Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Len

Len

21-04-2018 om 19:34

Toelaatbaarheidsverklaring cluster 3 school

Ik heb een vraagje over de toelaatbaarheidsverklaring voor een cluster 3 school.
Mijn zoon zit nu nog op een reguliere basisschool in groep 5.
Hij heeft autisme en DCD.
Al vanaf groep 1 of 2 heeft hij een rugzakje voor extra ondersteuning op school en met veel hulp is het een hele tijd redelijk goed gegaan.
De laatste tijd gaat het echter steeds slechter met hem door overprikkeling op school.
Hij komt uitgeput en totaal overprikkeld thuis wil niet meer spelen en is doodongelukkig.
Inmiddels is er besloten dat een school voor speciaal onderwijs beter is voor hem en is alles voor de aanvraag van een toelaatbaarheidsverklaring in gang gezet.
We hebben een heel dossier waarmee we kunnen aantonen dat hij het nodig heeft.
Groeidocument van school, een verslag van de logopedist en een verslag van een intelligentieonderzoek dat hij pas gehad heeft.
Daaruit kwam naar voren dat hij een flinke performaalkloof heeft wat ook meespeelt in het waarom zoon vastloopt nu.
Je zou denken dat we erg sterk staan en dat die verklaring er wel doorkomt.
Dat dachten de IB’er, de motorisch remedial teacher en de vrouw die over het arrangement van de rugzak gaat ook.
Maar, en nu komt waar ik me zorgen om maak, de IB’er gaf aan dat de commissie die over de toelaatbaarheidsverklaringen gaat graag ook een recent verslag wil van het revalidatiecentrum waar zoon de diagnose DCD heeft gekregen, niet ouder dan twee jaar.
Uiteraard heb ik wel de brief waarin de diagnose staat en alle bevindingen maar deze is inmiddels vijf jaar oud.
Iets recents waarin staat dat onze zoon DCD heeft heb ik niet.
De IB’er gaf aan dat het zou kunnen dat de commissie de beslissing of zoon toegelaten wordt zou kunnen uitstellen tot er een recent verslag is.
Ik heb meteen het revalidatiecentrum gebeld voor een afspraak om een update te krijgen over de DCD diagnose maar daarvoor moet ik eerst een verwijzing van de huisarts.
Dat begrijp ik uiteraard en daar ben ik ook meteen acheraan gegaan.
Alleen is het zo dat er een wachtlijst is van 4 à 5 weken en dat is veel te lang.
Onze zoon wordt namelijk al eind mei besproken.
Nu ben ik dus heel erg bang dat de commissie geen toelaatbaarheidsverklaring wil afgeven omdat we geen recent dosier over de DCD hebben of dat ze het inderdaad gaan uitstellen en zoon daardoor het nieuwe schooljaar niet op zijn nieuwe school kan starten maar noodgedwongen op zijn huidige school.
Wie heeft hier ervaring mee en kan me hier iets over vertellen?
De IB’er weet het niet zeker dus die kon mij niet gerust stellen en ik zit hier vreselijk over in.
In ieder geval bedankt voor het lezen!

Lusithania

Lusithania

21-04-2018 om 20:14

Briefje

Als ik weer eens een verklaring nodig heb van de oogarts v.w.b. Mijn restvisus, bel 8k gewoon voor een briefje.
Waarom moet jij een afspraak maken?
Is gewoon bellen voor een brief met diagnose niet genoeg?

Len

Len

21-04-2018 om 22:48

Helaas

Helaas gaat dat in dit geval niet zo makkelijk.
De commissie wil een recente diagnose dus een simpel briefje is niet genoeg.

Wat te doen

Je levert in elk geval de oude diagnose in, een cc. van de verwijsbrief van de huisarts en zodra je die hebt de datum van de afspraak. Bovendien schrijf je de instelling aan dat de diagnose nodig is voor speciaal onderwijs en dat de bijeenkomst daarover op die en die datum is. Met de vraag dat als er ergens een gaatje is, er valt iemand uit, iemand wordt anders verwezen, dat je direct kunt komen. Regel dat ook met je partner en je werk.

Dan heb jij er in elk geval alles aan gedaan. En dat getoond ook. De kans dat ze dan aannemen dat de puzzel rond komt is dan wat groter.

Voorlopig

Mijn dochter, op cluster vier school, moest de eerste keer wachten. Nadat alle papieren voor de vakantie al rond waren. Er was een intakeronde op school die ook nog tijd in beslag nam. De eerste keer is ze dus eind oktober pas begonnen.

