Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tango

Tango

28-09-2015 om 17:07

Tips voor Engelse woordjes leren kind met dyslexie in groep 7

Beetje lange titel maar de vraag is het volgende:
Zoon komt net uit school met een blad met 5 rijtjes van 10 Engelse woorden. Moet deze leren, Nederlands-Engels, Engels-Nederlands en dan ook nog schrijven. Foutloos probeer ik al niet eens.
We hebben tot vrijdag de tijd, eigenlijk had hij het al voor het weekend mee moeten krijgen maar kind is naast dyslectisch ook behoorlijk slordig met spullen meenemen. Het blijft vaak in zijn luizenzak liggen. Dit dus ook.
Ik weet eigenlijk niet hoe te beginnen. Het zijn woordjes als dog, cat, mouse, maar ook icecream, newspaper, sandwich en bicycle.
Heb al bij de juf gemeld dat helemaal leren niet gaat lukken. Hij heeft ook nog zijn partijtje woensdag, dus de woensdagmiddag valt al uit.
We beginnen maar met Engels-Nederlands, maar dan 1 rijtje of meteen allemaal? En wanneer doe je andersom. Schrijven doen we in het laatste stadium, als we nog tijd hebben.
Wie heeft er handige tips?

wat wij deden

We lazen samen en als dochter het woord moeilijk vond las ik het zelf eerst hardop. Daarna dochter hardop. Daarna letters spellen en nog een keer het hele woord zeggen en dan de Nederlandse betekenis hardop lezen.
Volgende woord.
Als alles er goed inzat dan gingen we het door elkaar vragen of andersom Nederlands - engels.
Dochter had vroeger spellingsproblemen en draaide letters om of vergat lettergrepen maar is niet dyslectisch.
Wel was het altijd belangrijk om het goed aan te leren en in te prenten. Te snel ' overhoren' leidde tot fout aanleren.

Jamie

Jamie

28-09-2015 om 17:44

op dit niveau

Deed ik het met kaartjes: op de ene kant het nederlands en op de andere kant het engelse woord. Verder zou ik vragen of hij het mondeling mag doen (net zoals topo).

Eigenlijk vind ik 50 woorden in 1x en zo snel echt te gek, dat ga je niet redden. Ik zou het bij Engels-Nederlands houden en steeds kaartjes wegleggen die hij kent. Als hij 40 kaartjes heeft weggelegd zou ik stoppen en ze omdraaien (dus nl-eng). Je gaat dit gewoon niet halen.

Als hij wil zou je het ook in wrts kunnen zetten.

Jamie

Jamie

28-09-2015 om 17:44

overigens

Ik zou dus zeker geen letters gaan spellen meteen. Belangrijker is dat hij de woordjes mondeling kent dan dat hij ze schrijft. Zonde van je tijd.

Moni

Moni

28-09-2015 om 18:02

Je kunt ook Quizlet gebruiken

www.quizlet.com

Daar kun je lijsten maken met woordjes en aangeven hoe je ze wilt leren.
Je kunt kiezen voor spellen maar dat zou ik nu niet doen.
Ze hebben ook flashcards, eigenlijk ook kaartjes zoals hierboven beschreven wordt. Dan hoeft hij niet te typen. Je kunt bij de woorden ook een plaatje zetten. Sommige kinderen leren makkelijker met een beeld erbij.
En er zijn twee spelletjes om te doen. Vindt hij misschien leuk.

Woorden leren gaat meestal in groepjes. Ik zou beginnen met vijf woorden per keer. Daarna langzamerhand grotere groepjes.

Odile

Odile

28-09-2015 om 18:40

of wrts

Onze dylectische dochter doet haar talen in wrts, werkt prima voor haar. Ik voer het in hapklare brokken in (10 woordjes per lijst) en zij oefent ermee.

Voor groep zeven vind ik 50 woordjes sowieso pittig maar voor een dyslect is het bijna niet te doen. Misschien kan de juf het voor hem in twee stukken hakken?

Tango

Tango

28-09-2015 om 19:08

Fijn!

