Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
lisbeth

lisbeth

01-02-2015 om 10:06

Tips en trucs voor het vo

Dochter zal volgend jaar naar het vo gaan. Ze heeft haar m8 cito's uitzonderlijk goed gemaakt dus we hopen op een vwo advies.
Nu is dochter HB, heeft daarnaast adhd en heeft in het verleden depressieve klachten gehad. Ik wil dochter vanaf dag 1 hierin goed begeleiden en ervoor zorgen dat dochter op school goed begeleid wordt.
De school die we uitgekozen hebben staat goed bekend, kinderen die hb zijn krijgen een persoonlijke tutor die hun helpt met compacten en verrijken en het uikiezen van persoonlijke verdiepingsprogramma's.
Ik weet van dochter haar oude rugzakbegeleidster dat school ook een goed zorgbeleid heeft.
Toch ben ik nog aan het zoeken wat we kunnen doen om er voor te zorgen dat het goed gaat. Waar moet ik opletten bij het organiseren van haar huiswerk, dat ze niets vergeet, dat ze haar spullen niet kwijtraakt. Ik wilde zelf al alle boeken en schriften per vak een kleur geven.
Kan ik vertrouwen erop dat het huiswerk in magister staat of moet ik zorgen voor een systeem dat we toch weten welk huiswerk er gegeven wordt.
School biedt begeleiding aan, iedere dag na school tot 5 uur. Is het verstandig zoiets meteen vanaf het begin te doen. En zijn kinderne dan ook standaard klaar met hun huiswerk als ze thuiskomen. Het prettige hiervan vind ik dat ze haar huiswerk kan doen voordat haar medicijnen uitgewerkt zijn. Ze krijgt concerta maar dat is tegen 7 uur uitgewerkt. Extra ritalin mag niet want ze zit aan de maximale dosering. Mijn twijfelpunt is echter weer of een hele dag school en huiswerk begeleiding niet te veel achter elkaar wordt.
Dit zijn zaken die nu door mijn hoofd spelen, ik wil binnenkort op de vo school gaan praten ook ivm aanname dochter maar ook wat er nou precies qua zorg mogelijk is. Wat zou ik dan kunnen vragen?

Barvaux

Barvaux

01-02-2015 om 10:21

hmm

Paar dingen:

* Ik heb onderin de kledingkast extra planken (Ikeasysteem) gemaakt vrij dicht op elkaar en elk vak heeft nu zijn eigen plek. In hun bureaus zaten ook nog een paar plankjes achter een deurtje en die deden ook mee. Bij een meter brede kast kun je vier vakken naast elkaar hebben. Stickertje met naam vak op de plank. Tot mijn verbazing viel zowel oudste als jongste prima in dit systeem en ging het vlekkeloos. Bij het uitpakken van de tassen kwam meteen het stapeltje wiskunde op de goede plek en ze pakken achteloos dat hele stapeltje weer op als ze wiskunde hebben. Ik had niet gedacht dat het zo goed zou werken bij jongste. Schriftkleuren bij boekkleuren passen vind ik veel te veel gedoe. Als je met dit systeem werkt hoeft dat ook niet. Beter wat minder ruimte voor kleding en een goed systeem voor boeken, wel meteen vanaf het begin aanbieden want alles wat je later doet werkt vele malen slechter (dan zijn ze al gewend aan iets anders).

* Of je kunt vertrouwen op Magister ligt aan de school, dat kunnen wij niet weten. Hier gaat dat bij jongste heel goed, is een paar keer mis gegaan met 1x tot gevolg dat hij moest nablijven (had 1/4 van zijn huiswerk niet goed uit zijn agenda begrepen) en 1x een 5,5 vanwege een niet geleerde toets (ze had pas aan het begin van de avond na de kerstvakantie het er op gezet en zoon leert 's middags en het huiswerk in de agenda leek mij niet te vertrouwen: 3 nl toetsen op 3 opeenvolgende dagen... was wel zo). Ik heb mijn battles dit keer maar niet gepikt, de tweede dag had hij zelfs een 1...

