). Heb ze er nooit over horen klagen. Bijkomend voordeel is dat als eenmaal de laatste toets gedaan is, naar hun gevoel de vakantie meteen begint. Prima toch?

Dank je mutsje...

Dacht even dat ik hier in t hoge noorden hele rare leerlingen had of zo....

En skik....

De stof erdoor proppen doe ik niet. Ik plan gewoon zo dat ik mooi klaar ben voor/in de laatste echte les. In verhouding met toen er geen toetsweek was heb je echt niet zoveel minder lestijd hoor. Het gaat om een ruime week ( 6 lesdagen, met een weekend ertussen)...en vroeger waren dat de 2 of 3 na-de-laatste-toets lessen waar je dus vaak al je fantasie voor moest inzetten om er iets leuks van te maken.
Overigens zijn er in onze school in de toetsweek tussen de toetsen in ook nog facultatieve studieuren. Leerlingen die behoefte hebben nog even met een docent te praten over de stof, of die wat extra hulp willen kunnen daar langs. Ik vind het eigenlijk best ok. Voor iedereen.

Ingrid

Jo

Jo

10-07-2018 om 14:00

Snap het maar...

Ik snap de reden wel, maar zoon heeft de twee weken voor de toetsweek ook al twaalf toetsen gehad en de weken ervoor ook al veel. Dus tot vrijdag gewoon les plus bij bijna elke dag een toetsweek, so's en meerdere werkstukken. Dan weekend en vanaf maandag vier dagen elke dag twee toetsen, na al die drukke weken was er green puf meer om nog goed voor de toetsweek te leren. Bij oudste zoon mochten ze geen reguliere toetsen meer hebben vanaf twee weken voor de toetsweek, die vond het ook geen probleem. De onderbouw heeft bij mijn zoons op school één keer toetsweek aan het eind van het schooljaar. Vanaf de bovenbouw meerdere keren per jaar.

Mij lijkt dat jouw probleem eerder bij de school ligt dan bij het fenomeen proefwerkweek. Ze hebben dus blijkbaar een vrij zware belasting aan deadlines en toetsmomenten voor dat de eigenlijke proefwerkweek begint ipv dat ze zich er op kunnen voorbereiden. Misschien dat je dat eens bij de mentor/school kunt aankaarten of dat jouw waarneming klopt. Je zal de eerste niet zijn waarbij het kind te laat was met inleveren en een laatste kans kreeg voor de proefwerkweek, een overhoring gemist of onvoldoende had en mocht herkansen of dat het om minder studie vragende toetsen zoals leestoets, luistertoets of practicumtoets gaat en dan ligt het misschien toch wat genuanceerder voor jou als ouder dan voor een naar vakantie (want zit nu binnen te studeren ipv buiten te hangen met dit mooie weer) verlangende puber.

Mijn kinderen

Mijn kinderen vinden systeem met toetsweken ook prettig. Je hebt alleen toetsen en kunt je daar ook goed op richten.
Ik vind de argumenten die Ingrid vanuit docent noemt trouwens ook valide.

Jo

Jo

10-07-2018 om 16:22

AnnaNiem

We hebben het aangekaart op school en ze hadden er al meer klachten over gehad. En nee dit was buiten de inhaaltoetsen om, daar had zoon er nog twee van in de twee weken voor de toetsweek. En de werkstukken waren zo ingepland en dat zoon dan niet zo slim is om dat eerder te maken dan vlak voor de deadline is inderdaad wel zijn eigen schuld.

Voorafgaand aan de toetsweek

Voorafgaand aan de toetsweek zal er toch flink hard gewerkt moeten worden omdat er twee minder lesweken zijn. Extra belasting voor de docenten die de stof nog moeten behandelen voordat ze die kunnen toetsen, extra belasting voor de leerlingen omdat dat de laatste lessen zijn voordat ze zelf aan de slag moeten om te leren voor die toetsweek.

Als een school voorschrijft dat er maximaal 4 toetsen per week gegeven mogen worden en er twaalf vakken zijn die in de laatste drie weken getoetst moeten worden hebben vier docenten die in week 1 toetsen twee weken lang leerlingen die wel les volgen maar geen toets meer krijgen, vier docenten één week lang en vier docenten geen week met 'ongemotiveerde' leerlingen. Die leerlingen vallen niet ineens in een gat waarbij ze helemaal niks meer hoeven te doen, want na week één waarin ze (voor hun gevoel) vier vakken afsluiten moeten ze met acht nog aan de slag. Ze blijven tot de laatste week met in elk geval vier vakken serieus bezig. Ze zitten nog in de lesmodus.

skik

Angela67

Angela67

10-07-2018 om 19:52

skik

als je weet hoe het werkt als docent dan is dat toch juist de leiddraad voor je planning?
dus ik snap jou niet: "Voorafgaand aan de toetsweek zal er toch flink hard gewerkt moeten worden omdat er twee minder lesweken zijn. Extra belasting voor de docenten die de stof nog moeten behandelen voordat ze die kunnen toetsen, extra belasting voor de leerlingen omdat dat de laatste lessen zijn voordat ze zelf aan de slag moeten om te leren voor die toetsweek"

Wat mij vooral opvalt dat docenten/middelbare scholen gewoon niet kunnen plannen. **
dat is het grootste probleem. Ik denk altijd: neem gewoon per leerjaar twee mensen aan die gierend goed kunnen plannen, aardig zijn en met docenten kunnen omgaan en niet te beroerd zijn om even mensen achter de broek te zitten op een prettige manier.
erken als docent dat je niet alles kunt/hoeft te kunnen. En ook zou het mooi zijn als docenten die het makkelijker vinden om zaken goed te regelen, hier anderen op mogen 'aanspreken' op een prettige manier. Dat er oog komt voor de enorme tijds- en energiewinst die je kunt boeken.

gr Angela

** disclaimer: de goede niet te na gesproken. Maar als eenling sta je machteloos als de cultuur is dat er geen studiewijzers hoeven te zijn en/of docenten zich niet aan pto's en pta's houden en de leerlingen er wel aan gehouden worden. ..

mutsje

mutsje

10-07-2018 om 19:57

Skik?

