Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
min

min

03-04-2014 om 20:43

toetsen verbeteren in de klas?

Beste

Wij wonen in Belgie. Ik heb zoon van 10, dus groep 7 (denk ik) in Nederland. Ik zou graag willen weten of de kinderen in Nederland hun toetsen achteraf kunnen zien (als de juf ze verbetert) en eventueel ze naar huis doen (om aan de ouders te tonen). Bespreken ze de toetsen in de klas? Doen ze de verbetering van de toetsen in de klas?

Bedankt

wisselend

Ik zag weleens een gemaakte toets met verbeteringen maar dan ontbraken de vragen, dus ik kon er zelf niet zoveel mee. Bovendien heb ik op het voortgezet onderwijs gemerkt dat docenten de toetsen niet mee naar huis geven omdat ze dezelfde toetsen willen blijven gebruiken en niet bekend maken.
Dat heeft hier regelmatig discussie op school gegeven, ook in de ouderraad en de medezeggenschapsraad.
Op school worden niet altijd de toetsen besproken en al zeker niet op individueel niveau en dan had ik dat graag zelf met ze besproken.
Omdat ik samen met ze huiswerk maakte bleek het probleem niet zo groot. Ik zag toch wel waar het scheef liep en ik kon het ook aan de kinderen zelf vragen en verder ging ik er maar vanuit dat het de mij bekende zaken waren waar ze over struikelden als 'niet goed lezen van de vragen' 'niet goed begrijpen van de vragen en geen uitleg durven vragen' 'leren om een vraag die je niet direct begrijpt eerst over te slaan en daarvoor ruimte op je blad over te laten'. Dus daar heb ik met ze aan gewerkt door ze steeds te herinneren. En soms kun je in algemene zin vragen waar je kind tegenaanblijkt te lopen bij toetsen.
Maar inderdaad had ik het ook graag zelf gezien.

Hanne.

Hanne.

03-04-2014 om 21:19

basisschool

Ik krijg op de basisschool soms een toets mee terug naar huis, maar minstens net zo vaak niet. Weet niet of dat aan mijn kind ligt (die ze onderweg vergeet) of aan de school.

Ze zijn wel ter inzage op school. Of ze ze in de klas bespreken weet ik niet.

Suze

Suze

07-04-2014 om 22:42

Hier wel

Hier krijgen de kinderen op de basisschool regelmatig toetsen mee naar huis. Pas sinds een paar jaar, toen er ouders gingen klagen omdat ze niet doorhadden dat het niet goed ging bij hun kinderen. Nu is dat (dus) beter te volgen als ouders.

Volgens mij worden toetsen regelmatig in de klas besproken. Volgens mij worden sommige toetsen (of bedenk ik nu: werkjes/huiswerk) in de klas nagekeken door andere leerlingen! Gaat wel eens mis, is me wel eens opgevallen. Maar dat is denk ik niet voor cijfers.

Ook kunnen ze volgens mij soms ook wel hun eigen werkjes in de klas zelf nakijken.

Wat bedoel je met de "verbetering van de toetsën"? Of ze het uit zichzelf verbeteren of dat ze het goede antwoord erbij zetten als de juf dat goede antwoord geeft?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.