* Huiswerkbegeleiding klinkt leuk maar niet elk kind kan LEREN op zo'n uur. Ik zie het meer als uitleguurtje en tijd voor je maakwerk. Als je daar kunt leren kom je er wel maar ik vind het wel erg lange dagen, zeker als je dan thuis nog moet leren. Beter kan jouw dochter thuis eerst gaan leren en dan, als de medicatie is uitgewerkt nog wat rommelen aan het maakwerk, iets wat ze vaak op school tijdens de les ook nog wel eens kunnen doen.

* Hier zorg ik strikt dat jongste AL zijn maakwerk voor de komende week op zaterdag gedaan heeft. Bij drukke weekenden moet hij al op donderdag of vrijdag daaraan beginnen. Dan is er nog de de zaterdag en zondag voor leerwerk en zo hoopt het huiswerk gedurende de week niet zo op want juist dat is funest. Het belangrijkst hier was dus het rooster: als je op maandag en dinsdag lange dagen hebt met veel verschillende vakken krijg je dan nog veel huiswerk op voor de rest van de week en dat kan het behoorlijk in de soep gooien. Een korte dag op dinsdag en weinig vakken op maandag én dinsdag is dan het beste. Dan kun je op dinsdag weer een slag slaan voor de rest van de week. Sport op dinsdag is in mijn ogen dan ook het onhandigste en ik verbaas me over al die kinderen in het sportteam van mijn oudste die op maandag niet komen trainen omdat ze zoveel huiswerk hebben. In mijn ogen is dat een slechte planning.

lisbeth

lisbeth

01-02-2015 om 10:35

Barvaux

Dank je.

Die begeleiding daar heb je een punt. Dochyre is als ze zich moet kunnen concentreren vrij prikkelgevoelig. Reageert op ieder geluidje. Omdat ze thuis een jonge broertje heeft met bijbehorende energie dacht ik aan die begeleiding maar ook daar zullen prikkels zijn.

Dochter heeft niet heel veel activiteiten door de week. Op woensdag scouting en 1 keer drie kwartier pianoles. Ze doet niet aan sport. De zaterdag en zondag zijn dus in principe vrij. Bij ons is de vrijdag tradiotioneel huiswerk vrij omdat dochter dan meestal doodop is. Maar hoe dat komende jaar zal gaan moeten we maar bekijken.

Dochter heeft kledingkast op haar kamer, ze slaapt op zolder en heeft aan beide kanten over de hele breedte rekken onder de schuine wanden. Daar zou wel iets op kunnen.
Als ik het goed begrijp heeft dus bij jou ieder vak zijn eigen plek?
Mijn jongste heeft op school een ladekastje, ieder vak zijn eigen laatje. Hebben ze bij de ikea gehaald. Bedoel je zoiets?

lisbeth

lisbeth

01-02-2015 om 10:37

Zoiets bijvoorbeeld

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/50192822/

Een vak per la

Barvaux

Barvaux

01-02-2015 om 10:43

vak eigen plek

Ja, IEDER vak heeft zijn eigen plek, plat op een plank, dus niet verticaal. Op de plank heb ik dan in het midden van die plek een sticker geplakt met de naam van het vak. Je moet dan dus boeken voor de tweede helft van het jaar op een andere plek op elkaar stapelen zodat ze die niet ziet liggen. Nog niet gebruikte schriften ook. Je kunt zo bij het uitpakken van je tas vlak bij die planken gaan staan en meteen per vak alles op het goede plekje leggen. Daarna gaat ze inpakken en ze kan blindelings de hele stapel bij dat vak meenemen. Als je huiswerk gaat maken pak je ook gewoon de hele stapel van dat plekje en je legt meteen alles weer terug. Ik doe dat in een kast zodat ik het niet hoef af te stoffen maar als jij dat op openliggende planken wil moet je dat zelf weten