Alvast zoveel tips.
Zoon wilde er al niet eens aan beginnen, is al een teken dat hij er flink tegenop ziet. We zijn er maar een beetje spelenderwijs mee begonnen. Eerst Engels-Nederland en het rijtje van de dieren. Had hij redelijk snel door. Nu is man met hem bezig in een soort spel vorm. Engels-Nederlands en andersom en als hij het goed heeft gooit man een zacht balletje dat zoon dan in het doel mag schieten (deur in de woonkamer). Werkt goed, maar of we zo alle rijtjes gaan redden weet ik niet. Die van de dieren was wel de makkelijkste en de eerste dus. Schrijven begin ik echt nog niet aan. Sommige woorden kan hij nauwelijks uitspreken zoals elephant.

Ik begrijp intussen ook dat hij op school had kunnen oefenen met doosjes met deze woordjes erin, per rijtje. Dat heeft hij dus 1 keer gedaan en toen snapte hij er niets van. Tja, dat motiveert niet natuurlijk.
Gelukkig heb ik vrijdag gesprek met de juf. Ik weet nog niet of ik hem de overhoring laat maken, want een onvoldoende krijgen werkt ook niet motiverend. Hij heeft er al 2 binnen, voor een biologie tekst met vragen en voor werkwoordspelling, puur omdat hij dingen schriftelijk krijgt aangeboden. Als je het mondeling aanbiedt gaat het al stukken beter. Ik ga dus morgen maar even vragen of hij het mondeling mag doen en daarna vrijdag even goed in gesprek over het huiswerk.

Tango

Tango

28-09-2015 om 21:47

Vervolg en verdere uitleg

Even nog het vervolg en wat meer informatie.
Dochter is vanavond nog verder met hem bezig geweest en heeft, helemaal uit zichzelf, kaartjes met hem gemaakt met aan de ene kant het Engelse woord en aan de andere kant het Nederlandse. Zo het tweede rijtje geoefend, met kleuren. Dat ging best aardig zei ze. Ze had zelfs nog schriftelijk overhoord, maar alleen van Engels naar Nederlands. Andersom wilde hij absoluut niet.
Op zich denk ik dat als we in dit tempo door oefenen we de woordjes er mondeling wel grotendeels in krijgen.
Juf geeft tot nu toe nog alles schriftelijk om te kijken wat wel en niet lukt. Topo ging eerder prima, wel met spelfouten maar die rekende ze dus niet. Andere vakken lukken dus minder goed of niet, daar gaan we het vrijdag dus over hebben.
Overigens is dit Engels groep 6 stof. Zoon heeft vorig jaar in groep 6 geen Engels gehad en doet nu dus met groep 6 mee. Dat gaat dan weer prima als je op Montessori-onderwijs zit. Ik vind het dus heel veel woordjes voor een eerste overhoring in groep 6. Ook dit zal per kind verschillen. Sommige kinderen kennen vanuit spelletjes etc. al veel Engelse woorden. Zoon kende volgens mij niet meer dan yes, no, goal en corner, maar ja, een rijtje voetbalwoorden zat er nou net niet bij.

Tip

Komende week op vrijdags met de woorden laten thuis komen. In de weekenden al beginnen zodat niet alles op het laatst moet gebeuren is de enige werkwijze voor een goed resultaat. Een dyslect heeft zoveel moeite met automatiseren dat het vaker moet oefenen. Wij oefenen met wrts maar de tip van Moni Quizlet is ook prima.

Door het typen, onthouden ze de volgorde van de ingetoetste letters. ( als een telefoonnummer).
Dat bereik je niet met schrijven. Zodoende wordt het woord book als b-o-o-k geschreven met twee maal de toets rechtsboven op het toetsenbord. Een kind dat schrijft kan zoals de meest fonetische denkende dyslecten een b-oe-k schrijven zonder te merken dat het een fout maakt, want fonetische is het goed.

Iedere dyslect oefent weer anders. Het ene kind leert de lettervolgorde mbv wrts en gaat het nog 5 x schrijven om ook schriftelijk geen fouten te maken, want het wilt een 10. De ander heeft een hekel aan schrijven en oefent mbv wrts tot het op wrts tienen haalt maar niet schrijft en tijdens de so tevreden is met een 7.

