Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Marilene

Marilene

13-08-2014 om 11:26

Tips voor bijlessen geven?

Mijn zoon wil dit jaar bijlessen gaan geven maar hij wil graag tips hoe hij dit moet aanpakken. Het kan via school: de leerkracht van het betreffende vak geeft toestemming om het te doen en vervolgens kunnen leerlingen die bijles nodig hebben gekoppeld worden aan bijlesgevers.

Kan iemand tips geven? Gewoon de lesstof volgen en proberen het opnieuw uit te leggen? Samen de opgaven maken? Hoe lang geef je het beste achter elkaar bijles?

bibi63

bibi63

13-08-2014 om 13:39

Marilene

Een uur bijles is meestal gangbaar. Niet te lang zodat de aandacht erbij blijft en lang genoeg om ook echt wat zinnigs te doen.
Verder zou ik deels het boek/lesstof gebruiken die de leerling op dat moment gebruikt/mee bezig is. Samen doornemen en kijken waar de struikelblokken liggen en desgewenst nog eens uitleggen.
Verder is het heel zinvol en ook leuker voor de leerling om op Internet lesstof te zoeken (zat te vinden) over hetgeen de leerling moeite mee heeft, maar op een andere wijze wordt uitgelegd dan het boek dat de leerling gebruikt. Ook met andere opgaven.

Om wat voor vak gaat het?

Bibi

Als Bibi

En verder is het nuttig om van de vakdocent te horen waar de moeilijkheden zitten bij de betreffende leerling.

zoon

heeft bijles gehad van neef en moest dan opgaven maken en neef keek dan waar het fout ging.
Vanaf daar legde hij het heel rustig stap voor stap uit en zoon maakte het dan opnieuw. De keer erop werd er gestart met dezelfde soort opgave en neef keek of zoon t nog wist. Hij deed 1,5 uur per keer soms 2 maar zaten dan soms tussendoor wel even te kletsen omdat ze elkaar natuurlijk goed kennen. Ik denk dat bij echt focussen 1 uur genoeg is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.