Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Mijntje

Mijntje

28-04-2014 om 12:01

tips voor helpen met begrijpend lezen (groep 5)

Heeft er iemand tips hoe ik mijn kind kan helpen met begrijpend lezen. Hij zit in groep 5.
Het lezen an sich (techniek) is het probleem niet, hij leest eerder te snel. En volgens mij leest hij de vragen niet altijd goed.
Hij is wel slim (vind ik) dus hij zou veel beter moeten kunnen.
Thuis leest hij af en toe een boek maar is vnl dol op donald duck.

Ik wil graag met hem oefenen, maar hoe en hoe houd ik het leuk?

Hoi

Ik heb geen ervaring met wat jij nu noemt, maar misschien kun je Donald Duck, hier in huis ook zeer geliefd, betrekken bij het oefenen. Bijv. Jullie lezen beiden een Donald Duck verhaal en mogen elkaar daarna vragen stellen erover. Jij zou dan vragen kunnen stellen als: waarom deden de neefjes zus en zo? Of, waaom was Wolfje verdrietig? Voor elke vraag die jullie goed beantwoorden kriijg je een punt. Waarschijnlijk stelt hij jouw vragen als: welk nummer stond op shirt van....? Maar dat is ook prima. Jouw vragen kunnen meer inzichtelijk zijn.
Het is maar een idee ook.

Karin

Karin

28-04-2014 om 12:32

Oefenen begrijpend lezen

In groep 7 bleek een flink aantal kinderen uit de groep van mijn zoon (waar onder mijn zoon) relatief slecht te scoren op begrijpend lezen. Voor mijn zoon geldt in elk geval dat hij technisch (zeer) goed en snel leest. Met een groepje hebben zij enkele weken een aparte 'training' gekregen, daarna scoorde in ieder geval mijn zoon veel beter (van III naar I+ op Cito). Van wat hij vertelde hebben ze, met behulp van de methode nieuwsbegrip, vooral een truc aangeleerd: lees de hele tekst, lees de vraag, lees het stuk tekst waarop de vraag betrekking heeft inclusief de zin ervoor en de zin erna, lees de vraag nog eens en lees alle (!) antwoorden. Meestal is het dan duidelijk. Zo niet, dan moet er gezocht worden in de tekst en is er meer nodig dan zin ervoor / zin erna.
Mijn zoon had veel baat bij het consequent oefenen hiervan. Ook als hij het antwoord meteen bij het lezen van de vraag al dacht te weten moest hij de methode hierboven toepassen: vraag lezen, tekst waarop de vraag betrekking heeft (dat staat altijd bij de vraag vermeld), zin ervoor, zin erna én alle antwoorden lezen.
Als je zelf iets wil doen: vragen stellen over de tekst die hij gelezen heeft. Ook in de zin van: wat denk je dat hij bedoelde? Of hoe zou iets gezegd zijn of hoe voelt iemand zich (boos, verbaasd, verdrietig, …). Maar meer nog zou ik kijken of je iets kunt vinden aan oefenmateriaal op internet. Via niewsbegrip, cito of leestrainer.

Mijntje

Mijntje

28-04-2014 om 13:28

ha dank

Karin, lijkt me een goede strategie, die ga ik toepassen. Ik ga eens op zoek naar wat teksten.

eigen motivatie

In groep 7 had ik dochter 'Huis Anubis' gegeven als boek voor op school. Ze volgde het thuis ook op de tv zodat ik af en toe kon informeren over wie het ging, waar het zich afspeelde en waarom en wat dochter ervan vond.

Juffie

Juffie

28-04-2014 om 15:49

Precies

Wat Karin zegt is het! Zelf ben ik leerkracht in een bovenbouwgroep.

Er zijn verschillende strategieën bij het leren begrijpen van een tekst: samenvatten, vragen stellen over de tekst, voorspellen, verwijs- en signaalwoorden opzoeken en begrijpen.

Zelf werk ik ook met de methode Nieuwsbegrip. Wat de kinderen vooral lastig vinden, is om télkens opnieuw de moeite te nemen om de tekst te lezen, de vraag te lezen, de zin waar het om gaat op te zoeken, die nog eens te lezen en inderdaad met de zin ervóór en erná, daarna alle mogelijke antwoorden te bekijken en dán pas het antwoord te kiezen. Dat vinden ze nog leuk bij 3 vragen, maar het is gewoon heel veel werk en bij Cito zie je kinderen afhaken. Cito bood tot nu toe ook grote lappen tekst met veel vragen aan en daar verging veel kinderen de lust al als ze het boekje opendeden. Ik heb begrepen dat Cito nu kortere teksten gaat gebruiken. Maar het gaat even duren voordat die in alle groepen zijn ingevoerd.

Die strategieën en het de tijd nemen voor de vragen, de tekst en de antwoorden, is vaak al een grote winst. Zeker bij kinderen die technisch goed lezen, is dit iets om ze keer op keer op te wijzen.

Mijntje

Mijntje

28-04-2014 om 16:37

sneller dan ik

Ik had vanmiddag even met hem geoefend en ik merkte dat hij sneller leest dan ik! Volgens mij kan dat niet en doet hij het vlug-vlug-vlug om er snel vanaf te zijn.
Ik heb die strategie op een blaadje geschreven en dat houden we er nu bij.