Kom niet meer terug op een onvoldoende, begin iedere week met goede moed. Succes.

creabea

creabea

29-09-2015 om 12:03

geen ramp als het niet lukt?

het is maar engels op het basisonderwijs. Er wordt zo verschillend omgegaan op basisscholen met wat de kinderen zouden moeten kennen; op de ene school kijken ze alleen filmpjes en op de andere moeten ze blijkbaar complete woordenlijsten uit hun hoofd leren. Tja. Mij lijkt 50 woorden een beetje veel om heen en terug te kennen, als je het nog niet eerder geoefend hebt; het lijkt me toch ook niet dat je je zoon nu hele middagen laat oefenen op die woordjes (geen idee hoe lang het duurt, maar zoiets kan ik me voorstellen)?
Ik zou inzetten op het beste er van maken en de volgende toets beter voorbereiden (dus die kaartjes met woordjes in de klas doen). Van een onvoldoende leer je ook weer wat.

Jamie

Jamie

29-09-2015 om 13:08

het maffe is

Dat ze straks op basis/kader ook geen 50 woorden per week krijgen. Waarom op de basisschool wel?

Krullevaar

Krullevaar

29-09-2015 om 13:19

idd

Bij ons op school wordt vanaf groep 1 al Engels gegeven, maar er is nog nooit iets van huiswerk opgegeven. Zoon zit nu ook in groep 7.

Zelfs voor topo hoeven ze geen 50 dingen ineens te leren.

Jamie

Jamie

29-09-2015 om 14:46

klopt

Topo is meestal iets van 30 en natuurlijk niet twee kanten op. Juf vergalt meteen het leuke van woordjes leren voor zover dat er nog was.

Tango

Tango

29-09-2015 om 22:13

Mailen

Zit net de juf een mail te sturen met de vraag of ze de overhoring mondeling kan geven. We zijn inmiddels bij rijtje 4 en volgens man (die vanavond weer aan de slag moest met hem want ik was weer weg) ging dat ook best aardig. De voorgaande rijtjes hadden ze ook doorgenomen. Rijtje 4 alleen Engels-Nederlands en dat ging dus goed. Man had zoon zelfs de woorden over laten schrijven, vond ik ook wel een goeie. Zo krijgt hij een beetje idee hoe hij ze opschrijft.
Hele middagen oefenen doen we echt niet hoor, Creabea. Daar hebben we helemaal ook geen tijd voor tussen de voetbaltrainingen en ons werk door. Elke dag een half uurtje of drie kwartier hooguit.
En Flanagan, ja natuurlijk had hij het op vrijdag mee moeten nemen, maar ik schreef al, hij was het toen vergeten. En als hij alleen naar huis komt fietsen ga ik echt niet meer naar school rijden om het alsnog te halen. Overigens hadden we een heel druk weekend dus toch niet veel tijd gehad. Je verhaal over typen begrijp ik niet helemaal. Waarom zou dat anders zijn dan schrijven, voor het woordbeeld. Zoon is eerlijk gezegd nog niet echt bezig met typen. Zou misschien wel moeten, maar dit huiswerk vraagt al zo veel van hem dat ik dat er nu nog niet bij wil doen. Na de kerstvakantie willen we gaan kijken voor iets van een typecursus online.

Jamie

Jamie

29-09-2015 om 22:19

Tango

Beter nu beginnen met die typecursus als je de donkere dagen ingaat. Straks wordt het weer mooi weer en zit hij te typen. Ook met het oog op de winterstop bij voetbal kan hij maar beter een stukje op weg zijn want de eerste weken gaat nog wel, daarna wordt het lastiger.

Jamie

Jamie

29-09-2015 om 22:20

Verder

Ik ben van mening dat je als ouders van een kind met dyslexie met niet al te hoog IQ zelf bepaalt welk huiswerk je kind doet. Het hoeft echt niet te wennen aan veel huiswerk en het is gewoon niet eerlijk om dezelfde hoeveelheid te doen dan de gymnasiumkandidaatjes.