Dus onderin de kast (bodem) van mijn jongste liggen vier vakken, 15 cm hoger komt dan de eerste plank met vier vakken en daar weer 15 cm boven weer een plank met 4 vakken, samen met een kastje met drie planken in zijn bureau er tegenover kwam hij er mee uit (15 vakken) ook drama en techniek voor de duidelijkheid. Het voordeel is vooral ook dat als ze bijv een kopietje krijgen los wat ze de volgende keer mee moeten nemen (voor bijv drama) dat OOK daar terecht komt en dat gaat dan weer blindelings mee. Passer ligt daar bijv ook voor wiskunde, die heb je amper nodig, rekenmachine zit dan weer standaard in zijn tas en komt er niet uit.

Barvaux

Barvaux

01-02-2015 om 10:44

je kast

Ja dat zou kunnen, ik gebruik dat dus niet maar dat zou ook prima kunnen werken ja. Ik vind dat beter werken dat schriften en kaftpapier elk in een eigen kleur, veel te veel gedoe en hoge kosten met aanschaf.

Barvaux

Barvaux

01-02-2015 om 10:45

Op de kamer van onze jongens zou zo'n ding echt niet meer passen dus wij hebben het opgelost met de kledingkasten maar misschien werkt zo'n ladekastje wel beter, koop er dan meteen twee.

Angela67

Angela67

01-02-2015 om 11:30

tip: help haar maar doe ook veel voor haar

Doe heel veel voor haar (en help haar) zodat ze niet alles tegelijk in het eerste half jaar zelf moet kunnen. Ze leert dit soort dingen in haar eigen tempo en volgens mij is de kunst dat je haar helpt het te leren in de juiste 'volgorde'.
Ik denk niet dat het een kind is waarvan je kunt zeggen: 'gooi maar in het diepe, ze vindt met een paar maanden haar eigen systeem wel en anders merkt ze het wel aan haar cijfers en gaat ze vanzelf beter haar best doen'. Bij mijn oudste werkt het in ieder geval niet zo, dus inderdaad van te voren nadenken is voor alle partijen handig en zal ook echt leiden tot iets.
Er valt zo ontzettend veel nieuws te behappen dat er geen vrije seconde over zou blijven als we oudste hier alles vanaf het begin zelf hadden laten doen (ondanks dat er systemen zijn, bijvoorbeeld het plankenidee).

Dus afhankelijk van wat ze nu al makkelijk kan/doet én afhankelijk van wat je belangrijk vindt én waar haar problemen zitten moet je bedenken wat de volgorde is waarin ze 'zelfstandig' moet worden en met haar uitdagingen leert omgaan en ondertussen ook de juiste cijfers haalt.

Dat was hier wel even een ding, want oudste wilde graag naar 2havo en wilde dus qua cijfers alles op alles zetten om het te halen. Als we hadden gezegd dat hij eerst alles zelfstandig moest kunnen (huiswerk noteren, opletten in de les, goed werken op school, alarmpjes zetten om op tijd naar scouting te gaan , kamer opruimen, snappen hoe je je huiswerk het beste kunt indelen en daar je vrije tijd op in plannen etc) dan was hij nooit aan voldoendes toegekomen. Nu, halverwege 2 havo doet hij al zoveel dingen meer dan in de brugklas en dat is gewoon langzamerhand gegroeid. Er zijn nog zat dingen waar we bij helpen, maar stuk voor stuk pak hij dingen zelf op óf zeg ik dat ik het gewoon niet meer doe vanaf datum xxx en als hij het belangrijk vindt moet hij het zelf gaan doen .

