Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Pubermoeder

Pubermoeder

17-11-2015 om 17:09

Toets over Engels boek: hoe gaat zoiets?

Mijn zoon (2VWO) heeft voor Engels een boek moeten lezen. De leerlingen mochten zelf een boek uitkiezen (volledig vrije keuze), dus iedereen heeft wat anders gelezen. Deze week krijgen ze hier een toets over. Iemand een idee hoe zo'n toets eruit kan zien? Ik neem aan dat het algemene vragen zijn, want iedereen heeft immers een ander boek.

Hoewel zijn Engels goed is, staat hij een dikke onvoldoende. En van deze toets weet hij niet goed hoe hij het kan voorbereiden. En ik weet niet goed hoe ik hem kan helpen.

Heeft iemand tips?

Jamie

Jamie

17-11-2015 om 17:36

tja

Dat zijn nu net de vragen die je zoon aan de leerkracht had moeten stellen. Algemeen zou ik denken aan een titelverklaring, wat vragen over de hoofdpersoon, een samenvatting en wat je van het boek vond,

Moni

Moni

17-11-2015 om 19:46

Hier alleen ervaring met iedereen hetzelfde boek

De vragen in 2 VWO waren heel concreet, naar mijn gevoel te veel op feiten uit het boek.
Zoon zou het boek in de herfstvakantie lezen, had het op dag 1 uit. Voorbereiding was volgens de leraar niet nodig, lezen was genoeg. Cijfer was een 4. Ik heb de toets opgevraagd en die had veel feitenvraagjes over namen en personen. Zoon kon prima het verhaal vertellen en waarom een bepaald moment belangrijk was voor het verhaal. Hij wist alleen de namen niet meer van de personen op dat moment.

De keren erna las hij het boek een dag van tevoren en stampte wat namen in zijn hoofd. Toen haalde hij een 8 of een 9.

Volg wat Jamie zegt, net zoals bij een boekverslag. Wie zijn de hoofdpersonen, wat is het thema van het boek, wat vind je van het einde, welke einde had jij verzonnen, wat is de relatie tussen de belangrijkste hoofdpersonen, in welke tijd speelt het boek, etc.

idd hier algemeen

korte samenvatting, wat is de hoofdpersoon voor een type, wie is er nog meer belangrijk in het boek, in welke tijd speelt het zich af.

Els

Els

17-11-2015 om 21:43

Hier ook nog:

Verklaar de titel, geef je mening. Wie is de hoofdpersoon, wie zijn de 'bijpersonen' en hoe is hun onderlinge relatie, vanuit welk perspectief (ik, hij/zij, alwetende verteller) is het boek geschreven. Bedenk een andere titel (met argumenten), bedenk een ander einde. Welke belangrijke beslissing had de hoofdpersoon anders kunnen nemen zonder de verhaallijn te veel te veranderen? Waarom heb je dit boek gekozen.

Tango

Tango

18-11-2015 om 22:36

Hier ook allemaal hetzelfde boek

Hier moest de klas van dochter, 3 VMBO-T allemaal hetzelfde boek lezen. De vragen gingen naar mijn idee ook teveel over details. Een vraag was bijvoorbeeld: hoe heette de huishoudster van mevrouw D.? Deze huishoudster kwam werkelijk maar 1 keer in het verhaal voor. Ik zou dat dus w.s. niet onthouden. Dochter mocht het boek er gelukkig bij hebben en er iets in opzoeken.
Als iedereen een ander boek leest zijn de vragen natuurlijk algemener, meer zoiets als Els hierboven noemt.

Els

Els

19-11-2015 om 06:51

Schiet me nog te binnen

In welke tijd speelt het boek zich af? Hoe weet je dat? (geef een voorbeeld, met bladzijdenummer).

nog één

Schrijf een brief aan de hoofdpersoon, vraag hem/haar wat en vertel wat over jezelf.

Jamie

Jamie

19-11-2015 om 08:21

hmm

Het is 2VWO, en een toets, dus geen boekverslag dus skip al die langdradige vragen maar (schrijf een brief). Ik geloof niet dat ze dat in een lesuur gaan doen? Is ook ontzettend veel nakijkwerk aangezien iedereen een ander boek heeft tenzij docent ze heeft laten kiezen uit een aantal boeken?

Pubermoeder

Pubermoeder

19-11-2015 om 08:45

Dank!

Dank allemaal voor de input, heel nuttig. Ik heb de tips met zoon besproken.
Ze maken de toets inderdaad in een lesuur. Het telt mee als een SO, dus ik ga er vanuit dat het hooguit een half lesuur duurt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.