De tweede keer was het protocol veranderd. Kinderen werden op voorhand geplaatst, tenzij er grote afwijkingen bleken in de uitkomst van zaken. Dat wist je ook, je werd geplaatst met een slag om de arm. Dan konden ze in elk geval vast beginnen. Maar dan toch ook de zorg of het wel door zou gaan en wat dan?

Het blijft een puzzel, maar je kunt er zoveel mogelijk aan bijdragen.

Je kunt de beoogde school ook vragen wat hun protocol is en hoeveel tijd zij nog nodig hebben om een kind te plaatsen. En is er wel plaats? Soms zijn er ook wachtlijsten.

Maak je niet druk

Len “Je zou denken dat we erg sterk staan en dat die verklaring er wel doorkomt.
Dat dachten de IB’er, de motorisch remedial teacher en de vrouw die over het arrangement van de rugzak gaat ook.”
Dit klinkt vreemd. Vooral ook in combinatie met een leerling in groep 5.
De rugzak bestaat al sinds 2014 meer en de cluster 3 school is geen aparte speciale school meer, maar onderdeel van het samenwerkingsverband waar de school waar hij nu op zit ook toe hoort.
Dat betekent dat de IB’er en al die andere mensen goed zouden moeten weten hoe de toelating geregeld is en vooral ook dat er niet gedacht wordt in termen als “sterk staan”. Je hebt het tenslotte niet over een derdeninstutuut waar onvrijwillige afhankelijkheid van bestaat, maar over een onderdeel van de eigen schoolorganisatie.
Het lijkt me vanzelfsprekend dat er voor DCD een recente diagnose moet zijn. Maar het is ook mogelijk dat de motorische achterstand zo duidelijk is dat de verklaringen van de IB’er etc. Voldoende zijn en men zich er niet door laat weerhouden om hem toch te plaatsen.

De problemen die jij benoemd lijken echter niet over zijn eventuele motorische achterstand te gaan.

Overprikkeld, doodongelukkig.

Heeft hij naast DCD ook een verstandelijke handicap?

Antwoord op je vraag: Ik zou me niet druk maken als ik jou was. Vraag dat onderzoek om die diagnose wel aan.
Het is jouw probleem/schuld niet, de school had het beter moeten regelen, eerder moeten aangeven.
Ik denk niet dat het ertoe leidt dat je zoon niet geplaatst wordt, aangenomen dat de motorische beperking ernstig is (Alleen een DCD diagnose is niet eens genoeg) en of dat er ook sprake is van een duidelijke verstandelijke beperking.

Als dat niet zo is, als hij bij alles een beetje op de rand zit, dan zou het kunnen dat hij niet op cluster 3 terecht kan. Dan moet de huidige school nog meer doen om het onderwijs aan te passen. Dat kan ook een verkorte schoolweek zijn om de stress eraf te halen.
Of, dat kan ook nog, er komt een indicatie voor cluster 4.

Je hoeft je om je zoon niet druk te maken. Je mag tijdelijke afspraken maken en die mogen ook nu al ingaan. Wat denk je dat je zoon op dit moment het best zou helpen? Welke dagen zijn het zwaarst? Bespreek wat hij per direct over zou kunnen slaan.

Bo

Bo

22-04-2018 om 10:07

behandeling?

Ik hij niet in behandeling van de revalidatiearts dan? Wij moeten met zoon (nu 12) elk jaar langskomen en daardoor is het niet moeilijk om even via de mail tussendoor een brief op te vragen.

Verstandelijke beperking is overigens helemaal niet nodig of aan de orde hoor. Mijn zoon is gestart op cl 3, overgestapt naar regulier en zit nu in brugklas VWO. Toelaatbaarheidsverklaring was destijds juist een makkie. Waar ik niet eens wilde dat hij werd toegelaten vonden zij hem 'ongezien' ernstig genoeg, puur op basis van zijn diagnose. Reguliere basisscholen durfden het niet aan met hem, dus we hadden geen keuze. Maar dat was een jaar op 8 geleden en inmiddels is alles veranderd.

Dat is dus veranderd

Bo “Toelaatbaarheidsverklaring was destijds juist een makkie. Waar ik niet eens wilde dat hij werd toegelaten vonden zij hem 'ongezien' ernstig genoeg,”
Ja. Dat was in de tijd dat de overheid voor elke leerling betaalde. Dat is niet meer zo bij cluster 3 en 4 sinds de wet passend onderwijs.
Nu moet het samenwerkingsverband zelf de cluster 3 en 4 scholen in stand houden. Elke extra leerling is dus een extra kostenpost. Ze zijn nu mogelijk (logischerwijs) wat kritischer.