Het gaat hier om de volgende onderwerpen:

Hoe leer je je concentreren in de les? Want er wordt veel maakwerk in de klas gedaan en dat scheelt dan echt in huiswerk thuis. Maar dan moet je het doen en vooral: je moet het GOED doen. Dus echt je tekstboek erbij en de goede antwoorden opzoeken. Hoe vaak hij het niet thuis nog eens moest doen omdat de antwoorden fout waren ... Dus boter bij de vis: laten zien dat het tijd scheelt, dan is de motivatie en het inzicht er en dan kijken hoe het komt dat het nog niet lukt. Welk vak lukt het beter, hoe komt het dan, ligt het aan jezelf, moet je ergens anders in de klas gaat zitten, ligt het aan de leraar etc. Zo leerde hij langzamerhand per vak hoe dat aan te pakken.

Dan huiswerk noteren: er staat af en toe wat op Magister, maar de studiewijzers op papier (of op ELO) werken beter. En ik heb hem vanaf het begin z'n klasgenoten laten bellen als hij het niet (meer) wist. Hij heeft dit jaar ook een smartphone waardoor hij in de klas-whatsapp groep zit en daar wordt altijd gevraagd 'wat is het huiswerk ook al weer' dus van die vragen profiteert hij zonder dat hij het zelf hoeft te vragen .

Tas inpakken, plankensysteem: dat is hiet niet zo problematisch, agenda erbij en spullen inpakken. Dit wel de avond van te voren doen. In het begin deden wij het voor hem maar dat was vooral omdat het een kwestie van tijd was om te leren, niet omdat er een systeem moest komen omdat hij het anders niet zag.

Huiswerkbegeleiding hebben we vanaf het begin drie middagen per week gedaan en nu nog steeds. Het is juist niet op school, maar hier in de buurt op vijf minuten fietsen. Doel: het is daar rustig en heel stil . Plannen doen we uiteindelijk toch grotendeels thuis, want plannen hangt samen met al die andere dingen (en de weekplanning), maar we hebben een goede samenwerking met de mensen van huiswerkbegeleiding en zij doen de dingen die zij kunnen om hem te helpen qua concentratie etc.
Dus hij komt thuis, (soms 1500 uur maar ook wel 1600), dan even chillen (eten/drinken/filmpje op youtube), lijstje huiswerk is hopelijk al gemaakt (we plannen aantal dagen vooruit) en boeken liggen nu meestal klaar ervoor. Om half vier of half vijf zit hij daar, half 6 of half 7 thuis. Soms thuis nog wat doen na het eten omdat zelf geconcentreerd werken en focus houden niet z'n beste kant is. En soms is het ook gewoon leuk of gezellig om samen wat uit te zoeken/te maken. Hij roept de antwoorden en ik typ ze uit, printen en hup in de map huiswerk klaar. Om hem even door een drukke week heen te helpen is dat wat hem gemotiveerd houdt en hij vindt het echt fijn als we dat doen. Hij is een enthousiaste, blije vogel en wil graag.

Het is al met al zoeken en afwegen wat je wel en niet doet. We hebben geprobeerd van te voren wat uitgangspunten te hebben: hij wil naar 2 havo, maar moet nog heel veel leren over 'leren' en heeft moeite met concentreren: wij zorgen dat hij in de brugklas laat zien dat hij de stof begrijpt en het cognitief aankan (oftewel: de juiste cijfers haalt) en gaandeweg helpen we hem de rest van die dingen te leren die je nodig hebt om zelfstandige scholier te worden. Huiswerkbegeleiding wel vanaf het begin want het is makkelijker om er mee te stoppen als het niet nodig is dan andersom.
De vrije tijdsbesteding, de dingen waar hij energie van krijgt, moeten zoveel mogelijk door blijven gaan, desnoods in een lager tempo. Dus wel muziekles, maar 1x per 2 weken in plaats van 1 x per week. Trainen in principe 2 keer, maar makkelijker 1 x laten schieten dan vroeger (geen teamsport). Er gaat overigens ook veel tijd zitten in fietsen (2xhalf uur) maar dat levert meteen ook weer nodige lichaamsbeweging dus dat is juist weer positief.