Huh? Dus jij vindt max 4 toetsen per week in 3 weken met oplopend steeds meer prutlessen er tussen door doelmatiger dan 12 toetsen in 1 week zonder les? Waarbij er altijd wel een opstel of luistertoets tussen zit, oftewel daar hoeven ze niks aan voor te bereiden?
Het kost maar één lesweek (want hier duurt een toetsweek max 6 dagen, vaak van woensdag tot en met woensdag, dan zit er ook nog een weekend tussen) en geen 2 weken (zoals jij aangaf).
Mijn kinderen hoeven niet in de lesmodus te staan om een toets te leren. Juist niet, dan moet er ook nog huiswerk en projecten en andere zaken tussendoor worden gemaakt. Nu zijn er alleen enkele toetsen per dag en voor de rest is er lekker niks. Ze zijn ook veel minder moe, dan van een lange schooldag dus leren ze ook beter. En zeker met dit mooie weer is het leren voor hun toets nog net op te brengen, maar én toets én school worden de resultaten van die proefwerken zeker niet beter van.
Skik, hoe zien jouw kinderen dat dan. Heb jij zulke ijverige pubers die zo vreselijk graag willen leren?

Ach ( skik, mutsje ea)

Met 1300 kinderen op school en dus zo rond de 2500 ouders kun je het nooit iedereen naar de zin maken. Maar we doen wel ons best....

Ingrid

Angela67

Angela67

10-07-2018 om 20:36

IngridT

ik vind het jammer dat je het 'naar de zin maken' noemt. Dat klinkt alsof ouders gepleased moeten worden omdat ze eigenlijk niet echt begrijpen hoe het werkt. En ik kan me niet voorstellen dat je dat bedoelt. Er zijn een heleboel wegen naar Rome. En scholen die daar helderheid over scheppen hebben - stel ik me voor - weinig last van ouders die ze het naar de zin moeten maken.

Op het moment dat er duidelijkheid is, er wordt gewerkt volgens een plan dat gecommuniceerd wordt kun je ook duidelijk maken waar de ruimte zit (per vak, per docent, per periode whatever). Het is dan ook makkelijker om te communiceren als er iets afwijkt en wat voor effect dat dan heeft. Het lijkt mij voor docenten geweldig handig als ze gevoel hebben dat ieder van hen (iedere sectie) zich eraan moet houden omdat het belangrijk wordt gevonden. En dat ze gesteund worden door een afdelingsleider en wellicht praktisch ondersteund zoals ik hierboven voorstel. Ik zit als ouder echt niet te wachten op 'naar de zin maken'. Ik zit te wachten op voorspelbaarheid, een tempo dat past bij de stof en niet zoveel docenten waarvan gedoogd wordt dat ze er een potje van maken. Dit lijken mij de belangrijkste ingrediënten. Als je dat goed organiseert als school kunnen docenten doen waar ze goed in zijn: lesgeven. Dat is al ingewikkeld genoeg (vind ik, want ik zou het niet kunnen)

gr Angela

Angela,

Toch is die toetsweek, die we vorig jaar voor het eerst geprobeerd hebben ontstaan uit een zekere ontevredenheid met hoe het was. Docenten klaagden over de rommelige en onproductieve laatste weken, leerlingen over de wekenlange toetsdrukte gemengd met het gelanterfant waar ik het eerder over had. Ouders meldden dat ook. Die opmerkingen hebben mede geleid tot een toetsweek-test. Dus in zekere zin om tegemoet te komen aan wensen van diverse partijen. Soort van naar de zin maken dus.

Maar wat ik eigenlijk bedoelde is dat je met zoveel leerlingen die vast allemaal eigen voorkeuren hebben altijd compromissen sluit. Over hoe je toetsen plant. Hoelang een lesuur duurt. Hoe de lunchpauze geregeld is. Of er in de middag nog een pauze is. Sommige leerlingen( en docenten) vinden het ene fijner, andere het andere. Maar als school moet je een keuze maken. De lunchpauze was op onze school tot voor een paar jaar een heel lesuur. Dat vonden sommige leerlingen en collega’s erg lang. Nu is t een half uur. Iedereen in de middag eerder uit...fijn! Maar nu zijn er leerlingen en collega’s die het erg kort vinden ( geen tijd voor een bijlesje, overleg of nog even een verslagje afmaken samen, of uitprinten in de mediatheek) dat bedoel ik met ‘het niet iedereen naar de zij kunnen maken’.

Ingrid

Angela67

Angela67

10-07-2018 om 21:07

aha

dan snap ik 'naar de zin maken'. want dat kan inderdaad nooit, en zou alleen maar leiden tot halfgare oplossingen.
gr Angela

juf Ank

juf Ank

10-07-2018 om 22:19

jaja

Dus kortom; als je als docent op je strepen gaat staan en uitlegt dat toetsweken nu eenmaal een beslissing van de school is dan ben je zuur en als je mee probeert te gaan met ouders dan probeer je ouders te pleasen en neem je ze niet serieus....

Donderkopje

Donderkopje

11-07-2018 om 17:28

begrijpend lezen

Ik hoop dat je je leerlingen beter leert begrijpend lezen dan je zelf doet "juf" Ank.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.