Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
braam

braam

08-12-2016 om 14:33

toetsen slecht maken/faalangst

Hebben jullie tips tegen faalangst? Mijn dochter is dit jaar niet zo best begonnen op school (2de klas), en inmiddels heeft ze zo'n stress over toetsen (vooral voor vakken waar ze al slecht voor staat) dat ze ze denk ik alleen al daarom slecht maakt. Voor wiskunde bijvoorbeeld, heeft ze een boek wat aparte vwo opdrachten heeft. Ze zit in een havo/vwo klas, maar heeft havo advies, dus ze hoeft dat op zich niet allemaal te kunnen. Maar die doet ze altijd prima. Ik heb echt het idee dat ze de stof gewoon begrijpt. En toch allemaal onvoldoendes. "Ik had een blackout en snapte er niets meer van" zei ze bij de laatste toets.

Ik vind het zo sneu, en ook zo zonde. Afstromen of blijven zitten lijkt me ook geen zin hebben hiermee, als het probleem de stress is dan blijft die ook een niveau lager.

Ik denk niet dat wij (ouders) haar die druk opleggen. Ik probeer ook expliciet de druk niet te hoog te maken, het is maar een toets, er komen er meer, het is belangrijk dat je het snapt, van je fouten kun je weer leren, maar het helpt allemaal niet.

Ik denk dat iets van faalangsttraining wel nuttig zou kunnen zijn, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Het zijn allemaal wat vage bureautjes die dat soort dingen aanbieden. Vanuit school is er volgens mij niks, en ik weet ook niet of dat het slimst is. Hebben jullie algemene tips?

zeker doen! Herkenning alom!

Dochter is hierdoor gezakt vorig jaar,totale black outs terwijl ze er heel goed voor stond. Achteraf is het in de jaren ervoor opgebouwd, steeds als er een proefwerkweek aan kwam scoorde ze lager dan normaal.
Ze heeft nu NLP training om er anders in te gaan staan. Faalangsttraining werd bij hen op school niet meer gegeven na de brugklas omdat ze vonden dat ze daar zelf niet goed genoeg in waren. Met een paar cursusjes die wij aangeboden krijgen, redden we t niet om de leerlingen goed te begeleiden zeiden ze.
De NLP training is nu gestart, dochter heeft 1 sessie gehad en kan er al heel wat uit halen om gedachten om te buigen, zegt ze. Volgende week deel 2. Zij zegt: doen, t is echt fijn! Wordt niet vergoedt denk ik. Wij betalen 55 euro per uur. Kijk goed naar de prijzen want die verschillen echt enorm. Deze vrouw hebben wij via een vriendin waar zij weer een vriendin van is.( regio Eindhoven )
Ik zou wel investeren in een bijles voor de vakken waar ze niet goed in is, dit kan haar net een steuntje geven waardoor ze ook zekerder wordt. Hier doen studenten dat.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.