Samen met je kind deze route gaan is intensief, maar 'rewarding'

gr Angela

Pirata

Pirata

01-02-2015 om 11:42

hier ook huiswerkbegeleiding op school

Bij onze brugger is er ook huiswerkbegeleiding op school, maar dan maar tot 4 uur. Wij hebben er voor gekozen om eerst af te wachten hoe het ging zonder die begeleiding. Eenmaal aangemeld zit de leerling er hier een jaar verplicht aan vast!
Uiteindelijk doe ik de begeleiding dus zelf, dus ook leren plannen en inhoudelijk. Dat valt na een zware start nu best mee, ondanks alle verwachte problemen komt hij nu vaak zelfs thuis zonder huiswerk, dat heeft hij dan op school al gemaakt, terwijl de rest gaat gamen of kletsen. Op de kwaliteit valt voor mij nog wel een hoop te sturen, het is vaak haastwerk (slordig). Ik ben nu bezig hem te proberen te laten inzien dat werken met aandacht hem voordeel oplevert.
Zolang hij niet met de pet naar zijn huiswerk gooit, hoeft hij dus van mij niet naa de begeleiding. Is een stok achter de deur..
De boeken zijn hier niet op plankjes of met kleurtjes, maar wel op een vaste plek, in de woonkamer. Ook het huiswerk is in de woonkamer, dat geeft me meer mogelijkheden tot bijsturen. Boven heb ik er geen zicht op.

Moni

Moni

01-02-2015 om 11:46

Ladenkastjes

Wij hebben zoiets: https://www.office-deals.nl/kantoorartikelen/bureauaccessoires/ladenbox/ladenset-han-systeem-gesloten-laden-lgrijs/pd-81297?gclid=CKu-otrHwMMCFSbHtAod8k4A6A
Maar dan veel goedkoper. Aldi verkoopt ze geregeld. Ze staan hier op een lage kast of in een boekenkast op een plank. Let erop dat het laadje breder is dan een A4. Grotere boeken moeten er ook in kunnen.
Oudste heeft ze al voor het zesde jaar in gebruik.

Er zijn speciale agenda's om te plannen. Wij gebruikten een excelbestand met alle standaardvakken om te doen per dag. Handmatig schreven ze dan erbij wat ze precies moesten doen. Sport, hobby stond er ook bij. Afvinken van taken werkt geweldig.

Jongste werkt in de tweede klas met een multomap in plaats van schriften. Daarin zitten tabbladen. Ik geloof dat er 6 vakken in zitten. Alles waar een toets van is geweest, gaat er uit. Zo heeft hij zijn schriften altijd bij zich. Wiskunde heeft hij wel apart.

Wij hadden begin brugklas een standaardlijstje hangen voor wat er 's avonds en 's morgens gedaan moest worden. Ook niet-adhd-ers hebben daar baat bij, hoewel dat alleen de eerste weken nodig was.

four

four

01-02-2015 om 12:41

wij hebben deze

http://www.manutan.nl/p-MIG504173/sorteerrek-8-vakken.html?finalCatString=&viewSize=30
en dan twee, dan is er voor elk vak plaats. Inderdaad breder dan A4 is nodig, zodat ook grotere dingen erin kunnen.

Je kunt ze ergens neerzetten, maar ook ophangen aan de wand.

Verder waren er vorig jaar kinderen die werkten met postelastieken om een vak bij elkaar te houden (dus boek, werkboek, schrift en dan daaromheen een postelastiek), dan pak je elke keer gelijk het hele stapeltje wat je nodig hebt uit je tas en uit je kast.

Verder gaan scholen heel verschillend om met magister, mijn ervaring is dat je daar meestal niet op kunt bouwen, maar er zijn positieve uitzonderingen.

Barvaux

Barvaux

01-02-2015 om 13:36

begeleiden

Ik heb het niet over begeleiden gehad maar dat lijkt me logisch al moet je daar natuurlijk zelf wel tijd voor hebben.