Mijntje

Mijntje

22-04-2018 om 11:13

verstandelijke beperking

Jeetje, vier jaar geleden was de cluster 3 school hier wel echt voor kinderen met een verstandelijke beperking, ik zie dit nog steeds op de site staan.
Ik heb er veel rondgelopen, en hoewel er niveauverschil was, was de uitstroom toch echt never nooit vwo, havo of mavo.
Niveau (iq) is daar volgens mij belangrijker dan diagnose (down/epilepsie/autisme/add) om toegelaten te worden.
Je moet roeien met de riemen die je hebt, je kan niet meer dan aangeven dat dat onderzoek pas dan en dan plaatsvindt.

Lusithania

Lusithania

22-04-2018 om 11:28

Mijntje ot

Cluster 3 is verstandelijke beperking, lichamelijke beperking, als ook langdurig ziek (lzk) leerlingen. Voor die laatste categorieën is er wel havo of vwo mogelijk (afhankelijk van de school).

Mijntje

Mijntje

22-04-2018 om 11:52

lusithania

Ja dat is zo, ik ging uit dat het om een zml school ging

Bo

Bo

22-04-2018 om 13:37

mijn zoon

Ging naar een cluster 3 school voor lichamelijk gehandicapten en langdurig zieke leerlingen. Zeker niet voor verstandelijk beperkte leerlingen, dat is ZMLK en valt ook onder cluster 3 (maar cluster 3 is meer dan dat). Er was ook een VO school voor VMBO en Havo aan verbonden. Voor VWO moet je naar regulier. Dat was ook de reden dat wij in de basisschooltijd al zijn overgestapt. Overstap cl 3 --> VWO lijkt mij een hele grote.

Ik had maar wat graag gewild dat de situatie destijds zoals nu was, dan konden ze zoon niet klasseloos weigeren. Mijn zoon heeft een paar zoon veel te duur cl 3 onderwijs gehad dat helemaal niet nodig was. Maar voor anderen is de huidige situatie weer nadelig.

Len

Len

22-04-2018 om 19:41

Mijn zoon heeft onlangs een IQ test gehad waaruit een flinke performaalkloof naar voren kwam.
Hij heeft een performaalscore van 76 wat onder moeilijk lerend valt.
Voor zover ik begrepen heb valt moeilijk lerend ook onder cluster 3.
Daarbij is door school ook al een dik rapport met alles wat er op motorisch gebied al extra gedaan wordt voor hem, en dat is veel.
De verwijzing voor het revalidatiecentrum heb ik vrijdag nog gevraagd, morgen kan ik bellen om te horen of het gelukt is en of zoon er vanwege spoed ergens tussen gepland kan worden.

Wat betreft de “rugzak”, ik weet dat dat niet meer bestaat en dat dat een arrangement genoemd wordt, alleen noem ik het automatisch nog steeds rugzak.
Excuses daarvoor.

Dan zou ik me niet druk maken

Dan komt hij beslist in aanmerking voor een cluster 3 school. Je moet alleen wel in de gaten houden welke dat dan moet worden naar jouw idee.
Moet het er een voor zwakbegaafden worden, of een voor motorische problemen?

@nnemoon

@nnemoon

23-04-2018 om 08:34

Len

Ik wens voor je zoon de plek die voor hem het beste is, waar dat dan ook mag zijn.

Ik ben het alleen niet eens met je uitleg van het IQ. Jij zegt dat hij een PV kloof heeft. Jij geeft in #13 alleen zijn performaalscore en knoopt daar een conclusie aan vast. Is zijn verbaalscore hoger of lager? Hier ook een zoon met een performaal score van 74.

Misschien bedoelde je alles bij elkaar, dat hij dan in aanmerking komt voor cluster 3.

Len

Len

23-04-2018 om 10:42

@nnemoon

Zijn verbaalscore was inderdaad gemiddeld maar de rest was allemaal laag, op één score na dan.
De totaalscore was ook laag, maar vanwege de verschillende subscores was die niet helemaal betrouwbaar.
Het was mij zo uitgelegd dat zoon op moeilijklerend niveau functioneerd, dus vandaar mijn uitspraak.
Dat had ik misschien beter uit moeten leggen.

M Lavell; de school die we op het oog hebben is er één voor moeilijk lerende kinderen en kinderen met motorische problemen.
Er zitten kinderen met bv autisme, maar ook kinderen met een lichamelijke beperking.
Daarom zou juist deze school zo ideaal zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.