Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Katniss

Katniss

03-06-2015 om 23:07

Toets ineens anders dan de oefening

Mijn dochter (4 vwo) kwam vandaag nogal opstandig uit school. Ze had een luistertoets Duits gehad en de cijfers waren over de hele linie nogal dramatisch. Dochter had (toch nog) een 6,5, maar omdat het cijfer twee keer meetelt keldert gelijk haar gemiddelde. Volgens dochter hadden ze geoefend met havo-5 examens en waren de vragen altijd in het Nederlands. Tijdens de toets die ze afgelopen week had werden de leerlingen verrast met vragen in het Duits. De leerkracht was niet vatbaar voor de kritiek en ging ook de normering niet aanpassen.
Klopt het dat normaal de vragen bij luistertoetsen in het Nederlands zijn? Zou het zin hebben als de leerlingen gaan klagen bij de mentor (dat heb ik haar wel aangeraden)?

Volgens mij is het eindexamen havo Duits überhaupt geen luistertoets maar een leestoets. In dit voorbeeld kan je zien dat bij zo'n leestoets de vragen deels in het Nederlands, deels in het Duits zijn.

Van mijn dochters herken ik het wel dat een toets soms heel anders kan uitpakken dan de oefening of de opgegeven stof. Zit je je suf te leren op alle definities, krijg je op de toets eigenlijk alleen maar sommen.

skik

bieb63

bieb63

03-06-2015 om 23:15

Mijj lijkt

Dat in 4 vwo ( als ook havo 5) de vragen in het duits zijn.......geen idee wat de leraar gezegd heeft, en als hij het anders gezegd heeft is dat uiteraard raar. Maar IK zou het raar vinden als de vragen in het Nederlands waren.... En sowieso zou je op dat niveau de vragen toch ook in het duits moeten kunnen begrijpen lijkt mij. Zo niet, dan kom je ingetwijfeld in de problen als je rxamen moet doen.

Katniss

Katniss

03-06-2015 om 23:25

Gegoogeld

Slim van mij, eerst hier vragen en dan googelen
Ik vond op een site voor docenten Duits iets over het voornemen (in 2013) om voortaan de vragen bij luistertoetsen in het Duits te stellen en het ontbreken van oefenmateriaal. Ik vind het ook niet gek dat de vragen in het Duits zijn, maar als je altijd hebt geoefend met vragen in het Nederlands valt het wel rauw op je dak.
Tijdens mijn eigen vwo examen in 1990 waren zowel bij het centraal schriftelijk (tekstverklaring) als de luistertoets de vragen in het Duits. Beetje vreemd dat dat op de havo anders was.

myrthe

myrthe

03-06-2015 om 23:28

even gegoogled

De cito luistertoets Duits voor havo5 heeft wel degelijk vragen en antwoorden in het Nederlands.
Als je steeds geoefend hebt met Duitse tekst en vragen/antwoorden in het Nederlands, dan kan ik mij voorstellen dat je even schrikt als beide in het Duits zijn. Maar ja, je zit op het VWO en uiteindelijk moet je wel naar Duits-Duits.

Katniss

Katniss

03-06-2015 om 23:35

Klopt

Uiteindelijk krijgt ze het wel onder de knie, maar ik vind het desondanks niet netjes om leerlingen te laten oefenen met Nederlandse vragen en dan tijdens een toets die twee keer telt ineens Duitse vragen voor te schotelen. Dat had je dan ook wel een keer mogen oefenen, of alleen maar als dat toch is wat het moet zijn.
Ze moeten dus toch maar gaan klagen.

Barvaux

Barvaux

04-06-2015 om 08:38

myrthe

VWO4 is vergelijkbaar met HAVO5, net zoals HAVO3 vergelijkbaar is met MAVO4 dus ik ben het wel eens met Katniss en ik zou zeker de hele klas (niet 1 kind) laten klagen hierover.

Myrthe

Myrthe

04-06-2015 om 13:26

weet ik niet

Ik weet te weinig van niveaus per klas, weet dus niet of havo5 en vwo4 vergelijkbaar zijn. Wel weet ik dat van een vwo-leerling andere vaardigheden geeist worden en dat zeker in de bovenbouw havo niet vwo-light is.
Maar volgens mij zijn we het hier allemaal wel eens, als je ned-du geoefend hebt en je krijgt ineens du-du, dan mag je daar rustig met de hele klas wat van zeggen.
Ik heb hier even navraag gedaan en dochter die ook VWO 4 doet, zei dat ze begin dit jaar met havo-teksten oefende maar dat ze inmiddels bezig zijn met gemakkelijke VWO-toetsen, althans, dat zei de leraar.
En zomaar een vraag, mag je met de overgang VWO4 naar VWO5 op zak naar het hbo?

Myrthe

Nee je mag niet met een overgang vwo4 -vwo5 naar het hbo. Ook als je in vwo 6 op 0,1 punt zakt voor het examen vwo mag je niet naar het hbo. Ik vind het idioot maar helaas is het zo

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.