Karin

Karin

28-04-2014 om 17:19

overigens...

ontdekte ik in de loop van groep 8 dat deze aanpak, of liever gezegd precies wat Juffie zegt het steeds de moeite nemen alle stappen te doorlopen, niet allen bij begrijpend lezen een rol speelt. Mjn zoon scoort op (bijna) alle vakken wisselvallig en is erg geholpen door mijn oefening met hem om eerst (samen) te bepalen welke stappen genomen moeten worden en dat dan consequent toe te passen. Bij werkwoordspelling bijvoorbeeld werkt het heel goed (is het een persoonsvorm? is het vt of tt? etc.) en ook bij rekenopdrachten. Eerst zelf verwoorden wat er gevraagd wordt en in welke eenheid antwoord gegeven moet worden. En dan pas aan de slag.

creabea

creabea

28-04-2014 om 22:02

nog geen boekbespreking?

Hier heeft zoon in groep 5 een boekbespreking (vorig jaar in groep 4 ook al) en dat helpt best wel bij het met aandacht lezen. Ik had bij mijn zoon ook het idee dat hij altijd maar vlug en half las (Suske en Wiske in een half uur uit maar sinds hij werkt aan zijn tweede boekbespreking lijkt hij met plezier en aandachtiger te lezen. Moet ook wel natuurlijk, anders heb je niks te vertellen voor de klas.

lisbeth

lisbeth

29-04-2014 om 15:46

ook met juf over gehad

dochter heeft namelijk ook de neiging om een tekst supersnel te lezen en de vragen af te rafelen. Ze scant een tekst
Haar tip was om dochter een tijd te geven voor het lezen. Je moet nu 5 minuten besteden aan het lezen van die tekst.
je leest hem 1 keer gewoon, dan lees je hem 1 keer hardop en dan streep je per alinea alle belangrijke woorden aan.

volgens de juf kun je ook een andere opdracht geven, streep alle worden die beginnen met een b aan of arceer steeds het woord het.
het gaat zich erom dat ze secuur gaan lezen en bewust zijn van wat er in de tekst staat.

Hanne.

Hanne.

29-04-2014 om 16:30

stimuleren

Om nauwkeurig lezen te stimuleren heb ik mijn kinderen beloofd dat ze voor elke taalfout die ze in een tekst vinden een verrassing krijgen.

En het lijkt te werken, de Donald duck wordt nu gespeld in plaats van dat er vooral plaatjes worden gekeken, er worden veel (vermeende) taalfoutjes gevonden en ik heb me nog niet suf hoeven kopen aan verrassingen (keertje een ijsje, keertje laat opblijven).

Mijntje

Mijntje

29-04-2014 om 17:45

vertragers

haha Hanne. Dat is ook een goeie, die ga ik eens introduceren voor de donald duck.
Onderstrepen in alinea's (van de essentie)lijkt me ook een goede vertrager. Anders leest hij te vluchtig en vergeet meteen wat hij heeft gelezen. Mag je bij een cito/toets ook onderstrepen?

Een boekbespreking maken werkte hier niet, hij nam gewoon een boek wat hij al tig keer zelf had gelezen en voorgelezen had gekregen: de GVR.

creabea

creabea

29-04-2014 om 20:32

boekbespreking

da's jammer. Hier moest zoon van ons een boek nemen dat hij nog echt zelf moest lezen. Hij wou eigenlijk iets van Geronimo Stilton maar dat mocht niet van mij (zit toch niet echt veel leeswerk aan) dus toen heeft ie voor de Kameleon gekozen. (we zijn geloof ik wel streng hè?) En wonder boven wonder heeft ie vandaag al zijn 2e boek uitgelezen deze vakantie. Dat was nog nooooit gebeurd!

Zelf laten kiezen

Als hij fan is van iets daar boekjes over zoeken . Of bv spannende verhaaltjes of eerder grappig . Denk dat het belangrijk is dat het echt intresse wekt . En dan willen ze ook echt weten wat er staat . Terwijl je een boek hebt met een onderwerp dat je niet veel zegt leest hij misschien te snel om der maar vanaf te zijn . Hier mogen ze echt zelf kiezen . Maakt niet uit of er veel of weinig in die boeken staat. Belangrijkste is dat ze het willen lezen .

Non scholea sed vitae

Ik zou me in groep 5 nog niet druk maken over hoe hij de toetsen begrijpend lezen maakt. Het gaat erom dat hij de tekst begrijpt en verwerkt, en dat hij daar plezier in heeft zodat hij zijn leven lang blijft lezen.

Ik zou bij het voorlezen wat meer praten over de tekst, ik zou naast fictie ook historische fictie en informatieve teksten voorlezen, en ik zou hem stimuleren om zelf niet alleen fictie maar ook informatieve teksten te lezen (bijvoorbeeld de Zo Zit Dat), en er dan vooral samen over praten. En zelf het goede voorbeeld geven door de krant/opniniebladen/populair wetenschappelijke tijdschriften te lezen en daar zowel met je partner als met je kind over te praten.

Als de school erg waarde hecht aan de CITO's dan moet je het er wel met de leerkracht over hebben wat ze kunnen doen om die scores omhoog te krijgen. Maar ik zou toch het liefst zien dat dat op school gebeurt. Tegelijkertijd kun je door positief te blijven de beeldvorming van de leerkracht bijsturen. Als het begrijpend lezen ter sprake komt, zeg dan vooral ook hoe je kind thuis altijd zulke slimme vragen stelt over boeken en tijdschriften en dat hij er zoveel uit oppikt en goede verbanden legt. Dan gaat de leerkracht daarop letten en als de leerkracht dat dan ook ziet, kan dat het schooldadvies positief beinvloeden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.