Tango

Tango

29-09-2015 om 22:59

Jamie

Welke typecursus zou jij aanraden? Ik heb me er nog niet echt goed in verdiept hoor, maar zit even te googlen. Ik keek even naar een proefles typetopia. Ziet er wel leuk uit maar veel meer verhaal dan daadwerkelijk typen. Ik weet niet of dat gaat werken.
Ik zoek het liefst iets dat gratis is, wel aantrekkelijk en het moet vooral niet te lang duren. Hoe lang ben je bezig om enigszins goed blind te kunnen typen? Een diploma vind ik niet nodig hoor, maar het lijkt me wel handig als zoon enigszins met het toetsenbord uit de voeten kan.
Wanneer we beginnen weet ik nog niet hoor. Misschien dan inderdaad wat eerder, maar ik wil vooral eerst weten hoe lang hij bezig zal zijn. En hoe vaak in de week hij moet oefenen.

Els

Els

30-09-2015 om 06:58

Type expert

Wij hebben type expert gebruikt. CD van ongeveer een tientje.

Jamie

Jamie

30-09-2015 om 08:55

Oei dat is een gewetensvraag

Wij hebben typetopia genomen omdat ze iets deden voor dyslexie maar dat viel behoorlijk tegen. Ik heb er meermaals over geklaagd maar ik weet eigenlijk niet meer waar het probleem precies zat.

Als je wil leren typen volgens zo'n betaald programma krijg je een garantie voor een diploma mits je een bepaald aantal keer per week oefent. Die aantallen kun je wel vinden op de site, je kunt ook een heel overzicht vinden in weken of dat krijg je. Ga uit van 4/5x 20 min per week.

Ik heb het met een beloningssysteem aangepakt, als mijn zoon had geoefend kreeg hij een muntje (mijn man had een hele geldkist vol met oude en buitenlandse muntjes) en die kon hij inwisselen. Hij mocht zelf bepalen waarvoor hij wilde sparen en ik bepaalde dan de 'wisselkoers'. Dus een keer zeggen wat je wil eten was 3 muntjes, een keer met papa schaatsen was 20 muntjes (zoiets).

Je moet een typediploma ook zien als extra oefening voor hun hersens ivm de dyslexie, nooit weg dus maar bij ons viel het ook nog eens tijdens de dyslexiebehandeling en dat was wel een beetje veel.

Uiteindelijk heeft hij het diploma gehaald op het allerlaagste niveau, ik dacht dat hij het over moest doen maar hij had net niet teveel fouten en hij had net niet te langzaam getypt. Overigens typt hij nu in de tweede niet bijzonder goed maar ik ben wel blij dat het er in zit.

Als je kiest voor type-expert (junior), had ik voor mijn oudste ook, kun je je zoon uitleggen dat je geld gaat besparen tov een dure typecursus en dat hij dat geld kan verdienen. Je kunt dus zien uit hoeveel onderdelen de cursus bestaat en dan deel je het totaalbedrag wat je er voor kwijt wil door het aantal onderdelen. Ik heb verder nooit gegeven om cijfers bijvoorbeeld, die typ ik zelf ook niet blind dus dat kun je er bij een gratis typecursus ook wel uithalen.

Als je toch wil betalen zou ik nu gaan voor donaldduck: https://www.ducktypen.nl/

Tango,

Ik bedoelde niet het vergeten blaadjje van afgelopen week. Ik doel op de komende vrijdagen; voordat hij 's ochtends de deur uit gaat, hem eraan herinneren. Hier ook een kind dat het wel eens vergat. In ons geval kon ik hem wel terug naar school sturen. Daarna vergat hij het niet meer.

Met typen bedoel ik dat kinderen de plaats van de toets ophet toetsenbord onthouden en de volgorde van de bewegingen. Net zo als de posities van de toetsen op een telefoon. ( 2x rechtsboven, 1x links midden etc.)

Het 'ik lees anders' leesprogramma voor dyslecten wordt ook de volgorde van de letters in de hersenen opgeslagen. De volgorde ( ze trainen zo dit intensief dat ze het zelfs achterste voren kunnen) staat voor een woord.
Hier merkte ik dat kind ook een woord ondersteboven kon lezen. De logopedist antwoordde dat ze dit wel vaker zag bij dyslecten. Ze slaan de volgorde van de letters op om zo het tekort aan automatiseren te compenseren. Het is een omslachtige en vermoeiende weg, maar voor sommige van de dyslecten de enige weg.