Elke dag bij thuiskomt wordt Excel eerst geopend en het huiswerk mbv kleurtjes per vak/dag/week aangegeven: dus in excel staan onder elkaar de dagen vd week met ALLE vakken en zoon geeft nu zelf aan met een gele markering of er maakwerk is, een rode voor leerwerk en een blauwe voor toets. Als het maakwerk af is wordt dat vakje groen, dus dat kan ook al vijf dagen vantevoren zijn, en leerwerkvakjes blijven rood ivm herhalen.

De eerste week heb ik de tas ingepakt, de weken erna samen en door het systeem nam hij het snel over. Leerwerk moet echt nog samen, ik kan hem er gewoon niet in los laten maar ik zie ook dat hij nu ook aantekeningen in de les op zijn laptop zet (Kurzweil) dus het gaat echt steeds beter. Zaakvakken zijn voor hem lastig leren. Woordjes leert hij nu zelf maar ik zet ze in wrts, cijfers zijn daar super.

Zoals ik hierboven las gaat het ook: ze maken wel maakwerk in de les maar het wordt zo slecht gemaakt dat ik het liever niet heb, hij is nu dubbel tijd kwijt maar ja als de leerkracht het laat maken in de les moet het stil zijn dus dan doet hij het maar.

Werkstukken etc doen we ook samen.

Met oudste ging het heel anders: eerst volop begeleiden de eerste weken en dan langzaam los laten. Wiskunde (en bij jouw dochter zeker Engels) hoefde ik niet te helpen en met de herfstvakantie was het alleen nog overhoren. Heel anders dan bij jongste.

Samen inderdaad

Ik zou het ook bespreken met je kind hoe jullie het gaan aanpakken.
Hier leerden de kinderen de eerste jaren ook in de woonkamer. Ik had een boekenkast naast de eettafel. Na het eten haalde ik direct de tafel af en gingen we samen tas uitpakken, huiswerk maken, tas weer inpakken.
De eerste 14 dagen haalde en bracht ik de kinderen ook en controleerde op het plein hun agenda en stelde vragen of ze meldden mijzelf wat niet gelukt was en dan gingen we direct de school weer in om zaken op te lossen. Dat ging dan om een niet ontvangen rooster, een onbegrijpelijke planning, huiswerk dat niet genoteerd was, en inderdaad Magister was onbetrouwbaar.
Als er vragen waren over het huiswerk zette ik dat samen met kind op de betreffende dag in de agenda en herinnerde ze 's morgens aan de vraag. En s'avonds vroeg ik of het gelukt was om de vraag beantwoord te krijgen.
Bij zoon duurde het tot het voorjaar van de brugklas voor hij er enigszins vat op kreeg.
Nu kunnen beide kinderen zelf hun tas inpakken en alleen dochter help ik nog met 'regeldingen'. Maar ze maken nog steeds graag huiswerk in de woonkamer. Soms afwisselend omdat samen te druk kan zijn omdat ze ook met mij overleggen.
Het heeft mij ook geholpen om mee te doen aan de MR en de OR. Dan heb je zelf sneller in de gaten waar de valkuilen liggen en heb je sneller contact.

mijk

mijk

01-02-2015 om 15:10

Begeleiden

moet je denk ik zelf doen. Het verschil is dat jij de denkfouten en weerstanden van je kind veel beter kent dan dat een huiswerkbegeleider dat kan. Zelf begeleidden is dus veel efficiënter. Zoon behoorlijk faalangstig heeft een docent voor geschiedenis die geen huiswerk opgeeft omdat ie niet wil dat ouders zich met zijn vak bemoeien. Dat is het enige vak waar zoon een 6 voor staat. Hij maakt logicafoutjes en leert maar heel langzaam hoe hij de antwoorden moet formuleren zodat het wel voldoende is. Bij andere vakken haalde ik die dingetjes erbij het huiswerk maken uit en leerde ik hem waarom het fout was en verzon hij zelf een nieuwe manier. Daar doet ie het nu helemaal zelf....

Mijk

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.