Ik weet niet of een type programma helpt. Hier hadden we wel een cd, (in de la), maar de oefeningen met programma's als haaibaai en tafels oefenen vergde al een hoop tijd en ze leerden de posities van de toetsen zo spelenderwijs. Het oefenen was al intensief zat.

Ik kwam ook wel een type-programma's tegen waarbij aangegeven werd dat deze geschikt waren voor dyslecten. Maar ik kan je er geen adviseren want ik heb geen ervaring.
Ik merk dat het opslaan van woorden of getallen zoals bij tafels gebukt gaat onder het tempo. Het onthouden en opslaan kost hen tijd omdat ze door het automatiseringsprobleem in hun hersenen een andere route nemen. Het onthouden van de letters en op welke positie , of eigenlijk het onthouden van de posities zodat het woord onthouden wordt, een manier is om bij te blijven met het tempo van de leerstof. Het zijn allemaal ezelsbruggetjes om bij te blijven.
Dat zie je ook bij het oefenen van de tafels met een programma. Op school konden ze een tafeldiploma halen. Daarvoor moesten ze op school aan de pc testen maken. Wie voldoende goed had en binnen de daarvoor beschikbare tijd was geslaagd. Wie thuis oefende op een toetsenbord met de cijfers in een rij boven de letters ipv het aparte numerieke toetsenbordje rechts van het hoofdbord, haalde de toets niet omdat het niet gewend was aan de posities van de toetsen en dat teveel tijd kostte. Maar als je aan de snelle leerlingen vroeg hoeveel 7x8 was moesten ze langer nadenken dan als ze de som op beeld zagen en het antwoord intoetste.
Aan het intoetsen zit ook geen uitspraak, geen bandopname hoe het getal uit te spreken.
Met wrts kan het woord worden uitgesproken. Dat is belangrijk voor het onthouden van het woord. Niet alleen weten hoe te schrijven maar ook hoe het uitgesproken wordt, zodat het opgeslagen woord meer 'body' krijgt.
Moni gaf aan dat bij quizlet plaatjes gekoppeld kunnen worden. Dat is ook een belangrijke bijdrage aan het onthouden van woorden uit een vreemde taal. Dus het audio en visueel maken zodat het beter blijft hangen.
Oeps. Ik wordt langdradig. Succes en inderdaad 50 woorden per keer is te veel. Daar kan je terecht vragen over gaan stellen. Ik denk niet dat je daarin de enige ouder bent.

Tango

Tango

30-09-2015 om 11:09

Nogmaals dank!

Zoon heeft nog niet al te lang geleden het dyslexieprogramma afgerond. Dat was al een hele opgave met 4 tot 5 keer huiswerk in de week. Vandaar dat ik een beetje op zie tegen een typecursus die ook weer veel van hem gaat vragen.
Ik ga eens kijken naar type-expert want ik begrijp dat dat gratis is. Dan kan hij het ook meer in zijn eigen tempo doen. Vind ik belangrijker dan dat hij snel dat diploma heeft en perfect kan typen.
Hij typt nu ook wel eens wat, met Ambrasoft o.i.d. en je ziet dat hij echt nog erg moet zoeken naar de toetsen.
Flanagan ik vind jouw verhaal wel heel zinvol hoor. Ik lees Anders hebben wij niet gevolgd, dus ik weet niet hoe het werkt. Ik merk bij zoon wel dat hij iets makkelijker leert als hij het ziet of met name hoort. Tafels leren is bij hem ook zo'n ding. Vermenigvuldigen gaat nog wel, het lukt hem dan vaak om het snel uit te rekenen. Helemaal uit zijn hoofd gaat het niet altijd. Maar deeltafels is echt drama. Heb het idee dat het kwartje nog niet gevallen is hoe dat werkt. Ook een van de gespreksonderwerpen voor a.s. vrijdag dus. Want op dat onderdeel scoorde hij laatst een dikke onvoldoende. Vind ik dan zo sneu, want hij snapt het gewoon echt niet.

Memrise

Mijn zoon op de middelbare school gebruikt het programma memrise om woordjes te leren. Het is gratis en je kan er ook plaatjes bijzetten om het wat meer visueel te maken. wrts vond hij helemaal niets. Memrise vind hij leuk, het staat ook op zijn iPod, dan kan hij ook tussen door even leren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.